Galet vattenkylningssystem. Frysboxar......

Permalänk
Medlem

måste lägga en pren här och se vart projektet tar vägen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte kan dra om rören etc. utan får använda dig av befintliga så inte kylmediet läcker ut..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

hej har en fråga till necro...

Varför skrota peltier iden?? har sj gått runt ett bra tag och tänkt på ett sådant projekt.

Många verkar ha problem med kondensation och vatten som droppar ner på hårdvaran..

Men vad händer ifall man hittar en "sweet spot" för hur mycket watt som den skall matas med? t.ex med resistans och sådant? den behöver inte kyla ner cpun till extrema nivåer utan runt 50-60grader med överklock och högre voltage?

men det kanske inte funkar eller va tror ni?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Varför skrota peltier iden?? har sj gått runt ett bra tag och tänkt på ett sådant projekt.

Många verkar ha problem med kondensation och vatten som droppar ner på hårdvaran..

Men vad händer ifall man hittar en "sweet spot" för hur mycket watt som den skall matas med? t.ex med resistans och sådant? den behöver inte kyla ner cpun till extrema nivåer utan runt 50-60grader med överklock och högre voltage?

mvh

Problemet är att dagens CPUer reglerar effekten efter belastning och alstrar olika mycket värme.

Så alternativet är att antingen temperaturreglera sin TEC, eller kondensisolera CPU:n

Kommer ihåg en kille på overclockers som hade en dual Pentium II med TECs som kyldes av glykolvatten från en kompressorkylare.
Fräckt bygge som gick nedåt -50 om jag inte kommer ihåg helt fel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

mvh

På grund av matematik och att det helt enkelt inte är praktiskt genomförbart då peltiers är väldigt ineffektiva vid högre temp delta. Tex drar en peltier som klarar hålla en 400W last vid samma temp som peltiern 700W och då har du 1100W för att kyla bort, samma peltier klarar kyla ~300W ca 10-15 grader kanske och då har du 1000W att kyla bort från peltiern så en stor peltier är att glömma.

Även om du kör med separata slingor så sticker energiförbrukningen iväg nått enormt. Det blev snabbt 2KW extra värme att kyla bort från den andra slingan för att kunna hålla första slingan på vettig temp.

Alla mina sågningar av hans peltier teorier finns i techsweden tråden som länkas på första sidan om du vill se mer om varför han slopa den iden.

Permalänk
Entusiast

Uppdatering i projektet.
Jag har helt kovänt med mina ideer.
Jag håller för närvarande på att bygga ut huset och dränera om husgrunden.

Så jag har beslutat att i samband med dräneringsarbetet gräva ner ett 220 liters plastoljefat, på ca 2 meters djup jämte dräneringsshaktet enligt inrådan av herr Diesel på techswedens forum

http://www.techsweden.org/forum/topic/26297-vad-tror-ni-om-at...
inlägg nr 14.

Jag kommer att ha en cirkulationspump inne i hobbyrummet där jag har datorn som cirkulerar vattnet från tunnan till datorn/datorena.
Det kommer att vara ett modulärt system med snabbkopplingar och ballofixer som gör att man kan stänga av och släppa på vatten till olika loopar efter eget tycke.

Jag håller på att gräva för dränering och anlägga en betongsula. Jag ska dränera precis där jag har tänkt att placera tunnan.
Så jag behöver ca 220 liter destat vatten innan jag lägger ner tunnan. Någon som har något förslag på billigt destilerat vatten?

Jag har funderat på att använda vattnet från torktumlaren.

Permalänk
Medlem

@necrodude: Använder du vattnet från torktumlaren så bör du filtrera det ordentligt innan du tömmer i det i systemet. Brukar följa med en hel del ludd i det vattnet...

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Nu blev det spännande på riktigt
Lycka till!

Sitter själv och funderar på att koppla in mig via en värmeväxlare på kylslingan för bergvärmehålet.
Får se hur det blir efter jag fått in ett vattenkylt ftx-system i villan.
Kanske inte behöver trots allt

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Nu blev det spännande på riktigt
Lycka till!

