Permalänk
Medlem

Linksys WRT1900AC stabil?

Hej,
funderar på att köpa en Linksys WRT1900AC router.
Är ute efter stabilitet och throughput WAN/LAN. Wireless är inte lika viktigt då det bara är paddor o skit som är uppkopplade, allt annat är trådat.

Något som har erfarenhet av denna? Vet att den inte har alla funktioner som andra asus och netgear men vissa "reviews" som visserligen är 6 månader gamla säger att den är ganska stabil och kanske även stabilare med dd-wrt?

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte haft några problem med stabilitet och wrt kanske kommer det också, det är iallafall en aktiv utveckling av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stabil upplevelse

Skrivet av Corp:

Hej,
funderar på att köpa en Linksys WRT1900AC router.
Är ute efter stabilitet och throughput WAN/LAN. Wireless är inte lika viktigt då det bara är paddor o skit som är uppkopplade, allt annat är trådat.

Något som har erfarenhet av denna? Vet att den inte har alla funktioner som andra asus och netgear men vissa "reviews" som visserligen är 6 månader gamla säger att den är ganska stabil och kanske även stabilare med dd-wrt?

Jag har haft min WRT1900AC i närmare ett år och visserligen kan jag bara jämföra med en rad vissna D-Link och Netgearroutrar som jag haft tidigare, men jämfört med dessa är WRT1900AC mycket stabil. Med samtliga tidigare routrar har jag haft problem med instabil throughput när flera datorer samtidigt skyfflat stora datamängder, men WRT1900AC har hanterat detta galant. Två gånger under hela tiden har jag upplevt att routern startat om sig själv, utan någon anledning som jag kunnat se, men inte vid något av tillfällena har jag blivit lidande på något sätt. Jag har endast använt originalfirmwaren, som jag uppdaterar automatiskt och kontinuerligt. Jag har inte saknat någon funktion i originalfirmwaren, men inte använt så mycket annat än blandad dynamisk och statisk IP-adressering i ett internt Gb-nätverk, gästnätverksfunktionen, mediaprioritering (begränsad erfarenhet, dock)... Vissa användare verkar ha haft problem med att routern blir varm, men trots att jag inte har den i någon optimalt kyld miljö så har jag aldrig ens hört fläkten i routern gå igång. Den främsta anledningen att jag från början köpte den var att WRT1900AC var den enda högpresterande routern som man kan fästa direkt på väggen med garanterad funktion (konkurrenterna ska stå på bord).

Mitt nätverk består av 12 trådade enheter och 4 trådlösa dito.

Permalänk
Medlem

Jag hade 2 krascher första dygnet och 4-5 gånger den tappade wifi. Sen har jag ominstallerat firmware och ändrat på lite inställningar och nu har den varit stabil en knapp vecka. Jag har inte pressat den speciellt hårt sedan dess.

Dock tycker jag att prestandan på wifi är underkänt då jag oftast ligger på 30 Mbits när jag testar mot min trådbundna NAS, som alltid klarar max när min dator är trådbunden. Andra routers jag testat har klarat upp mot 70 Mbits på samma avstånd med samma dator och samma test.

Anledningen till att jag inte behåller den är att den är dyr och långsam på wifi (även om den är marginellt snabbare på trådbundet). Det finns routers som kostar under hälften som är stabila och snabbare på wifi och i princip lika snabba på trådbundet.