Permalänk
Medlem

Bygglogg Projekt Rebel.

Detta blir mitt andra officiella bygge, efter en lång paus sedan 2005 är jag nu tillbaka med ett litet spännande projekt.

Målet är snickra ihop ett så Litet, Kraftfullt, Tyst, och Snyggt system som möjligt.
Kommer antagligen inte borra och putsa något själv, utan detta blir endast ett bygge utan några större modifikationer.
Dyker det upp några problem på vägen, så tar man det då, men det bör inte vara några som helst konstigheter.


Hårdvara:

Andra planer är väl att ljuddämpa chassit invändigt så gott det går.
Dock så är inget spikat gällande det.

Då jag letar sponsorer så kommer det kanske dröja innan bygget kommer igång på riktigt så jag är insatt på eventuella pauser.
Har GPU, nätaggregat och cpukylare on hold då jag inväntar ett par svar från eventuella sponsorer.
Återkommer med mer info så fort prylar börjar dyka upp eller någon annan information bör nämnas.

Edit1: Den första sponsorn är klar!
Be Quiet! sponsrar mig med ett nätaggregat av yppersta klass samt processorkylare!

Permalänk
Medlem

Kör en första update.

Moderkortet har legat och inväntat resterande hårdvara sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen.
Chassit har kommit!

Litet!

Permalänk
Medlem

Update nummer två!
Nu har prylar börjat dyka upp!
Ett stort paket från Be Quiet!

Ett stort paket har anlänt! (Blev lite nervös när jag läste på kartongens utsida måste jag säga)

Vi alla älskar luftpåsar!

Total lycka.

Cpukylaren.

Ser smarrigt ut!

....

Wow! Nu på nära håll, inser jag varför jag valde denna sjukt snygga kylare.

Pjäsen är inte liten. Misstänker att jag kanske få kommer att klura lite gällande kylningen pga minneskylningen.

Permalänk
Medlem

Mer bilder.

Närbild.

Närbild.

Närbild.

Lite kablar!

Permalänk
Medlem

Både nätagget och cpukylaren är rena MONSTER!
Jag misstänker redan nu att det kommer bli ett helvete med att få ner allt i burken.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant att se, blir nog trångt, så satsa för lite mindre agg t.ex. 600w borde räcka gissar jag på

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Kan bli intressant att se, blir nog trångt, så satsa för lite mindre agg t.ex. 600w borde räcka gissar jag på

Att det räcker vet jag också om, men Be Quiet! frågade mig vilket agg jag ville ha, och mitt svar "-Om ni frågar sådär så kan ni skicka det bästa!"

Samt, agget får plats. Inte med mycket marginal över, men det får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Att det räcker vet jag också om, men Be Quiet! frågade mig vilket agg jag ville ha, och mitt svar "-Om ni frågar sådär så kan ni skicka det bästa!"

Samt, agget får plats. Inte med mycket marginal över, men det får plats.

Haha, förståeligt! Lycka till!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Sjukt bra PSU, hade det själv i mitt bygge. P.g.a för dålig planering från min sida var det dock lite underdimensionerat för mig och orkade inte köras så nära bristningsgränsen så länge. Det resulterade i att det slog ifrån vid för mycket alt + tabbande, ibland vid för mycket load etc. Har precis sleevat om det svart och rosa och så ska det in i tjejens rigg där det får mysa på 500w belastning som mest.

Med utrymme för en framtida uppgradering och ett kort till.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Problem har uppstått med bygget.
När jag packar upp agget som ligger i en kartong som är helt inplastad och tar ut det för testkörning ser jag att klistermärket (Warranty void if seal is broken) som försäkrar om att agget är orört invändigt är brutet.

Vid en första uppkoppling så startar agget upp, för att sedan direkt dö igen.
Testar lite omkopplingar med pins på moderkortet, fortfarande samma sak.

Startar även en tråd till på forumet gällande detta:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Inser rätt fort att jag personligen inte kan rädda agget och bestämmer mig för att maila min kontakt på Be Quiet!
Sagt och gjort. Mailet försvinner fort, och inom en dag får jag svaret som ni även kan läsa på den andra tråden.

Citerar min kontakt på företaget.

"Extremely strange! I don’t understand. I’ve sent a new DPP10 1200W your way today, hopefully this one works better — if not, there’s a different problem with your setup.

Regards"

Blir helt ställd och redan två dagar senare får jag en avi om att ett paket har landat.
Plockar ut paketet och gör en kontroll direkt, allt är förslutet och jag kontaktar även Be Quiet! om detta.

Nu till lite bilder då bygget kan fortsätta!

Permalänk
Medlem

Då jag inte kommer ha någon hårddisk i fronten så slängde jag även på lite Be Quiet! dämpmatta som låg i ett förråd hemma.

Här påbörjas ett organiserat kaos.

Så här ser baksidan ut på mammakortet. Kylarens bakplåt är gigantisk.

Otroligt puts på undersidan av prollekylaren iallafall!

Första test av montering av agg. Sitter snett på bilden men har inte dragit åt skruvarna på baksidan.
Och det var TIGHT att få in det bara nu.

Så här tight är det

Även test av placering av moderkort tillsammans med kylaren.

Permalänk
Medlem

Ny update, dock med lite gamla bilder.
Missade att lägga upp bilder på minnena och dess kylning. Så här kommer dessa.

2x Thermaltake Spirit RS som jag hittade för en hundring inkl frakt på Ebay.

Sjukt snygga ramkylare! Dock så skall de enbart passa DDR samt DDR2 minnen, får se hur det går.

Annan vinkel. Flänsarna går att böja hur man vill.

De ram-minnen som skall agera försökskaniner!

Minnen med originalfläns.

Minnen med bortpillad originalfläns.

Gick smidigt att pilla bort dessa, bara man är försiktig så knäcker man ingenting.

Första testet. Passar som handen i handsken! Kylarna kommer med 2st olika tjocklekar på värmeledande dubbelhäftande tejp, så man kan välja beroende på tjocklek på minnen.

Jämförelsebild. Stor skillnad!

Nu på moderkortet.

Nu till ett annat problem. Dessa kablar som styr bakre chassifläkten stör mig.

Blir att klura lite på hur man gömmer dessa smidigast.

Nästa update dröjer inte länge.
Dock så har jag inte hört något av grafikkortstillverkaren! Så det är faktiskt bara det som fattas, i övrigt har jag nu samtliga prylar.

Permalänk
Medlem

Har nu flyttat över samtliga bilder till en snabbare bilduppladdningstjänst.

Mer updates kommer.

Permalänk
Medlem

Så jefla awesome med minnesklyningen. Satt precis och tittade på Thermalrights motsvarighet. Mums!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Så jefla awesome med minnesklyningen. Satt precis och tittade på Thermalrights motsvarighet. Mums!

Den är sjukt snygg ja.

Permalänk
Proffsmoddare

Hur går det här?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Snyggt, är du färdig med den?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.