Sitter själv och funderar på att koppla in mig via en värmeväxlare på kylslingan för bergvärmehålet.
Får se hur det blir efter jag fått in ett vattenkylt ftx-system i villan.
Kanske inte behöver trots allt

Vad menas med ftx system

Permalänk
Medlem

@necrodude:
Återvinningssystem för hemmet.
Återvinner värmen från antingen ventilation eller avlopp o dylikt.

Permalänk
Entusiast

Liten uppdatering.
Jag har införskaffat 2st 208 liters blåa plastfat. Håller ju på med att bygga ut huset. Jag är ju inte framme ännu. Först skall utbyggnaden blir klar. Sedan så grävs nytt dagvatten och nya dräneringsrör skall läggas. Det är då tunnan skall grävas ner.

Sitter och funderar på om jag ska gräva ner en eller två av dem. Lutar åt en.
Som vanligt så sitter jag och vänder och vrider på en massa tokiga och förmodligen dåliga ideer.
Vill bara dela med mig mina tankar.

En tanke är att gräva ner två tunnor så att det blir två st separata loopar.
En loop till gpu:erna och den andra till... hör och häpna... Det här är säkert ren och skär idioti. Jag funderar på en fattigmansvariant på "2 stegskaskad". Jag låter en tunna kyla en AC. Så kondensorn byts ut mot en värmeväxlare. Sedan så byts förångaren bort mot en värmeväxlare som kyler vattnet som går in i datorn. Är jag helt borta eller. Nollgradigt vatten borde väl vara bättre än luft som blåses mot kondensorn.

Tanke nummer två är helt enkelt att ha 2 tunnor nergrävda som används till vattenkylning.
Inga konsigheter.

Tanke nr 3 är förmodligen den dummaste tanken. Inte för att låta tjatig, men det är nog så.
Peltar!!!!!

Funderingen är som lyder att nedgrävd tunna med kallt vatten kyler en massa peltar som förbrukar ca 2kw effekt. Dessa peltar kyler ner vattnet i tunna nr 2 som är inbyggd i en låda av cellplast.

Ett reglersystem som vid behov stänger av och sätter på peltar, cirkulationspumpar och ser till att vattnet i tunna nr2 alltid är snorkallt. Kylsystemet går oberoende av datorn. Man kan göra detta med ett kompressorsystem också, jag vet. Jag har bara en pervers facination av peltierelement som vägrar ge sig. Fördelen med detta är att man slipper en dånande kompressor i trädgården, och en massa gnäll från frugan på att det dånar.

Ja det var tanke nr 3. Någon annan som har någon shysst ide om vad man kan göra med tunnorna. Minst en tunna skall grävas ner och jag ska ha ett galet kylsystem.

Edit:
Alternativ 4. En tunna blir nedgrävd för kylning av gpuer och annat. Glykolblandning
En ombyggd ac där förångaren är bytt mot en värmeväxlare som går till tunna nummer två.
Alltså Ac:n kyler vattnet i tunnan. Destilerat vatten blandat med methanol.

Detta är väl den smartaste lösningen. Effektivaste iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Liten uppdatering.
Jag har införskaffat 2st 208 liters blåa plastfat. Håller ju på med att bygga ut huset. Jag är ju inte framme ännu. Först skall utbyggnaden blir klar. Sedan så grävs nytt dagvatten och nya dräneringsrör skall läggas. Det är då tunnan skall grävas ner.

Sitter och funderar på om jag ska gräva ner en eller två av dem. Lutar åt en.
Som vanligt så sitter jag och vänder och vrider på en massa tokiga och förmodligen dåliga ideer.
Vill bara dela med mig mina tankar.

