Långtidslagring av mobiltelefon - urladdat batteri eller ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Långtidslagring av mobiltelefon - urladdat batteri eller ej?

Hej!

En vän till mig har skaffat en ny telefon men vill behålla din gamla som reserv. Bör han ladda ur telefonen helt och hållet eller ladda batteriet (Li-Po 2100 mAh) om han ska långtidslagra telefonen i ett par år? Vad skadar batteriet minst?

Tack!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Inte urladdat, inte fulladdat. Svalt och torrt. De tappar någon procent laddning i veckan, så om möjlighet & ork finns så kan man "fylla upp" någon gång i halvåret.

Battery University är bra grejer.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013

Vet inte vad som är bäst, men min Nokia 97 Mini laddade jag batteriet fullt på innan jag stoppade ner den i lådan. Testade den för någon dag sedan och den fungerade utmärkt (legat i lådan 1,5 år).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Inte urladdat, inte fulladdat. Svalt och torrt. De tappar någon procent laddning i veckan, så om möjlighet & ork finns så kan man "fylla upp" någon gång i halvåret.

Battery University är bra grejer.

Tack, ska visa komposen denna sida!

Skrivet av MickeMM:

Vet inte vad som är bäst, men min Nokia 97 Mini laddade jag batteriet fullt på innan jag stoppade ner den i lådan. Testade den för någon dag sedan och den fungerade utmärkt (legat i lådan 1,5 år).

Min 3310 funkar väldigt bra fastän den varit avstängd i ca 7 år nu (testade den idag) Men min kompis var mest orolig för smartphones då de har "större" batterin. Länken ovan borde lugna honom

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Låta batteriet ligga urladdat är lika med mord utav batteriet. Det är så man dödar batterier idag. Låta dem ligga långa stunder helt urladdade. Jag skulle nog låta den ligga med ca. 80% batteri eller så.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch