Bra filmer för både 2,5-åring och vuxna?

Permalänk
Medlem

Får uppdatera med Star Wars rebels (netflix).
2,5 kanske är i minsta laget, men det ska börjas fostras i tid!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alltså, 2½ år är jävligt tidigt för det mesta som nämnts. Även om det inte är "läskigt" är det för snabba klipp och blinkande saker som är för svårt för en 2½'åring att hänga med i, vilket är skrämmande i sig och är väldigt svårt för hjärnan att begripa och bearbeta. Kan lätt skapa mardrömmar etc.

Rekommenderar egentligen inte alls att man sätter så små barn framför TV'n mer än korta stunder (typ 30 min), och under dessa bör det inte vara något som är häftigare än typ Pingu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

2,5 är alldeles för tidigt för fartfyllda saker, ta något som t.ex pingu eller teletubbies tills de blir ett par år äldre.

Dock kan jag rekommendera Animaniacs när den dagen kommer och de lärt sig lite grundläggande engelska.

Totalt proppfull med dubbelsidiga skämt för vuxna som ett barn knappast kommer fatta före de når puberteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Alla Astrid lindgren filmer, Pippi långstrump och barnen i bullerbyn går alltid hem.

Tecknat:
Luftens hjältar, Ankliv, bumbibjörnarnam, darkwing duck - dessa är underhållande för vuxna med.

Lite äldre pedagogiskt program men fungerar bra är Från A till Ö med hedvig och ugglan.

Edit: Testa Greve Duckula (duck som i anka) med, flera av de tecknade filmerna uppskattas av barn

Något annorlunda? Baron von munchausen (den tecknade filmen, dock svår att få tag på den Svenska versionen) Varför inte titta på en film med galna historier och en kanin med åtta ben?

Något som man undrar vad som rökts under produktionen? Professor Baltazar.

Något gammalt som du kommer ha svårt att få tag på? Doktor krall. (små sjuka råttor hästar och kaniner får hjälp av en viss doktor krall, var tvungen att sjunga lite)

Klassiker som kanske han/hon är för ung för att uppskatta? Tårtan. (Apan har tagit Janos!) Dock svartvitt men vem behöver färg?

Edit: Är barnprograms samlare från mitten av 90-talet och bakåt så listan kan göras lång

Usch för Tårtan, va ju livrädd för den där apan när man var liten, Iofs samma med vilse i pannkakan och bröderna Dahl. Men dom är knappast något för en 2,5 åring ändå eller

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB