Backgrundsbelysning på tangentbord, Använder ni det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Backgrundsbelysning på tangentbord, Använder ni det?

Tjena!

Just nu sitter jag och funderar på vilket tangentbord jag ska köpa. I skrivande stund sitter jag med ett bakgrundsbelyst tangentbord och jag funderar på om jag kommer sakna att ha ett tangentbord som är bakgrundsbelyst.

Men strunt samma, anledningen till att jag bestämde mig att starta tråden är att jag knappast är ensam som undrar om jag kommer sakna att ha ett tangentbord som lyser. Så tänkte fråga er på SweC om ni har ett tangentbord med backlightning eller inte och även om ni skulle rekommendera det eller inte.

(Är inte speciellt bra på att skriva en bra tråd, så har jag glömt något som ni anser viktigt, säg till)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Jag skaffade min första belysta för 5 år sen. Det var det bästa jag kunde göra. Surfar man med lite dämpat belysning i rummet, är lysande knappar guld värda!
Kommer aldrig köpa en utan belysning.

Har man provat en en gång, vill man inte vara utan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag bytte ut mitt belysta tbord och kan erkänna att jag saknar ljuset stundtals men jag klarar mig utan större problem, det var mest att mitt färg-tema på skrivbordet försvann lite.

Men å andra sidan skaffar du ett så har du fortfarande alternativet att stänga av ljuset helt om du inte är nöjd.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Använder bakgrundsbelyst tangentbord med metall tangenter som ej tillåter bakgrundsbelysning.

Edit: Med det så menar jag att de är solida och ej släpper igenom ljus.

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010

Har bara LED på mina t-bord (mekaniska) å har belysningen på nästan hela tiden, sen för min egen del beror det lite vad för keycaps som sitter på t-bordet.

Ser inte bra ut ett med Rainbow keycaps set på ett t-bord med röda, blå LEDs.
Vita LEDs är bäst för detta.

Mitt Ducky Shine 3 med vita LEDs å rainbow keycaps set.

Mitt Ducky Shine 4 69 med (tyvärr) röda + blå LEDS å Galaxy Class keycaps set som inte släpper igenom bakgrunds ljuset. Bara på spacebaren, som inte tillhör keycaps setet.

Båda t-borden har ANSI/US layout.

Ändring i text.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Jag använder tangentbord utan tecken på tangenterna ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

Jag har gått från bakgrundsbelyst tangentbord, via tangentbord utan belysning till att nu, liksom Findecanor, använda blanka tangenter. Lär dig hitta på tangentbordet så behöver du inte ha en julgran på skrivbordet året runt.

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Självklart belyst men ingen speljulgran.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad du ser, men jag ser en julgran.

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Jag har bakgrundsbelyst på laptopen. Vid den stationära rullar jag vidare på mitt 14 år gamla Ergoforce.
Egentligen ska man ju klara sig utan bakgrundsbelysning om man kan skriva ordentligt.
Personligen är jag fellärd från början att titta på tangentbordet när jag skriver, men jag försöker träna bort det.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Japp, mitt Saitek Eclipse 3 fungerar trots åren det har på nacken.
http://i211.photobucket.com/albums/bb102/Tod_Kommt_An/IMG_031... (ej min bild) Har dock ställt in mitt på lägsta ljusstyrkan. Känner inte heller att jag behöver kunna ställa in varje tangent i sin egen färg utan lyser det så är jag nöjd.

Efter att ha haft det här skulle jag aldrig i livet köpa ett tangentbord utan belysning, på kvällarna är skillnaden enorm. Märker direkt av att jag knappt kan se vad jag gör när jag sitter på den bärbara som saknar det.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011

Fantastiska och billiga Sidewinder X4 , behöver inte ha lampan tänd jag ser klart och tydligt även under mörkret med tangentbordsbelysningen. Satsa inte på 100tals färger det kan vara lite irriterande.

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Sitter alldeles för ofta i mörker och då behöver jag bakgrundsbelysning då jag inte är 100% träffsäker alla gånger. Behöver dock inget "superfancy" med många färger, mitt Eclipse 2 och Sidewinder X4 (som jag för övrigt borde ta och använda en stund nu) duger gott för mig.

AMD x6 1090t BE - Noctua NH-U9B SE2 - 2x4gb- ASUS GTX670 4gb - CX750M -Sabertooth 990FX R2.0 - SSD 120gb - 2 HDD:s - CM HAF 912 Plus - Benq GL2440 + Dell U2312HM + Samsung 731BF - Allt köpt begagnat! -- Sidewinder X2 - R.A.T TE - AT ATH-M50x - Logitech Z323 - Begringer Xenyx QZ1202USB - t.Bone SC400 - Samsung NX30 - Note 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Kör mitt Qpad MK-85 på lägsta läget, riktigt skönt när man sitter i lite mörkare rum.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Nej har inte belysning, behöver det inte heller då jag kör med 3x27", dom lyser upp tangentbordet i mörkret.

Stuff

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Kör på lägsta på mitt Func kb460, inte för jag inte kan se, jag har aldrig nedsläckt helt ändå. Men tycker det är skönt med ljuse på, mysigt

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sösdala/Skåne/Sverige
Registrerad
Jul 2001

Kör med bakgrundsbelysning, inte för att jag behöver för att explicit se tangenterna utan för att jag upplever det mindre ansträngande för ögonen i det stora hela. Precis samma anledning som jag har mjuk belysning bakom skärmen för att göra det snällare mot ögonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2015

Jag skall vara ärlig, jag kör baklyst för att det ser ballt ut.

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410