Går i köptankar. NUC + Plex. Hjälp mig tänka rätt...

Permalänk
Medlem

Går i köptankar. NUC + Plex. Hjälp mig tänka rätt...

Är totalt newbie på HTPC...så jag behöver lite hjälp.

Har byggt ett biorum i källaren med projektor, 104" duk och 5.1 ljudsystem. Tänkte uppgradera min gamla Popcorn Hour A-200 till något modernare. Har en 2TB USB-disk med ett gäng 1080p mkv-filmer, några 3d filmer mm. När det gäller ljud och bild har jag varit väldigt nöjd med min Popcorn hittills. Den klarar allt jag har, från stora >20GB mkv rippar med HD-ljud till lika stora 3d filmer.

Jag tänker att jag ska ha min nya HTPC (NUC) med Plex server i biorummet kopplad direkt med HDMI till receivern. På det viset behöver jag ju inte vara beroende av något nätverk där jag har högst krav.

Har även tre tv-apparater till i huset. Alla med varsin Cromecast-sticka. På dessa vill jag också kunna spela upp filmer från min NUC / Plex server. Jag vill också kunna se filmer på laptop eller surfplatta.

Jag har ComHem 250/10 bredband med deras nya Compal CH7486E modem. Har bra räckvidd/mottagning i huset även på 5GHz bandet. Min NUC kommer att vara kablad till modemet.

Min NUC kommer alltså främst att vara en mediaspelare, men även användas en del till surf, youtube, play mm. Men inget spelande. Kommer att köra Windows 10 på den.

Låter det som att jag tänker rätt här...utifrån mina behov? Är det en NUC jag ska ha, och i så fall...hur mycket kraft behöver jag? Räcker en i3 processor eller ska jag gardera för framtiden och gå på en i5? En 120GB M.2 Sata disk ska väl räcka för Windows, plex och lite blandat smått och gott? 4GB eller 8GB minne?

En fördel med min Popcorn Hour är att den automatiskt ställer in sig på rätt frame rate utifrån vilken film jag spelar upp. Så allt flyter fint utan lagg. Bra färg/svärta också med rätt YCbCr inställning. Är sånt lika lätt att få till med en dator + Plex?

Har förstått att plex transcodar en del filmer/filer (och alltid när man kör separat undertext). Men det gör den väl inte om jag kör direkt från NUC:en via HDMI till receivern?

Har också hört/läst att Plex inte har stöd för DTS-HD. Gäller det även när man spelar upp filmen direkt med HDMI? Eller bara över nätverket?

Blev en hel del frågor. Hoppas någon kunnig har tid och lust att hjälpa mig.

/Patrik

Permalänk
Medlem

Jag har också gått i tankar om att bygga en dedikerad plex server. Nyligen så kom ju en NUC upp för 1999:- med m.2 disk, antar att det är den du sitter och funderar på. Själv funderar jag dock på om det är värt det, då m.2 disken i sig är väldigt dyr... Men den blir ju OTROLIGT slimmad! Skulle dock föredra en 2.5'' billig SSD istället.

Personligen försökte jag inledningsvis bygga en lite kraftfullare NAS som även skulle agera server, men efter mycket om och men så är det nog bättre att bygga en liten mediaspelare som server, och sen ha en billig nas vid sidan av istället. Blir så dyrt om man ska försöka sig på en kraftfull NAS.

Frågan är hur mycket kraft som krävs i denna NUC. i3 ska räcka och bli över för själva plex servern och all transcode du kan tänka dig, vad jag har förstått. Och sen har jag fått berättat för mig att du inte behöver nån transcode, inte ens med text, om du spelar upp på samma dator som du har servern på. Ska du dock ha detta material till dina chromecast-stickor så ska det behövas transcode. Jag tror dock att detta ska gå att göra inom en snar framtid (finns någon forum-post på plex officiella forum angående detta), då de nyligen släppt att det ska gå att göra via webben nu. Det kanske därmed inte behöver vara extremt framtidssäkert just av detta syfte, och jag skulle personligen inte lägga dom extra slantarna för i5, om du inte behöver det just nu för att spela upp filmer (verkar som att du är inne på lite fetare filer än jag är). Tror dock (har ingen källa på detta) att nyare i3 räcker gott och väl för att spela upp 4k filmer.

Något som kan vara värt att fundera på är om man ska vänta på att det kommer NUC med skylake? Den ska ju vara en hel del strömsnålare har jag förstått, vilket alltid är trevligt. Man lär väl kanske få punga ut lite mer pengar då dock.

Edit: finns lite information i min tråd som kanske kan vara av intresse.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384463-htpc-nas-som-kl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Jag har också gått i tankar om att bygga en dedikerad plex server. Nyligen så kom ju en NUC upp för 1999:- med m.2 disk, antar att det är den du sitter och funderar på. Själv funderar jag dock på om det är värt det, då m.2 disken i sig är väldigt dyr... Men den blir ju OTROLIGT slimmad! Skulle dock föredra en 2.5'' billig SSD istället.

Personligen försökte jag inledningsvis bygga en lite kraftfullare NAS som även skulle agera server, men efter mycket om och men så är det nog bättre att bygga en liten mediaspelare som server, och sen ha en billig nas vid sidan av istället. Blir så dyrt om man ska försöka sig på en kraftfull NAS.

Frågan är hur mycket kraft som krävs i denna NUC. i3 ska räcka och bli över för själva plex servern och all transcode du kan tänka dig, vad jag har förstått. Och sen har jag fått berättat för mig att du inte behöver nån transcode, inte ens med text, om du spelar upp på samma dator som du har servern på. Ska du dock ha detta material till dina chromecast-stickor så ska det behövas transcode. Jag tror dock att detta ska gå att göra inom en snar framtid (finns någon forum-post på plex officiella forum angående detta), då de nyligen släppt att det ska gå att göra via webben nu. Det kanske därmed inte behöver vara extremt framtidssäkert just av detta syfte, och jag skulle personligen inte lägga dom extra slantarna för i5, om du inte behöver det just nu för att spela upp filmer (verkar som att du är inne på lite fetare filer än jag är). Tror dock (har ingen källa på detta) att nyare i3 räcker gott och väl för att spela upp 4k filmer.

Något som kan vara värt att fundera på är om man ska vänta på att det kommer NUC med skylake? Den ska ju vara en hel del strömsnålare har jag förstått, vilket alltid är trevligt. Man lär väl kanske få punga ut lite mer pengar då dock.

Edit: finns lite information i min tråd som kanske kan vara av intresse.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384463-htpc-nas-som-kl...

Tusen tack för svaret Foffi! Blir lite klokare för var dag som går

Har du någon länk till den NUC du syftar på? Jag lutar lite åt en i5 processor, 120 GB m.2 disk och 8GB minne. Plockade ihop en varukorg på Komplett som landade på strax under 5000:-. Är nu lite tekniknörd också så det känns lite bra att ha en kraftfull windowsdator i ett format som en tändsticksask. Även om det kanske inte så ofta behövs. Åtminstone inte nu...

Jag har också förstått att Plex har något som kallas Home Theater där man kan spela upp sina filmer direkt från klienten via HDMI. Och att man utnyttjar Plex bibliotek men "slipper" streama och transcoda. Perfekt i så fall för mina behov. Visserligen klarar min förstärkare att skicka vidare 4k men jag räknar inte med att ha en projektor som klarar det inom överskådlig framtid. Om jag inte vinner på lotto

Någon som vet om det går att ställa in på ett enkelt sätt så att NUC:en (Plex) automatiskt känner av rätt frame rate. Att RGB inställningen blir rätt osv. Är inte så insatt i sånt och vill helst slippa mixtra så mycket. Som det är idag så sköter min Popcorn Hour detta galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parika:

Tusen tack för svaret Foffi! Blir lite klokare för var dag som går

Har du någon länk till den NUC du syftar på? Jag lutar lite åt en i5 processor, 120 GB m.2 disk och 8GB minne. Plockade ihop en varukorg på Komplett som landade på strax under 5000:-. Är nu lite tekniknörd också så det känns lite bra att ha en kraftfull windowsdator i ett format som en tändsticksask. Även om det kanske inte så ofta behövs. Åtminstone inte nu...

