Letar en billig SSD

Permalänk
Skrivet av NobSWiX:

Du kan i inställningarna ställa in vilka mappar den ska fråga om när du installerar ett spel, mycket enkelt faktiskt!

men om man har dom redan installerade då? 300Gb men jag vill kanske flytta 4-5 redan installerade spel till SSD (50gb).. går det att flytta dem utan att förstöra allt som man har sparat?

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

men om man har dom redan installerade då? 300Gb men jag vill kanske flytta 4-5 redan installerade spel till SSD (50gb).. går det att flytta dem utan att förstöra allt som man har sparat?

Om det är Steam borde det gå bra att bara flytta över spelen och installera spelen därifrån.
Annars om du vill prova en annan sak så finns det ett program som heter Symmover som kan hjälpa med att föra spel fram och tillbaka mellan SSD och hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

men om man har dom redan installerade då? 300Gb men jag vill kanske flytta 4-5 redan installerade spel till SSD (50gb).. går det att flytta dem utan att förstöra allt som man har sparat?

Alternativt gör du en "säkerhetskopia" på spelen. Sedan avinstallerar du spelen. Använd sen säkerhetskopian för att installera på SSDn.

Men har du snabbt internet så går det nog snabbare att bara göra om det, men om inte så funkar detta bra och går lite snabbare.

Permalänk

läshastighet 450/450 kingston är det värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nagelbitare:

läshastighet 450/450 kingston är det värt att köpa?

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Den var ju ganska billig också :). Men om OS tar mycket minne får jag väl ta en 200-ish version då.

OS tar inte så mycket, men som en del säger, du kommer snabbt inse att du borde tagit en större, så du kommer vilja lägga allt du kan på den

Skrivet av Rygeert:

Är det värt det att vänta till kanske julen då med att skaffa SSD kanske?

#15645552
Gå in, bevaka tråden och ha pengarna redo. (200 sidor med rea som varit... gå från sista sidan och bakåt om du vill se aktuella)
Black friday, helg rea, eller NetOnNet som plötsligt "ger bort" BX100 250GB för 699kr... (skämtar inte)

Så fort någon ser någon rea brukar den hamna där, sen är det vara att jämföra om det är en typ av SSD du vill ha (finns dåliga och bra) och om det är bra pris eller inte. Fynden brukar hålla bra kvalitet, annars finns denna tråd att läsa om diskussioner om dessa fynd.

Håller du koll på den sidan så kan du köpa en SSD till bra pris, så fort en bra rea kommer.
Gäller bara att ha lite tålamod, men du lär få det bra bit innan jul iaf

Skrivet av Rajat:

Så varför rekommenderar du då TS att skaffa en större när han endast ska ha OS på den?

Troligen för att han försöker göra honom en vettig tjänst.
De flesta personer (som spelar iaf) kommer fort ångra att de inte köpte större SSD.
Och en 120GB idag är usel ekonomisk investering när 250GB kostar så lite extra.
Du får mer hållbarhet (skriv slitage), snabbare skrivhastighet, mer utrymme och mer framtid-säkrad disk för några 100-lappar mer.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av nagelbitare:

läshastighet 450/450 kingston är det värt att köpa?

Troligtvis inte, såvida du inte hittar den mycket billigare än andra modeller. Max läs/skriv-hastighet är rätt orelevant, de flesta moderna SSDer maxar vad SATA 6 Gb/s klarar ändå. Det är viktigare att titta på hur SSDerna presterar i verkliga användningsfall. Kingston V300 (som jag antar att du syftar på) klarar dessutom endast av att komma upp i de hastigheterna i vissa specifika fall, eftersom den använder en Sandforce-styrkrets där prestandan varierar beroende på hur mycket datan kan komprimeras.

Kingston har också fått ett dåligt rykte eftersom de bytt minne till det sämre i V300. Jag har hört rykten om att Kingston kanske bytt tillbaks till bättre minne, men även om så är fallet så finns mycket bättre val.

Om det är 240 GB-modellen du tittat på så kostar Crucial BX100 256 GB lika mycket, om det är 120 GB så kostar Samsung 850 EVO bara lite mer just nu. Båda är mycket bättre SSDer än Kingston V300.

Red: Vid en närmare titt så verkar Netonnet slutat sälja 850 EVO 120 GB. Min rekommendation blir då att köpa en 250/256 GB SSD istället, de är mycket mer prisvärda och presterar i regel bättre också.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Mitt Win10 på SSD tar 60GB inkl. 70+ installerade program (ej spel) inkl. 2GB swapfil (resten (8GB) på annan disk). Därtill 40GB ledigt, sammanlagt alltså 100GB.