En tanke är att gräva ner två tunnor så att det blir två st separata loopar.
En loop till gpu:erna och den andra till... hör och häpna... Det här är säkert ren och skär idioti. Jag funderar på en fattigmansvariant på "2 stegskaskad". Jag låter en tunna kyla en AC. Så kondensorn byts ut mot en värmeväxlare. Sedan så byts förångaren bort mot en värmeväxlare som kyler vattnet som går in i datorn. Är jag helt borta eller. Nollgradigt vatten borde väl vara bättre än luft som blåses mot kondensorn.

Tanke nummer två är helt enkelt att ha 2 tunnor nergrävda som används till vattenkylning.
Inga konsigheter.

Tanke nr 3 är förmodligen den dummaste tanken. Inte för att låta tjatig, men det är nog så.
Peltar!!!!!

Funderingen är som lyder att nedgrävd tunna med kallt vatten kyler en massa peltar som förbrukar ca 2kw effekt. Dessa peltar kyler ner vattnet i tunna nr 2 som är inbyggd i en låda av cellplast.

Ett reglersystem som vid behov stänger av och sätter på peltar, cirkulationspumpar och ser till att vattnet i tunna nr2 alltid är snorkallt. Kylsystemet går oberoende av datorn. Man kan göra detta med ett kompressorsystem också, jag vet. Jag har bara en pervers facination av peltierelement som vägrar ge sig. Fördelen med detta är att man slipper en dånande kompressor i trädgården, och en massa gnäll från frugan på att det dånar.

Ja det var tanke nr 3. Någon annan som har någon shysst ide om vad man kan göra med tunnorna. Minst en tunna skall grävas ner och jag ska ha ett galet kylsystem.

Edit:
Alternativ 4. En tunna blir nedgrävd för kylning av gpuer och annat. Glykolblandning
En ombyggd ac där förångaren är bytt mot en värmeväxlare som går till tunna nummer två.
Alltså Ac:n kyler vattnet i tunnan. Destilerat vatten blandat med methanol.

Detta är väl den smartaste lösningen. Effektivaste iallafall

Tycker du borde ha en loop mellan tunnan och en värmeväxlare och sen en mellan värmeväxlaren och datorn. Ungefär som man kopplar in fjärrvärme i ett hus. Blir ju två pumpar men borde vara driftsäkrare och enklare att koppla loss datorn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Semenra:

Tycker du borde ha en loop mellan tunnan och en värmeväxlare och sen en mellan värmeväxlaren och datorn. Ungefär som man kopplar in fjärrvärme i ett hus. Blir ju två pumpar men borde vara driftsäkrare och enklare att koppla loss datorn.

Det låter ju inte så dumt. Det har ju vissa fördelar.
Är det någon som har ett hum om verkningsgraden på en plattvärmeväxlare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Det låter ju inte så dumt. Det har ju vissa fördelar.
Är det någon som har ett hum om verkningsgraden på en plattvärmeväxlare?

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat runt lite och de flesta verkar vara konstruerade för en temperaturdifferens på 60° och ska då kunna överföra från 20 kW och uppåt. Om jag inte tänker helt fel borde det innebära att det är max 1-2° skillnad mellan looparna vid full belastning av GPU/CPU.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Semenra:

Kollat runt lite och de flesta verkar vara konstruerade för en temperaturdifferens på 60° och ska då kunna överföra från 20 kW och uppåt. Om jag inte tänker helt fel borde det innebära att det är max 1-2° skillnad mellan looparna vid full belastning av GPU/CPU.

Låter ju rikigt najs

Liten status uppdatering:

Jag har påbörjat att samla in desstilerat vatten från torktumlaren. Blir väl 4-5 liter i veckan tror jag.
Jag har kollat upp priser på vatten, glykol, och methanol. Det kommer att bli dyrt att fylla 2 tunnor.

Methanol ligger på ca 25kr litern och vatten ligger på 10-12 kr litern. Så jag funderar på att börja samla på 0,5 liters petflaskor och fylla dem med kranvatten för att sedan slänga ner dem i tunnan.

