Muskampen 2025: Segraren korad!

Betala TV avgift för att äga en TV?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av dulingen:

Jag köpte en TV åt brorsan i present... tror ni dom släppte mig lätt? hehe...tycker det är sjukt som i detta fall att Komplett meddelar Radio/TV-tjänst att jag köpt en TV av dom.

Jag är rätt säker på att de man köper en TV av - måste meddela Radiotjänst.

Kan ha fel, men känner mig rätt säker.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Jag köpte en TV åt brorsan i present... tror ni dom släppte mig lätt? hehe...tycker det är sjukt som i detta fall att Komplett meddelar Radio/TV-tjänst att jag köpt en TV av dom.

Komplett har som återförsäljare anmälningsplikt enligt "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det är inte ett vettigt svar på ts fråga. Det är som att svara "för att det är så".
TS vet mycket väl att det är en avgift som måste betalas. Frågan är varför denna avgift måste betalas när SVTs tjänster inte används.

För att lagen är skriven på ett sådant sätt att den är oberoende av faktiskt bruk, det är innehav som är licenspliktigt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det är inte ett vettigt svar på ts fråga. Det är som att svara "för att det är så".
TS vet mycket väl att det är en avgift som måste betalas. Frågan är varför denna avgift måste betalas när SVTs tjänster inte används.

Anledningen till att public service är lagstiftad på det sätt den är ligger till grund för att värna om demokratin och ett fritt samhälle där inte bara pengar och makt styr. Det är ingen skatt då staten inte ska blanda sig i för mycket vad public service gör och inte gör, public service har även en granskande funktion på staten, man har därmed gjort beslutet att ta betalt av alla som kan nyttja tjänsten. Egentligen bör alla betala och det cirkulerar konstant alternativ till hur det ska lösas men skatt avfärdas ofta som alternativ de har dock funderat på en liknande modell som religösa samfund kan köra med. Länder där public service inte är så starkt så som i USA domineras t.ex. nyheterna mycket mer av propagerande aktörer och nyheterna blir vinklade osv.

Anledningen till att man ska betala fastän att man inte direkt nyttja tjänsten är att du troligen indirekt nyttjar den på något sätt även om du inte vet det, samt att det precis som att rösta är lite av en samhällelig plikt. Du betalar för att något mer neutralt och opartiskt ska finnas som alternativ och ända sättet att få det att få in nog med pengar är att alla betalar, det ger även andra aktörer en viss skillnad i sitt agerande då om t.ex. ett media företag börjar sända ut rena osanningar i TV kommer detta snabbt uppdagas av t.ex. SVT som då granskar det utan att vara ekonomiskt bundet till t.ex. ett bolag i samma koncern m.m.

Hoppas det ger lite mer svar på det du söker iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Lite snabba exempel som jag kommer på direkt på rak arm.

Kostnad i bidragsutbetalningar som olika myndigheter vet är fusk men inte kan göra något åt då det gäller sekretess mellan myndigheterna, beräknad kostnad en till någon miljard om året. Efter problemet uppdagades senast för ungefär ett halvår sen har regeringen i alla fall börjat kolla på att sätta ihop en grupp för att titta över det men det är ju bara minst en miljard om året så inget man ska ta så seriöst.

Något annat med mycket media uppmärksamhet är väl två kända byggprojekt i Stockholmstrakten som nog börjar närma sig en miljard i bortslösade resurser pga byråkrati nu. Lägg till att det lär finnas hundratals om inte tusentals liknande projekt i resten av Sverige med onödiga kostnader i storleksordningen 10 till många miljoner bortslösade kronor.
Lokalt exempel är en fin kontorsbyggnad som blev renoverad, när det nästan var färdigt så kom en tomte på att det vore ju trevligt med en annan rumsfördelning så byggarna fick dra ner alla innerväggarna och börja om, budgeterat till 10miljoner, total kostnad 37miljoner. Var det skattepengar? Självklart!