Jag har också förstått att Plex har något som kallas Home Theater där man kan spela upp sina filmer direkt från klienten via HDMI. Och att man utnyttjar Plex bibliotek men "slipper" streama och transcoda. Perfekt i så fall för mina behov. Visserligen klarar min förstärkare att skicka vidare 4k men jag räknar inte med att ha en projektor som klarar det inom överskådlig framtid. Om jag inte vinner på lotto

Någon som vet om det går att ställa in på ett enkelt sätt så att NUC:en (Plex) automatiskt känner av rätt frame rate. Att RGB inställningen blir rätt osv. Är inte så insatt i sånt och vill helst slippa mixtra så mycket. Som det är idag så sköter min Popcorn Hour detta galant.

Webhallen varukorg

Nu precis när ja la till den i min varukorg verkar priset ha gått upp till 2790 igen? Otroligt konstigt, den var 1999 när jag klickade på knappen... Annars hade hela paketet gått på ~3300!

Ja, förstått att PHT ska fungera på det viset. Men ska du även spela upp på chromecasts på andra TV-apparater så måste du fortfarande kunna transcodea.

Som du säger är det ju även väldigt trevligt att ha en windows-burk där. Då kan man göra annat skoj på den också, som att emulera gamla spel till exempel. Har kört det på raspberry pi, och det funkar, men inte så speciellt bra. Mycket lättare att konfigurera en windows-burk, och dessutom mycket mer kraft (det krävs en del för att emulera). Så om det är något som kan vara intressant så är det nog bara att köpa till lite handkontroller

Permalänk
Medlem

tänkte bara flika in och säga att Plex har några rekomendationer på sin hemsida.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

och kollar man din CPU https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-5010U+%40+... så bör den klara 1x 1080p transcode, kanske 2 beroende på bitrate, och minst 2x 720p transcodes.

Kan vara värt att tänka på. Men har man inte behov av att kunna strömma flera samtidigt så är det en OK cpu. Själv köpte jag en AMD FX-8350 8 4,0GHz Black Edition när jag uppgraderade min Plex-server, nu agerar den iof inte HTPC samtidigt så jag ska ju erkänna att vi inte lever i samma verklighet. Ville mest bara upplysa.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Kör du Plex servern då på NUC:en också? Så som jag kör det, har jag en Mac Mini kopplad med HDMI till min TV. På den körs Plex Media Server i bakgrunden, och Plex Home Theater körs i "framgrunden" (kommer inte ihåg rätt ord), m.a.o. endast Plex Home Theater syns. Mediafilerna laddar Plex Media Server från en NAS över nätverket.

Förutom att min Mac då kör Plex Home Theater så kör jag även en Chromecast i vardagsrummet som då Plex Media Server serverar media till.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Om jag förstår dig rätt vill du inte vara beroende utav något nätverk? Då är det ju lite onödigt att köra plex-server då det är själva streaming-tjänsten.. i ditt fall hade jag nog kanske kört med den nya PI:n och Xbmc sedan bara koppla in din externa disk rätt in i PI:n

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Om jag förstår dig rätt vill du inte vara beroende utav något nätverk? Då är det ju lite onödigt att köra plex-server då det är själva streaming-tjänsten.. i ditt fall hade jag nog kanske kört med den nya PI:n och Xbmc sedan bara koppla in din externa disk rätt in i PI:n

Nja jag vill ha både och kan man säga. Prio 1 och där de flesta filmer ses och där kraven är högst är biorummet i källaren. Och där kommer NUC stå kopplad direkt till förstärkaren via HDMI...och vidare till projjen såklart. Alltså oberoende av nätverk och transcoding. Men sen har vi åtminstone tre tv-apparater till i huset som jag vill kunna streama till, via Chromecast.

Så...jag vill alltså kunna spela upp "direkt" via projektorn och streama till tv-apparaterna. Då låter det som att Plex server i kombo med Plex Home Theater fixar det. Och plex apparna på mobilen såklart för att kunna streama till tv-apparaterna.

