Google Maps visar att jag befinner mig på "fel" plats

Permalänk

Google Maps visar att jag befinner mig på "fel" plats

I ca två dagar har maps och andra onlionekartor visat att jag (min stationära dator) befinner mig på en helt annan adress än vad jag egentligen gör. Har testat startat om både datorn och routern men den felaktiga positionen förblir den samma. Vet någon vad det här kan bero på?

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k 3.40 GHz | Moderkort: MSI Z87-G45 | Grafikkort: Asus Geforce 660 TI 2 GB | Nätaggregat: be quiet! 630 W | RAM-Minne: Corsair VENGEANCE LP 8 GB (2x4GB) 1600 MHz | Chassi: Thermaltake Chaser MK-1 |
Hårddiskar: SSD: Intel 520 180 GB 550/520 Läs/skriv, Mekanisk: Hitachi HDS72101 1TB 7200rpm, Seagate External Drive 2TB 7200rpm | Bildskärm: BenQ XL2411T 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur korrekt brukar den vara? Vad används för typ av positionering?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade varit glad om Google visat mycket fel, men du kan ju ange position manuellt om du verkligen vill att de ska veta mer än det de redan spionerar fram via ip nummer, ssidn och kakor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det enda dom kan gå på när det gäller en stationär dator är din IP-adress. Det är i princip omöjligt att exakt kartlägga vart en IP-adress befinner sig, så det kommer alltid vara några kilometers felmarginal.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

När jag bodde i en by brukade Google växla mellan en stad 25 km bort och en liten mindre stad ca 60 km bort. En sida lyckades dock ofta pricka in den exakta byn (eller kommunen då de har samma namn), vilket var lite obehagligt.
Jag hade varit glad om Google prickade fel. Bor man i en storstad brukar väl Google alltid pricka rätt dock.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Trots att jag uppdaterat var 'home' är visade Google maps fortfarande England som hemma när jag bara startade maps och valde from my location, i mitt fall fick jag komma ihåg byta till mitt svenska mobilnr trots av att det va på mina datorer.

Nu är det bara play store som fortfarande visar pund, det lösar sig när jag lägger inn ett svenskt kort med svensk adress, fick göra det samma när jag flyttade till England.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

det enda dom kan gå på när det gäller en stationär dator är din IP-adress. Det är i princip omöjligt att exakt kartlägga vart en IP-adress befinner sig, så det kommer alltid vara några kilometers felmarginal.

Nej Google snokar betydligt mer än så, de läser tex ssid (essid) via Googlemapsbilarna som kör runt och fotograferar och kan alltså positionera ganska exakt även utifrån det och de samkör även uppgifter de snokar reda på via mobiltelefoner som har egen gps och uppgifter om telefonnätverken och ssidn.
Låter man dem komma åt alla info och samköra den så kan de positionera dig inom någon meter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej Google snokar betydligt mer än så, de läser tex ssid (essid) via Googlemapsbilarna som kör runt och fotograferar och kan alltså positionera ganska exakt även utifrån det och de samkör även uppgifter de snokar reda på via mobiltelefoner som har egen gps och uppgifter om telefonnätverken och ssidn.
Låter man dem komma åt alla info och samköra den så kan de positionera dig inom någon meter.

Menar du att man endast med hjälp av ssid på mitt nätverk kan få reda på min IP-adress, och på så sätt positionera mig mer exakt tack vare att mobiltelefoner kan se mitt ssid och sända en gps-position till google?

Vad jag vet kan man inte se vad för IP-address ett nätverk har förrän man går in på det. ssid spelar ingen roll om det är synligt eller inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Menar du att man endast med hjälp av ssid på mitt nätverk kan få reda på min IP-adress, och på så sätt positionera mig mer exakt tack vare att mobiltelefoner kan se mitt ssid och sända en gps-position till google?

Vad jag vet kan man inte se vad för IP-address ett nätverk har förrän man går in på det. ssid spelar ingen roll om det är synligt eller inte.

Nej man kan inte få reda på ip bara från ett ssid men Google kartlägger var olika ssidn finns när de åker runt och fotograferar och telefonerna har gpser så om en telefon kopplar upp sig via ett specifikt ssid så kan Google knyta ihop gps, ssid, telefonnätet och ipnummret och då vet de ganska exakt var du är och de kan då även anta med stor säkerhet att andra som kopplar upp sig via samma ssid/ip befinner sig på samma plats även om de inte har tillgång till gpsdatan just då.
De kan även använda spårkakor i olika kombinationer för att kunna samköra telefoner mot datorer och de använder även söktermerna för att positionera, Google är en stor snokare och de samkör en massa uppgifter för att spionera så mycket de kan, det är ju du som är den produkt de säljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Efter detta blev känd sen några år tillbaks, så kräver EU att Google erbjuder användarna möjlighet att stoppa Google insamling på Wifi access punkter och data.
Google Location Service Opt-out: https://support.google.com/nexus/answer/1725632?hl=en&rd=1

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man kan inte få reda på ip bara från ett ssid men Google kartlägger var olika ssidn finns när de åker runt och fotograferar och telefonerna har gpser så om en telefon kopplar upp sig via ett specifikt ssid så kan Google knyta ihop gps, ssid, telefonnätet och ipnummret och då vet de ganska exakt var du är och de kan då även anta med stor säkerhet att andra som kopplar upp sig via samma ssid/ip befinner sig på samma plats även om de inte har tillgång till gpsdatan just då.
De kan även använda spårkakor i olika kombinationer för att kunna samköra telefoner mot datorer och de använder även söktermerna för att positionera, Google är en stor snokare och de samkör en massa uppgifter för att spionera så mycket de kan, det är ju du som är den produkt de säljer.

Oh. Det var ju inte alls sneaky.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Oh. Det var ju inte alls sneaky.

Google vet var jag bor, de vet var min arbetsplats är, de vet när jag oftast åker till jobbet. Telefonen brukar till och med tala om för mig att det är dags att åka till jobbet eftersom Google vet att jag har ett möte klockan 9 och att det är kö utefter min vanliga resväg.

Google vet var jag är på min semester, när jag åker bil och hur ofta. De vet att jag gillar La Liga och Barcelona. De har till och med ett hum om vad jag planerar för middag eftersom de vet att jag sökt på "marockansk kyckling med couscous".

Om jag vore paranoid så skulle jag vara livrädd men jag tycker det mest är kul att de bryr sig om mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Google vet var jag bor, de vet var min arbetsplats är, de vet när jag oftast åker till jobbet. Telefonen brukar till och med tala om för mig att det är dags att åka till jobbet eftersom Google vet att jag har ett möte klockan 9 och att det är kö utefter min vanliga resväg.

Google vet var jag är på min semester, när jag åker bil och hur ofta. De vet att jag gillar La Liga och Barcelona. De har till och med ett hum om vad jag planerar för middag eftersom de vet att jag sökt på "marockansk kyckling med couscous".

Om jag vore paranoid så skulle jag vara livrädd men jag tycker det mest är kul att de bryr sig om mig.

Jo det kan kanske vara kul, men den dag de blir hackade eller den politiska ledningen ändras och datan hamnar hos nån som bestämt sig för att du "tänker fel" är det inte lika skoj, Kina håller också reda på folk och de kan bli lite "otrevliga" ibland, och man kan ju fundera på vad andra regimer/organisationer kunde ha gjort om de haft samma info som Google sitter med idag, Nazityskland, Stasi, Sovjetunionen eller nån valfri diktatur.

Du kanske ska kolla på Robocop och fundera över den politiska undertonen i filmen när ett stort företag snarast har tagit över staten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll för dig att den visar fel plats på din stationära? Om jag gör IP lookup på min adress så har den aldrig visat rätt, oftast visar den en stad som ligger ca 4mil från min faktiskt plats, men den har även visat att min IP kom från en stad som ligger 9mil härifrån. Så att bestämma plats från en IP adress är nog inget som andra än din ISP kan göra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja, detta är jag helt medveten om, och jag säger samma sak som dig. Jag skulle kunna få en panikattack och flytta ut i skogen i radioskuggan, men jag väljer att se det som en bekväm funktion istället.

Visa signatur

Permalänk

Tidigare har exaktheten alltid varit på några meter där jag bor, men nu visar den att jag sitter i en lägenhet i Mora. På en annan dator kopplad till samma router visar den också att jag är i samma lägenhet i Mora. Exaktheten är också bara några få meter på lägenheten där. Min dator har bettet sig väldigt konstigt på sista tiden och nu kommer jag varken åt Google maps eller youtube via datorn. Konstigt nog fungerar Maps och Youtube över telefonen när den är kopplad till samma router. Har även virusskannat hela datorn med olika program och inte hittat något fel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k 3.40 GHz | Moderkort: MSI Z87-G45 | Grafikkort: Asus Geforce 660 TI 2 GB | Nätaggregat: be quiet! 630 W | RAM-Minne: Corsair VENGEANCE LP 8 GB (2x4GB) 1600 MHz | Chassi: Thermaltake Chaser MK-1 |
Hårddiskar: SSD: Intel 520 180 GB 550/520 Läs/skriv, Mekanisk: Hitachi HDS72101 1TB 7200rpm, Seagate External Drive 2TB 7200rpm | Bildskärm: BenQ XL2411T 144Hz

Permalänk

@morxy49: Maps har alltid visat exakt vart jag har befunnit mig men nu visar den att jag är exakt i en lägenhet i Mora som ligger 10,5 mil ifrån där jag bor.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexdahlberg:

@morxy49: Maps har alltid visat exakt vart jag har befunnit mig men nu visar den att jag är exakt i en lägenhet i Mora som ligger 10,5 mil ifrån där jag bor.

Du kan ju ha bytt plats gnom att trafiken routas annorlunda, du ser ju snarare var operatörens anslutningspunkt är registrerad än verklig position om du bara positioneras via ipnumret, jag brukar växla mellan 2 positioner via ippositionering och ingen av dem är där jag bor utan de ligger inom en radie på ca 3 mil vilket är rimligt för det är där de större knytpunkterna ligger i nätet, om jag däremot kollar var Google tror att jag finns så visar de centrum på tätorten typ 5 km fel.

Visa signatur