Som tredje exempel för att nämna sjukvården så är problemet till stor del att de använder sina resurser helt åt skogen. Frugan är läkare och där hon jobbar var där ett fint exempel med en sjuksköterska som sa upp sig för att kolla om gräset var grönare i bemanningsbranschen. Till allas förvåning så kom hon till den vanliga avdelningen måndagen efter hon slutat och den största skillnaden mot tidigare är att hon har högre lön, bättre arbetstider och slipper bli nödinkallad i tid och otid samtidigt som jobbet verkar rätt säkert då det är brist på sjuksköterskor. Du kan få gissa hur många av de andra på den avdelningen som sagt upp sig och nu jobbar där via bemanningsföretaget ett halvår senare? Rätt svar är nästan alla. Sjukhuset skulle alltså kunnat höja lönen med 5lök och anställa minst 30% fler sjuksköterskor istället så de fick en bättre arbetsmiljö och blev en attraktivare arbetsplats men väljer att slänga pengarna på ett bemanningsföretag istället. Det är rent slöseri.

Sjuksköterskor är underbetalda, det är jag helt med på fast å andra sidan så är läkare överbetalda, så sänk deras löner och höj lönen för sjuksköterskor med dessa pengar så har de slagit 2 flugor i en smäll (ja, jag vet att du nu kommer att protestera om att läkarna skulle vara överbetalda bara för att din fru är läkare, men det är väl ändå snudd på jäv att du ska tycka till om det på ett opartiskt sätt men så ser det ut, har en kompis som är fackligt aktiv inom landstinget och förhandlar sjuksköterskornas löner och han har inblick på läkarnas löner och de tjänar på tok för mycket).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Därför att intentionen var att den statliga radion/teven inte ska stå under politiskt inflytande. Ponera följande: Ny regering tillträder och sänker/höjer anslaget till radio/tv för att på så sätt påverka innehållet.

Meeeen naturligtvis är det en omoraliskhet i det att man måste betala för nåt man inte, ibland aktivt, använder (t.ex. pga hur man uppfattar den rådande vinklingen på programmen). Samma omoraliska, styvmoderliga, (sovjetiska) förhållningssätt gällande den s.k. "privatkopieringsavgiften" till den fanatiska organisationen "Copyswede".

Folk gnäller på USA ständigt och jämnt men de har inte nån j*vla licensavgift för radio/tv (samt vissa stater har inte ens moms-beskattning, mumma) i alla fall

USA är inget föregångsland. 10 reklamavbrott i timmen och nyheterna är väääldigt oberoende.
Nu skall vi inte gå in på beskattning, men fri skola och sjukvård? Bli svårt sjuk och dö om du inte har dyra försäkringar.

Skrivet av Rajat:

Sjuksköterskor är underbetalda, det är jag helt med på fast å andra sidan så är läkare överbetalda, så sänk deras löner och höj lönen för sjuksköterskor med dessa pengar så har de slagit 2 flugor i en smäll (ja, jag vet att du nu kommer att protestera om att läkarna skulle vara överbetalda bara för att din fru är läkare, men det är väl ändå snudd på jäv att du ska tycka till om det på ett opartiskt sätt men så ser det ut, har en kompis som är fackligt aktiv inom landstinget och förhandlar sjuksköterskornas löner och han har inblick på läkarnas löner och de tjänar på tok för mycket).

Hade läkarna varit överbetalda hade vi inte haft läkarbrist.
Men sjuksköterskorna tjänar för lite precis som lärarna, därför vill inte tillräckligt många utbilda sig till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag är för tv-avgiften just för att jag slipper betala för propagandan.

Men det är ingen skillnad på stats- eller privattv. Kommunistpropaganda är det knappast, snarare är utbudet liberalt och proamerikanskt, precis som allt annat från dagstidningar till radio.

Rent spontant hade det varit intressant att höra vad du hade att säga om TV-avgiften och nyttan av publikservice om den var lika snedfördelad som nu fast till SDs fördel istället för MP (och vänstern)?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lanbonden:

Rent spontant hade det varit intressant att höra vad du hade att säga om TV-avgiften och nyttan av publikservice om den var lika snedfördelad som nu fast till SDs fördel istället för MP (och vänstern)?

