Går i köptankar. NUC + Plex. Hjälp mig tänka rätt...
Är totalt newbie på HTPC...så jag behöver lite hjälp.
Har byggt ett biorum i källaren med projektor, 104" duk och 5.1 ljudsystem. Tänkte uppgradera min gamla Popcorn Hour A-200 till något modernare. Har en 2TB USB-disk med ett gäng 1080p mkv-filmer, några 3d filmer mm. När det gäller ljud och bild har jag varit väldigt nöjd med min Popcorn hittills. Den klarar allt jag har, från stora >20GB mkv rippar med HD-ljud till lika stora 3d filmer.
Jag tänker att jag ska ha min nya HTPC (NUC) med Plex server i biorummet kopplad direkt med HDMI till receivern. På det viset behöver jag ju inte vara beroende av något nätverk där jag har högst krav.
Har även tre tv-apparater till i huset. Alla med varsin Cromecast-sticka. På dessa vill jag också kunna spela upp filmer från min NUC / Plex server. Jag vill också kunna se filmer på laptop eller surfplatta.
Jag har ComHem 250/10 bredband med deras nya Compal CH7486E modem. Har bra räckvidd/mottagning i huset även på 5GHz bandet. Min NUC kommer att vara kablad till modemet.
Min NUC kommer alltså främst att vara en mediaspelare, men även användas en del till surf, youtube, play mm. Men inget spelande. Kommer att köra Windows 10 på den.
Låter det som att jag tänker rätt här...utifrån mina behov? Är det en NUC jag ska ha, och i så fall...hur mycket kraft behöver jag? Räcker en i3 processor eller ska jag gardera för framtiden och gå på en i5? En 120GB M.2 Sata disk ska väl räcka för Windows, plex och lite blandat smått och gott? 4GB eller 8GB minne?
En fördel med min Popcorn Hour är att den automatiskt ställer in sig på rätt frame rate utifrån vilken film jag spelar upp. Så allt flyter fint utan lagg. Bra färg/svärta också med rätt YCbCr inställning. Är sånt lika lätt att få till med en dator + Plex?
Har förstått att plex transcodar en del filmer/filer (och alltid när man kör separat undertext). Men det gör den väl inte om jag kör direkt från NUC:en via HDMI till receivern?
Har också hört/läst att Plex inte har stöd för DTS-HD. Gäller det även när man spelar upp filmen direkt med HDMI? Eller bara över nätverket?
Blev en hel del frågor. Hoppas någon kunnig har tid och lust att hjälpa mig.
/Patrik