Permalänk

Datorn är död??

Jag råkade kortsluta min dator när jag byggde en fläktkontroler.....nu startar den inte.....nätagget funkar och lampan på moderkortet lyser men inget annat händer...
Hjälp mig?
Kommer detta bli dyrt tro?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

vad kortslöt du??? jag har fåkat göra det när jag hållt på lite med min controler till mina fläktar och lysrör. Har dock bara varit att dra ut nätaggs sladen å stoppa i han igen så funka de som vanligt igen. Men beror ju på hur och vad du kortslutit.

Permalänk

Jag kortslöt en fläkt genom moderkortet...alltså system fan

Vad kan ha hänt?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

kan bli dyrt kanske. moderkortet kan ju va kört och även andra komponenter om du har otur... jag har bara kortslutat ström via chassit så jorden slått ifrån du vet. inte så bra av va i närheten av moderkortet och ha de igång när man gör sånt... Men antar att det bara är att testa dig fram... GL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZnakeyE
chassit så jorden slått ifrån du vet.

Hur menar du med att "jorden slått ifrån", det är väl ändå en automatsäkring som slår ifrån. Annars snackar du väl kanske om jordfelsbrytare? Men det få du ju säga i så fall.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Vadå hade du på datorn när du höll på att pilla eller ? Smart indeed isåfall...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

har alltid på datan när ja pillar... man e väl fingerfärdig...

Jag gjorde nästan samma sak fast med en molex kontakt... då rök min nätdel... automatsäkringen hjälpte inte

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Lyckades jag oxå med i samband med en fläktinstallation.
Autosäkringen räddade mig...

Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig när jag "Hotswappade" en fläkt, alltså datorn var igång. och jag drog ur den.
Automat säkringen satte in tror jag, fick inte igång den men det var bara att dra ur ström kabeln till moderbordet och stoppa i igen så funkade det!:) tog ett bra tag att klura ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3riko:

Samma sak hände för mig när jag "Hotswappade" en fläkt, alltså datorn var igång. och jag drog ur den.
Automat säkringen satte in tror jag, fick inte igång den men det var bara att dra ur ström kabeln till moderbordet och stoppa i igen så funkade det!:) tog ett bra tag att klura ut det

Nu kommer jag återuppliva en gammal tråd.
Men fy satan vad jag nyss hade ångest.
Nybyggt system i signatur som jag hölls och fixade med fläktar. Datorn var stendöd. Paniken över att jag har inte råd att köpa nytt nätagg sköljde över mig.

Hittade ditt inlägg! Tack så hjärtligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Oj, 20 år gammal tråd och fortfarande samma slags problem, rätt spännande ändå.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Oj, 20 år gammal tråd och fortfarande samma slags problem, rätt spännande ändå.

Dom gamla trådarna är guld värda!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White