Nya trängselskatts regler i Stockholm

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Bara för att det inte är samma köer på morgonen ut från stan betyder inte att det inte finns många som åker från stan ut till sina arbeten i förorterna

Det betyder att de som tar bilen ut ur stan på morgonen är mycket, mycket, färre än de som ska in eller igenom stan. Bitvis naturligtvis för att de har mycket bättre kommunala kommunikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det betyder att de som tar bilen ut ur stan på morgonen är mycket, mycket, färre än de som ska in eller igenom stan. Bitvis naturligtvis för att de har mycket bättre kommunala kommunikationer.

Vilket inte är vad du skrev i den posten jag citerade.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem samhällsinfo i bredvlådan om detta, men har lite funderingar.

Jag tycker nog inte att ökningen är mycket nog för att nå förväntat effekt?
Lite "argument" / "diskussionsunderlag" / "funderingar" för detta:
OBS! Bara funderingar! Tar gärna emot feedback. Eftersom jag inte själv kör bil så är detta just bara lösa funderingar jag har baserat på den värld jag ser omkring mig!

1. Många har behov av bilen, så enkelt är det. Bara för att det börjar kosta mer så försvinner ju inte behovet? Jag har vänner som ska lämna av kids på olika locations, handl hem mat, etc. Att sitta och kötta runt i en buss/tåg/cykel är inte ett alternativ.

2. Bekvämlighet. Bilen går från punkt A till B, den är varm, det är ens egen sfär osv. Jämför detta med att som villaägare behöva "gå till närmsta knutpunkt" -> åka med multipla färdmedel som ofta krånglar, stå utomhus och frysa, osv -> ändå inte komma fram exakt dit man ska.

3. Bil är inte billigt. Har man råd att köpa, försäkra & köra runt sin Audi Q7 så känns trängselskatten som en piss i havet?
Just denna punkt tror jag är en dealbreaker. Har man köpt på sig en bil för att pendla till jobbet, så finns det i stort sett bara två alternativ. Se sig besegrad av trängselskatten och sälja bilen, eller behålla bilen och betala fint.
Sälja bilen ger då punkt (2) som i sin tur leder till mindre bekämvlighet, längre resor -> mindre tid, tid = pengar, och även det mest värdefulla folk har, så tid är nått som folk inte vill förlora.

(Som exempel så kostar en garageplats där jag jobbar 5kkr i månaden. Lägg därtill alla kostnader för bil så är det säkert en utgift på 10kkr / månad för folk att köra in bilen i City. Trängselskatten är en piss i havet).
Och just att göra sig av med bilen tror jag sitter långt långt inne hos många.

4. Det finns fasen inga alternativ.
Jag åker tunnelbana till jobbet, och det är tamejfaeen förjävligt(!).
Ofta är det så proppat på tbanan redan när den kommer till den station jag bor på att jag inte kommer med. Kommer man väl med så blir man inklämd mellan 8 illaluktande, stressade, irriterade personer som redan är försenade till jobbet och på dåligt humör.
Så jag förstår inte riktigt deras mål (stod i foldern jag fick hem) om att få folk att byta till kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken är så horribelt överbelastad redan idag att jag önskar att folk byter till att köra bil

5. Många.... blir inte berörda. Jag har mängder av vänner i alla möjliga branscher som redan idag antingen lägger kostnaden för biltullarna på klienten (hantverkare, konsulter etc), eller får kostnaden betald av jobbet.
Har då även vänner som jobbar som jurist som t ex tar jobbsamtal i bilen, detta skulle inte gå i kollektivtrafiken.

Så? Min egen högst personliga slutsats? Jag är kluven.

Å ena sidan så anser inte jag att alternativen (främst kollektivtrafik) är bra nog-> Låg trängselskatt så folk fortsätter köra.

Å andra sidan så bor jag i stan och vore sjukt nöjd över om det blir mindre bilar, då kanske man skulle våga sig på att cykla på gatorna och slippa få lungorna sönder-cancerade. Därför anser jag att om man verkligen vill få nån effekt av trängselskatten så måste man nog upp i saker som 100:- per passage, då skulle bilkörandet börja svida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

En följdfråga, vad skulle få någon av er som kör bil att byta från bilen? *Det vore även intressant att veta vilken yrkesgrupp ni tillhör, är det kontorsarbete, serviceoperatörer etc?

Även jag behöver bilen i jobbet men om jag bara skulle sitta på kontoret hela dagarna så skulle det behöva bli snabbare. Jag har ca 20 minuter till jobbet då jag har tur med trafik i min riktning här i Göteborg. Trängelskatten påverkar inte mig då jag både bor och jobbar utanför men de dagarna jag kör in så betalar jag inte ändå. Enligt västtrafik (lokaltrafiken) så har jag 45-49 minuter till och från jobbet varje dag med spårvagan. Så totalt en timme extra om dagen.

Bekvämligheten är värd mycket men tiden är värd mer. En timme om dagen kanske inte låter som mycket men det är ju nästan 10 dagar om året extra restid! och det är bara när jag verkligen ska hem efter jobbet. Tänk om jag ska handla, då måste jag ju först hem och hämta bilen och sedan åka och handla. När dagis kommer in i bilden blir det än värre.

Sååå jag antar att jag hade kunnat tänka mig att ställa bilen hemma till och från jobbet om jag fick 15 dagars extra betald semester varje år. Men att göra mig av med bilen helt gör jag aldrig, bil är frihet.