http://politikfakta.se/wp-content/uploads/2013/03/SVT_partisympatier.jpg

Jag håller med dig till 100% - en helt korrekt analys. Men för att inte denna tråd ska spåra ur som alla andra trådar över denna fråga (politiskt krig över MP, SD osv.) så till @TeknikHemmet Du måste betala en TV-licens vare sig du vill det eller ej. Det kan ses som galet men sådan är lagen, du kan ju "bryta" mot lagen genom att säga upp det utan att göra dig av med tv-mottagaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tja om nu "alla" på SVT är MP-anhängare så måste de vara super-proffsiga för det stämmer knappast in på media-utrymmet som partierna fick. SD fick ju live-rapportering från en presskonferens om att de skulle ha en riktigt presskonferens tre dagar senare vilket sedan visade sig innehålla beskedet "vi kör vidare som förut" medan andra partier kunde göra politiska utspel tills de blev blå i ansiktet utan att de fick något nämnvärt mediautrymme.
Eventuella avvikande politiska sympatier hos journalisterna har då inte avspeglats i rapporteringen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Självklart ska den betalas på skatten, finns ju inget värre än de som inte betalar och har en tv som dom använder.

gör om gör rätt lixom.

Tyvärr är det systemet inte alls bra, i så fall endast om det formuleras så att det också skyddas av grundlagen. För annars kommer politiker bestämma hur mycket pengar som ska gå till detta och kan då justera samt ändra på den varje år eller efter varje ny regeringen som tillträder. Om partier en dag kommer till makten som vill strypa finansieringen till oberoende icke kommersiell media så kan de göra det om det är en skatt vilket på sikt kan hota öppenhet och demokratin.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

En till nackdel med skattefinansiering är att om man är sambo, och säg har två vuxna barn som jobbar - då är man fyra personer som betalar för en tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Hade läkarna varit överbetalda hade vi inte haft läkarbrist.
Men sjuksköterskorna tjänar för lite precis som lärarna, därför vill inte tillräckligt många utbilda sig till detta.

Där har du helt fel, det handlar bara om girighet och de tjänar mer på att åka till Norge och jobba, har en barndomskompis som utbildade sig till kirurg och direkt när han var klar så stack han till Norge för att kunna tjäna ännu mer (bör tilläggas att han är girighetens ansikte, vi kallade han inte för "Snål-Calle" för intet). De som är kvar i Sverige tjänar mer på att vara stafettläkare och det är ett system som är helt fucked up som de utnytjar bara för att de får mer betalt, genomsnittslönen på en läkare i Sverige är 50 800kr, i Norge är den 66 800kr...sen har vi kapitlet hyrläkare (stafettläkare) som försämrar vården.

Hyrläkare får 90 000 i veckan

Skrivet av superpwnguin:

En till nackdel med skattefinansiering är att om man är sambo, och säg har två vuxna barn som jobbar - då är man fyra personer som betalar för en tv.

Vad är nackdelen med det? På en licens får du äga hur många TV-apparater du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rajat:
Ja, det är exakt det som är min poäng. Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men du kan inte bli sjuk i USA om du inte pröjsar en massa för en försäkring, något som inte alla har råd med och även om du har en försäkring så gäller den ENDAST på ett sjukhus, är du ute och reser och blir dålig så måste du ha en försäkring som gäller för det sjukhus där du befinner dig annars så kommer de att skicka dig till det sjukhus där din försäkring gäller om du så dör på kuppen, så visst är det bra med skatter, jag tycker t.o.m att vi betalar för lite skatt just nu, de skulle behöva öka skatten 1-2 procentenheter och kicka igång skolor, polisväsen och sjukhus igen.

Inte korrekt. Inget sjukhus i USA får neka någon akut sjukvård. Dock så kan du få den fetaste räkning du sett om du inte har en sjukförsäkring, eller fel sådan.

/Sploofy

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Jag fick nyss ett telefonsamtal från Radiotjänsten att jag skulle betala TV avgiften då jag flyttat till ny egen lägenhet.
Det jag tycker är konstigt är att man måste, även fast man inte ens har TV'n inkopplad, eller bara använder den som en datorskärm och inte ser på någon TV över huvud taget så ska man betala denna avgiften. Varför är det så? Det är ju bara lustigt på alla sätt o vis.

Tyvärr är det så, ja.

Det finns större skärmar, utan antennmodulen. Dessa är inte avgiftsbelagda, men kostar lite mer i inköp. Det betalar sig själv dock om man inte har TV i annat fall.
Har samma sits hemma. Jag har dator skärmar, men ingen TV eller TV-mottagare. Detta är helt inom lagens regler och inte avgiftsskyldigt.

Skrivet av giplet:

Har man inte den alls inkopplad så behöver man iofs inte betala. Man får förvara en TV som man inte använder utan att man behöver betala.

Man måste förvara den utanför "hemmet". Typ i en källare/förråd mm. Det räcker inte med att den bara står avstängd hemma.

Sen kan jag säga att jag tycker inte denna avgift är vettig, då det den ska göra (oberoende media) inte följs vidare bra. De konkurrerar ut privat finansierade bolag både inom radio och TV och istället för att använda de pengarna de har på ett vettigt sätt, så "behöver de mer" för att göra det större. När de ska ta sändningsrättigheter till allt från OS till VM, och medvetet spärra ut andra bolag, så är det missbruk imho. Inte att de sänder det, men att de ska ha ensamrätt till det.

Ska de vara oberoende, så ska de banne mig också vara icke vinst och inte tittarsiffror drivande. De ska bara "finnas" för allmänheten, helt oberoende, både politiskt, geografiskt och publikmässigt. De ska då även vara så pass politiskt oberoende att SD/KD och alla partier, oavsett tycke, inriktning och åsikt, ska ha samma rätt att få ut sina åsikter. Så är det verkligen inte idag.

Hade de verkligen varit så, då hade kostnaden blivit betydligt lägre dessutom, då de inte konkurrerar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Inte korrekt. Inget sjukhus i USA får neka någon akut sjukvård. Dock så kan du få den fetaste räkning du sett om du inte har en sjukförsäkring, eller fel sådan.

/Sploofy

Stämmer att de inte får neka livshotande vård, men så fort du är icke livshotande, så slänger de ut dig, och precis som du säger, skickar en fin räkning efter dig.

Blir du dock "vanligt sjuk", bryter ett ben, halsfluss, inflammation etc... då säger de "hej då" direkt i dörren så länge du inte dör av det eller har försäkring som pröjsar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@Rajat:
Ja, det är exakt det som är min poäng. Vad är det du inte förstår?

Sorry, jag läste lite för hastigt...fast å andra sidan så får de in mer pengar och kan då öka kvalitén på programmen

Skrivet av Paddanx:

Stämmer att de inte får neka livshotande vård, men så fort du är icke livshotande, så slänger de ut dig, och precis som du säger, skickar en fin räkning efter dig.

Blir du dock "vanligt sjuk", bryter ett ben, halsfluss, inflammation etc... då säger de "hej då" direkt i dörren så länge du inte dör av det eller har försäkring som pröjsar det.

Du kan dö av en inflammation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag vill varken försvara V eller SD, men i ärlighetens namn så gör det inte så mycket vad journalisterna har för åsikter partipolitiskt.

Även om majoriteten av anställda i många industrier är sossar (och vänsterut) drivs inte produktionen av dem. Besluten fattas av ägarna. En hel arbetsplats kan bestå av kommunister, den drivs inte kooperativt för det. Så är det också med medieföretagen. Företag är inga demokratier. Redaktörer ansvarar för innehållet och anställer journalister som är professionella och håller sig till den politiska (sk "opartiska") linjen. Urvalet av nyheter domineras också av ett antal privatägda nyhetsbyråer som SVT och alla andra kanaler saxar in anonymt. Skillnaden är på sin höjd kosmetisk.

Samma sak gäller vården som har varit uppe här. Nog är undersköterskor och sjuksköterskor flest, men det är inte de som bestämmer. En läkare kan på ett personligt plan vara emot abort, men det är hans professionella skyldighet ge den vård patienten och lagen kräver.

Jag ser inte så stor skillnad mellan SD eller MP och V. De är liberaler hela bunten, och skulle lätt rymmas i "Demokraterna" (som heller inte skiljer sig nämnvärt från republikanerna). SD snackar mycket om islamisering, men själv ser jag mestadels en påtaglig amerikanisering. Sverige är ett av Europas mest amerikaniserade länder, tom mer än USA självt om man ser på hur människor, främst tonåringar, försöker leva upp till tv-klyschorna. SVT mfl lär människor vilka normer och trender de ska efterfråga eller leva upp till. Utbudet, allt från nyheter till kulturinslag, är huvudsakligen amerikanskt eller ur ett amerikanskt perspektiv. USA och dess utrikespolitik är mycket viktig för människorna som äger det här landet och det märks genom de normer som förmedlas till oss.

