Permalänk
Medlem

Epox 8KHA+ 2 X 256DDR problem...

Fick mitt nya minne idag... satte i det i datorn och vad händer?!
Inget alls, eller rättare sagt allt är som vanligt, datorn startar, börjar räkna upp minnet... och stannar på 256. ???? Jag har ju satt i 2 x 256MB, allt tuggar vidare, windows hittar inte heller det nya minnet.
Vad ska man göra, har kollat runt på lite forum och vad jag förstår klarar inte mobot av 2 x 256MB. Är det någon här som vet vad som är fel, kan jag eventuellt köpa 256MB till för att få det att funka?! Eller går det åt h-vete ändå? Eller är det något bios-problem?
Om någon vet så svara är ni snälla! Please!!
Tack på förhand Tomas.

Permalänk
Medlem

provat upprepa installations proceduren igen. se till att minnet verkligen sitter ordentligt i minnes platsen.

Om detta inte funkar prova minnena var för sig och se så att de fungerar.

prova också att använda andra minnesplatser.

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem

provat allt?!

Har nu provat bytt det som satt i från början mot det nya. Funkar bra... har oxå provat alla olika platskombinationer... men den vill fortfarande bara köra med 256MB.... helt puckat....
Finns det någon här som kör med ett gammalt 8KHA+ och flera minnesmoduler? I så fall hur ser minneskonfigurationen ut för er?

Permalänk
Medlem

Snart kan jag svara, får mitt andra minne i dagarna.

Permalänk
Medlem

bra bra!! jag väntar med spänning...

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2x256. Ett Samsung, och ett Noname. Dom sitter i de två platserna som är närmast processorn.

Permalänk
Medlem

Vilken bios kör du med på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har du satt i minnet ordentligt?
Jag fick trycka tills det knakande i fingrarna innan mina 2 moduler satt på plats.

Permalänk
Medlem

Jodå, dom sitter som dom ska...
vilken bios-version kör du med då?

Permalänk
Medlem

Testa andra minnesplatser, testa det nya minnet själv och se om det fungerar. Det kan även vara så att minnesbanken kan vara död

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

oblic: har redan provat det om du kollar lite längre upp. Hur vet man om minnesplatsen är bränd då? Borde inte datorn hänga sig när man startar den?
När jag provar 1, 3 eller 2, 3 så hänger sig den vid boot, med felkoden C1.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det uppstå fabrikatsfel och tex. någon bank inte fungerar.
Man bränner aldrig någo minnesplats

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Re: Epox 8KHA+ 2 X 256DDR problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorken
Fick mitt nya minne idag... satte i det i datorn och vad händer?!
Inget alls, eller rättare sagt allt är som vanligt, datorn startar, börjar räkna upp minnet... och stannar på 256. ???? Jag har ju satt i 2 x 256MB, allt tuggar vidare, windows hittar inte heller det nya minnet.
Vad ska man göra, har kollat runt på lite forum och vad jag förstår klarar inte mobot av 2 x 256MB. Är det någon här som vet vad som är fel, kan jag eventuellt köpa 256MB till för att få det att funka?! Eller går det åt h-vete ändå? Eller är det något bios-problem?
Om någon vet så svara är ni snälla! Please!!
Tack på förhand Tomas.

Har du kollat så du satt in minnet i rätyt platser, på ditt mobo är inte platserna 1,2,3 utan typ 3,1,2 eller liknande...

kolla mobo manualen

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

"Dear Tomas,

Are you using two of the same memory modules??

Normaly when you use 2 same memory module single or double sided, it have to work.

When you test the modules sepperate, do they work??"

Detta var svaret jag fick av supporten.
Alltså en ny fråga, double och single sided. Är det när kretsarna sitter på en eller båda sidorna på minnet? Eller är det jag som inte fattar något?!

Permalänk
Medlem

fungerade fint med 3st 256Mb cas 2.5 samsung orginal för mig i alla fall.