Lista på Baytrail SOC datorer

Permalänk
Medlem

Behöver en liten förtydling.
Ni skriver ARM och x86, går de och köra ett fullfjädrat Windows på båda varianterna?
Funderar på en RPi 2 och köra Windows på, kopplad till tv:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Behöver en liten förtydling.
Ni skriver ARM och x86, går de och köra ett fullfjädrat Windows på båda varianterna?
Funderar på en RPi 2 och köra Windows på, kopplad till tv:n

Microsoft ska släppa Windows 10 för ARM senare i år. Men det kommer vara väldigt begränsat vilka program du kan köra. Måste vara för ARM. Så inga vanlliga x86 exe kommer att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej precis. Dvs det kommer inte komma någon Silverlight till RPi så Netflix går ju inte att titta på med en Rpi 2 liksom.

Möjligen om du kör Windows 8.1 på Rpi:n, Netflix-appen använder inte Silverlight.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köra Ubuntu i en sådan liten låda, någon som vet om det går att lägga in Ubuntu i t ex Pipo X7?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nisselask:

Möjligen om du kör Windows 8.1 på Rpi:n, Netflix-appen använder inte Silverlight.

Det var precis det jag poängterade. Det går inte att göra Windows 8.1 eller riktiga Windows 10 för den delen heller. Det är en ARM processor på Rpi 2. Inte x86.
Ingen x86, inget riktigt windows, ingen silverlight, ingen Netflix.

Möjligen om det blir en Windows RT variant med en Netflix app som det går att kika på Netflix på Rpi. Dock finns det ingen Viaplay app så vitt jag vet. Och RT skulle ju läggas ned. Frågan är om inte Windows för Sub 8" enheter blir typ en spirituell uppföljare till Windows RT. Inget Microsoft har nämnt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågan är om inte Windows för Sub 8" enheter blir typ en spirituell uppföljare till Windows RT. Inget Microsoft har nämnt.

Dock verkar det väl dock lite udda att först överge surface rt-ägare genom att inte ta windows 10 dit och sedan lansera något snarlikt för andra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elgot:

Dock verkar det väl dock lite udda att först överge surface rt-ägare genom att inte ta windows 10 dit och sedan lansera något snarlikt för andra?

Yes. Det är därför ingen riktigt vet vad Windows 10 for sub 8" är/kommer bli och vad det är för windows som kommer til Rpi 2. Det är dock 100% garanterat att det inte är hela windows då det inte är en x86 processor på RPi 2:n.
Kommer Windows for sub 8" vara x86 eller ARM? Ingen vet, Microsoft har inte gått ut med ett officiellt uttalande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Funderar lite på PC Mele PCG03 som enligt länk info har stöd för både Win och Android.
Hur funkar detta, är det möjligt att köra dessa parallellt eller är det en åt gången som gäller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bärplockaren:

Funderar lite på PC Mele PCG03 som enligt länk info har stöd för både Win och Android.
Hur funkar detta, är det möjligt att köra dessa parallellt eller är det en åt gången som gäller?

Två olika Operativ system, antingen dual boot:a eller virtualisera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Både ViaPlay och Netflix använder Silverlight pga DRM stödet. Dvs, Netflix på Linux....

Dock kvarstår att RPi är ARM. Dvs man hittar nog mycket mer Linuxbaserat som fungerar bra.

vad menar du med netflix och linux? Fungerar alldeles utmärkt på x86 baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

vad menar du med netflix och linux? Fungerar alldeles utmärkt på x86 baserat.

Exakt, Moonlight.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aluser:

vad menar du med netflix och linux? Fungerar alldeles utmärkt på x86 baserat.

Skrivet av MatteN:

Exakt, Moonlight.

Och finns moonlight till ARM?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Och finns moonlight till ARM?

Nu var det Netflix och Linux det handlade om...
Dock så håller Sam Nazarko på och försöker fixa Netlix till OSMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nu var det Netflix och Linux det handlade om...

Nej, tråden handlar om Bay Trail mini PCs. Vänligen ta eran diskussion i en annan tråd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MatteN:

Nu var det Netflix och Linux det handlade om...
Dock så håller Sam Nazarko på och försöker fixa Netlix till OSMC.

Det enda jag försöker få fram är att Rpi 2 inte är en ersättare till någon av de datorerna som nämns i denna tråden pga ARM. Sedan är du välkommen att tolka mina inlägg som du vill.

Skrivet av niclasc:

Nej, tråden handlar om Bay Trail mini PCs. Vänligen ta eran diskussion i en annan tråd

Finner att mina ursprungliga inlägg kring RPi 2 hade högst aktuellt diskussionsvärde. Dock håller jag med om att bråka kring linux x86 och netflix känns relativt irrelevant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

CNXS rapporterar om en Mini-pc från Beelink som har plats för en 2.5" HDD/SSD i botten.

http://www.cnx-software.com/2015/02/04/beelink-introduces-tv-...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Ingen som sett en med dubbla nät? En sådan vore perfekt för pfsense. Dock är det bara 100Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ingen som sett en med dubbla nät? En sådan vore perfekt för pfsense. Dock är det bara 100Mbit

Bay-Trail-D
Supermicro X10SBA http://www.supermicro.nl/products/motherboard/celeron/X10/X10...
Gigabyte GA-J1900N-D3V
BCM MX1900J
Bay-Trail-I
DFI BT160
http://www.dfi.com.tw/products/ProductDetails.jsp?productId=1...
DFI BT161
http://www.dfi.com.tw/products/ProductDetails.jsp?productId=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ingen som sett en med dubbla nät? En sådan vore perfekt för pfsense. Dock är det bara 100Mbit

Finns hela sidor på Aliexpress med j1800 och j1900 baserade maskiner:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Finns hela sidor på Aliexpress med j1800 och j1900 baserade maskiner:)

För att citera TS

Skrivet av niclasc:

Jag vill även ha tips på var man kan köpa dom billigast och med snabbast leverans. Vill ha bra exempel. Inte tips som att kolla på Ebay eller aliexpress.

