Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak. För ett halvår sen när jag höll på att felsöka mina trådade hastighetsproblem så använde jag mig av
http://speedtest.bahnhof.se/
När jag tankade filer därifrån upplevde jag precis samma problem som jag gör mot ex vis sunet. Jag var tvungen att starta 3-4 nerladdningar av samma fil för att nå upp i närheten av mina 95Mbit.
Är det inte detta test bahnhof tycker att vi ska använda oss av som referens?
I såfall borde det ju finnas goda förhoppningar om att väcka deras intresse kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobee:

Tycker ändå att de flesta linor jag testat mot tidigare brukar fungera riktigt bra mot servrar som sunet exempelvis.
Problemet ju som någon nämnde att hastigheten är tip top mot bredbandskollen så då är frågan om bahnhof bryr sig överhuvud taget att gå vidare med ärendet.
Jag kanske kan hänvisa till TPTEST om jag felanmäler.

Om det inte är den närmsta peer:en så pekar man som internetleverantör på best effort. PTS och Konsumentverket har varit med och tagit fram bbk och ja, det har varit vad man som internetleverantör har kunnat hänvisa till (förutom egna interna probes typ bbq från netrounds) för att påvisa att dit man har ansvar så fungerar det som det är tänkt (eller inte).

Skrivet av tobee:

Nu kom jag på en sak. För ett halvår sen när jag höll på att felsöka mina trådade hastighetsproblem så använde jag mig av
http://speedtest.bahnhof.se/
När jag tankade filer därifrån upplevde jag precis samma problem som jag gör mot ex vis sunet. Jag var tvungen att starta 3-4 nerladdningar av samma fil för att nå upp i närheten av mina 95Mbit.
Är det inte detta test bahnhof tycker att vi ska använda oss av som referens?
I såfall borde det ju finnas goda förhoppningar om att väcka deras intresse kanske...

Det är väl att anses som internt test?

Om det är så att flera trådar leder till ökad hastighet så är det ju (som någon annan skrev) fullt i linan och vad man gör är att putta ner andras "andel" av bandbredd. Exempelvis: Du har 95 nedladdningar av totalt 5st samdidiga användare på linan, dom andra har var sin thread... det ger att du använder ~95 av 100 delar och får typ 95% av tillgänglig 100mbit bandbredd, just din lina ser ok ut då. (Så ska det givetvis inte vara, kallas klantig överbokning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om det inte är den närmsta peer:en så pekar man som internetleverantör på best effort. PTS och Konsumentverket har varit med och tagit fram bbk och ja, det har varit vad man som internetleverantör har kunnat hänvisa till (förutom egna interna probes typ bbq från netrounds) för att påvisa att dit man har ansvar så fungerar det som det är tänkt (eller inte).

Den här är gjord från min dator på jobbet. Jag sitter ju på bahnhof även hemma så det borde se lika ut.

Tracing route to www.bredbandskollen.se [5.178.76.98]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 4 ms xxx.18.20.xxx
2 6 ms 3 ms 2 ms xxx.234.150.xxx
3 1 ms <1 ms <1 ms cust-gw.bahnhof.net [46.59.117.84]
4 1 ms 1 ms 1 ms ave-rr1.blg-cr2.bahnhof.net [46.59.112.206]
5 6 ms 6 ms 6 ms gav-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.62]
6 7 ms 7 ms 6 ms sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162]
7 8 ms 6 ms 7 ms netnod-ix-ge-a-sth-1500.portlane.net [194.68.123
.194]
8 7 ms 8 ms 7 ms po-6.vbdc-cr1.glesys.net [193.108.196.44]
9 6 ms 6 ms 6 ms te9-1.vbdc-dist-sw01.glesys.net [46.21.96.153]
10 6 ms 6 ms 6 ms webb01.bredbandskollen.se [5.178.76.98]

Tracing route to speedtest.bahnhof.se [213.80.98.3]

1 1 ms 1 ms 1 ms xxx.18.20.xxx
2 7 ms 5 ms 3 ms xxx.234.150.xxx
3 1 ms 1 ms <1 ms cust-gw.bahnhof.net [46.59.117.84]
4 1 ms 1 ms 2 ms ave-rr1.blg-cr2.bahnhof.net [46.59.112.206]
5 12 ms 12 ms 13 ms gav-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.62]
6 12 ms 12 ms 12 ms sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162]
7 12 ms 12 ms 12 ms sto-cr1.svl-cr1.bahnhof.net [46.59.112.49]
8 12 ms 14 ms 12 ms svl-cr1.svl-frg-ar1.bahnhof.net [46.59.112.51]
9 12 ms 13 ms 13 ms speedtest.bahnhof.net [213.80.98.3]

Hur kan man förklara att jag får bättre hastigheter mot bredbandskollen än mot speedtest? om det nu är "fullt i linan" pga överbokning borde inte det också visa sig på bredbandskollen. Det är de här jag inte fattar och inte vill acceptera. Någon måste ju gjort något väldigt klantigt när de byggde vårt nät. Medvetet eller omedvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobee:

Den här är gjord från min dator på jobbet. Jag sitter ju på bahnhof även hemma så det borde se lika ut.

