TeamSpeak3+domännamn=ibland?

Permalänk
Medlem

TeamSpeak3+domännamn=ibland?

Har haft en egen TS3 server hemma ett tag nu. Och för kanske en vecka sedan ungefär så skaffade jag ett domännamn för servern så att folk ska kunna gå in i servern utan att ange IP-numret i adressfältet utan istället ett namn. Använde en gratistjänst och det fungerade prima för mig att gå in i den, samt några jag känner. Nu har det dock blivit något skumt problem. När en del skall gå med så fungerar inte domännamnet och dom kan bara komma in via IP-numret. Tjänster jag använder heter f.ö No-IP

Permalänk
Medlem

@Friterad: Du kanske har bytt IP-nummer men inte uppdaterat din no-ip-domän?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Det @evilsin säger är min gissning också. Du måste hålla domänen uppdaterad med din IP-adress, annars fungerar det inte. Jag är rätt säker på att No-IP har en DynDNS-klient för Windows som fixar det automatiskt, annars kanske din router har stöd för DynDNS. Asus vet jag har stöd för det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@Friterad: Du kanske har bytt IP-nummer men inte uppdaterat din no-ip-domän?

Skrivet av LemonIllusion:

Det @evilsin säger är min gissning också. Du måste hålla domänen uppdaterad med din IP-adress, annars fungerar det inte. Jag är rätt säker på att No-IP har en DynDNS-klient för Windows som fixar det automatiskt, annars kanske din router har stöd för DynDNS. Asus vet jag har stöd för det.

Har haft samma IP-adress. Har även loggat in på No-IP för att kolla så att det är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har haft samma IP-adress. Har även loggat in på No-IP för att kolla så att det är rätt.

Vad får du för output på nslookup din.domän?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

@Friterad:

Vad är det för port du använder?

Du kanske har stängt av TSDNS?

Finns flera sätt att sätta upp ts3 server på.

Kör du srv på ditt domännamn?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad får du för output på nslookup din.domän?

Skriver X istället för riktiga, tror ni förstår...

från CMD:
Server: resolver1.comhem.se
Address: 83.255.XXX.XX

Icke-auktoritärt svar:
Namn: (mitt domännamn)
Address: 83.254.XXX.XXX

Det är alltså rätt adress.

Skrivet av zxhosting:

@Friterad:

Vad är det för port du använder?

Du kanske har stängt av TSDNS?

Finns flera sätt att sätta upp ts3 server på.

Kör du srv på ditt domännamn?

port 9987 ska det vara. Har inte rört något TSDNS alls, jag gjorde bara ett konto på No-IP sajten och kopplade ett domännamn till IP-adressen och det fungerade direkt.

Vad är srv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

port 9987 ska det vara. Har inte rört något TSDNS alls, jag gjorde bara ett konto på No-IP sajten och kopplade ett domännamn till IP-adressen och det fungerade direkt.

Vad är srv?

SRV är till för dom program som har stöd för det då kan man byta port och att dom kan bara använda sig av domännamnet för att komma in även om det inte standard porten.

Så här ser SRV ut för ts3

_ts3._udp.yourdomain.se. 86400 IN SRV 0 5 1337 yourdomain.se

Du behöver inte använda dig av TSDNS eller SRV då du använder dig av standard porten.

EDIT:

från CMD:
Server: resolver1.comhem.se
Address: 83.255.XXX.XX

Icke-auktoritärt svar:
Namn: (mitt domännamn)
Address: 83.254.XXX.XXX

83.255.XXX.XX är inte samma som 83.254.XXX.XXX då dom från domännamn har 254 och den från cmd har 255 vem vet du kanske har skrivet fel på ditt inlägg?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

SRV är till för dom program som har stöd för det då kan man byta port och att dom kan bara använda sig av domännamnet för att komma in även om det inte standard porten.

Så här ser SRV ut för ts3

_ts3._udp.yourdomain.se. 86400 IN SRV 0 5 1337 yourdomain.se

Du behöver inte använda dig av TSDNS eller SRV då du använder dig av standard porten.

EDIT:

från CMD:
Server: resolver1.comhem.se
Address: 83.255.XXX.XX

Icke-auktoritärt svar:
Namn: (mitt domännamn)
Address: 83.254.XXX.XXX

83.255.XXX.XX är inte samma som 83.254.XXX.XXX då dom från domännamn har 254 och den från cmd har 255 vem vet du kanske har skrivet fel på ditt inlägg?

Det är inte fel på inlägget. Vet inte varför det står 255 istället för 254, samt att den med 255 har en mindre siffra i slutet. Men den verkar inte vara den som är min IP, på andra ställen så är min WAN IP adress samma som den med 254, alltså den som är kopplad till domännamnet.