Så om jag slänger ner ca 200 petflaskor i en tunna så behöver jag ju bara ha 50 liter destilerat vatten, och 50 liter methanol. Det blir ju halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Låter ju rikigt najs

Jag har påbörjat att samla in desstilerat vatten från torktumlaren. Blir väl 4-5 liter i veckan tror jag.
Jag har kollat upp priser på vatten, glykol, och methanol. Det kommer att bli dyrt att fylla 2 tunnor.

Methanol ligger på ca 25kr litern och vatten ligger på 10-12 kr litern. Så jag funderar på att börja samla på 0,5 liters petflaskor och fylla dem med kranvatten för att sedan slänga ner dem i tunnan.

Så om jag slänger ner ca 200 petflaskor i en tunna så behöver jag ju bara ha 50 liter destilerat vatten, och 50 liter methanol. Det blir ju halva priset.

50/50 blandning i en nädgrävd tunna i halmstad är helt onödigt, frågan är om det skulle bli 35 minus en bit ner i marken borta i sibirien ens
I år var tex den djupaste uppmätta tjälen i närheten av halmsta runt 40cm ner så längre ner än så frös marken alltså inte så bara du har tunnan nedgrävd djupare än så lär det vara lugnt. För säkerhetsskull kör med 10% metanol eller så.

Permalänk
Medlem

super smidig idee. vill se när Ts inser att att han måste gräva upp allt för att byta vatten.
Bästa vore ju om denna superbra idé börjar läcka och förklara det för försäkringsbolaget.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det diskuterats men istället för en frys, varför inte använda en värmepump? De har ju lite bättre kompressorer i sig. Man skulle kunna sätta kollektorn rätt ner i en tunna med glykol-lösning som man sedan kyler datorn med, borde ta mindre plats än 3 frysar...

Är man lite händig kan man ju kyla datorn direkt med köldmediat, men det kräver nog swagelock-kopplingar och riktiga rör. Köldmedium är direkt obra om det läcker ut i naturen...
Vapochill modell ghetto?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

50/50 blandning i en nädgrävd tunna i halmstad är helt onödigt, frågan är om det skulle bli 35 minus en bit ner i marken borta i sibirien ens
I år var tex den djupaste uppmätta tjälen i närheten av halmsta runt 40cm ner så längre ner än så frös marken alltså inte så bara du har tunnan nedgrävd djupare än så lär det vara lugnt. För säkerhetsskull kör med 10% metanol eller så.
https://chemtips.files.wordpress.com/2014/11/freezingpointsmethanol-watersolutions.jpg

Jag tror att jag kan ha varit lite otydlig. Jag har tänkt att ha 50/50 blandning i tunna nr2 som ev är kompressorkyld, alt peltkyld ochsom står inomhus.
Den tunnan som skall vara nedgrävd behöver ju inte ha sådanna mängder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allihopa:

super smidig idee. vill se när Ts inser att att han måste gräva upp allt för att byta vatten.
Bästa vore ju om denna superbra idé börjar läcka och förklara det för försäkringsbolaget.

man kan pumpa upp vätskan , men rasrisk finns ju. Annars så kan man ju pumpa upp lite och hälla i lite ny vätska. Ungefär som när manbrengör ett akvsrium. Men då blir ju vätskan blandad. Jag har tänkt att den dagen jag tröttnar så får tunnan helt enkelt ligga kvar med pluggade rör.

Sedan angående läckage så ska tunnan ligga i grundvattnet. Det gör nog inget om den börja läcka.

Skrivet av ZAIZAI:

Jag vet inte om det diskuterats men istället för en frys, varför inte använda en värmepump? De har ju lite bättre kompressorer i sig. Man skulle kunna sätta kollektorn rätt ner i en tunna med glykol-lösning som man sedan kyler datorn med, borde ta mindre plats än 3 frysar...

Är man lite händig kan man ju kyla datorn direkt med köldmediat, men det kräver nog swagelock-kopplingar och riktiga rör. Köldmedium är direkt obra om det läcker ut i naturen...
Vapochill modell ghetto?

