Spelar det någon roll hur många pci-banor som kan användas i SLI/CF.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll hur många pci-banor som kan användas i SLI/CF.

Har sett i diverse trådar att man spekulerar om problemen som trådarna rör kan bero på att man inte har tillräckligt med PCI-banor.
Satt och letade tester på detta då det kan vara högst intressant för framtiden.
Hittade lite olika tester som visade att skillnaden mellan framförallt v2.0 och v3.0 är försumbar, skillnaderna skulle lika gärna kunna vara närmare 0 om testerna gjordes 1000 gånger var.
Hittade även ett test där man även även testade v1.1.
De testades även x4, x8 och x16.

v1.x ger ca 250 MB/s per bana
v2.x ger ca 500 MB/s per bana
v3.x ger ca 1 GB/s per bana
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Trots detta så ser man mer eller mindre ingen skillnad på v1.1 x4 och v3.0 x16.
Logiskt sett så bör väl högre upplösningar skicka större mängder data och skillnaden bör i så fall bli mer tydlig? Det som däremot skulle kunna vara är att delayen för att lägga på datan på mediet tar lite längre tid med färre banor och därför så märks det lite mer skillnad på mindre paket data där delayen blir en större del.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Spe...
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Spe...

Vad tror ni, och vad har ni för erfarenheter? Spelar det någon roll hur många pci-banor man kan utnyttja med så snabba vram som vi har idag?
Tänker både i spel med stock-kylare och även i överklockning på vatten där maximal prestanda är det man strävar efter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har sett i diverse trådar att man spekulerar om problemen som trådarna rör kan bero på att man inte har tillräckligt med PCI-banor.
Satt och letade tester på detta då det kan vara högst intressant för framtiden.
Hittade lite olika tester som visade att skillnaden mellan framförallt v2.0 och v3.0 är försumbar, skillnaderna skulle lika gärna kunna vara närmare 0 om testerna gjordes 1000 gånger var.
Hittade även ett test där man även även testade v1.1.
De testades även x4, x8 och x16.

v1.x ger ca 250 MB/s per bana
v2.x ger ca 500 MB/s per bana
v3.x ger ca 1 GB/s per bana
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Trots detta så ser man mer eller mindre ingen skillnad på v1.1 x4 och v3.0 x16.
Logiskt sett så bör väl högre upplösningar skicka större mängder data och skillnaden bör i så fall bli mer tydlig? Det som däremot skulle kunna vara är att delayen för att lägga på datan på mediet tar lite längre tid med färre banor och därför så märks det lite mer skillnad på mindre paket data där delayen blir en större del.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Spe...
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Spe...

Vad tror ni, och vad har ni för erfarenheter? Spelar det någon roll hur många pci-banor man kan utnyttja med så snabba vram som vi har idag?
Tänker både i spel med stock-kylare och även i överklockning på vatten där maximal prestanda är det man strävar efter.

Ska inte titta på snittpoäng. Det kan vara så att det ger ryckig prestanda, kan gå jättebra majoriteten av alla frames som ska ritas, men blir det någon enstaka frame var tredje sekund som tar lång tid så blir upplevelsen dålig.
En polare var tvungen att sätta sitt 290X i en 4x port när han köpte ny kylning på grund av dåligt utformat moderkort. Blev rätt mycket sämre prestanda, han klarade inte med att spela BF4 längre innan han köpt nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska inte titta på snittpoäng. Det kan vara så att det ger ryckig prestanda, kan gå jättebra majoriteten av alla frames som ska ritas, men blir det någon enstaka frame var tredje sekund som tar lång tid så blir upplevelsen dålig.
En polare var tvungen att sätta sitt 290X i en 4x port när han köpte ny kylning på grund av dåligt utformat moderkort. Blev rätt mycket sämre prestanda, han klarade inte med att spela BF4 längre innan han köpt nytt moderkort.

Det ligger ju iof något i det! Då kanske man får kolla på 5930k igen ändå då!
Finns det inget sniffverktyg för att se vad som går på pci portarna?
Frågan är ju också om de räckt med x8 eller om det krävs x16!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det ligger ju iof något i det! Då kanske man får kolla på 5930k igen ändå då!
Finns det inget sniffverktyg för att se vad som går på pci portarna?
Frågan är ju också om de räckt med x8 eller om det krävs x16!

