AMD Radeon 300-serien till våren – Hawaii döps om till Grenada och R9 380X

Permalänk
Medlem

Undrar vad 390X kommer kosta då, blir det ungefär som ett 980 tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Undrar vad 390X kommer kosta då, blir det ungefär som ett 980 tro?

Inte troligt tyvärr, bara de nya minnet lär ju kosta rejält och sen eventuell monsterkylare på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Undrar vad 390X kommer kosta då, blir det ungefär som ett 980 tro?

Borde hamna lite under om amd fortsätter med priskrig i vanlig ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aleshi:

280X är Tahiti.

Men det släpps som en serie. Det förvirrar mindre så. Även om du inte kan något om korten så kan du se ungefärliga prestandakategorier om du jämför 370, 380 och 390. Men det är väldigt mycket svårare att veta hur det är när man har flera serier samtidigt.

Absolut det vet jag, den borde hetat R9 180X, där jag utgår ifrån ;D. Hela namnschemat förstördes dagen de presenterade det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kämpa 280x! Har ingen lust att kasta upp pengar för något nytt grafikkort i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Absolut det vet jag, den borde hetat R9 180X, där jag utgår ifrån ;D. Hela namnschemat förstördes dagen de presenterade det!

Som sagt, ingen vet hur ett 180X står sig mot ett 270X. När du har ett spel som rekommenderar 270X eller bättre och du har ett 180X, hur blir det då? Återigen, alla som vill "laga" namnsättningen förstör mer än de lagar med sina idéer. Hittills vet jag inget förslag som löser de problemen som grafikkortstillverkarna adresserat med det här.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD. Släpp det imorgon. Orkar inte vänta längre...Behöver kort idag..Har 4 stycken 360-rads att leka med..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, ingen vet hur ett 180X står sig mot ett 270X. När du har ett spel som rekommenderar 270X eller bättre och du har ett 180X, hur blir det då? Återigen, alla som vill "laga" namnsättningen förstör mer än de lagar med sina idéer. Hittills vet jag inget förslag som löser de problemen som grafikkortstillverkarna adresserat med det här.

Jag har koll på namnschemat och kallar inte 280x för 180x, trotts att det borde vara det korrekta namnet. Vi är överens om att namnschemat inte stämmer överens med vad AMD officiellt sa med generationer etc.

Trevlig soppa

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

395X2... kan endast köpas via din lokala kärnkraftsbutik, då den kräver en egen reaktor för att förse den med ström....

Jag tar 2 tack

Haha fortfarande: nu har man användning av sina >800-wattsagg som folk så gärna köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

då kanske mitt 850w nätagg kommer till användning

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har koll på namnschemat och kallar inte 280x för 180x, trotts att det borde vara det korrekta namnet. Vi är överens om att namnschemat inte stämmer överens med vad AMD officiellt sa med generationer etc.

Trevlig soppa

Det borde inte vara det korrekta namnet, som jag förklarade skulle det förvirra konsumenter och göra långt mer skada än nytta.
De har produktgenerationer, det behöver inte på något vis vara synonymt med teknikgenerationer. Produktgenerationerna har ett syfte, att ge en struktur så att även mindre intresserade människor ska kunna överblicka och få ett hum om prestandan. Det är lätt för de flesta att förstå att man får bättre prestanda med 280X än med 270X.

Så när AMD ska sätta ihop en ny produktgeneration och de behöver ett kort med runt 2000 shaders för att täcka upp ett segment så passar Tahiti utmärkt. Det är ingen mening med att kasta många miljoner på att designa ett helt nytt kort från grunden med nästan exakt samma slutresultat och använda istället bara för att få kalla kortet 280X "på riktigt" för att kunna ha en överblickbar 200-serie.

Kärnor är inte namn, vilken kärna ett kort har bestämmer inte namnet, platsen i produktgenerationen bestämmer namnet.

Permalänk
Medlem

395x the card that will seperate the men from the boys;) namely because men pays their own electric bills;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

395x the card that will seperate the men from the boys;) namely because men pays their own electric bills;)

Men tend to be able to use correct spelling, as well.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aleshi:

Det borde inte vara det korrekta namnet, som jag förklarade skulle det förvirra konsumenter och göra långt mer skada än nytta.
De har produktgenerationer, det behöver inte på något vis vara synonymt med teknikgenerationer. Produktgenerationerna har ett syfte, att ge en struktur så att även mindre intresserade människor ska kunna överblicka och få ett hum om prestandan. Det är lätt för de flesta att förstå att man får bättre prestanda med 280X än med 270X.

