Permalänk

Kan jag flytta uttag från comhem?

Skulle vilja flytta uttaget från comhem så jag kan dra lina till datorn och server i kontoret. Men problemet är att uttaget är på andra sidan lägenheten...

Ber om ursäkt för mina dåliga paint skills.

Kan jag flytta uttaget såhär?
Kontaktar jag en elektriker eller comhem?
Andra förslag på lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Skulle vilja flytta uttaget från comhem så jag kan dra lina till datorn och server i kontoret. Men problemet är att uttaget är på andra sidan lägenheten...

Ber om ursäkt för mina dåliga paint skills.

http://i.imgur.com/V9HQ9cp.png

Kan jag flytta uttaget såhär?
Kontaktar jag en elektriker eller comhem?

Först och främst, har du "3 hål i väggen" om du har vanliga nätverksuttag, så kan du flytta runt det hur du vill. annars gäller följande.
Bor du i villa eller Lägenheter.
Oftast så använder Comhem kaskadnät, vilket innebär att om du kapar din ledning så dör alla dina grannars uttag samtidigt.
Sedan är det ofta känsligt med längder i kaskadnät, då alla uttag efter ditt uttag är dimensionerade efter en viss signalnivå.

ring Comhem och fråga.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt? Bor du i hyresrätt bör du kontakta din hyresvärd innan du gör något. Jag hade ett liknande behov för ett Comhem-utag i en bostadsrätt och snackade då med Bäck installation AB som fixade det till ett fast pris.

Här har du en lista på installatörer som jobbar med Comhem:
https://www.comhem.se/om-com-hem/hur-far-vi-in-com-hem-uttag-...

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Först och främst, har du "3 hål i väggen" om du har vanliga nätverksuttag, så kan du flytta runt det hur du vill. annars gäller följande.
Bor du i villa eller Lägenheter.
Oftast så använder Comhem kaskadnät, vilket innebär att om du kapar din ledning så dör alla dina grannars uttag samtidigt.
Sedan är det ofta känsligt med längder i kaskadnät, då alla uttag efter ditt uttag är dimensionerade efter en viss signalnivå.

ring Comhem och fråga.

Ja jag har 3 hål i väggen. Jag bor i bostadsrätt.

Skrivet av stimy09:

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt? Bor du i hyresrätt bör du kontakta din hyresvärd innan du gör något. Jag hade ett liknande behov för ett Comhem-utag i en bostadsrätt och snackade då med Bäck installation AB som fixade det till ett fast pris.

Här har du en lista på installatörer som jobbar med Comhem:
https://www.comhem.se/om-com-hem/hur-far-vi-in-com-hem-uttag-...

Jag bor i bostadsrätt.
Får jag fråga vad dem hade för fast pris att flytta det? Så jag vet om det är snarlikt när jag kontaktar.

Tack för listan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorutrustning-till...

Permalänk

Förstod inte riktigt vad du menar.
Menar du att jag ska dra en kabel genom hela lägenheten?
Är inte så värst bra på att göra sånt snyggt. Plus att det känns som att 40+ meter kabel kan bli jobbigt att dra.

Permalänk
Avstängd

Om det du menar är att byta placering på 3 hål i väggen till en annan del av din lägenhet så rekomenderar jag dig att tänka om.. Det är fördragna kanaler där tidigare "Bara kabel tv" gick som är likadant i hela hyreshuset. Därav så kommer alla "nya fiberdragningar" i hyreshus på utsidan av lägenheterna och placeras oftast nära ytterdörren..

Om dom skall placera om uttaget så måste dom antingen riva hela din lägenhet för att dra en ny koaxial kabel till ditt nya rum för att det ska bli "Snyggt". Min rekommendation till dig är att antingen köra med en bra trådlös apa som har rj45 uttag i sig eller att dra en nätverkskabel till ditt kontor och koppla in en Switch.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Om det du menar är att byta placering på 3 hål i väggen till en annan del av din lägenhet så rekomenderar jag dig att tänka om.. Det är fördragna kanaler där tidigare "Bara kabel tv" gick som är likadant i hela hyreshuset. Därav så kommer alla "nya fiberdragningar" i hyreshus på utsidan av lägenheterna och placeras oftast nära ytterdörren..

Om dom skall placera om uttaget så måste dom antingen riva hela din lägenhet för att dra en ny koaxial kabel till ditt nya rum för att det ska bli "Snyggt". Min rekommendation till dig är att antingen köra med en bra trådlös apa som har rj45 uttag i sig eller att dra en nätverkskabel till ditt kontor och koppla in en Switch.