Så en 128GB SSD duger alldeles utmärkt som OS disk, givet man inte lägger alltför mycket annat skit på den.

Håller helt med, jag har en 120gb Intel disk och klarar mig gott o väl med 30gb ledigt, jag installerar enbart vanliga program (Skype, Google Chrome osv) Har 1 hyfsat stor och snabb speldisk och en för övrig lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NobSWiX:

Alternativt gör du en "säkerhetskopia" på spelen. Sedan avinstallerar du spelen. Använd sen säkerhetskopian för att installera på SSDn.

Men har du snabbt internet så går det nog snabbare att bara göra om det, men om inte så funkar detta bra och går lite snabbare.

Njääe. Det där vete katten. Sparfilerna ligger antingen i steam cloud och då behöver man inte trixa med filerna själv eller så ligger de vanligtvis i my documents så att spara själva installationen på onödigt krångligt vis hjälper inte.

Kan vara värt att lägga till att bara packa ihop/flytta en spelmapp bara fungerar för steamspel. Utanför steam behövs fortfarande en riktig installation med registernycklar till winblowsregistret vilka man inte får med i installationsmappen för program.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Troligen för att han försöker göra honom en vettig tjänst.
De flesta personer (som spelar iaf) kommer fort ångra att de inte köpte större SSD.
Och en 120GB idag är usel ekonomisk investering när 250GB kostar så lite extra.
Du får mer hållbarhet (skriv slitage), snabbare skrivhastighet, mer utrymme och mer framtid-säkrad disk för några 100-lappar mer.

Finns inget som heter "framtidssäkert" inom teknik, allt är bara osäkert.
Jag spelar och har 120GB endast för OS (precis som TS ska ha den till), har även program installerade men ändå 30GB ledigt, så varför skulle han ångra det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Finns inget som heter "framtidssäkert" inom teknik, allt är bara osäkert.
Jag spelar och har 120GB endast för OS (precis som TS ska ha den till), har även program installerade men ändå 30GB ledigt, så varför skulle han ångra det?

Tja, när det gäller framtidssäkert här pratar vi nog mest om du får andra behov i framtiden, t.ex. börjar spela massa stora spel som du vill ha på SSDn, i så fall kommer man ångra sig att man inte la de extra hundralapparna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NobSWiX:

Tja, när det gäller framtidssäkert här pratar vi nog mest om du får andra behov i framtiden, t.ex. börjar spela massa stora spel som du vill ha på SSDn, i så fall kommer man ångra sig att man inte la de extra hundralapparna.

Det spelar inte så stor roll då TS efterfrågade en SSD för att han skulle köra OS på den, det är inget annat än OS man behöver köra på SSD över huvud taget, skulle det ändras så får man ta tag i det då men att ha en egen SSD endast för OS (och vissa nödvändiga program) är att rekommendera på alla sätt. Redan innan SSD kom så var det lite av en tumregel, ha aldrig OS på samma disk som du lagrar på och det är samma sak än, att ens ha en SSD för lagring är helt meningslöst.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Varför envisas folk med att ha så små SSD:er som möjligt?

250-256GB är väl det mest prisvärda idag?

Ingen enorm prestandaskillnad mellan dem, men 120GB-modellerna har lägre skrivhastigheter i alla fall.

Permalänk
Skrivet av nagelbitare:

läshastighet 450/450 kingston är det värt att köpa?

Skrivet av perost:

Kan flika in med min erfarenhet, har en Samsung 840 Evo på min stationära privata dator och sedan har jag en sådan Kingston på 120GB i min jobblaptop (HP Probook), båda har blivit införskaffade och inskruvade i början av 2013, vår'ish månaderna,

Mäter jag med AS SSD får min jobblaptop ca 140 Read och rätt stadiga 60-61 MB/s i Write, medans på Samsungen kör den vidare i 300-400 i båda, däremot har jag fått göra Data "Shufflingen" / recovery fixen på den (likt flera andra med 840 serien.)
Nu kanske det är som perost säger att det är kanske inte spelar någon större roll med dessa värden, men rent personligt tycker jag också att Kingston disken blivit slöare med tiden, medans Samsungen knappt märkts av tapp.

Får dock medge att jag har inga test värden på Kingstonen när den var ny, så kan mkt väl vara lika kasst som nu...

Addendum: Båda körs med Sata 3 och Win8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Laddningstiderna i spelen förkortas avsevärt ifall man har dem installerade på en SSD. Samtidigt så blir ju inte spelen mindre heller.