Permalänk
Medlem

Jag kör en NUC i3 med Liten SSD och 8gb ram som HTPC och det rullar riktigt bra.

Jag kör inte Plex utan Kodi (XBMC) där jag streamar alla filmer från en NAS över nätverket.
USB3 är ju snabbare så skall inte vara något problem där.

När det gäller att serva Chromecast stickor. Orkar verkligen ditt wifi 1080p ? Jag vet att det i terorin skall göra det men i många hus har man ju väggar, möbler eller familjemedlemmar som är i vägen för den perfekta WIFI-signalen.

Permalänk
Skrivet av Parika:

Nja jag vill ha både och kan man säga. Prio 1 och där de flesta filmer ses och där kraven är högst är biorummet i källaren. Och där kommer NUC stå kopplad direkt till förstärkaren via HDMI...och vidare till projjen såklart. Alltså oberoende av nätverk och transcoding. Men sen har vi åtminstone tre tv-apparater till i huset som jag vill kunna streama till, via Chromecast.

Så...jag vill alltså kunna spela upp "direkt" via projektorn och streama till tv-apparaterna. Då låter det som att Plex server i kombo med Plex Home Theater fixar det. Och plex apparna på mobilen såklart för att kunna streama till tv-apparaterna.

Okej då är jag med.. Hemma kör jag såhär.. Har en server som sköter allt i hemmet, även plexservern men mappen som plex läser filmerna ifrån är även utdelad i en smb-delning dvs alla mina enheter som är i samma sub-nät som delningen kommer åt filmerna, som tex mina Kodi (XBMC) sen plexservern använder jag mer när jag vill streama till min telefon eller när jag inte är hemma! I ditt fall verkar det bara som det blir krångligt att blanda in plex?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Jag kör liknande system hemma, men en BRIX med en SSD, har PLEX servern på den för att kunna streama film till andra enheter och vänner/familj. Men jag använder Kodi (xbmc) lokalt då jag tycker den ger bättre bild, ljud och hanterar filerna bättre (framförallt 3D).

Plex drog inte så mycket CPU som jag trodde, utan det är dom första 10-20sekunderna då den buffrar upp. Hör oftast när en kompis börjar kolla på film eftersom fläkten spinner till en stund.

sedan kör jag sickrage som ser till att jag får ner tv serier och subtitles till dessa.

Hade en USB disk kopplad till systemet men den dog efter ett år då linux inte tillät den gå ner i viloläge. men det är en egen historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

tänkte bara flika in och säga att Plex har några rekomendationer på sin hemsida.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

och kollar man din CPU https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-5010U+%40+... så bör den klara 1x 1080p transcode, kanske 2 beroende på bitrate, och minst 2x 720p transcodes.

Kan vara värt att tänka på. Men har man inte behov av att kunna strömma flera samtidigt så är det en OK cpu. Själv köpte jag en AMD FX-8350 8 4,0GHz Black Edition när jag uppgraderade min Plex-server, nu agerar den iof inte HTPC samtidigt så jag ska ju erkänna att vi inte lever i samma verklighet. Ville mest bara upplysa.

Eh... inte för att vara den som är den, men har inte AMD FX-8350 en TDP på 125W? Är inte detta lite ooptimalt för en server? En av anledningarna till att inhandla denna server för min del är att slippa ha igång min stationära, och ha ett system som kan vara igång 24/7 utan att dra för mycket.

Det stämmer som du säger att den i3 som används där kanske är i tunnaste laget, men personligen så räcker en ström i taget. Verkar dock som att OP möjligtvis har behov av fler än en ström i taget, då han har 3 chromecasts.

Permalänk
Medlem

Har beställt en NUC nu och väntar med spänning

Blev en i5 med 8GB minne och 120 GB m.2 disk.

Testade bara för skoj att installera Plex på en gammal dual core laptop. Klarade att streama en rätt tung 1080p mkv film. Men så fort jag valde att ha med den svenska texten (separat srt) så började det hacka. Har förstått att Plex måste transcoda när det är fristående textfiler. Det jag undrar över....är det processorn, grafikkortet eller nätverket som är den största flaskhalsen och orsaken till att det börjar hacka vid transcoding?