Tack för hjälpen. Ja det kanske blir för omständigt och dyrt att flytta uttaget.

Har du något förslag på en bra trådlös som fixar att hålla igång en server + stationär. Då kommer jag också behöva köpa någon form av trådlös mottagare till dem båda.

Permalänk
Medlem

Dra en kabel. Det finns massvis med olika designer och storlekar på kabelkanaler, så att kabeln inte syns.

Permalänk
Medlem

Finns lister med inbyggd kabelkanal. Det är en bra lösning om du absolut inte kan köra trådlöst hemma.

Permalänk
Medlem

Kabel är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Tack för hjälpen. Ja det kanske blir för omständigt och dyrt att flytta uttaget.

Har du något förslag på en bra trådlös som fixar att hålla igång en server + stationär. Då kommer jag också behöva köpa någon form av trådlös mottagare till dem båda.

Skaffa en powerline, det fungerar nästan lika bra som en ethernetkabel

Permalänk
Skrivet av taliz:

Dra en kabel. Det finns massvis med olika designer och storlekar på kabelkanaler, så att kabeln inte syns.

Skrivet av ozo64:

Finns lister med inbyggd kabelkanal. Det är en bra lösning om du absolut inte kan köra trådlöst hemma.

Skrivet av Bazisten:

Kabel är att föredra.

Vad blir förlusten då man drar en 30-40m lång kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Har du sånt 3 hål i väggen så vet jag inte. Hade det varit fiber så hade det nog inte gjort så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Ingen alls om du drar ethernet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brittaspjut:

Ingen, i både praktiken (om du drar "rätt", dvs inte har för snäva svängar, etc.) och teorin. Trådlöst i lägenhet är däremot inte att rekommendera om du letar efter en stabil anslutning, eftersom det snabbt blir trångt på frekvensbanden med anledning av grannarnas nät (och beroende på hur lägenheten ligger till så kanske din server droppar av nätet när någon värmer mat i mikron ). Som mer regel än undantag så får du idag märkbara och varierande störningar som direkt påverkar latens, packet loss, etc., och av samma anledning betydligt lägre hastigheter än vad du får genom kabel.

Kabelinstallation behöver du göra en gång, sedan fungerar det. Dra det i en list längs golvet eller taket, beroende på vad som passar bäst, så kommer det säkert smälta in. Det är möjligt att du kan få hjälp med kabeldragning av din hyresvärd, om inte annat så säkerligen mot viss betalning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Har du sånt 3 hål i väggen så vet jag inte. Hade det varit fiber så hade det nog inte gjort så mycket.

Tack för informationen

Skrivet av ozo64:

Ingen alls om du drar ethernet.

Tack för hjälpen!

Skrivet av phz:

Ingen, i både praktiken (om du drar "rätt", dvs inte har för snäva svängar, etc.) och teorin. Trådlöst i lägenhet är däremot inte att rekommendera om du letar efter en stabil anslutning, eftersom det snabbt blir trångt på frekvenserna med anledning av grannarnas nät (och beroende på hur lägenheten ligger till så kanske din server droppar av nätet när någon värmer mat i mikron ). Som mer regel än undantag så får du idag märkbara och varierande störningar som direkt påverkar latens, packet loss, etc., och av samma anledning betydligt lägre hastigheter än vad du får genom kabel.

Kabelinstallation behöver du göra en gång, sedan fungerar det. Dra det i en list längs golvet eller taket, beroende på vad som passar bäst, så kommer det säkert smälta in. Det är möjligt att du kan få hjälp med kabeldragning av din hyresvärd, om inte annat så säkerligen mot viss betalning.

Tack för informationen och hjälpen Det blir nog bäst att dra kabel.

Men vad tror ni, är det bättre att dra kabeln till modemet + routern i kontoret. Eller sätta modemet + router vid uttaget och dra rj45 kablar till kontoret?

Tänkte att det blir ju lättare/snyggare att bara dra en kabel (till modemet) än dem två + kablar som behövs till server + stationär + annat. För inte kan man väll bara köra en switch i slutet ut tilll server + stationär? switchar klarar väll inte av att separera IP-adresserna till dem? Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Avstängd

Jo då.. Det är precis det som är switchens jobb. Så det går alldeles utmärkt att ha switchen längst ut på linan.
Så en kabel dragen till ditt kontor och väl i kontoret kan du koppla in en liten GbSwitch, och från switchen kan du sen plugga in dator/server printer etc.