Nu är det inte så att jag har något emot genuint amerikansk kultur, den är precis som vår förankrad i landets historia, men låt dem ha sin kultur och vi vår. Vill jag uppleva en annan kultur åker jag utomlands.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Entusiast

Hur snabba är Radiotjänst i regel med att ringa/plinga på om det här när man är nyinflyttad?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Sisyfos:

Hur snabba är Radiotjänst i regel med att ringa/plinga på om det här när man är nyinflyttad?

För mig var det snudd på 2 år innan sambon blev överkörd av en extremt stor man (tjockis enligt henne) i dörren, viftade med papper och pekade på köksbordet SURFPLATTA etc, böter och kanske fängelse. Och nej, jag överdriver inte, min sambo skulle inte ljuga om detta. Rädd som hon var skrev hon under trots att hon åtskilliga gånger sa: Jag bor inte här, jag är inte skriven här!

Såatteeh... Jag har sagt till henne att aldrig öppna dörren för någon vi inte känner men kvinna som hon är, så går hon ju emot det jag säger.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Radio går väl också under samma avgift?

Sveriges Radio får en del av potten, men numera är det inte avgift på Radioapparater. Den avskaffades 1978 och sedan 1990 tog man bort extraavgiften för att man hade en färgtv och inte en svartvit. Petar in ett citat med min källa i svaret till nästa post, du kan läsa mer om det där om du vill.

Skrivet av 1Z3C0LD:

Då borde nästan alla bilägare tvingas att betala, radio/tv-licens. I och med att nästan alla bilar har radio, och då kan man snabbt sätta den skatten på alla som redan betalar bilskatt!
Då borde dem kunna komma åt ännu fler än vad som görs idag

En gång i tiden var det extra avgift på att ha en bilradio, när det fortfarande var avgift på radioapparater.

Skrivet av http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Historik-om-avgiften/:

Radio
Redan under 1910- och 1920-talet kunde man i Sverige lyssna på svensk och utländsk radio. Privata klubbar som experimenterade med sändning av radio fick också ersättning av licensmedlen. 1943 infördes en extra licens för radio som monterats i fordon som bil, båt eller flygplan – kontroll av licens gjordes av polis i samband med trafikkontroller.

Tv
I mitten av 50-talet gjorde teven sitt intåg i de svenska hemmen, särskilt i samband med fotbolls-VM i Stockholm 1958. Tv-licens infördes 1956 och kostade då 25 kronor. I början av 70-talet infördes färgtillägg för de som hade en färg-tv-apparat. Ända fram till slutet av 70-talet fanns både tv- och radiolicens. De som bara hade radio betalade endast en radiolicens. De som hade både tv och radio behövde bara betala tv-licens. År 1978 slopades den särskilda ljudradioavgiften och 1990 togs färgtillägget bort. Sedan dess har det bara funnits en slags tv-avgift, för innehav av tv-mottagare.

Skrivet av dulingen:

Komplett är skyldiga att meddela Radiotjänst, precis som alla andra butiker som säljer TV-apparater.

Skrivet av http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Tv-handlare-och-operatorer/:

Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrningen eller försäljningen ägde rum. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digital-boxar, enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Skrivet av Sisyfos:

När jag flyttade hemifrån tog det 2 månader innan Radiotjänst ringde, men då var det för att jag fått en TV i present av mina föräldrar och de råkade skriva mitt namn på kvittot så att Radiotjänst fick veta att jag hade en TV. De han ge mig den veckan innan, annars hade radiotjänst pratat med någon som inte hade en aning om vad det var de pratade om för jag hade inte köpt någon TV.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Maila in och säg upp skräpet, fungerar galant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Tja om nu "alla" på SVT är MP-anhängare så måste de vara super-proffsiga för det stämmer knappast in på media-utrymmet som partierna fick. SD fick ju live-rapportering från en presskonferens om att de skulle ha en riktigt presskonferens tre dagar senare vilket sedan visade sig innehålla beskedet "vi kör vidare som förut" medan andra partier kunde göra politiska utspel tills de blev blå i ansiktet utan att de fick något nämnvärt mediautrymme.
Eventuella avvikande politiska sympatier hos journalisterna har då inte avspeglats i rapporteringen.