Så när AMD ska sätta ihop en ny produktgeneration och de behöver ett kort med runt 2000 shaders för att täcka upp ett segment så passar Tahiti utmärkt. Det är ingen mening med att kasta många miljoner på att designa ett helt nytt kort från grunden med nästan exakt samma slutresultat och använda istället bara för att få kalla kortet 280X "på riktigt" för att kunna ha en överblickbar 200-serie.

Kärnor är inte namn, vilken kärna ett kort har bestämmer inte namnet, platsen i produktgenerationen bestämmer namnet.

Som jag sa, jag köper logiken med det absolut, men inte när AMD själv säger att namnschemat står för generationen vilket jag är väldigt säker på att de sa när de presenterade nya schemat för drygt 2 år sedan. Då skulle de benämnt det annorlunda för mig att acceptera deras sätt att tänka som rätt logiskt borde vara det du beskriver och jag till viss del håller med om. Det förändrar dock inte saken med att de uttryckte sig dumt. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Men tend to be able to use correct spelling, as well.

i highly doubt that,
What research do you have to back this ludicrous statement? not even the English seems to know how to use it properly online, if we`re just going after this, based on our personal experiences then i have to disagree with you:)

det där var skrivet på en telefon utan stöd för engelska;) vilket innebär att om man missar ett ord så blir det ett annat;)
och det var ett skämt så kliv ner från din häst tack^^

OnT skönt för amd att de kan återanvända gamla flaggskepp för att ta igen mer utvecklingskostnader:)

edit: det finns nog med tatueringar ute i världen som visar på att ingen stavar rätt jämt;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Som jag sa, jag köper logiken med det absolut, men inte när AMD själv säger att namnschemat står för generationen vilket jag är väldigt säker på att de sa när de presenterade nya schemat för drygt 2 år sedan. Då skulle de benämnt det annorlunda för mig att acceptera deras sätt att tänka som rätt logiskt borde vara det du beskriver och jag till viss del håller med om. Det förändrar dock inte saken med att de uttryckte sig dumt. Rätta mig om jag har fel.

Nja, bevisbördan ligger på dig om du påstår att de sagt att namnet ska spegla teknikgeneration och inte bara produktgeneration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Väntat faktiskt. Det brukar nästan alltid finnas ett par omdöpta kort i varje serie från båda tillverkarna. I detta fall blev det ett hopp från högsta till lägsta prestandasegmentet (290/290X till 380/380X). Att sedan HSB bara kommer till korten i den absoluta toppen är inte heller oväntat. Ny teknik kostar mycket att producera i början. Ett bra val av AMD skulle jag säga. 395x2 kommer dock bli en best. Och sluka ström därefter också.

Förvisso, men med tanke på att AMD haft ~1.5 år på sig lämnar en re-brand lite bitter eftersmak. Nvidia har en hel serie som bygger på en helt ny krets. Presterar 390X som den ser ut att göra svarar dem med Titan X eller 980TI , precis som de gjorde med 290X releasen. Cirka 6 månader senare kommer Volta... AMD ser ut att tappa även på GPU fronten.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

395X2... kan endast köpas via din lokala kärnkraftsbutik, då den kräver en egen reaktor för att förse den med ström....

Jag tar 2 tack

Man kan ju gå i David Hahn´s fotspår och bygga sig en liten kärnreaktor på bakgården

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa 395x2 även om den kräver hela solens energi, vill ha nu!

Visa signatur

En dator

Permalänk

Kommer bli väldigt skoj att se hur värstingarna kommer att prestera men även också R9 370X/370 som baseras på Tonga fast med bredare minnesbuss.

Trinidad verkar också intressant eftersom den kommer med GCN 1.3 ska bli intressant att se hur dessa kommer prestera när det släpps!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Förvisso, men med tanke på att AMD haft ~1.5 år på sig lämnar en re-brand lite bitter eftersmak. Nvidia har en hel serie som bygger på en helt ny krets. Presterar 390X som den ser ut att göra svarar dem med Titan X eller 980TI , precis som de gjorde med 290X releasen. Cirka 6 månader senare kommer Volta... AMD ser ut att tappa även på GPU fronten.

Har de en helt ny arkitektur så är det ju helt klart att de har behov av ett nytt kort. Men att tillverka ett nytt kort med i stort sett samma arkitektur blir bara kontraproduktivt. Folk verkar ha så svårt för att kortet använder en befintlig kärna, men AMD hade tillverkat ett helt nytt chip från grunden, som hade varit lika snabbt/funktionsdugligt/varmt så hade ingen klagat, även fast resultatet för slutkund är identiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har koll på namnschemat och kallar inte 280x för 180x, trotts att det borde vara det korrekta namnet. Vi är överens om att namnschemat inte stämmer överens med vad AMD officiellt sa med generationer etc.

Trevlig soppa

Hoppar in i denna debatt (mot bättre vetande) bara för att korrigera lite. Jag håller med om att R9 280X inte speglar generation på ett "helt korrekt" sätt, men ett korrekt namn vore då R9 190X då det var det bäst presterande från den generationen.

I ärlighetens namn tror jag att det bästa sätt AMD skulle kunna lösa detta på är att skicka ut stickers till butiker med den nya klassificeringen varje gång de släpper ny serie så kunde de klistra på "presterar som R9 370X" på ett 7970 GHz edition Nog väldigt svårt att få alla nöjda OCH få ett lättöverskådligt prestandaindex.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har de en helt ny arkitektur så är det ju helt klart att de har behov av ett nytt kort. Men att tillverka ett nytt kort med i stort sett samma arkitektur blir bara kontraproduktivt. Folk verkar ha så svårt för att kortet använder en befintlig kärna, men AMD hade tillverkat ett helt nytt chip från grunden, som hade varit lika snabbt/funktionsdugligt/varmt så hade ingen klagat, även fast resultatet för slutkund är identiskt.

Klart dom hade påstått att hjulet var uppfunnet igen, vad tror du det finns nVidia-fanboys till?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har de en helt ny arkitektur så är det ju helt klart att de har behov av ett nytt kort. Men att tillverka ett nytt kort med i stort sett samma arkitektur blir bara kontraproduktivt. Folk verkar ha så svårt för att kortet använder en befintlig kärna, men AMD hade tillverkat ett helt nytt chip från grunden, som hade varit lika snabbt/funktionsdugligt/varmt så hade ingen klagat, även fast resultatet för slutkund är identiskt.

Eller så kan man göre en ny krets som presterar betydligt bättre och bantar ned den alternativ binnar den för mid-range segmentet. Den nya kretsen AMD tagit fram kommer förhoppningsvis med lägre energiförbrukning och andra spännande features. 280X missade t.ex trueAudio tekniken om jag inte minns fel.

Visst är re-brands ekonomiskt gångbart för företagen men tråkigt för konsumenter.

Skrivet av OldComputer:

Klart dom hade påstått att hjulet var uppfunnet igen, vad tror du det finns nVidia-fanboys till?

Oj va tråkigt det är att debattera hårdvara här på SWEC. Antingen blir man kallad fanboy hit och dit eller så bemöts man allmänt ohövligt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

AMD listar även dubbel kort, NVIDIA nu är jag arg lite att ni inte kan bestämma er som AMD.

Annars längtar jag till när SweC ska recensera korten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det enda jag är intresserad av är egentligen ljudnivån. Om 390X matchar 970/980 i decibel, ger mer prestanda och *förhoppningsvis* mindre pris än ett 980... Givet köp. Annars väntar jag till 980 går ner i pris, vilket dom oundvikligen kommer göra.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dessa, Undrar bara vad jag skall göra av med min nuvarande rigg...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Eller så kan man göre en ny krets som presterar betydligt bättre och bantar ned den alternativ binnar den för mid-range segmentet. Den nya kretsen AMD tagit fram kommer förhoppningsvis med lägre energiförbrukning och andra spännande features. 280X missade t.ex trueAudio tekniken om jag inte minns fel.

Visst är re-brands ekonomiskt gångbart för företagen men tråkigt för konsumenter.

Vilket såklart förutsätter att de har utvecklat någon markant bättre arkitektur. Har de inte färdigställt arbetet med en ny arkitektur så så blir den nya kretsen rätt lik den förra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vilket såklart förutsätter att de har utvecklat någon markant bättre arkitektur. Har de inte färdigställt arbetet med en ny arkitektur så så blir den nya kretsen rätt lik den förra.

Absolut. Men jag hoppas på AMD, de läckta testerna verkar ju mycket lovande. Tyvärr tyder en re-brand tyda på just det du säger, att arkitekturen kanske inte är så revolutionerande.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

380 och 380X med GCN 1.1 hoppas det är ett skott i blindo. Varför dra ner på tessellation prestandan på ett nytt kort i prestanda segmentet?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt