Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crnov:

Nu är jag definitivt inte en Windowskille. Men har inte W10 enorma prestandaskillnader mot W7?

Nej, jag kan inte märka någon skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Älskar W10 men blir helt lack på att dom avinstallerar program efter eget tycke, på min dator - som för övrigt är självbyggd. Sitter och leker med tanken på att blåsa den och peta in Linux, men har bara inte orkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Älskar W10 men blir helt lack på att dom avinstallerar program efter eget tycke, på min dator - som för övrigt är självbyggd. Sitter och leker med tanken på att blåsa den och peta in Linux, men har bara inte orkat.

"dom" är Microsoft eller? Vad och hur avinstallerar appar/program ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

"dom" är Microsoft eller? Vad och hur avinstallerar appar/program ?

Precis. Det finns en tråd på den här tavlan om saken, men finns massor om man googlar. Efter November uppdateringen så har Windows på eget bevåg avinstallerat vissa program som Speccy (Det enda jag kommer ihåg och är säker på) och en del andra. Sedan kommer det upp information om att dessa program inte skulle vara kompatibla med den windows versionen. Ladda ner och installera om, så fungerar det hur bra som helst. Microsoft har fått en extrem hybris, där dom tror att dom kan göra vad dom vill och styra och ställa med andras datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Precis. Det finns en tråd på den här tavlan om saken, men finns massor om man googlar. Efter November uppdateringen så har Windows på eget bevåg avinstallerat vissa program som Speccy (Det enda jag kommer ihåg och är säker på) och en del andra. Sedan kommer det upp information om att dessa program inte skulle vara kompatibla med den windows versionen. Ladda ner och installera om, så fungerar det hur bra som helst. Microsoft har fått en extrem hybris, där dom tror att dom kan göra vad dom vill och styra och ställa med andras datorer.

nu när du säger det hände det mig också kom jag på nu, tror det var med CPU-Z eller liknande. Ja det e ju fan inte nice alls. Ibland undrar man vad de tänker med, tex hanteringen av Drivers är ju så jävla kasst just nu via Windows update för vanliga användare...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

nu när du säger det hände det mig också kom jag på nu, tror det var med CPU-Z eller liknande. Ja det e ju fan inte nice alls. Ibland undrar man vad de tänker med, tex hanteringen av Drivers är ju så jävla kasst just nu via Windows update för vanliga användare...

Ja, eller hur? För att inte nämna om forceware drivrutiner som man måste stänga av innan man manuellt kan installera och behålla drivrutiner man behöver / vill ha. Jag gillar verkligen Windows 10. Det känns som dom har lyckats riktigt bra, men det är hela deras filosofi och brist på respekt för användarens egna önskemål och behov som gör att man vill slå om till Linux. Dom borde vara mer försiktiga med sin användarbas då Linux är betydligt mer utvecklat och "Plug'n'play" idag. Det är få anledningar till att inte byta, förutom spelandet förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crnov:

Nu är jag definitivt inte en Windowskille. Men har inte W10 enorma prestandaskillnader mot W7?

Absolut. Till exempel startar det i snitt 28% snabbare än Windows 7 på samma hårdvara. Då har vi inte ens börjat prata om DX12 och WDDM 2.0.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nej, jag kan inte märka någon skillnad.

Ok. Hittade den här som tog upp det hela: http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Permalänk
Medlem

Någon som varit med om att file explorer, startar upp segt och fryser en stund? bockat ur quick acess å sånt där

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crnov:

Intressant grej i den artikeln...

Citat:

On the gaming front, I found strange input lag in StarCraft II. It wasn't hugely noticeable but scrolling and commands took slightly longer than they did in Windows 8.1, just enough that in a competitive game it felt sluggish.
After a quick Google search I found a number of users complaining about the same thing and all sources blamed Windows 10's Xbox application which is built into the OS and cannot be removed via conventional methods.
Despite never running this app or having an Xbox account to actually use it, it appears this was my problem. Fortunately, there's a Powershell command to disable the Xbox app and doing so eliminated the lag, allowing StarCraft II to play like it did on Windows 8.1.

....vilken länkar till denna: https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/delete-windows-10-apps/

Permalänk

Tycker Windows 10 fungerar bra. Inga problem så länge

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Absolut. Till exempel startar det i snitt 28% snabbare än Windows 7 på samma hårdvara. Då har vi inte ens börjat prata om DX12 och WDDM 2.0.

Sekunder vet jag inte om man riktigt kan kalla för enorma. xD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kaine_Uro:

Skillnaden är ju att W10 defaultar till hibernate - som man också kan göra med W7. Återupptagningen för W7 och W10 lär då inte skilja speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Men du får tänka på procenten..

