Importavgift och moms vid köp från utanför EU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Importavgift och moms vid köp från utanför EU?

Ser titt som tätt i forumet personer som beställer från Alibaba och Sydostasien m.m. Ni som har erfarenhet kanske kan besvara min fråga. Jag funderar att beställa speciella rakblad till ett värde på ett par hundralappar från Thailand eller Japan (kostar mer än dubbelt så mycket i EU). Tullavgiften försvinner eftersom det under 1400 är tullfritt. Men måste jag betala svensk moms och privatimportsavgift på 125 spänn ändå, trots att värdet är så lågt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Är det inte värde under 400 som är tullfritt?

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag skulle inte tro att du behöver betala något extra. Jag har beställt en hel del i ungefär den klassen från dx.com och liknande och aldrig behövt betala några avgifter.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internet...

Beställer saker både från Asien och USA/Kanada.

Används DHL eller UPS så kan man ge sig fan på att man får betala moms och ibland tull beroende på värdet.
När det kommer via vanliga posten så slinker det mycket oftare igenom.

Det är bara att räkna på att alltid få betala alla avgifter och vara glad när man slipper.
I de 15 år jag handlat via nätet så har det trots allt lönat sig om man ser på allt som köpts.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

tulla - Nej
Moms - Ja

Ibland kan man ha tur att dem slinker igenom och du inte behöver betala moms/tull. men du ska ha med det i beräkningarna.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Momsfritt blir det aldrig, däremot tullfritt om varuvärdet är under motsvarande 150€.

Sen slår givetvis Postnord på sin "avgift" på 100 kr inkl. moms om de fångar ditt paket.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av rinosaur:

Är det inte värde under 400 som är tullfritt?

Förtydling: Ts vill handla från Alibaba, det är få likheter med att beställa från dx och aliexpress. Det är inte bara att lägga sakerna i en korg och trycka "checkout" eller "pay via paypal"

Jag vill minnas att det är 150€ som gäller, det kan alltså variera beroende på växelkurser.

Åter till topic: Jag är inte säker på hur det fungerar men är själv riktigt sugen på att börja bulkhandla från alibaba. Kan tänka mig att det är de japanska feather-bladen TS vill åt?

Om det, inklusive fraktkostnader fram till EU, kostar mindre än 150€ så ska det enbart vara ett enda papper att skicka till skatteverket, men det är även möjligt att det pappret trillar ner i brevlådan för att de sett att du beställt varan

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Finns dom på ebay kan man ju hitta någon som använder ebays shipping-skit, då tar ebay över hanteringen av momsen, och du slipper den där sketna avgiften. Dock kan ju frakten vara dyrare där, beror lite på hur mycket man köper.

Oavsätt, tullavgiften är ju marginel i jämförelse med allt annat.

§8
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Gränsen för att behöva betala tull är 1300:- (ändrades för inte så länge sedan)!
Vapen/ammo/medicin/och några andra saker är dock INTE tullbefriade utan tull tas alltid uts.

Det heter inte privatimportsavgift utan deklareringsavgift då det är vad fraktbolaget tar ut för att sköta tullningen åt dig och den avgiften kan ligga på 100-300:- vanligast är 150-200:-

Moms tas alltid ut ifrån första öret om det inte är en momsbefriad produkt.
Och JA jag har åkt på moms/deklareringsavgift på små paket med en vara som kostade under 1$ ett flertal gånger dvs typ 2öre i moms och 150spänn i deklareringsavift (vid dessa tillfällen så har jag ju givetvis inte hämtat ut paketet utan istället OM jag behövt skiten lagt en ny best istället!).

Tullen började ju se detta och aug 2009 så stoppades det och skickades tillbaks containrar ifrån kina helt och hållet och det handlade då om ALLT som kom ifrån kina dvs brev/paket.
Det skickade tillbaks med anledningen att minst 80% av paketen i dessa containrar hade felaktig information ifylld kina skickade tillbaks dessa containrar minst en gång men troligen ett flertal gånger innan brev/paket gick tillbaks till avsändarna som fick märka om dom innan dom skickades igen.

Och japp det var min första beställning (och en stor en som kosta runt 3k) ifrån kina som jag gjorde några dagar innan allt detta hände har för mig att jag beställde den 29 juli och fick hem mitt paket 1-2 veckor in i december (alla andra verkade få hem det dom beställde EFTER mig 2-4 veckor INNAN jag fick mitt suck).

Efter det tog det 5-6mån innan jag provade igen men då med små skit som var billigt och det funkade nästa större best på runt 1k råkade hamna under kinesiska nyåret då hela jävla kina slutar fungera i exakt 2 veckor suck igen.

Sen har det funkat ganska bra så länga man tänker på att 2-8 veckor är den normala leveranstiden med ca 4veckor som det mest vanliga (dvs om man använder kina/hongkong/singapore post vilket är dom som är gratis).

Ups/dhl/fedex så är det i stort sett en 100% chans att man åker på moms/etc.
Med posten så är det en ganska liten chans men med små till halv stora paket och lågt till halv högt (1-2k) värde så är det ingen direkt skillnad i risken verkar det som.
Större/mer värde så ökar risken en del men vad jag läst så verkar det inte med så mycket.
Dvs (enligt min gissning) tullentjänstemänen är ju statsanställda och skiter fullständigt i om dom drar in/gör av med pengar heller inte (som dom flesta stats/komunalanställda) och gör bara lite stick prover då o då.
Ytterligare en gissning är att större paket kanske inte kollas (även om dom vet om att det troligen skulle dra in mer pengar) för att dom troligen väger mer än mindre paket och som vi vet stats/komunalanställda är ju lata och undviker ju att arbeta så mycket som möjligt.

§8ish

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad i enlighet med §8*

Tagit bort uppmaningar till brott (momsfiffel).

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av grizzly666:

Gränsen för att behöva betala tull är 1300:- (ändrades för inte så länge sedan)!

"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala."

Tullverket har alltså fel information på sin egen hemsida? Anledningen att jag frågar är att jag har ett paket på ingående (inte skickat ännu) vars värde skiftar över 1300 och under 1300 lite beroende på dollarkursen (150 dollar) men isåfall kan det ju lika gärna få vara värt 140 dollar.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Det var 6mån sen nånting som någon svarade i en tråd här på swec att det var ändrat från 1400:- till 1300:- med en länk till tullen där det stod när detta skulle träda ikraft (vilket det hade gjort då och jag är tvärsäker på att jag läste det och att det var på tullens sida).

Leta runt lite nu men hittar inget (förutom massa forum trådar) om detta så har ingen aning längre vilken siffra som gäller.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av grizzly666:

Det var 6mån sen nånting som någon svarade i en tråd här på swec att det var ändrat från 1400:- till 1300:- med en länk till tullen där det stod när detta skulle träda ikraft (vilket det hade gjort då och jag är tvärsäker på att jag läste det och att det var på tullens sida).

Leta runt lite nu men hittar inget (förutom massa forum trådar) om detta så har ingen aning längre vilken siffra som gäller.

Du har inte sett mitt inlägg högre upp?

Flikar in det igen

Citat:

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Jo jag såg ditt inlägg med den länken till tullens sida.
Vad jag talade om i förra inlägget var en länk till tullens sida där det var ett pressmeddelande heller nåt liknande där det stod att detta belopp ändras ifrån 1400:- till 1300:- vid detta datum (som givetvis var upplagd nån/några veckor förre det datum som ändringen trädde i kraft) dvs inte den sida du länkade till.

Och med letade lite så var det denna sida jag letade efter men ej hittade.

Denna sida som jag nu ej hittar är jag säker på att jag såg då nån här på swec sa att det hade ändrats i en tråd med en länk till den sidan.
Efter detta så så började betydligt fler än denna person och jag att säga 1300:- istället för 1400:- och så även på många andra forum än swec vilket borde betyda att dessa personer hade sett dett med.

Men som sagt eftersom jag inte hittar den sidan längre så vet jag inte längre vad som gäller.
För det kan ju vara så att tullen aldrig ändrade uppgifterna på http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internet... inte första heller sista gången som en statlig/komunal sida har rent felaktiga heller riktigt gamla uppgifter OM dom inte uppdaterat infon vill säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av grizzly666:

Med tanke på att sidan jag länkade till är uppdaterad 2015-06-02 tror jag nog det är den som gäller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2013

Använt mig av DHL 2 ggr och åkt på tull/moms varje gång... kör på chinapost där slipper du till 99% tull/moms... köpte ifrån Aliexpress!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Mina erfarenheter är att kinapost tar längre tid på sig (brukar handla om 1-2 veckor längre tid) än några andra som tex hongkongpost/singaporepost.
HKpost och singapore är ganska likvärdiga i tid men singapore brukar dock ej finnas som alternativ HKpost däremot är ganska vanligt att man kan välja.

Oftas så är alla dessa tre alternativ gratis men i några fall så kan hk/singapore kosta 1-2$.

Handlar man från dx.com så kan man ej välja men ifrån alibaba/express så kan man ofta välja mellan rätt många olika fraktbolag även på ebay kan det ibland gå att välja.
Och även om du handlar från butik/företag/person ifrån kina tex shenzhen (vilket är det vanligaste) så brukar hk/singapore post finnas som alternativ.
Dvs man behöver ej handla ifrån Honkong/singapore för att välja dessa.