Dessa saker har diskuterats. Det är väl den smartaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Låter ju rikigt najs

Kan vara en idé att göra vattnet i tunnan lite basiskt för att förhindra biologisk tillväxt, under förutsättning att du har en värmeväxlare mellan tunnan och datorn. Aluminium gillar inte basiska förhållanden, om du nu har det materialet i dina vattenblock... Annars så brukar vattnet från torktumlaren innehålla stora mängder "godis" för mikrober.

Jag har lite dålig koll på hur stor tunnan är men jag räknade lite på vad en cylinder 0.5 x 1.2 skulle kunna ge för kylning. I Sverige håller marken 1 m ner en årsmedeltemperatur på ~11 grader C. Polypropylen/polyeten har ett värmegenomgångstal på ~20 W/m^2K. Vid jämvikt i systemet vid 40 grader (kylmediat har den temperaturen när det kommer till din dator) så klarar tunnan av att hantera 3,5 kW värmeeffekt. Vid 50 grader blir det 4,7 kW. Dock förutsätter jag att marken runt tunnan inte värms upp i någon större grad...

Trodde faktiskt det skulle bli sämre!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

Kan vara en idé att göra vattnet i tunnan lite basiskt för att förhindra biologisk tillväxt, under förutsättning att du har en värmeväxlare mellan tunnan och datorn. Aluminium gillar inte basiska förhållanden, om du nu har det materialet i dina vattenblock... Annars så brukar vattnet från torktumlaren innehålla stora mängder "godis" för mikrober.

Jag har lite dålig koll på hur stor tunnan är men jag räknade lite på vad en cylinder 0.5 x 1.2 skulle kunna ge för kylning. I Sverige håller marken 1 m ner en årsmedeltemperatur på ~11 grader C. Polypropylen/polyeten har ett värmegenomgångstal på ~20 W/m^2K. Vid jämvikt i systemet vid 40 grader (kylmediat har den temperaturen när det kommer till din dator) så klarar tunnan av att hantera 3,5 kW värmeeffekt. Vid 50 grader blir det 4,7 kW. Dock förutsätter jag att marken runt tunnan inte värms upp i någon större grad...

Trodde faktiskt det skulle bli sämre!?

Låter ju lovande. Mina tunnor har ju dimensionerna på ca (vad jag kom ihåg) 0,57 m x 85 m. Så det bli ju inte riktigt samma kapacitiet. Det borde ju ändå räcka och bli över.

Angående biologisk tillväxt. Methanol är väl ganska så tillväxthämmande. Det är väl bara en fråga om hur många procent man skall ha i.
Har du något förslag på någon basisk tillsats, och vilken mängd so kan vara lämplig?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

https://chemtips.files.wordpress.com/2014/11/freezingpointsmethanol-watersolutions.jpg

Jag gillar grafen du postade. Jag har som mål att ha en temperatur på kylmediumet som skall in i datorn på ca 30 minusgrader.
Så enligt din graf så skall det räcka med ca 35-40% methanol i vattnet. Då blir det ju mycket billigare än 50/50.

Tackar och bugar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

man kan pumpa upp vätskan , men rasrisk finns ju. Annars så kan man ju pumpa upp lite och hälla i lite ny vätska. Ungefär som när manbrengör ett akvsrium. Men då blir ju vätskan blandad. Jag har tänkt att den dagen jag tröttnar så får tunnan helt enkelt ligga kvar med pluggade rör.

Sedan angående läckage så ska tunnan ligga i grundvattnet. Det gör nog inget om den börja läcka.

Dessa saker har diskuterats. Det är väl den smartaste lösningen.

Wow om du har så dålig koll så ska du nog lägga ner projektet direkt!!!
Läcka glykol i grund vattnet är det dummaste jag hört. Gör nog inget ???
Grundvatten används till bland annat till dricksvatten om man har egen brunn
***bort/mod***

§1.1 screamin-daemon, moderator
Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allihopa:

Wow om du har så dålig koll så ska du nog lägga ner projektet direkt!!!
Läcka glykol i grund vattnet är det dummaste jag hört. Gör nog inget ???
Grundvatten används till bland annat till dricksvatten om man har egen brunn

Där jag bor är grundvattnet så "rent" att kommunen kategoriskt vägrar ta prover pga att området är byggt på en gammal soptipp. Det kryllar av nedgrävda oljetankar då alla eldade med olja när området uppfördes. Några liter glykol hit och dit gör GARANTERAT ingen skillnad.
Vi tar vårat dricksvattent lååångt härifrån.

§1.1 screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

Där jag bor är grundvattnet så "rent" att kommunen kategoriskt vägrar ta prover pga att området är byggt på en gammal soptipp. Det kryllar av nedgrävda oljetankar då alla eldade med olja när området uppfördes. Några liter glykol hit och dit gör GARANTERAT ingen skillnad.
Vi tar vårat dricksvattent lååångt härifrån.

Så ta och tagga ner lite, och sluta med fultjacket och byt till en trevligare ton tack.

så du tänker kyla värmepumpen med en tunna som i sin tur kyler den andra tunna som sen kyler din rigg? Låter helt najs! Men tror inte att den första tunnan kommer att kyla tillräckligt för hela sommarn, men på vintern borde det gå fin fint! om det inte vore så mycket arbete skulle du kunna kyla den första tunnan med inkommande kall vattnet för att hålla den kall på sommarn! Men då måste du dra om vattnet x)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

så du tänker kyla värmepumpen med en tunna som i sin tur kyler den andra tunna som sen kyler din rigg? Låter helt najs! Men tror inte att den första tunnan kommer att kyla tillräckligt för hela sommarn, men på vintern borde det gå fin fint! om det inte vore så mycket arbete skulle du kunna kyla den första tunnan med inkommande kall vattnet för att hålla den kall på sommarn! Men då måste du dra om vattnet x)

Ja det var ju en av mina funderingar.
En annan fundering var ju att ha den nedgävda tunnan till för kyla gpu:er, moderkort, minnen medans en ac kyler ner den andra tunnan som används cpu:n

Jo det här med att ta tappvatten blir ju galet mycket jobb då jag inte har tappvatten i garaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

Ja det var ju en av mina funderingar.
En annan fundering var ju att ha den nedgävda tunnan till för kyla gpu:er, moderkort, minnen medans en ac kyler ner den andra tunnan som används cpu:n

Tja, det är då bara frågan om stabilitet, vill du ha en rigg som har samma temp hela sommarn eller en rigg som kan köras Mad Max på vintern?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Tja, det är då bara frågan om stabilitet, vill du ha en rigg som har samma temp hela sommarn eller en rigg som kan köras Mad Max på vintern?

Jag har fått för mig att marken har en ganska så jämn temperatur året om. Jag hoppas att det blir madmax året om. Ja kan ju ha fel.

Men vi säger om mina grafikkort, minnen, och mitt moderkort kyls ner till 10 celcius på sommaren så är det ju ändå jävligt najs.
Fast 1-2 plusgrader på vintern är ju ännu snajsiggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

Jag har fått för mig att marken har en ganska så jämn temperatur året om. Jag hoppas att det blir madmax året om. Ja kan ju ha fel.

Men vi säger om mina grafikkort, minnen, och mitt moderkort kyls ner till 10 celcius på sommaren så är det ju ändå jävligt najs.
Fast 1-2 plusgrader på vintern är ju ännu snajsiggare.

jodå, men inte om du värmer den året om, i så fall behövs större ytor, slangar nedgrävda, det räcker med att du värmer upp de närmaste 10cm kring tunnan så höjs temperaturen drastiskt, jord har väl inte så bra värmeledningsförmåga? Eftersom tjälen inte kommer så djupt ned antar jag det Är inte heller så insatt.

Visa signatur