Skrivet av IlyaZ:

Jag vill varken försvara V eller SD, men i ärlighetens namn så gör det inte så mycket vad journalisterna har för åsikter partipolitiskt.

Även om majoriteten av anställda i många industrier är sossar (och vänsterut) drivs inte produktionen av dem. Besluten fattas av ägarna. En hel arbetsplats kan bestå av kommunister, den drivs inte kooperativt för det. Så är det också med medieföretagen. Företag är inga demokratier. Redaktörer ansvarar för innehållet och anställer journalister som är professionella och håller sig till den politiska (sk "opartiska") linjen. Urvalet av nyheter domineras också av ett antal privatägda nyhetsbyråer som SVT och alla andra kanaler saxar in anonymt. Skillnaden är på sin höjd kosmetisk.

Samma sak gäller vården som har varit uppe här. Nog är undersköterskor och sjuksköterskor flest, men det är inte de som bestämmer. En läkare kan på ett personligt plan vara emot abort, men det är hans professionella skyldighet ge den vård patienten och lagen kräver.

Jag ser inte så stor skillnad mellan SD eller MP och V. De är liberaler hela bunten, och skulle lätt rymmas i "Demokraterna" (som heller inte skiljer sig nämnvärt från republikanerna). SD snackar mycket om islamisering, men själv ser jag mestadels en påtaglig amerikanisering. Sverige är ett av Europas mest amerikaniserade länder, tom mer än USA självt om man ser på hur människor, främst tonåringar, försöker leva upp till tv-klyschorna. SVT mfl lär människor vilka normer och trender de ska efterfråga eller leva upp till. Utbudet, allt från nyheter till kulturinslag, är huvudsakligen amerikanskt eller ur ett amerikanskt perspektiv. USA och dess utrikespolitik är mycket viktig för människorna som äger det här landet och det märks genom de normer som förmedlas till oss.

Nu är det inte så att jag har något emot genuint amerikansk kultur, den är precis som vår förankrad i landets historia, men låt dem ha sin kultur och vi vår. Vill jag uppleva en annan kultur åker jag utomlands.

Kollar man på nyhetsrapporteringen så stämmer inte verkligheten riktigt med er bild av hur proffsiga och opartiska journalisterna är. Det gjordes en fin 6 månades undersökning inför valet i höstas och visst stämmer det att SD får väldigt mycket tid men samtidigt visade undersökningen att det inte fanns ett ända negativt inslag om MP och inga? positiva inslag om SD.
Nu kanske det är svårt att hitta något positivt att säga om SD men att de inte presenterar ett ända negativt inslag om MP med tanke på allt vår kära Åsa lyckades leverera under den perioden är inget annat än korrupt.

Tycker denna fina arbetsannons sammanfattar det hela rätt fint.

Angående Amerikaniseringen är det en lite annan fråga men jag håller absolut med i att Sverige älskar allt som har med USA att göra, hur SVTs nöjesprogram återspeglar detta vill jag dock inte uttala mig om då jag inte konsumerat sådana på flera år då jag saknar intresse för den typen av underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ingen aning om hur det är numera egentligen men egentligen är man väl skyldig att själv anmäla TV-innehav?
Bodde fortfarande hemma är jag köpte min första TV, tidigt 2000-tal, tog väl två-tre veckor eller så innan fick jag ett brev trots att farsan redan betalade för hushållet. Givetvis slapp jag då betala men man tycker ju det är lustigt att de ödslar resurser på att skicka ut en faktura istället för att bara kolla om det redan finns en person i hushållet som betalar.

Annars har jag betalat min TV-avgift så länge jag kan minnas sedan man flyttade hemifrån än om det emellanåt gått år utan att jag varken lyssnat på SR eller ens haft en antennkabel inkopplad. Sådant går ju dock lite i vågor, har just nu blivit ganska förtjust i att lyssna på P3 Dokumentär under arbetstid - bra skit för det mesta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du kan dö av en inflammation.

Visst är det så, och de kommer ta hand om dig om den är livshotande, med räkning efter jobbet.
De kommer dock inte göra mer än precis stabilisera det så billigt som möjligt.