Skrivet av brittaspjut:

Tack för informationen

Tack för hjälpen!

Men vad tror ni, är det bättre att dra kabeln till modemet + routern i kontoret. Eller sätta modemet + router vid uttaget och dra rj45 kablar till kontoret?

Tänkte att det blir ju lättare/snyggare att bara dra en kabel (till modemet) än dem två + kablar som behövs till server + stationär + annat. För inte kan man väll bara köra en switch i slutet ut tilll server + stationär? switchar klarar väll inte av att separera IP-adresserna till dem? Rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brittaspjut:

Jag hade placerat modemet närmast Com Hem-uttaget i vardagsrummet och dragit TP-kabel till kontoret.

Jag antar att du har en integrerad "modem+router"-låda från Com Hem: då är det denna låda som tar emot den externa IP-adressen från Com Hem, och sedan delar ut interna adresser till enheterna inom din lägenhet. Det är inga problem att dra en TP-kabel från routern vid uttaget genom en list till kontoret, och där koppla den till en switch, som du använder för att koppla in din server, etc., som då får IP-nummer av din router. Detta kommer visserligen tekniskt begränsa den simultana sammanlagda trafiken via kabel mellan dina enheter på kontoret och det externa nätet till 1 Gbps med dagens modeller (då allt går genom samma kabel och port däremellan), men jag tror inte det kommer vara någon märkbar begränsning i praktiken — inte minst då du sannolikt inte ens har en 1 Gbps-anslutning mot nätet till att börja med. En sådan placering har även fördelar ur attenueringssynpunkt för koaxsignalen, om än det inte bör vara avgörande.

Det kan dessutom vara av intresse att ha modemet i vardagsrummet för att enkelt kunna koppla in eventuella mediaenheter med nätverksanslutning via kabel direkt in i routern, i stället för att behöva "dra tillbaka" kabel från kontoret om nu routern skulle placeras där. Du kanske inte har någon sådan enhet idag, men det blir ständigt vanligare. Återigen bör trådlösa anslutningar undvikas till förmån för kabel om det finns möjlighet — trådlöst är oumbärligt för de tillfällen då man verkligen behöver något utan fysisk anslutning, men det är inget substitut till kabel, och kommer inte bli det i hemmiljö (speciellt inte i lägenhet) under en överskådlig framtid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Får jag fråga vad dem hade för fast pris att flytta det? Så jag vet om det är snarlikt när jag kontaktar.

Jag minns inte, men det var nog runt 2000 kr ändå.

Permalänk
Medlem

är ST åt comhem, du ska placera din COmhem Router vid uttaget, du ska ha mellan 58-77 DB i uttaget, och det brukar ligga runt 60-64 DB ditigalt. Drar du en koax, 1.0:a "standardkabeln" så dämpar den 2 DB på 10 meter.
Så drar du 30-40 meter så ja de borde gå, men sätt modemet vid uttaget och dra en TP kabel som tidigare skrivits, då den kablen är tunnare och tål mer stryk då koaxen måste ha en ganska fin radie i böjarna annars knäcker du kablen.

Modem vid uttag->Ethernetkabel till kontor->switch till stationär och server.

// atego, ST, comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

är ST åt comhem, du ska placera din COmhem Router vid uttaget, du ska ha mellan 58-77 DB i uttaget, och det brukar ligga runt 60-64 DB ditigalt. Drar du en koax, 1.0:a "standardkabeln" så dämpar den 2 DB på 10 meter.
Så drar du 30-40 meter så ja de borde gå, men sätt modemet vid uttaget och dra en TP kabel som tidigare skrivits, då den kablen är tunnare och tål mer stryk då koaxen måste ha en ganska fin radie i böjarna annars knäcker du kablen.

Modem vid uttag->Ethernetkabel till kontor->switch till stationär och server.

// atego, ST, comhem

det beror ju helt på... ofta är Comhems nät inte alls 100% korrekt mellan 60-64digitalt... utan ligger oftast och lurar på undre nivåer (speciellt vid långa slingor). Det går INTE att avgöra ifall du kan dra 40 meter ytterligare utan att ta dit en tekniker som mäter... dessutom har vi ingen aning om TS har stjärnnät eller kaskad...

EDIT:
Som du skriver.. TP kabel är det som ska dras, inte flytta modemet.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."