Permalänk
Avstängd

@Friterad:

Om du går in på tex http://www.ip-adress.se/ och kolla ditt ip där och sen kolla om du får samma ip på ditt domännamn.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@Friterad:

Om du går in på tex http://www.ip-adress.se/ och kolla ditt ip där och sen kolla om du får samma ip på ditt domännamn.

Det är samma som sagt.

Permalänk

Bråkade med min setup för ett år sedan. Visade sig vara problem med ASUS-routern. Slog av NAT-accelaration vilket gjorde att det fungerade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Bråkade med min setup för ett år sedan. Visade sig vara problem med ASUS-routern. Slog av NAT-accelaration vilket gjorde att det fungerade igen.

Hittar ingenting med NAT-accelaration. Det är inte något som bara finns på vissa routrar eller så? Har en Netgear CG3700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

SRV är till för dom program som har stöd för det då kan man byta port och att dom kan bara använda sig av domännamnet för att komma in även om det inte standard porten.

Så här ser SRV ut för ts3

_ts3._udp.yourdomain.se. 86400 IN SRV 0 5 1337 yourdomain.se

Du behöver inte använda dig av TSDNS eller SRV då du använder dig av standard porten.

EDIT:

från CMD:
Server: resolver1.comhem.se
Address: 83.255.XXX.XX

Icke-auktoritärt svar:
Namn: (mitt domännamn)
Address: 83.254.XXX.XXX

83.255.XXX.XX är inte samma som 83.254.XXX.XXX då dom från domännamn har 254 och den från cmd har 255 vem vet du kanske har skrivet fel på ditt inlägg?

Är ju addressen på resolvern aka comhems dns-server.
Tips lär dig hur nslookup fungerar på dom flesta plattformar.

Permalänk
Medlem

Felet kan ju också vara på deras sida, att de inte får in ny DNS info och därför inte hittar rätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Felet kan ju också vara på deras sida, att de inte får in ny DNS info och därför inte hittar rätt.

Du menar dom som skall in på servern? Har funderat på det. Men ingen aning vad det skulle kunna vara. Googlat som en tok men verkar bara hitta folk som det antingen fungerar för eller så gör det inte det, medan i mitt fall fungerar det i för en del och en del inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är inte fel på inlägget. Vet inte varför det står 255 istället för 254, samt att den med 255 har en mindre siffra i slutet. Men den verkar inte vara den som är min IP, på andra ställen så är min WAN IP adress samma som den med 254, alltså den som är kopplad till domännamnet.

Det första är IPn till Comhems DNS det andra är svaret du får från denna DNS att din domän ligger på IP xx.xx.xx.xx.

Det är fullt rimligt och helt normalt att dessa är olika.

Min dator frågar exempelvis min gateway om domäninfo.

nslookup mindomän.com
Server: 192.168.1.1
Address: 192.168.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: mindomän.com
Address: xx.xx.xx.xxx

Där xx.xx.xx.xxx inte är lika med 192.168.1.1 utan min IP utåt.

I detta fall frågar man alltså 192.168.1.1: "Vilken IP har mindomän.com". 192.168.1.1 svarar: "Den domänen har IP xx.xx.xx.xxx".

Skrivet av Friterad:

Du menar dom som skall in på servern? Har funderat på det. Men ingen aning vad det skulle kunna vara. Googlat som en tok men verkar bara hitta folk som det antingen fungerar för eller så gör det inte det, medan i mitt fall fungerar det i för en del och en del inte.

Har du möjligtvis råkat sätta en väldigt hög TTL(time to live)? Dvs den tid som DNS servrar och datorer som längst cachar din domäninfo. Teoretiskt om du satt denna väldigt högt kan ex vissa personers routrar cacha informationen så länge att den struntar i att leta efter ny information eftersom den fortfarande anser det den har cachat att vara högaktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det första är IPn till Comhems DNS det andra är svaret du får från denna DNS att din domän ligger på IP xx.xx.xx.xx.

Det är fullt rimligt och helt normalt att dessa är olika.

Min dator frågar exempelvis min gateway om domäninfo.

nslookup mindomän.com
Server: 192.168.1.1
Address: 192.168.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: mindomän.com
Address: xx.xx.xx.xxx

Där xx.xx.xx.xxx inte är lika med 192.168.1.1 utan min IP utåt.

I detta fall frågar man alltså 192.168.1.1: "Vilken IP har mindomän.com". 192.168.1.1 svarar: "Den domänen har IP xx.xx.xx.xxx".

Har du möjligtvis råkat sätta en väldigt hög TTL(time to live)? Dvs den tid som DNS servrar och datorer som längst cachar din domäninfo. Teoretiskt om du satt denna väldigt högt kan ex vissa personers routrar cacha informationen så länge att den struntar i att leta efter ny information eftersom den fortfarande anser det den har cachat att vara högaktuellt.

Jaha. Har inte rört något med TTL dock. Kanske kan pröva att styra en polares dator med TeamViewer (brukar göra det för att hjälpa honom) och se om det finns något på hans sida. Tack för infon!