Muskampen 2025: Segraren korad!

Problem med att i5 2500k inte klockar ner sig i idle!

Permalänk
Medlem

Problem med att i5 2500k inte klockar ner sig i idle!

Mors!

Satt och pillade lite med min processor klockning och beslutade sen att ställa tillbaka den som jag hade det då det inte gick så bra MEN det ville såklart knöla sig.

Som jag hade det innan så hade jag all volt osv på auto och hade endast dragit upp turbon till 38, vet att det inte är optimala inställningar men det har funkat helt ok utan krångel så jag tänkte bara låta det vara så tills någon klockar promaster l33t råkar ha vägarna förbi.

Nu har jag ju dock problemet att cpun inte klockar ner sig i idle utan ligger kostant på 3,8ghz. Är rätt säker på att jag har alla inställningar som de bör vara.

Värt att nämna som jag glömde ta bild på är att på ez mode i asus uefi bios så står den på "normal" profil på första sidan, kommer ihåg att ingen var markerad tidigare, kan det ha något med det att göra?

Har tagit bilder på alla inställningar jag tänkte kan behövas men säg gärna till om ni vill ha någon mer info

Mvh

Permalänk
Medlem

har du i energialternativ satt läge på energisparläge?

Permalänk
Medlem

@HazZarD:

Energi är på hög prestanda, det var det förut också när det funkade som det skulle

Permalänk
Medlem

testa EPU Power Saving Enabled i bios.

EDIT: och stäng av turbo om du vill ha helt default.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz:

Ah det kan det ju vara, vill ju dock ha turbon på! Men provar det

EDIT: Tyvärr så funkade det inte

Permalänk
Medlem

nollställ biosen helt då, för den borde gå adaptivt som den gör standard.
Du kan ju spara dina nuvarande settings till en profil ifall du vill återgå till dom.
Sedan kör Load optimized defaults
alternativt old school, bygla en jumper på moderkortet clr CMOS.
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz:

Funkar ju dock nu märkte jag om man kör balanserat i power options. Det påverkar väl ingenting annat? I så fall kan jag ju bara låta det vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

@fAkkFejz:

Funkar ju dock nu märkte jag om man kör balanserat i power options. Det påverkar väl ingenting annat? I så fall kan jag ju bara låta det vara så.

ja exakt... jag vet inte vad moderkorten står på default, ja kör aldrig easy mode i bios-settings, utan väljer alltid advanced mode.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz:

Menade dock power options i windows, ingenting i bios