Vi glömmer hur bra vi har det här i Sverige ibland.
Även minsta "knåda" kan vi söka hjälp för, och det kostar dig några hundrakronor ur fickan. Resten går via skatterna där alla hjälps åt. Försäkringar är mer till för om du vill ha privat vård, extra vård eller ersättning i pengar för sveda o verk.

Är ju detta vissa i USA vill jobba på att implementera. En typ av grundläggande medicinskt skydd, så att iaf livshotande och grundläggande sjukvård ska betalas via staten, och då till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Tycker att de borde inbaka detta i skatten istället för att hålla på fula sig.

Det är väl alldeles utmärkt att det inte är inbakat i skatten? På så vis har man i alla fall möjlighet att ta ställning själv och välja att inte betala avgiften.

Ibland får jag känslan av att folk tror att kostnaden automagiskt försvinner om man betalar något via skatten istället för att få en faktura i brevlådan. Räkna med att skatten skulle knockas upp någon procent eller så om SVT skulle finansieras via den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När jag pratade med radiotjänst så försökte dom intala mig att det spelar ingen roll om din tv är 20,år gammal och ligger i garaget. Så länge det finns en tv på din tomt och även om den inte fungerar så måste man betala.
Enda lösningen är att ta apparaten och få porten pluggad och få utskrift att det är klart från företag.

Jag som du och många andra kollar inte på Svt utan använder tv`n till film och spel.
Men saker som detta tar dom inte hänsyn till. Och jag lyssnar inte på radio heller för den delen. Så mycket propaganda där dom censurerar efter behag.

Skatt efter skatt med ännu mera skatt och sedan tvingas man betala för något man inte använder eller vill använda. Hyckleri allting.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Lagen är vad den är och man kan tycka vad man vill om den. Och om du helt sonika ljuger och säger att du inte har någon tv, så bryter du mot den. Sedan är det upp till dig att avgöra om det är fel eller ej.

Själv tycker jag att det är horribelt att folk ska tvångsmatas med vad jag anser är kommunistpropaganda 24/7 i varenda statlig kanal. Tekniken med abonnemang och kort är ju inte precis ny, men poängen med SVT/SR är ju att tvinga folk att betala för propaganda, så självklart måste det vara tvång. Annars hade ju väldigt få betalt.

Stackarn, har Stalin probat dig med foliehatten nu igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp nästa tv blir en utan mottagare eller så kör jag endast med projektor nästa gång.

Så gjorde jag för ett par månader sedan, köpte duk och projektor och gav min gamla 46 tummare till morsan
Har ingen mottagare i hemmet och lär aldrig skaffa det igen heller, allt jag vill se går att se via nätet.
Måste vara 10+ år sedan jag ens hade någon av SVT kanalerna igång hemma och det var väl vid något OS när den kanalen jag brukade se det på tillfälligt inte fungerade

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Det är väl alldeles utmärkt att det inte är inbakat i skatten? På så vis har man i alla fall möjlighet att ta ställning själv och välja att inte betala avgiften.

Ibland får jag känslan av att folk tror att kostnaden automagiskt försvinner om man betalar något via skatten istället för att få en faktura i brevlådan. Räkna med att skatten skulle knockas upp någon procent eller så om SVT skulle finansieras via den.

...och det är inte mycket alls

Skrivet av ozo64:

Jepp nästa tv blir en utan mottagare eller så kör jag endast med projektor nästa gång.

LOL...vilken logik, så du köper hellre en projektor (som är dyrare än att köpa en TV om du ska ha något att ha) för att bränna onödigt mycket tid så du måsta byta lampa (som även det är dyrare än att köpa en TV) BARA för att du vägrar att betala TV-licens om i slutändan hade varit ett billigare alternativ.

Skrivet av dulingen:

Skrivet av XHI:

Jag är rätt säker på att de man köper en TV av - måste meddela Radiotjänst.

Kan ha fel, men känner mig rätt säker.

Alla som säljer TV-apparater eller någon annan form av TV-mottagare måste enligt lag anmäla varje såld till Radiotjänst.

Lagen om TV-avgift (1989:41) 8 §

"Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
anmäla innehavet till RIKAB.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren
till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter
överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de
uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt
andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är
skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de
uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att
fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798)."

Visa signatur