Dator reagerar plötsligt inte på mus/tangentbord ??

Permalänk

Dator reagerar plötsligt inte på mus/tangentbord ??

Hej!
Har suttit och spelat och surfat i princip hela dan (åtminstone har datorn varit på hela dan).
Så stängde jag just av den och skulle gå och lägga mig, men kom på att jag glömde kolla en grej. Jag sätter på den igen bara några få minuter efteråt. Numlocklampan på tangentbordet lyser inte, den är alltid på annars. Den går inte att tända heller. Datorn reagerar inte på någon input från tangentbordet. Muspekaren syns inte på skärmen, och inget händer när man rör/klickar med musen, dock så lyser lampan i den.
Jag har testat att rycka ut allt ur datorn som inte behövs, kvar blev endast ethernetkabeln och dvi till skärm. Även testat med ett annat tangentbord, ett sådant som inte har USB-anslutning, utan sån där lila liten rund anslutning. Även testat annan mus. Ingen förändring.

Vad ska jag göra?? Vad beror det på? Har ännu en långtråkig jullovsdag framför mig imorgon, så jag måste kunna använda min dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas kom ihåg att datorn ska vara avstängd när du kopplar in PS/2 tangentbord/mus.

Ryck ut allt igen och testa nollställa bios ordentligt. Finns flera sätt som ska göras medan strömkabeln är utdragen. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Testa utan diskar, DVD, Windows, Ethernet kabeln och se om tangentbordet funkar i bios.

stavning
Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hoppas kom ihåg att datorn ska vara avstängd när du kopplar in PS/2 tangentbord/mus.

Ryck ut allt igen och testa nollställa bios ordentligt. Finns flera sätt som ska göras medan strömkabeln är utdragen. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Testa utan diskar, DVD, Windows, Ethernet kabeln och om tangentbordet funkar i bios.

Efter att ha satt in tangentbordet med den lila anslutningen när datorn var av, som du sa, så lyckades jag få den att fungera iaf
Ingen mus fungerar. USB-tangentbordet är det i sig inget fel på kan jag konstatera, jag sitter nämligen och skriver med här vid laptopen då laptopens inbyggda tangentbord just la av (började skriva andra tecken än de man tryckte ner).
Men i alla fall! Jag lyckades öppna enhetshanteraren utan mus och se att "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" samt två "Standard OpenHCD USB Host Controller" hade en sån liten gul varningsskylt.

Är det bara några drivrutiner som saknas?

Visa signatur
Permalänk

Uppdatering

Jag har nollställt biosen genom att rycka ut batteriet och sätta tillbaka det. Första gången jag startade den kom det upp nåt meddelande om cmos checksum error. Då jag inte är van vid att arbeta i bios (kan på sin höjd ställa in klockan) tryckte jag bara f1, boota som vanligt eller vad det nu var. Efter några omstarter verkar det se ut precis som vanligt igen vid boot.

Musen och tangentbordet fungerar, men bara om man kopplar in de i samma usbport som de satt i första gången jag startade datorn efter bios-återställningen. I enhetshanteraren syns fortfarande de gula varningsskyltarna över "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" samt fyra av fem "Standard OpenHCD USB Host Controller". Klickar man på egenskaper på respektive varningsskyltad enhet syns detta i inforutan:

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

Det finns inte tillräckligt med systemresurser för att slutföra API:n.

En relaterad drivrutin startades inte. Du kan se mer information genom att klicka på fliken Drivrutin och därefter på Mer information.

Och på Drivrutin > Mer information står det:

C:\Windows\system32\drivers\usbehci.sys
C:\Windows\system32\drivers\usbhub.sys
C:\Windows\system32\drivers\usbport.sys

Dold text
Dold text

Klickar man på Uppdatera drivrutin säger den att de senaste drivrutinerna är installerade, vare sig man väljer att uppdatera automatiskt eller manuellt. Inga andra usbportskopplade enheter fungerar med datorn just nu. Skulle vara mycket, mycket tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig, har verkligen kört fast där jag är nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, har en vän med samma error meddelande när han använder sin sista USB port, på windows 8. Lyckades du lösa problemet, och i så fall hur?

Permalänk
Skrivet av Exailez:

Hej, har en vän med samma error meddelande när han använder sin sista USB port, på windows 8. Lyckades du lösa problemet, och i så fall hur?

Hejsan.
Det var ju bra längesen nu, så jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men kommer ihåg att det löste sig till slut i alla fall.
Om du har en PS/2 mus eller USB -> PS/2 adapter så använd den och gå in i Enhetshanteran, högerklicka på de gulskyltade enheterna och klicka Avinstallera. Högerklicka sedan varsomhelst och klicka Sök efter maskinvaruförändringar. Då borde enheterna installera om sig på nytt.
Om det inte funkar får du pröva dig fram med lite olika konstellationer. Vet inte exakt hur jag gjorde, men det kan vara att du avinstallerar en enhet och sedan startar om datorn istället för att söka efter maskinvaruförändringar, eller att du startar om datorn mellan varje avinstallation av enhet, eller att du har mus och tangentbord inkopplade medans du utför ominstallationen - eller att du inte har det. Jag vet inte riktigt.
Vad jag minns var det också så att någon av gulskyltarna inte gick att få bort, oavsett hur många gånger man klickade Avinstallera/Sök efter maskinvaruförändringar, eller inaktiverade/återaktiverade osv, men att det funkade rätt okej med mus och tangentbord i alla fall. Och efter några dagar/veckor försvann den också, av sig självt, och efter det hr det fungerat som det ska.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hejsan.
Det var ju bra längesen nu, så jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men kommer ihåg att det löste sig till slut i alla fall.
Om du har en PS/2 mus eller USB -> PS/2 adapter så använd den och gå in i Enhetshanteran, högerklicka på de gulskyltade enheterna och klicka Avinstallera. Högerklicka sedan varsomhelst och klicka Sök efter maskinvaruförändringar. Då borde enheterna installera om sig på nytt.
Om det inte funkar får du pröva dig fram med lite olika konstellationer. Vet inte exakt hur jag gjorde, men det kan vara att du avinstallerar en enhet och sedan startar om datorn istället för att söka efter maskinvaruförändringar, eller att du startar om datorn mellan varje avinstallation av enhet, eller att du har mus och tangentbord inkopplade medans du utför ominstallationen - eller att du inte har det. Jag vet inte riktigt.
Vad jag minns var det också så att någon av gulskyltarna inte gick att få bort, oavsett hur många gånger man klickade Avinstallera/Sök efter maskinvaruförändringar, eller inaktiverade/återaktiverade osv, men att det funkade rätt okej med mus och tangentbord i alla fall. Och efter några dagar/veckor försvann den också, av sig självt, och efter det hr det fungerat som det ska.

Lycka till!

Tackar! Har linkat ditt svar till honnom!