Tracing route to www.bredbandskollen.se [5.178.76.98]

1 1 ms 1 ms 4 ms 172.18.20.254
2 6 ms 3 ms 2 ms 193.234.150.1
3 1 ms <1 ms <1 ms cust-gw.bahnhof.net [46.59.117.84]
4 1 ms 1 ms 1 ms ave-rr1.blg-cr2.bahnhof.net [46.59.112.206]
5 6 ms 6 ms 6 ms gav-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.62]
6 7 ms 7 ms 6 ms sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162]
7 8 ms 6 ms 7 ms netnod-ix-ge-a-sth-1500.portlane.net [194.68.123
.194]
8 7 ms 8 ms 7 ms po-6.vbdc-cr1.glesys.net [193.108.196.44]
9 6 ms 6 ms 6 ms te9-1.vbdc-dist-sw01.glesys.net [46.21.96.153]
10 6 ms 6 ms 6 ms webb01.bredbandskollen.se [5.178.76.98]

Tracing route to speedtest.bahnhof.se [213.80.98.3]

1 1 ms 1 ms 1 ms 172.18.20.254
2 7 ms 5 ms 3 ms 193.234.150.1
3 1 ms 1 ms <1 ms cust-gw.bahnhof.net [46.59.117.84]
4 1 ms 1 ms 2 ms ave-rr1.blg-cr2.bahnhof.net [46.59.112.206]
5 12 ms 12 ms 13 ms gav-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [46.59.112.62]
6 12 ms 12 ms 12 ms sto-cr3.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.162]
7 12 ms 12 ms 12 ms sto-cr1.svl-cr1.bahnhof.net [46.59.112.49]
8 12 ms 14 ms 12 ms svl-cr1.svl-frg-ar1.bahnhof.net [46.59.112.51]
9 12 ms 13 ms 13 ms speedtest.bahnhof.net [213.80.98.3]

Hur kan man förklara att jag får bättre hastigheter mot bredbandskollen än mot speedtest?

För att dom routar sin trafik till sin speedtest-burk? Det borde sitta vid backhaulad MPLS vid edgeroutern (ett hopp utanför din routers gateway) Hur ska du då annars få reda på hur det ser ut internt i core/egna nätet. Skumt

Jag gissar nu på att det är fetare lina eller shapad trafik till bredbandskollens burk, eller att tracerouten bara går till webbservern och inte till testmaskinen.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig. Skapade också en tidigare tråd men inget som har fixat mitt problem.
Har en ac66u, innan en r7000. Kommer upp max 40mbit på 2.4ghz bandet och 5ghz liknande.
Har bättre styrka till grannens router än till min egna som inte blockar nånting. Jag bor i hyreslägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

För att dom routar sin trafik till sin speedtest-burk? Det borde sitta vid backhaulad MPLS vid edgeroutern (ett hopp utanför din routers gateway) Hur ska du då annars få reda på hur det ser ut internt i core/egna nätet. Skumt

Jag gissar nu på att det är fetare lina eller shapad trafik till bredbandskollens burk, eller att tracerouten bara går till webbservern och inte till testmaskinen.

De skriver ju själva att man ska peka tptest programmet mot tptest.bahnhof.se. Pingar man tptest.bahnhof.se så ser man att det ligger en pekare mot speedtest.bahnhof.se som alltså är deras testmaskin och inte webservern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobee:

De skriver ju själva att man ska peka tptest programmet mot tptest.bahnhof.se. Pingar man tptest.bahnhof.se så ser man att det ligger en pekare mot speedtest.bahnhof.se som alltså är deras testmaskin och inte webservern..

Ah, då är jag med... fast det svarar ju inte alls på din fråga utan tvärt om gör det ännu mer underligt.

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla 40-60 mbit, över trådlöst men inte inte trådat?
Antingen stör något, eller så händer något med trafiken eller radion?

Är det layer2 problem?
Funkar detta: ping -f -l 1472 8.8.8.8
men inte detta: ping -f -l 1473 8.8.8.8
Eller får man att det ska fragmenteras vid 1472 (mtu 1500) på trådlöst men inte trådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ah, då är jag med... fast det svarar ju inte alls på din fråga utan tvärt om gör det ännu mer underligt.

De har fetat upp linan mot bredbandskollen för att komma undan rent juridiskt för deras taskigt byggda överbelastat nät.

Även fast jag lyckas få in ett ärende hos zitius så kommer det ta tvärstopp där eftersom de hänvisar till bredbandskollen.

För de flesta duger ju 10-40Mbit utmärkt så det är ingen vanlig användare som kommer klaga eller ens märka något. Alla går in på bredbandskollen och skryter över sin fina 100Mbit lina och är jättenöjd.

Det är vad jag tror och har misstänkt från början och därför jag inte fått tummen ur att klaga.´
Ska tilläggas att jag har kontor bredvid vår kommuns bredbandskoordinator som inte direkt är överförtjust i zitius nätbyggen. Vissa har fått 2-3Mbit på sina 100Mbit linor och då börjar det ju märkas även fast bredbandskollen rullar fint så börjar folk klaga.

