Intel Broadwell för Ultrabook i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell för Ultrabook i prestandatest

I början av nästa år följs Broadwell-Y upp av den mer strömtörstiga och högre presterande prcessorfamiljen Broadwell-U, vars grafikprestanda nu synas i 3DMark Vantage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"Utöver grafiklyftet framgår att processorprestandan gått upp med cirka 22 procent – ett rejält lyft med processorernas snarlika maximala klockfrekvenser i åtanke. Detta talar för att övergången till 14 nanometer ger Broadwell-U möjligheten att upprätthålla högre frekvenser under en längre tid, snarare än att det handlar om några större skillnader vid samma klockfrekvens."

Kanske det börjar bli dags för Intel att redovisa lite mer exakt vad man får. Om jag sätter igång min dator och låter den tugga på något i 10 timmar, vad är det då för prestanda jag får? 2x 2.4ghz i7 kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

"
Kanske det börjar bli dags för Intel att redovisa lite mer exakt vad man får. Om jag sätter igång min dator och låter den tugga på något i 10 timmar, vad är det då för prestanda jag får? 2x 2.4ghz i7 kraft?

Blir nog svårt då algoritmerna för att reglera komponenters olika frekvenser kommer bli mer och mer komplexa, allt för att försöka maximera batteri, minimera ljudnivå och samtidigt leverera bra prestanda.

Om du har behov av att kunna pressa maximal prestanda under flertal timmar är troligen inte en laptop något för dig, eller så får du investera i extra kylning, de är helt enkelt inte byggda för det.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Hur blir det med stationära cpu prestandan? Ca 20% ökad prestanda i samma klockfrekvens är ju inte dåligt, och nu ska man ju precis införskaffa delar för ett nytt bygge. Men det är ju riktigt nice för laptops med så lågt TDP värde samtidigt som dom har mycket saftig prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur blir det med stationära cpu prestandan? Ca 20% ökad prestanda i samma klockfrekvens är ju inte dåligt, och nu ska man ju precis införskaffa delar för ett nytt bygge. Men det är ju riktigt nice för laptops med så lågt TDP värde samtidigt som dom har mycket saftig prestanda

Har svårt att tro att du får 20% prestandavinst, max 5%
Frågan är om Broadwell går att överklocka till vettiga nivåer, inte mycket som tyder på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har svårt att tro att du får 20% prestandavinst, max 5%
Frågan är om Broadwell går att överklocka till vettiga nivåer, inte mycket som tyder på det!

Stämmer nog bra om vi pratar om stationära datorer, det dom förbättrar just nu är strömförbrukningen/värmeutvecklingen, och då processorns temperatur avgör klockfrekvensen i bärbara datorer är det i princip samma sak som ökad prestanda. Dock kommer du absolut inte se samma prestandavinster i stationära datorer, där strömförbrukningen är lite skitsamma för klockfrekvensen. Verkar som utvecklingen där lite har stagnerat på bekostnad av mobila plattformar.

5% prestandavinst på stationär, men 20% billigare elräkning för datordrift. Om dom släpper en k-serie eller vad dom heter så borde du ju teoretiskt ha större termiskt utrymme för överklockning med samma kylare.

Jag hade väntat tills 5000-serien kommer och sen köpt en processor från 4000-serien när dom sjunker som fan i pris Most bang for the buck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragster:

Jag hade väntat tills 5000-serien kommer och sen köpt en processor från 4000-serien när dom sjunker som fan i pris Most bang for the buck!

Tidigare serier har inte sjunkit mer än marginellt, eller inte alls när nya generationer kommit, så varför tror du 4xxxx skulle göra det när 5xxx kommer?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tidigare serier har inte sjunkit mer än marginellt, eller inte alls när nya generationer kommit, så varför tror du 4xxxx skulle göra det när 5xxx kommer?

Håller med, de gamla har snarare ökat i pris.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragster:

Jag hade väntat tills 5000-serien kommer och sen köpt en processor från 4000-serien när dom sjunker som fan i pris Most bang for the buck!

När 3000 serien kom så steg 2000 serien i pris då folk hamstrade då de klockade bättre

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

men den här nya grafiken verkar ju fortfarande inte bättre än iris pro (5200)? kom ju 2013. borde kunna bakas in i alla proccar snart tycker jag.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

men den här nya grafiken verkar ju fortfarande inte bättre än iris pro (5200)? kom ju 2013. borde kunna bakas in i alla proccar snart tycker jag.

Skillnaden är väl priset. Den extra cachen kostar, och personligen tar jag hellre ett bra dedikerat grafikkort istället. Cachen gör mycket, men inte så mycket så att spelen flyter på i nativ upplösning direkt. Inte för att Iris Pro är värdelös, utan kompatibiliteten är bättre, samt lägre förbrukning (när du kör batteri och energisparläge) då det "externa" kortet kan stänga av helt. Där finns helt enkelt väldigt få situationer där Iris Pros cache faktiskt gjorde nytta för de extra pengarna.

Iris pro skulle ju ersätta dessa mindre kraftfulla diskreta kort för tillverkarna, men slutade ju med att de kostade mer, vilket gör att OEM hellre väljer den billigare lösningen.