För grafikkort är skillnaden mellan x8 och x16 i stort sett noll.
Även läst test där de fick bättre med x8, men det var 2-3 fps så skillnaden är försumbar. På samma sätt finns tester där x16 "vinner" med ett par fps.

Summa sumarum för dagens grafikkort gör x8 och x16 ingen skillnad.

EDIT:
Sen är det ju upp till vad du vill kunna koppla in på moderkortet. Bara 1-2 grafikkort eller även ljudkort och ett par PCIe SSDs? Då kan ju banorna eller kontakterna ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

För grafikkort är skillnaden mellan x8 och x16 i stort sett noll.
Även läst test där de fick bättre med x8, men det var 2-3 fps så skillnaden är försumbar. På samma sätt finns tester där x16 "vinner" med ett par fps.

Summa sumarum för dagens grafikkort gör x8 och x16 ingen skillnad.

EDIT:
Sen är det ju upp till vad du vill kunna koppla in på moderkortet. Bara 1-2 grafikkort eller även ljudkort och ett par PCIe SSDs? Då kan ju banorna eller kontakterna ta slut.

Okej, jo men det var väl slutsatsen jag drog av x8 och x16 tidigare iaf med. Skulle testet göras om 1000 gånger skulle de säkert gå jämt ut.

Ja absolut, grejejn med grafikkort är ju att vramen är så snabb så de behöver mer eller mindre inte skicka saker över pci-porten.
Fungerar det lite som vanligt ram minne och som cpu-n använder cachen?

Ta FIFO för att det är lätt.
Säg att du har 20 platser i cachen, orkar inte dra med olika nivåer, 20 paket har lagrats i cachen och nu kommer det en ny del som vill leka, det sist använda paketet flyttas då till ram minnet. När ram minnet i sin tur sen tar slut så flyttas sist använda paketet till hårddiskens swap.
FIFO används väl inte så mycket idag, men så ni hänger med hur jag tänker.

Är det så på GPU'er med, det är först när vramen på gpu'n tar slut som gpu'n skickar paket över pci porten? Förutsatt att hastigheten på vramen hinner med. Där skulle det ju då vara lite skillnad från en cachen och ramen från en cpu. CPUn skickar ju inte filer till ramen för att cachen är upptagen och skriver, den köar de ju och lägger de alltid först i cachen. Som jag förstått det.
Om ni inte märkt det så är jag bra på att förvirra mig själv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ta FIFO för att det är lätt.
Om ni inte märkt det så är jag bra på att förvirra mig själv.

Mig lyckades du inte förvirra! (För jag har noll koll på sådant där.)
Jag håller bara koll på huruvida jag har tillräckligt med PCI banor så att inget stryps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Mig lyckades du inte förvirra! (För jag har noll koll på sådant där.)
Jag håller bara koll på huruvida jag har tillräckligt med PCI banor så att inget stryps.

Hur vet du vad som är tillräckligt då?
Ser du till att ha det antal som krävs för alla pci enheter du använder?
Kör man då sli så är ju snabbt 5960x ett måste.

Det är klart att inget stryps när du kör de i max, men om man klarar det på hälften så kan man ju antingen spara x antal tusenlappar eller få in flera prylar.
Lite som om man ska hämta ett gäng polare, tar du minibussen eller sedanen? Kommer du fram och det visar sig att dom är 9 st är du nog glad du tog minibussen, men är de bara 2, kanske de var lite onödigt? ;D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hur vet du vad som är tillräckligt då?
Ser du till att ha det antal som krävs för alla pci enheter du använder?
Kör man då sli så är ju snabbt 5960x ett måste.

Det är klart att inget stryps när du kör de i max, men om man klarar det på hälften så kan man ju antingen spara x antal tusenlappar eller få in flera prylar.
Lite som om man ska hämta ett gäng polare, tar du minibussen eller sedanen? Kommer du fram och det visar sig att dom är 9 st är du nog glad du tog minibussen, men är de bara 2, kanske de var lite onödigt? ;D

Om sanningen ska fram bytte jag nyligen moderkort eftersom jag fick slut på banor.
Så nu kollar jag på GPU-Z att grafikkortet verkligen får minst PCIe 3.0 @ x8 och samma på PCIe hårddiskarna. De prestandatestar jag även för att se att de kör på som de ska.

SLI är ju lugnt på Z97 också. Mer än så kanske det blir jobbigt, även om det finns moderkort som klarar 4 stycken PCIe x8.