Länkar och tips till bra och seriösa säljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

För att citera TS

Anledningen till att det är svårt att länka är för att frågan var såpass bred så det finns många modeller, eftersom att jag inte heller har köpt en själv så vägrar jag att rekommendera en säljare då jag skulle säga att det är upp till var och en att hitta en säljare som verkar seriös till den produkten som han själv väljer.

Lite jobb får man göra själv.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Jag har provat lite Viaplay med min Wintel CX-W8, kan säga att processorn får svettas, över 90% belastning trots att jag har hårdvaruacceleration aktiverat i inställningarna för Silverlight. Ser inte bra ut heller med återkommande lagg. Däremot filmuppspelning via KODI går galant på alla filer jag testat, lika så Netflix flyter som en dröm i Windowsappen, Svt-play fungerar också bra. Bara att hoppas att Viaplay byter ut sin omoderna lösning med Sillverlight så fort som möjligt och kommer med en app till Windows.

BTW, du har inte testat att spela något med t.ex. Steam in home streaming? Och vart köpte du din ifrån?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

BTW, du har inte testat att spela något med t.ex. Steam in home streaming? Och vart köpte du din ifrån?

Spelar tyvärr inte överhuvudtaget, köpte härifrån: http://www.aliexpress.com/item/NEW-Fast-shipping-Windows-8-mi..., tog mindre än en vecka innan jag hade den hemma. Tyvärr går det inte att aktivera Windows i den, ett problem den delar med många andra har jag förstått. Jag hade licens liggande hemma som jag kunde aktivera så nu kör den 8.1 Pro istället för Bing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

DFI BT160
DFI BT161

Fan, jag visste inte ens att DFi fortfarande höll på med hårdvara. De dog bort så hastigt att jag trodde de kursat...

Skrivet av nisselask:

Tyvärr går det inte att aktivera Windows i den, ett problem den delar med många andra har jag förstått. Jag hade licens liggande hemma som jag kunde aktivera så nu kör den 8.1 Pro istället för Bing.

Windows 8.1 "with Bing" ska aktiveras av tillverkaren. Det är ett samarbetsavtal man har med Microsoft, och om inte det avtalet finns på plats & följs av tillverkaren så är slutkunden helt körd. Det är som du skriver fullt möjligt att uppdatera med en "vanlig" Windows 8.1 licens, så det är inget jätte problem. Men trist om man förväntade sig att använda "with Bing" versionen. (Slutkund gör sig inte besvär, erbjudandet om gratislicenser för "with Bing" är endast för tillverkare.)

Finns det egentligen någon av de här enheterna där Windows 8.1 "With Bing" fungerar som avsett, eller det är alltid en blåsning? I så fall går ju priset på de här enheterna upp med vad en Windows-licens kostar i dagsläget... (Jag har inte hittat någon av de här billiga enheterna där tillverkaren sett till så det fungerar, men den som hävdas genomgå certifiering ovan verkar ju lovande...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Behövs väl inte silverlight eller moonlight till Netflix längre?
http://www.slashgear.com/ubuntus-native-netflix-support-arriv...
HTML5 via google chrome alltså.

Sedan huruvida det funkar på raspberry Pi 2 (alltså på ARM) vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Nån som har installerats Linux på som Bay Trail dator? Är det svårt? Fungerar allt?

Permalänk
Medlem

Om någon månad räknar Sam Nazarko med att ha OSMC x86 ute.
Kan bli trevligt, OSMC har trots att det bara är i Alpha än, ersatt OpenELEC på mina 3 Pi här hemma.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Både ViaPlay och Netflix använder Silverlight pga DRM stödet. Dvs, Netflix på Linux....

Skrivet av ronnylov:

Behövs väl inte silverlight eller moonlight till Netflix längre?
http://www.slashgear.com/ubuntus-native-netflix-support-arriv...
HTML5 via google chrome alltså.

Sedan huruvida det funkar på raspberry Pi 2 (alltså på ARM) vet jag inte.

Netflix fungerar fint med html5.

Jag är sugen på en sån här liten dator som mediaspelare, men windows och 2GB ram låter tveksamt.

Är det inte långsamt i menyer etc? Surf med några flikar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Netflix fungerar fint med html5.

Jag är sugen på en sån här liten dator som mediaspelare, men windows och 2GB ram låter tveksamt.

Är det inte långsamt i menyer etc? Surf med några flikar?

Om du ska ha den som mediaspelare, är det då relevant med surf med många öppna flikar?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Netflix fungerar fint med html5.

Jag är sugen på en sån här liten dator som mediaspelare, men windows och 2GB ram låter tveksamt.

Är det inte långsamt i menyer etc? Surf med några flikar?

Inga problem alls för mig!

Skickades från m.sweclockers.com