Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Du bör byta eftersom att det är mycket enkelt att byta tillbaka om du så önskar.

tackar
får kika på det
grejen är att win 8.1 nästintill känns fulländat
så det blir väl att byta för att man ska få tillgång till viktiga uppdateringar enbart

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag tycker 10an fungerar hyffast bra. Inte direkt något jättemkt bättre/sämre från windows 7. Förutom en sak. Dessa jävla uppdateringar!

Jag har aldrig varit med om ett mer intrusivt system vad gäller påtvingandet av dem. Jag har min PC påslagen ett par timmar varje kväll (stationär, så den stängs av när jag inte är hemma, ej sleep eller nåt sånt). Men med jämna mellanrum när jag börjar använda datorn om kvällarna kommer the mother of all popups och informerar mig att jag behöver starta om datorn för att slutföra uppdateringarna. Detta "fönster" hamnar över hela skärmen och stjäler fokus (vilket är det i särklass mest irriterande ett program kan göra) och om man skriver samtidigt så är oddsen för att du stänger ner rutan utan att läsa den väldigt stora. Det som står i rutan är att datorn kommer att startas om inom ca 20-30 minuter. När själva omstarten sedar sker så får man 0 förvarning (hände en gång när jag spelade HC-grift i diablo 3 , ILSKAN...)

Jag kör Win10 PRO och led av uppfattningen att jag inte skulle plågas lika mycket av dessa uppdateringar som Home-användarna gör, men jag har inte lyckats finna var den stora knappen med texten "HÅLL KÄFTEN" finns. Nån som har några tips?

Jag har 10 pro och det uppdateras typ aldrig för mig ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Jag har 10 pro och det uppdateras typ aldrig för mig ??

Uppdateras det aldrig är det något väldigt fel med din installation. Microsoft har fullkomligen vräkt ut uppdateringar senaste månaderna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sitter här och hjälpen en vän med en "ny" dator, som de haft stående i kartong i ett par år.
Är nog den billigaste de kunde hitta, då man lugnt kan säga att prestandan inte är den bästa..........

Började uppdatera Win8.0 igår vid 14-tiden och den blev klar idag sent på förmiddagen.. 177st uppdateringar. Började sedan med Win10 och den håller fortfarande på och har stannat på samma ställe som för min vän. Det är en blå cirkel där det visas att 32% är klart..

Enligt vännen så stog den på hela natten utan att det rörde på sig och det var då de ringde mig.
Nu har jag gjort om från början och installerat allt från grunden, så jag vet att det gått rätt till, men ser inte att den jobbar med något. HD-lampan lyser inte och man hör inte något förutom fläkten. Alla andra datorer jag installerat har det gått väldigt snabbt att installera Win10, men inte denna..

Är en sådan här..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1864341

Uppdatering..
En timme senare har det fortfarande inte hänt något. 32% och Installerar funktioner och drivrutiner 6%.

Ska man skita i det och låta dem köra på Win8..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppdateras det aldrig är det något väldigt fel med din installation. Microsoft har fullkomligen vräkt ut uppdateringar senaste månaderna.

Inget jag märkt av ..Kör en ren installation av 1511 kanske därför.Eller så är datorn så snabb så jag inte ens märker när den installerar uppdateringarna..Stänger alltid av denna dator innan sängdags..kan ju spela en roll det med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Har man nyligen installerat Windows 10 så slipper man ladda ned många av de gamla uppdateringarna.

Minns att det var riktigt jobbigt med Windows 7 vid ominstallationer tills man ordnade installationsmedia med senaste uppdateringarna integrerade.

För den som gör många ominstallationer, antingen VM eller reella så är det en praktisk förbättring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Sitter här och hjälpen en vän med en "ny" dator, som de haft stående i kartong i ett par år.
Är nog den billigaste de kunde hitta, då man lugnt kan säga att prestandan inte är den bästa..........

Började uppdatera Win8.0 igår vid 14-tiden och den blev klar idag sent på förmiddagen.. 177st uppdateringar. Började sedan med Win10 och den håller fortfarande på och har stannat på samma ställe som för min vän. Det är en blå cirkel där det visas att 32% är klart..

Enligt vännen så stog den på hela natten utan att det rörde på sig och det var då de ringde mig.
Nu har jag gjort om från början och installerat allt från grunden, så jag vet att det gått rätt till, men ser inte att den jobbar med något. HD-lampan lyser inte och man hör inte något förutom fläkten. Alla andra datorer jag installerat har det gått väldigt snabbt att installera Win10, men inte denna..

Är en sådan här..

Uppdatering..
En timme senare har det fortfarande inte hänt något. 32% och Installerar funktioner och drivrutiner 6%.