Det här är ju en teori från min sida och ska inte tas för sanning. Men jag tror det ligger en hund begraven och det är dags att granska zitius som faktiskt är vår största nätleverantör nu för tiden samt teliaägda. Ett fall för plus kanske.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering.
Robotgärsklipparen stör inte ut min wifisignal. Har återigen stängt av allt i centralen så hela huset stått strömlöst samtidigt som robotgräsklipparen var av.
latency är perfekt mellan accesspunkt och ut mot internet. Latency är kass mellan accesspunkt och klient. Bandbredd likaså. Pissfel och har inga professionella grejer att felsöka med heller :/ Med största sannolikhet är det yttre påverkan så kan nog ändå inte göra något åt det.

Det positiva är att Bahnhof var på min linje att vi har någon flaskhals i vårt stadsnät. Tanka filer från tptest, speedtest.bahnhof.se samt ftp.sunet.se se ska INTE gå i 20-50Mbit samtidigt som bredbandskollen snurrar fint med 95-97Mbit/s. Det var både jag och Bahnhofs tekniker väldigt överens om. Alla dessa ska gå som tåget om allt står rätt till. Särskilt speedtest.bahnhof.se eftersom jag då routas rakt in i deras nät.

Jag körde zitius tester som de har på qmarket http://85.11.0.100:4080/
Fick bra resultat på alla tester utom IPTV testet där jag hade massa jitter och 25% packet loss. Kommentarer på det?
Har inte samma problem här på jobbet när jag kör testet så något kanske är FEL ändå.
Nu ligger ärendet i alla fall hos Zitius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobee:

Lite uppdatering.
Robotgärsklipparen stör inte ut min wifisignal. Har återigen stängt av allt i centralen så hela huset stått strömlöst samtidigt som robotgräsklipparen var av.
latency är perfekt mellan accesspunkt och ut mot internet. Latency är kass mellan accesspunkt och klient. Bandbredd likaså. Pissfel och har inga professionella grejer att felsöka med heller :/ Med största sannolikhet är det yttre påverkan så kan nog ändå inte göra något åt det.

Här är kanske något?
http://www.howtogeek.com/105174/analyze-optimize-your-wireles...
http://www.networkworld.com/article/2925081/wi-fi/7-free-wi-f...

Det krävs normalt en spektrum analysator för att hitta störningar som inte är "wifi" och är helt andra element. Men man kan iaf se vilken/a kanaler som lämpas sig bäst och få en överblick.

Skrivet av tobee:

Det positiva är att Bahnhof var på min linje att vi har någon flaskhals i vårt stadsnät. Tanka filer från tptest, speedtest.bahnhof.se samt ftp.sunet.se se ska INTE gå i 20-50Mbit samtidigt som bredbandskollen snurrar fint med 95-97Mbit/s. Det var både jag och Bahnhofs tekniker väldigt överens om. Alla dessa ska gå som tåget om allt står rätt till. Särskilt speedtest.bahnhof.se eftersom jag då routas rakt in i deras nät.

Fick bra resultat på alla tester utom IPTV testet där jag hade massa jitter och 25% packet loss. Kommentarer på det?
Har inte samma problem här på jobbet när jag kör testet så något kanske är FEL ändå.

Okej, så jagar verkligen då 2 olika fel. Bra att du fick bekräftat detta.
Känner inte till den testsiten, men om 25% paketförluster stämmer så är det verkligen något galet.

När (mm) du gjorde de ping testerna jag föreslog tidigare, fick du paketförluster eller andra fel när du lastade linan? Det kan vara någon utrustning i deras nät som havererat och inte hanterar trafiken rätt, men ändå "nöd o näppe" fungerar. Vi hade det felet med TDC på jobbet för ca 1 år sedan, med konstanta 4-5% paketförluster och div problem. Visade sig vara en switch i en annan installation i närheten som fått fnatt och störde några andra (inkl oss).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobee:

Lite uppdatering.

Fick du någon ordning på ditt problem?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med WIFI. Och Zitius får jag ingen vidare respons från. Troligtvis känner de redan till begränsningarna i sitt nät och väljer att sätta locket på i hopp om att jag ger upp. Behöver gå runt och få med mig grannarna om något ska hända där skulle jag tro. Sen klaga hos energibolaget.

Permalänk
Medlem

Har du larm hemma? IR detektorerna stör.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Inget larm.

Tekniker var här idag. Inte från Zitius men de var anlitade av Zitius.
De kom egentligen bara för att dokumentera mina hastigheter för att ha något att ge bahnhof.

Representanten hade pratat med Zitius tekniker och de visste redan om att de har kapacitetsproblem som drabbar alla kunder i hela kommunens stadsnät.
Det lustiga var att jag var den första som klagat. Anledningen är väl troligtvis att bredbandskollen går bra av någon märklig anledning... Min konspiration är fortfarande att de prioriterar den trafiken för att mörka problemen men detta dementerade de såklart..
De skulle bygga om hela nätet med nya switchar för stadsnätet innan jul så nu är det väl bara att vänta och se för någon mer energi på mitt ärende kommer de nog inte lägga innan detta är gjort.