Tänk på alla sekunder du sparar på ett år, bara det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AronCicek:

Tycker Windows 10 fungerar bra. Inga problem så länge

Absolut! bästa OS'et någonsin rent funktionellt och flyter på fantastiskt men att de installerar, avinstallerar och så vidare program man inte önskar genom windows update är grovt irriterande och förstör lite upplevelsen samt att alla inställningar är så "gömda" jämfört med föregående versioner.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Absolut! bästa OS'et någonsin rent funktionellt och flyter på fantastiskt men att de installerar, avinstallerar och så vidare program man inte önskar genom windows update är grovt irriterande och förstör lite upplevelsen samt att alla inställningar är så "gömda" jämfört med föregående versioner.

Jag antar det inte kommer gälla Enterprise Edition?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag antar det inte kommer gälla Enterprise Edition?

det hoppas jag verkligen inte för de riktar sig inte till vanliga konsumenter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crnov:

Där visas det tydligt att det inte är någon större skillnad annat än på boot som i princip är ointressant eftersom man normal inte bootar mer en gång per dag.

Permalänk
Avstängd

Har Microsoft slutat ladda ner Windows 10 (obs, inte installera) till alla datorer som kör med automatiska uppdateringar? Synd i så fall, det sparade mig mycket tid när jag uppgraderade åt vänner och bekanta.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Har Microsoft slutat ladda ner Windows 10 (obs, inte installera) till alla datorer som kör med automatiska uppdateringar? Synd i så fall, det sparade mig mycket tid när jag uppgraderade åt vänner och bekanta.

Hur långsam är nedladdningen i vanliga fall, eftersom du skriver "mycket tid"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Hur långsam är nedladdningen i vanliga fall, eftersom du skriver "mycket tid"?

Det varierar förstås beroende på vem man är hos. Kanske har de 2Mbit ner + kass router med dålig hastighet. Beror också på hur många datorer det är, någon timme per maskin blir mycket om det är 20 olika datorer man ska uppgradera.

För mig tog det inte många minuter att dra hem drygt 3GB från Microsofts servrar. Men jag har ju 100/100Mbit fiber.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det varierar förstås beroende på vem man är hos. Kanske har de 2Mbit ner + kass router med dålig hastighet. Beror också på hur många datorer det är, någon timme per maskin blir mycket om det är 20 olika datorer man ska uppgradera.

För mig tog det inte många minuter att dra hem drygt 3GB från Microsofts servrar. Men jag har ju 100/100Mbit fiber.

Det räcker väl att en dator laddar ner det så delar den ut filerna till alla inom samma lan som begär filerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vart tog testet med alla sekunder eller minuter att leta sig fram kors o tvärs i Windows 10 vägen, samt alla konstiga avinstallationer samt installationer MSW10 vill utföra. ?

Tar man dessa saker med i sekund "leken" testet så återstår det att absolut inte köra MSW10 privat i dagsläget. Jag står kvar i det gamla träsket privat då jag inte finner en anledning eller behovet att köra MSW10 privat. Så länge allt fungerar bra så finns ingen anledning att byta. Den dagen jag byter blir som den dagen jag bytte från XP till Win7 och från Win95/98 till XP o.s.v. Har fungerat bra, inte helt felfritt men långt ifrån man sett hur andra gjort. Då kördes båda OSen på vardera partion. Jag vill fortfarande ha mitt säkra kort liggande på bordet utan några problem och sedan med tiden dra nytta utav MSW10 då och då. Kommer nog bli för DX12 och de spel som endast går att köra på Win10. Om inte DX12 kommer till Win7 så att säga.

God Jul gott folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Oavsett vilket så kan man ju fortfarande ladda ned i bakgrunden... och tiden är ju ändå den samma. Det blir ju inte magiskt snabbare bara för att installationsfilerna laddats ned utan vetskap i bakgrunden.

Bra om detta är ändrat nu eftersom det tydligen strulade för de som satt med mobil anslutning där Windows inte kände av att det var just mobil anslutning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Oavsett vilket så kan man ju fortfarande ladda ned i bakgrunden... och tiden är ju ändå den samma. Det blir ju inte magiskt snabbare bara för att installationsfilerna laddats ned utan vetskap i bakgrunden.

Bra om detta är ändrat nu eftersom det tydligen strulade för de som satt med mobil anslutning där Windows inte kände av att det var just mobil anslutning.

Det är klart att det går fortare att installera än att ladda ner + installera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Då är det som det skulle varit från början då...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Blir den sammanlagda tiden kortare?

Du måste ju ladda ned filerna hur du än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Blir den sammanlagda tiden kortare?

Du måste ju ladda ned filerna hur du än gör.

Internet går ju inte snabbare för att filerna laddas ner automatiskt Låter mer som Strejf är lite lat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skaffa ett USB minne med installationen på.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090