Du kan lugnt låta den vara kvar med 8.1. Windows 10 tar mycket mindre plats men 500 GB ska väl räcka till för dem. Vänta på att den automatiska uppdateringen till 10 kommer. Kan ta någon dag innan ikonen träder fram och ytterligare någon dag innan den säger till att uppdatera. Gjorde så med min Lenovo Laptop.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Du kan lugnt låta den vara kvar med 8.1. Windows 10 tar mycket mindre plats men 500 GB ska väl räcka till för dem. Vänta på att den automatiska uppdateringen till 10 kommer. Kan ta någon dag innan ikonen träder fram och ytterligare någon dag innan den säger till att uppdatera. Gjorde så med min Lenovo Laptop.

Men det ska väl inte spela någon roll om man uppdaterar tidigare eller väntar på att ikonen ska dyka upp. Blir ju samma sak som händer?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@DaBone: Ingen aning hur det är för andra men med min Lenovo var det så. Försökte även med iso-W10 men då aktiverades det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@DaBone: Ingen aning hur det är för andra men med min Lenovo var det så. Försökte även med iso-W10 men då aktiverades det inte.

ISO fungerar inte, om det är en uppdatering det handlar om, som i detta fallet. Det sättet jag gör det på, blir precis om om du trycker på uppdateringsikonen..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Har inte märkt av dom flesta uppdateringarna (stängt av allt jag kunnat i inställningar, inget hack). I för sig är den datorn sporadiskt påslagen och stängs av när jag är klar.

Tror sen augusti hänt en gång jag sett uppdateringar installeras vid avstängning (som har stört i alla fall). Har pro och krävt att den inte ska hitta på dumheter som att installera uppdateringar som kräver omstart eller vad det exakt står.

Så har ärligt ingen aning hur uppdaterad burken är (vore ju nästan kul om datorn är en säkerhetsrisk ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Är en sådan här..

Uppdatering..

Jag hade testat att avinstallera antivirusprogrammet om det fanns något sånt förinstallerat. Uppdaterat BIOS. Se till så att inga externa enheter är inkopplade, inga lagringsenheter så som SD-kort.

De hade kunnat uppdatera direkt till Windows 10 från Windows 8.0 med hjälp av media creation tool. Då hade de sluppit installera 177 uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är en sådan här..

Uppdatering..

Uppgradera alla drivrutiner ett varv: http://support.lenovo.com/se/sv/products/Desktops-and-all-in-...
Sedan kan du provköra uppgradering till Win 10 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det är drivrutiner som orsakar problemet. Inte Windows.

Okey, men hur kommer man runt det då?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Okey, men hur kommer man runt det då?

Uppdatera till nyare versioner av drivrutiner. Om det inte funkar prova nedgradera drivrutiner och se om det hjälper.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Uppdatera till nyare versioner av drivrutiner. Om det inte funkar prova nedgradera drivrutiner och se om det hjälper.

Saken var ju den att allt var det senaste.
Tycker inte man ska behöva hålla på att få drivrutinsfel på ett nytt OS, speciellt inte om man köpt det och får det levererat med datorn.
Rent spontant så är det ingen som vet vad som orsakar just detta fenomen?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Saken var ju den att allt var det senaste.
Tycker inte man ska behöva hålla på att få drivrutinsfel på ett nytt OS, speciellt inte om man köpt det och får det levererat med datorn.
Rent spontant så är det ingen som vet vad som orsakar just detta fenomen?

Det är dock tyvärr så att även drivrutiner som levereras tillsammans med datorn inte är 100% i alla lägen. Vi får in många nya Dell-laptops med Windows 7 som har dåliga förinstallerade drivrutiner för trådlöst nätverk. Efter en uppdatering av drivrutinerna fungerar det bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Satte i ett usb minne i minn dator med Windows 10 home och utan att fråga importerades alla bilder på stickan till min One Drive mapp och synkades med molnet. Microsoft är verkligen desperata att folk ska köpa utrymme där. Var dock bara att ta bort bilderna på gamla hus och bilar men just när det kopieras känns det som att bli hackad och fråntagen makten om datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är dock tyvärr så att även drivrutiner som levereras tillsammans med datorn inte är 100% i alla lägen. Vi får in många nya Dell-laptops med Windows 7 som har dåliga förinstallerade drivrutiner för trådlöst nätverk. Efter en uppdatering av drivrutinerna fungerar det bättre.

Så kan det ju vara, men just detta med Windows 10, jag köpte en licens, installerade det och direkt började det krångla.
Försökte verkligen hitta problemet men hur mycket jag än letade och hittade tips och trix så fick jag det inte att fungera.
Detta gäller både den bärbara jag hade samt min stationära så lite bitter blev jag, gick tillbaka till 8.1 (Vilket fungerar exemplariskt) och har lagt 10 på hyllan, för tillfället i varje fall.

När jag får orken kanske jag letar på mer ingående "vart" problemet ligger då det enligt vissa ligger i drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

fasen vad smidigt win10 installationen gick från win 8.1!
så långt är jag nöjd.

det känns även att det är lite snabbare.
även fonter och text tycker jag är bättre optimerat och ser bättre ut nu.

ni som tvivlar
kör igång med installationen.
dom små förändningarna som är verkar bara vara till det bättre

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

fasen vad smidigt win10 installationen gick från win 8.1!
så långt är jag nöjd.

det känns även att det är lite snabbare.
även fonter och text tycker jag är bättre optimerat och ser bättre ut nu.

ni som tvivlar
kör igång med installationen.
dom små förändningarna som är verkar bara vara till det bättre

Det är väldigt blandade resultat för min del..

Hemma har jag bara Win10 på en laptop, det kommer inte in i fler datorer, då jag vägrar.
Hjälper däremot kompisar, vänner och släktingar, som uttryckligen säger att de vill ha 10:an.

Men som sagt, på en del maskiner går det jättesnabbt och smidigt, medans på andra sliter man sitt hår.
Sitter med en av det sistnämnda just nu.. försökt installera Win10 sedan i lördags eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hade testat att avinstallera antivirusprogrammet om det fanns något sånt förinstallerat. Uppdaterat BIOS. Se till så att inga externa enheter är inkopplade, inga lagringsenheter så som SD-kort.

De hade kunnat uppdatera direkt till Windows 10 från Windows 8.0 med hjälp av media creation tool. Då hade de sluppit installera 177 uppdateringar.

Enda jag inte gjort ännu, är att uppdatera BIOS.. ska kolla det nu efter att den återställt till Win8 igen.
Stannade på precis samma ställe i uppdateringen för 3:e gången nu.

Försökte även installera Win8.1 på en SSD jag hade liggande, men där tvärstannade det.
Här är man beredd att ge bort en SSD, bara för att det ska gå snabbare att bli av med skiten, men ingenting fungerar ju.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det enda jag stör mig på är att verktygsfältet är helt svart
finns det nåt smidigt sätt att fixa så att det blir transaprent?

annars så är flowet i win10 helt underbart.
allt flyter som smör
Det känns som allt jobbar i en högre Hz
fasen även muspekaren rör sig mjukare lol

kör i 120hz föresten

Edit: det går att ställa in transparens för verktygsfältet under inställningar men effekten är klart lägre än i win8
undrar om start 10 fixar det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Enda jag inte gjort ännu, är att uppdatera BIOS.. ska kolla det nu efter att den återställt till Win8 igen.
Stannade på precis samma ställe i uppdateringen för 3:e gången nu.

Försökte även installera Win8.1 på en SSD jag hade liggande, men där tvärstannade det.
Här är man beredd att ge bort en SSD, bara för att det ska gå snabbare att bli av med skiten, men ingenting fungerar ju.

Kört memtest?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ni som kör HTPC borde uppgradera till win10 på engång om ni inte gjort det.
videoprestandan är bättre optimerad än i win 8.1

jag kör själv med MPC-HC och madvr
med samma inställningar i win8.1 så låg GPU användningen på 80% (1st GTX-780)
nu ligger den på 70% och kortet blir knappt varmt.
runt 55 grader i win8.1 och nu strax över 30 grader.

tycker desutom mig se att flytet och rörelsehanteringen i filmer är mjukare än förut

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

ni som kör HTPC borde uppgradera till win10 på engång om ni inte gjort det.
videoprestandan är bättre optimerad än i win 8.1

jag kör själv med MPC-HC och madvr
med samma inställningar i win8.1 så låg GPU användningen på 80% (1st GTX-780)
nu ligger den på 70% och kortet blir knappt varmt.
runt 55 grader i win8.1 och nu strax över 30 grader.

tycker desutom mig se att flytet och rörelsehanteringen i filmer är mjukare än förut

Netflix bråkade med win 10 just av denna orsak. Var att filmer/serier fryste par sek mitt i ca och bland två gånger.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Netflix bråkade med win 10 just av denna orsak. Var att filmer/serier fryste par sek mitt i ca och bland två gånger.

Bråkade? Det bråkas fortfarande mellan Netflix och Windows 10 hemma hos mig. Irriterande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan utan att överdriva säga att jag verkligen hatar Windows 10....

Efter 4 dagar har jag äntligen lyckats installera skiten på min väns dator. Ska installera deras USB-WiFi-kort, men får direkt ett meddelande om att "den här appen har blockerats av säkerhetsskäl".
"En administratör har blockerat dig från att köra denna app"

Då jag är administratör och även provat öppna programmet som administratör, så är det väl administratören och diktatorn Microsoft som blockerar mina försök att installera detta WiFi-kort?
Man är inte längre betrodd att göra vad man vill på sin egen dator längre..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stormense:

Bråkade? Det bråkas fortfarande mellan Netflix och Windows 10 hemma hos mig. Irriterande!

För mig flyter det på som det ska nu äntligen, men tog 1/2månader med uppdateringarna innan jag slapp det.

Men sen är det lite andra problem, som jag tror är netflix fel. Som filmer hänger sig med undertexter och ibland bara laddar (hände även på hemsidan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också problem med olika filmsidor i Win10, men om jag använder Chrome som webläsare, brukar de flesta fungera.. Edge kraschar ganska omgående.

Visa signatur