Fyra skärmar på ASUS 280X

Permalänk
Medlem

Fyra skärmar på ASUS 280X

Hejsan
Jag har ett ASUS 280X och skulle vilja koppla in min tv till datorn men när jag kopplar in den med kan jag bara ha två av mina andra skärmar igång. Mina tre skärmar är en ASUS PB238Q med vga, dvi, hdmi och displayport, en Samsung BX2231 med vga och 2 hdmi samt en ~12 år gammal Fujitsu Siemens med en dvi. TV:n har hdmi och vga.
Grafikkortet har 2 dvi, 1 hdmi och 1 displayport.

Hur ska jag göra för att ha alla 4 inkopplade samtidigt?

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem

3 displays with DVI/HDMI, 4 displays using DisplayPort - enligt AMD´s infopage
Eller kortet ser inte ut som detta: http://cdn.videocardz.com/1/2013/10/ASUS-Radeon-R9-280X-ROG-M...

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

Hejsan
Jag har ett ASUS 280X och skulle vilja koppla in min tv till datorn men när jag kopplar in den med kan jag bara ha två av mina andra skärmar igång. Mina tre skärmar är en ASUS PB238Q med vga, dvi, hdmi och displayport, en Samsung BX2231 med vga och 2 hdmi samt en ~12 år gammal Fujitsu Siemens med en dvi. TV:n har hdmi och vga.
Grafikkortet har 2 dvi, 1 hdmi och 1 displayport.

Hur ska jag göra för att ha alla 4 inkopplade samtidigt?

Alla skärmar utöver de första två ska vanligtvis vara kopplade med Displayport, så för att koppla TVn behöver du en Displayport till HDMI (eller VGA) med "aktiv adapter", eller Displayport till DVI (aktiv adapter) och koppla till en av skärmarna, så att TVn får HDMIn direkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle @Gurk Den ser ut såhär:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är det inte säkert att du kan ha fler än 3 skärmar. Risken är stor att den DVI-porten som sitter bredvid HDMI och själva HDMI-porten delar klocksignal med varandra.

EDIT: Men prova med Displayport på den skärmen som har det och koppla de andra direkt eller med enkel passiv adapter. Vissa kort kan ha extra klocksignaler på sig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle:
Det var ju dumt, stod när jag beställde den att den stödjer "upp till 4 skärmar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

@blackeagle:
Det var ju dumt, stod när jag beställde den att den stödjer "upp till 4 skärmar".

Kan funka som sagt, men det kan krävas en specialadapter eller nåt. Är nog säkrast att kolla modellen med ASUS själva. Mitt gamla ASUS 6850 som hade de portarna (1 DP, 1HDMI, 1 DVI-I, 1 DVI-D) kunde iaf bara köra tre skärmar, eftersom ena DVIn delade klocksignal med HDMI.

Mitt nya kort har 2st mini-DP, 1 HDMI och 1 DVI istället så att man kan köra DP rakt av på två skärmar och då funkar det.

Det finns en version 2 på Asus 280X såg jag, som har 2st DVI och 4st DP, men det kortet du har står ju att det ska klara upp till 4st, så man tycker ju att de isf skulle ha lagt till klocksignaler på alla utom DP-porten.

Kanske är mjukvaruproblem, att man måste koppla ihop dem med eyefinity först och sen koppla den fjärde skärmen som utökad?

Visa signatur

Shadows never sleep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kan funka som sagt, men det kan krävas en specialadapter eller nåt. Är nog säkrast att kolla modellen med ASUS själva. Mitt gamla ASUS 6850 som hade de portarna (1 DP, 1HDMI, 1 DVI-I, 1 DVI-D) kunde iaf bara köra tre skärmar, eftersom ena DVIn delade klocksignal med HDMI.

Mitt nya kort har 2st mini-DP, 1 HDMI och 1 DVI istället så att man kan köra DP rakt av på två skärmar och då funkar det.

Det finns en version 2 på Asus 280X såg jag, som har 2st DVI och 4st DP, men det kortet du har står ju att det ska klara upp till 4st, så man tycker ju att de isf skulle ha lagt till klocksignaler på alla utom DP-porten.

Kanske är mjukvaruproblem, att man måste koppla ihop dem med eyefinity först och sen koppla den fjärde skärmen som utökad?

Testade med eyefinity, funkade inte.
Men såg på asus hemsida så står det "2 äkta dvi, 1 äkta hdmi och 1 äkta displayport". Vad menas då med äkta?

Skulle det funka om jag satte in ett till grafikkort i datorn. T.ex. ett gammalt 5850 eller liknande och kopplade in tv i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

Testade med eyefinity, funkade inte.
Men såg på asus hemsida så står det "2 äkta dvi, 1 äkta hdmi och 1 äkta displayport". Vad menas då med äkta?

Skulle det funka om jag satte in ett till grafikkort i datorn. T.ex. ett gammalt 5850 eller liknande och kopplade in tv i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, just att de skrev äkta tyder ju på att det borde funka på nåt jäkla sätt, men det är nog kontakta tillverkaren direkt som gäller då.

Annars ska väl ett extra grafikkort funka, men jag har aldrig testat med fler än ett själv.

Visa signatur

Shadows never sleep...