Är man dumsnål idag så kan mindre SSD kanske vara ett alternativ.

Det handlar fortfarande om en SSD som TS ENDAST vill köra OS på, så var kommer spel in i bilden över huvud taget?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Läs TS första inlägg igen.

Sedan så var det för övrigt ett svar på ditt inlägg och inte TS.

Vad är det du vill att jag ska kika extra noga på där då mer än "Är i letandet efter en billig SSD på iallafall 120GB som man kan lagra OS"?!

För övrigt har mina svar varit svar ang. TS fråga om SSD och OS, så vad är det du tycker är problem?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Du kommer bara ångra dig om du köper en ssd under 250 Gb.

Jag har haft en 60 Gb ssd sedan 2012, med endast Windows 7 installerat, så var det ca 15 Gb ledigt och man vill väl ha lite utrymme kvar också för prestandan. Även efter omformatering och några updates så var det bara strax över 15 Gb ledigt.

Jag köpte en 500 Gb 850 evo och slängde ur mina hårddiskar som låg på 1 tb och 500 gb, ha en hårddisk i en speldator för över 8k förstår jag inte.

Så mitt tips är att höja budgeten lite eller att vänta tills du får råd med minst 250 Gb.

Min evo:

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv

Kommer bättre priser lite av och till.
2014-12-28
Memory Center 3TB 1x 799.00 (Intenso, tror det vara en toshiba disk i den)
SSDNow V300 240GB 1x 799.00 (Kingston som många avskyr, men jag hade turen att få ett bra exemplar)
2013-09-29
Seagate Backup Plus Desktop USB 3.0 3TB 3 000 GB 3,5-tums 1x 899 kr

Min poäng är att det inte är helt dumt att vänta på hyggliga priser. Jag sitter heller inte och aktivt söker efter detta, så det bör vara bra mycket oftare än dessa inköpsdatum du kan hitta bra priser. Nästa köp blir nog när 4tb HDD går ner till 900-1000, och 500gb ssd >1.4k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det handlar fortfarande om en SSD som TS ENDAST vill köra OS på, så var kommer spel in i bilden över huvud taget?

TS nämnde Battlefield 4 i alla fall. Vilket jag kan förstå att man vill ha på SSD istället för vanlig HDD. Så där går 40+GB åt ifall man inte kör enbart grundspelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

TS nämnde Battlefield 4 i alla fall. Vilket jag kan förstå att man vill ha på SSD istället för vanlig HDD. Så där går 40+GB åt ifall man inte kör enbart grundspelet.

I hans ursprungliga fråga nämndes inte spel över huvud taget utan bara OS, men 120GB räcker fortfarande.
Windows "kräver" 20GB (för 64 bit) men man får alltid räkna med 40-50GB för drivers, SWAP-fil, de småprogram han ville in med som Skype etc. men då finns det fortfarande 70-80GB kvar för BF4, så vad är problemet?

Skrivet av juniorjesper:

Jag har haft en 60 Gb ssd sedan 2012, med endast Windows 7 installerat, så var det ca 15 Gb ledigt och man vill väl ha lite utrymme kvar också för prestandan. Även efter omformatering och några updates så var det bara strax över 15 Gb ledigt.

Det där gäller mekaniska diskar, inte SSD.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

I hans ursprungliga fråga nämndes inte spel över huvud taget utan bara OS, men 120GB räcker fortfarande.
Windows "kräver" 20GB (för 64 bit) men man får alltid räkna med 40-50GB för drivers, SWAP-fil, de småprogram han ville in med som Skype etc. men då finns det fortfarande 70-80GB kvar för BF4, så vad är problemet?

Läs första inlägget igen. "något spel"

Väljer TS en SSD på 120GB så är man ju mer eller mindre tvungen att hålla sig på ett minimum vad det gäller spel. När en dubbelt så stor SSD inte kostar mer än några hundra mer så ser jag inte hur det skulle kunna vara försvarbart att INTE välja en större?

Har själv en SSD på 500GB idag och det är inte mycket utrymme kan jag ju säga.

När jag skaffade min första SSD på 256GB så var tanken att endast OS och nyttoprogrammen skulle installeras där. Men sedan inser man fördelarna med SSD-diskarna. Och då räcker inte utrymmet till.

Permalänk

@Verminator:

helt rätt...har man råd med 120gb så nog ska ma ha råd med 240 som kostar bara lite extra.....

https://cdon.se/search?q=850+evo+

ett exempel: 740kr 1050kr

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det där gäller mekaniska diskar, inte SSD.

Jo det gör det.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile