Installera en virtuell server med php, mysql, apache

Permalänk
Medlem

Installera en virtuell server med php, mysql, apache

Jag vill installera en virtuell maskin med php, mysql, apache, phpmyadmin(?).

Har dock INGEN aning om hur jag ska gå tillväga då jag aldrig handskats med VM.

Möjligtvis kan jag installera detta på htpcn istället för en virtuell maskin och då behöver jag tips om hur jag ska handskas med det via hemnätverket, måste jag ha en ftpserver?

Är det skillnad på linux/windows php-installationer?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem

Ett alternativ vore att hyra en virtuel server (vps) finns många bra och billiga för runt 50-100kr/mån som förmodligen klarar alla dina hemside behov.
Sen behöver du bara ladda ner putty och ansluta till servern. (Alla uppgifter bör dyka upp i mailen)
Då återstår det att installera LAMP server (php, mysql, phpmyadmin) sök efter "Install lamp ubuntu" på google så bör du hitta någon bra guide.

Men om du vill hosta allt själv så kan du antingen ladda ner Xamp eller Wamp till windows så kör du allt direkt i windows och slipper virtualisera

Om du är beslutar att köra virtuelt endå så kan jag rekomendera Ubuntu server, ladda ner ubuntu och VM player. Tror att installationen av ubuntu bör vara någorlunda enkel. Öppna port 80 till servern, sen hitta en guide till LAMP.

Angående FTP så kan du ladda ner filezilla(klient) som jag tycker fungerar utmärkt. när du ansluter så kör med sftp://serverns_ip som adress så skickar den alla filer via en ssh anslutning istället för ftp och du slipper installera ytterligare program på servern

Hoppas du fick svar på några av dina frågor

Permalänk
Medlem

Vill du köra virtuellt hemma, tanka ned VirtualBox, från Oracle, de är gratis å funkar fint både i Windows och Linux. Jag kör VirtualBox på min CentOS server tex.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Ett alternativ vore att hyra en virtuel server (vps) finns många bra och billiga för runt 50-100kr/mån som förmodligen klarar alla dina hemside behov.
Sen behöver du bara ladda ner putty och ansluta till servern. (Alla uppgifter bör dyka upp i mailen)
Då återstår det att installera LAMP server (php, mysql, phpmyadmin) sök efter "Install lamp ubuntu" på google så bör du hitta någon bra guide.

Men om du vill hosta allt själv så kan du antingen ladda ner Xamp eller Wamp till windows så kör du allt direkt i windows och slipper virtualisera

Om du är beslutar att köra virtuelt endå så kan jag rekomendera Ubuntu server, ladda ner ubuntu och VM player. Tror att installationen av ubuntu bör vara någorlunda enkel. Öppna port 80 till servern, sen hitta en guide till LAMP.

Angående FTP så kan du ladda ner filezilla(klient) som jag tycker fungerar utmärkt. när du ansluter så kör med sftp://serverns_ip som adress så skickar den alla filer via en ssh anslutning istället för ftp och du slipper installera ytterligare program på servern

Hoppas du fick svar på några av dina frågor

Fick absolut mera kött på benen! tack så mycket

Har bestämt mig för att köra wamp utan att virtualisera, verkar mycket smidigt när det väl/om blir något av projektet tänkte jag köra upp det på nåt webhotell, vill bara ha en enkel labmiljö i hemnätverket just nu.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |