AMD Radeon 300-serien till våren – Hawaii döps om till Grenada och R9 380X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer säkert modeller med mer minne senare.

Jo säkert, men när? Kommer dröja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Jo säkert, men när? Kommer dröja.

Beror helt på efterfrågan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på efterfrågan.

Ok, hur som helst så känns det ganska ljummet nu. De hade chansen med ett riktigt intressant kort med minst 6GB VRAM för 4k upplösning då prestandan säkert är bra annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dock bidrar inte Bitcoin-mining till forskning så vitt jag vet? Den beräknar bara en hash som är meningslös för allt annat än Bitcoins. Eller har det kommer andra typer?

Du har rätt, jag blandade ihop det med folding.. BitCoins räknar ut sitt eget säkerhetssystem för att säkerställa valutans äkthet vilket faktiskt även det torde vara miljömässigt försvarbart då det utöver elektricitet inte behövs fysiska pengar eller system för hantering av det hela. Det enda som talar mot det miljömässiga i detta är att svårighetsgraden förhöjs kontinuerligt utan att det "behövs" för funktionalitetens skull utan bara för att göra valutan mer eftertraktad och svåråtkomlig..

nog om detta från min sida.

on topic: sjukt sugen på att få se vad AMD kokar ihop, Nvidia har ju redan visat de första korten på hand (sannolikt essen kvar(gm200)) men AMD mörkar fortfarande. Älskar verkligen att läsa om ny teknik även om jag nog kommer sitta kvar på min dator ett bra tag till..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

4GB? Hur tänker de då när det gäller 4k?
Inte vad jag hade förväntat mig. I och för sig, kanske trevligt problem då det omvända har varit det vanliga för bara ett par år sen då 1920x1200 eller 1920x1080 var enda alternativen och en mer högupplöst skärm inte fanns som en möjlighet för människor med en något så när normal ekonomi.
Men hade hoppats på mer VRAM än 4GB. Inte intressant som uppgradering för mig om det stämmer. 980ti eller vad det kommer kallas om ryktena med 6-8GB Vram stämmer känns ännu intressantare nu.

IIRC så har HBM gen1 limitation på 4GB så inte så mycket AMD kan göra åt. Vad jag sett så verkar inte Gen2 komma till generationen efter heller utan ytterligare en efter (så 2016 nån gång kanske).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniak:

IIRC så har HBM gen1 limitation på 4GB så inte så mycket AMD kan göra åt. Vad jag sett så verkar inte Gen2 komma till generationen efter heller utan ytterligare en efter (så 2016 nån gång kanske).

Ok, tack för svaret. Låter inte så bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dock bidrar inte Bitcoin-mining till forskning så vitt jag vet? Den beräknar bara en hash som är meningslös för allt annat än Bitcoins. Eller har det kommer andra typer?

Det finns Primecoin som genererar primtal istället för att slumpa hash. Primtal har vi stor användning av.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

IIRC så har HBM gen1 limitation på 4GB så inte så mycket AMD kan göra åt. Vad jag sett så verkar inte Gen2 komma till generationen efter heller utan ytterligare en efter (så 2016 nån gång kanske).

Yes Har hört samma, och tagit upp det tidiare. Vi är begränsade till 1.25ghz och 1GB per modul med Gen1. Inte för att det spelar sån hemskt stor roll för average Joe Gen2 kan komma med 400-serien, potentiellt, och det banar väg för högre hastigheter (inget jag har hört om konkret) och upp till 8GB HBM minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har aldrig fattat varför är det så himla viktigt med ett tyst kort på load? Spelar ni inte med hörlurar? Eller jobbar ni med grafik? Är det för att inte störa sambo/frugan?

Tyst kort i 2D läge fattar jag. Jag brukade själv bygga skräddarsydda studiodatorer till musikproducenter i främst Holland och var medlem i SPCR innan jag blev det på Swec så jag förstår värdet av tysta datorer.
För gaming är det dock prestanda som är prio 1, 2, 3, 4, 5, 6.... osv.

Dels har man flickvän som man inte vill störa. Dels vill man inte bli någon av dessa idioter som sitter med hörlurar på och pratar 14x för högt och blir isolerad och inte kan fungera socialt. Och dels så spelar man inte bara högljudda spel eller som kräver hög volym i sig. Utöver det så klarar man sig på ganska låg volym på högtalare oavsett speltyp om rummet är tyst i övrigt.

Om prestanda är det enda som spelar roll så känns det som man tappat fotfästet lite. Jag ställer hellre ner en grafikinställning för att få ett hyfsat tyst kort än sitter med en dator som låter så högt att man måste börja med att anpassa sig själv, lägenheten och flickvännen för att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Blir nog jättebra det. Bränn el och miljö så att du kan generera slantar, gå sedan och köp rättvisemärkt för att döva samvetet. Bitcoins är skit, kapitaliserar på miljön..

Hur vet du hur min el produceras kanske via vattenkraft eller vindkraft?
Eller så kan man resonera som såhär. Att elbolagen står på konstant 24/7 under hela dygnet eldas kol osv, ska det bara göras i onödan eller ska vi utnyttja den elen som produceras?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Hur vet du hur min el produceras kanske via vattenkraft eller vindkraft?
Eller så kan man resonera som såhär. Att elbolagen står på konstant 24/7 under hela dygnet eldas kol osv, ska det bara göras i onödan eller ska vi utnyttja den elen som produceras?

Skickades från m.sweclockers.com

El regleras efter efterfrågan. Skulle bli katastrof ifall man eldade på kraftverk i full takt även när elen inte används.
Personligen får jag väl min el mest från kärnkraft och vattenkraft så jag har miljövänlig el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har aldrig fattat varför är det så himla viktigt med ett tyst kort på load? Spelar ni inte med hörlurar? Eller jobbar ni med grafik? Är det för att inte störa sambo/frugan?

Tyst kort i 2D läge fattar jag. Jag brukade själv bygga skräddarsydda studiodatorer till musikproducenter i främst Holland och var medlem i SPCR innan jag blev det på Swec så jag förstår värdet av tysta datorer.
För gaming är det dock prestanda som är prio 1, 2, 3, 4, 5, 6.... osv.

Nej tack till högljudda kort. Jag kommer ihåg när jag satt med 2 st Fermi (GTX470 Referenskort) och spelade. Den typen av grafikkort vill jag aldrig mer se i min dator.

Skrivet av TobbeH94:

Eftersom jag ändå inte kommer att ha råd med något 390 eller 390x så verkar det nästan som man likväl kan köpa sig ett 290 eller 290x nu! Good news!

Jag är inne på samma spår dessutom känns det som jag inte orkar vänta till sommaren. Sen känns det i och för sig lite trist att köpa ett kort som snart försvinner från butikerna trots att det i stort sett är det samma som 380X.

Permalänk

Får hoppas detta säljer bra i alla fall. Har inte AMD legat högre än nvida? Alltså runt 19% av marknaden? Nivida runt 12/14%.

Vore i alla fall spännande hur denna gen i prestanda/watt står sig.

Jag ser inget fel i att dom använder gamla kretsar. Är även bra för kunder förra gens toppkort får man billigare. Men bra att alla kort nu har stöd för freesync och HD audio. Var ju lite surt för 280x ägarna.

Nästa gen så kommer troligen fler kort köra staplat minne, dock gen 1 troligen. Så bra bra att dom bildar om gamla kretsar. Kan ju även i slutändan flera ha råd med kort som har staplat minne.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas detta säljer bra i alla fall. Har inte AMD legat högre än nvida? Alltså runt 19% av marknaden? Nivida runt 12/14%.

Vore i alla fall spännande hur denna gen i prestanda/watt står sig.

Jag ser inget fel i att dom använder gamla kretsar. Är även bra för kunder förra gens toppkort får man billigare. Men bra att alla kort nu har stöd för freesync och HD audio. Var ju lite surt för 280x ägarna.

Det är inklusive interna kretsar. Ditt räknas alla APU:er som Kaveri och Kabini samt chipset med inbyggd grafik som 880G. Det ger en del andelar på pappret, allra helst med bärbara datorer. Separata grafikkort tror jag nVidia leder på.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det är inklusive interna kretsar. Ditt räknas alla APU:er som Kaveri och Kabini samt chipset med inbyggd grafik som 880G. Det ger en del andelar på pappret, allra helst med bärbara datorer. Separata grafikkort tror jag nVidia leder på.

I för sig och i xbox, ps4 osv. Men såg om jag inte har fel på swec nyhter, det för något år sen dom bara tog statestik på grafikkort, men kan minnas fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kommer 390X kort med 8GB VRAM såklart

...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Såklart? Vilka RAM-kretsar?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ganska roligt hur många använder sin tidsmaskin och beskriver ganska precis på hur nästa grafikkortet presterar. Som att "det är så synd att det här [X] kommer ta så mycket ström" och så vidare. Det enda AMD har avslöjat är att grafikkortet 380X EXISTERAR.

Resten av spekulationerna har galopperat på hur Nvidia kommer mosa AMD:s nya generation och vilken strömförsörjning det ska bli.

AMD valde att hoppa över att göra snarlika grafikkort med lägre strömförsörjning förra året.
Man frågar om vad hände med "180X" ? Då undrar jag var alla tyckte om vad som hände med Nvidias 880. Kom igen, namnförslag till kort är bara ett sätt för att veta om grafikkortet är nyare! Inget annat.

Jag tror att bokstavligt ingen skulle bry sig om AMD:s nya korten hade "enbart" bättre strömförsörjning men med ungefärlig samma prestanda. Men på nåt sätt när Nvidia gör just det, då måste alla hämta sina "hästar och krage" så vill man ha dem korten, som egentligen ingen skulle bry sig om, men siffran "980,970", Låter ju sannerligen som ett stort steg från "780,770".

Bättre strömförsörjning, och att fpsen på spelen ökar maximalt med 10 jämfört med förra "generationen".

Nvidia kan inte slå AMD:s kort om verkligen 50% prestanda-ryktet är sant. Ett 290X presterar ganska jämlikt ett 980 (som dessutom kom ett år tidigare) och då ska det nya kortet vara 50% bättre, jämför det med 10-15% bättre i förhållande till 970 från 980.

Och det är inte något som att det är ett "bara" för att Nvidia slänga fram ett nytt kort med TI.

Sen får man ta sig till förhållande på vilken ekonomisk vinning skulle det vara att producera bättre grafikkort för dem. De lanserade kortet för FEM månader sedan. AMD:s del, har haft sina grafikkort ute i 1 och ett halvt år!.

AMD blir nog snabbare på att fylla igen sin lagerhylla, jämfört med Nvidia som får det lite tuffare om de på nåt sätt kramar fram nya grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Hur vet du hur min el produceras kanske via vattenkraft eller vindkraft?
Eller så kan man resonera som såhär. Att elbolagen står på konstant 24/7 under hela dygnet eldas kol osv, ska det bara göras i onödan eller ska vi utnyttja den elen som produceras?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aleshi:

El regleras efter efterfrågan. Skulle bli katastrof ifall man eldade på kraftverk i full takt även när elen inte används.
Personligen får jag väl min el mest från kärnkraft och vattenkraft så jag har miljövänlig el.

Skrivet av Erwya:

Det finns Primecoin som genererar primtal istället för att slumpa hash. Primtal har vi stor användning av.

Kom igen nu gubbar, ni vet lika väl som jag att vi importerar smutsig kolenergi i hyfsat stora kvantiteter, lägg till omvärld så vet vi alla hur det ser ut. Primecoin var faktiskt intressant, bra där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nvidia kan inte slå AMD:s kort om verkligen 50% prestanda-ryktet är sant. Ett 290X presterar ganska jämlikt ett 980 (som dessutom kom ett år tidigare) och då ska det nya kortet vara 50% bättre, jämför det med 10-15% bättre i förhållande till 970 från 980.

Vadå, som att inte nvidia kan släppa nya kort? Och nej, ett 290X presterar inte som ett 980, det presterar ungefär som ett 970, 980 är ca 20% snabbare och drar dessutom ca 100W mindre. AMD:s nya kort kommer alltså vara 30% snabbare men ha en högre TDP på mer än 100W än 980, inte så lovande när nvidia har ett större chip på g. Och går man på prestanda ryktena om gm200 så kommer Titan2 (eller vad dom nu kommer kalla det) dra ganska jämt med AMD:s nya topkort, men kan nästan lova att nvidia kommer klocka det så att det är några få % snabbare och ta ett rejält prispremium för att det är det snabbaste kortet som vanligt.

Inte för att ta något ifrån AMD, detta ser ut att kunna bli ett riktigt mönsterkort, men (tyvärr) kommer de nog inte röra om allt för mycket hos Nvidia för det, kan ju alltid hoppas på fin prissättning dock.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ett 290X presterar ganska jämlikt ett 980 (som dessutom kom ett år tidigare) och då ska det nya kortet vara 50% bättre, jämför det med 10-15% bättre i förhållande till 970 från 980.

I LOLed.
Du kanske inte enbart ska titta på prestandasiffrorna från Evolve?

GTX 980 är överlag mycket snabbare än R9 290X.

Däremot tvivlar jag inte på att R9 "390X" kan utprestera GTX 980, fast då lär väl Nvidia göra som dom gjorde sist när 290X knuffade ner GTX Titan från prestandatronen, och släppa en Ti-version, dvs GTX 980 Ti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vadå, som att inte nvidia kan släppa nya kort?

Det skulle ju dock skapa panik hos kunderna, om det är bara att vänta på 7 månader för ett kort som skulle ge mycket mer prestanda istället? Det vore väldigt orealistiskt att ett företag byter serie innan det har fyllt ett år, inte ens mobilbranschen gör sånt. Det kan du hålla med om?

Och återigen så är inte hoppet mellan 780TI och 980 särskilt stor , vilket kan ju "ANNARS" förväntas av när det gäller ett generationsbyte, speciellt för ungefär när de ligger på samma prisnivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det skulle ju dock skapa panik hos kunderna, om det är bara att vänta på 7 månader för ett kort som skulle ge mycket mer prestanda istället? Det vore väldigt orealistiskt att ett företag byter serie innan det har fyllt ett år, inte ens mobilbranschen gör sånt. Det kan du hålla med om?

Och återigen så är inte hoppet mellan 780TI och 980 särskilt stor , vilket kan ju "ANNARS" förväntas av när det gäller ett generationsbyte, speciellt för ungefär när de ligger på samma prisnivå!

Hänger inte riktigt med vad du pratar om, vem sa något om en ny serie? 680 hade inte funnits ute ett år när titan kom, 780 hade inte vart ute ett år när ti kom, 7970 hade inte funnits ett år när ghz kom etc. Det går alldeles utmärkt att släppa snabbare kort för att kontra motståndarna utan att släppa nya serie. För den delen så händer det även ibland att det kommer nya serier även om det inte gått ett år, tex så var det bara 7 månader mellan 480 och 580 osv. Sen så skrev jag titan och inget annat, eftersom jag tror dom kommer lansera gm200 som ett speciallkort först och inte som en ny serie.