SSD syns inte i BIOS

Permalänk
Medlem

SSD syns inte i BIOS

Jag har testat 5 olika kablar och 3 olika portar varav 2 av portarna och 2 av kablarna fungerar med andra enheter (en samsung mekanisk och DVD). Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har uppdaterat till senaste BIOS. Jag har testat att initiera både som IDE och AHCI.

Disken är en Samsung 850 Pro och moderkortet ett P6T Deluxe V2.

Är det någon uppatering som krävs för själva kontrollern för att det ska fungera? Moderkortet är ju inte det nyaste - men i så fall - hur ska jag installera det? Jag fann lite SATA-drivers på ASUS hemsida men det är .exe-filer som inte windows kan köra. Hur ska man trycka in dom i så fall?

Permalänk
Avstängd

Boota enbart med SSD.n.Vissa kort har svårt att multipelstarta.Är någon SATA..port av annan färg än dom övriga?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar. Alla 6 SATA-portar ligger på intelchipet, inget är speciellt med dom. Har nu testat med enbart SSD i och det fungerar inte ändå. Jag har ingen annan dator att testa i. Finns det något mer man kan göra innan man reklamerar?

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="brickaN2;15158512"]Tack så mycket för svar. Alla 6 SATA-portar ligger på intelchipet, inget är speciellt med dom. Har nu testat med enbart SSD i och det fungerar inte ändå. Jag har ingen annan dator att testa i. Finns det något mer man kan göra innan man reklamerar?[/QUOTE

Så alla portar har samma färg???Är du riktigt säker.Välj port 1 gå in i bios välj inte ACHI eller något avancerat.Kör vanlig IDE.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Det fungerar nu. Jag vet inte vad som fixade det men jag körde default settings på BIOS då jag har ett svagt minne att jag gjorde någon specialare med PCI-E när jag köpte datorn för 4 år sedan. Måste helt enkelt varit någon konflikt någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brickaN2:

Det fungerar nu. Jag vet inte vad som fixade det men jag körde default settings på BIOS då jag har ett svagt minne att jag gjorde någon specialare med PCI-E när jag köpte datorn för 4 år sedan. Måste helt enkelt varit någon konflikt någonstans.

Bra då är du nöjd nu då!!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.