Permalänk
Skrivet av Parika:

Testade bara för skoj att installera Plex på en gammal dual core laptop. Klarade att streama en rätt tung 1080p mkv film. Men så fort jag valde att ha med den svenska texten (separat srt) så började det hacka. Har förstått att Plex måste transcoda när det är fristående textfiler. Det jag undrar över....är det processorn, grafikkortet eller nätverket som är den största flaskhalsen och orsaken till att det börjar hacka vid transcoding?

Hade nog rekommenderat en G3220 eller liknande (nya P4 serien) Ja plex kan bli tungdrivet om den behöver transcoda till fler än en som vill kolla... dock klarar nyare processorer det ganska lätt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Eh... inte för att vara den som är den, men har inte AMD FX-8350 en TDP på 125W? Är inte detta lite ooptimalt för en server? En av anledningarna till att inhandla denna server för min del är att slippa ha igång min stationära, och ha ett system som kan vara igång 24/7 utan att dra för mycket.

Jo som alla AMD har den ganska hög TDP, men datorn är inte under 100% last hela tiden och strömförbrukningen är tämligen försumbar. Den är däremot väldigt billig jämfört med Intel processorerna som ligger i samma passmark-klass, vilket var i princip det enda jag brydde mig om när jag uppgraderade datorn då det främst var för att den kämpade med flera transcodes samtidigt, jag kanske ska säga att det jag ersatte var en gammal Athlon X2.

Skrivet av Parika:

Det är CPUn som belastas vid Plex transcoding.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foffi:

Det stämmer som du säger att den i3 som används där kanske är i tunnaste laget, men personligen så räcker en ström i taget. Verkar dock som att OP möjligtvis har behov av fler än en ström i taget, då han har 3 chromecasts.

Det är vad som krävs om man har ett antal klienter som ofta transcodar tillsammans! Har en bekant som hyr servrar med flera xeon prollar för att samtidigt strömma till 50+ klienter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren gott folk! Blir klokare och klokare!

Nästa fråga då. Finns det egentligen något som hindrar att köra två varianter på samma NUC? Alltså filmerna på en extern USB disk. Kodi för biorummet....där NUC:en är kopplad direkt till förstärkare och projje med HDMI. Och Plex server för att streama till övriga tv-apparater i huset.

Man behöver väl inte egentligen underhålla två bibliotek? För visst kan man döpa filmerna en gång för alla så att det blir rätt för både Kodi och Plex? Så att båda läser mot USB-disken....

Varför jag frågar är att många verkar tycka att Kodi är bättre än Plex Home Theater som lokal klient. Och att Plex är nr 1 när det kommer till streaming.

En annan fördel (om man nu har det behovet) är ju att man kan välja att ha delvis olika bibliotek uttdelat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parika:

Tack för svaren gott folk! Blir klokare och klokare!

Nästa fråga då. Finns det egentligen något som hindrar att köra två varianter på samma NUC? Alltså filmerna på en extern USB disk. Kodi för biorummet....där NUC:en är kopplad direkt till förstärkare och projje med HDMI. Och Plex server för att streama till övriga tv-apparater i huset.

Man behöver väl inte egentligen underhålla två bibliotek? För visst kan man döpa filmerna en gång för alla så att det blir rätt för både Kodi och Plex? Så att båda läser mot USB-disken....

Varför jag frågar är att många verkar tycka att Kodi är bättre än Plex Home Theater som lokal klient. Och att Plex är nr 1 när det kommer till streaming.

En annan fördel (om man nu har det behovet) är ju att man kan välja att ha delvis olika bibliotek uttdelat

Det ska inte vara något problem, vad jag vet. Tror att de båda systemen ska följa samma namnkonventioner. Inte 100%, har inte kollat upp det, men skulle förvåna mig OTROLIGT mycket om det inte var så. Tror jag har läst om flera som har gjort precis så, nu när jag tänker efter. Tror det tom finns en variant på kodi klient som läser direkt från plex server.