Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Khers:

Jag svarar dig här istället, för att hålla den andra tråden fokuserad på bilder.

Det korta svaret är att jag inte använt keyboardiot speciellt mycket sedan jag köpte det.

Det aningen längre svaret är att även om tangentbordet åkt fram en del, har det åkt tillbaka in i skåpet ganska kvickt. Det är dock inte layouten som gör att jag inte gillar att använda tangentbordet. Istället är det Matias quiet clicks som sätter käppar i hjulet; jag gillar varken hur de låter eller hur de känns. Det borde dock gå att lösa förhållandevis enkelt genom att linjärisera och smörja brytarna och dämpa chassit. När det är gjort kanske jag kan använda det utan att det orsakar obehag.

Av det lilla jag använt det kan jag säga att jag tycker betydligt bättre om det än ergodox. Jag skriver huvudsakligen på HHKB-layout och även om det inte är alls lika lätt att hoppa från HHKB till keyboardio som det är att hoppa till Cherry MX5000 tycker jag det går ganska bra efter en liten stund, vilket jag kanske inte riktigt hade väntat mig med tanke på hur pass esoterisk layouten är.

Med tangentbordet i hand vet jag inte om jag hade gjort om köpet. Som udda grej att ha i garderoben är det väl kul, men jag vet inte om det någonsin kommer bli mitt huvudsakliga tangentbord. Jag håller inte med om en del av valen de gjort i tangentbordet och i min mening hade en del ändringar gjort det mycket bättre. Men det är som med allt annat i den här hobbyn; det handlar om personliga preferenser.

Tack för uppriktigt och uttömmande svar, jag förstår precis vad du menar, och du har nog räddat mig från att köpa ännu ett tangentbord

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ficklampa:

Fick tag på ett par SA ISO keycaps!
https://i.imgur.com/2bI1Has.jpg

Finally complete, tack vare @Quicken !
https://i.imgur.com/ky7Lxmu.jpg

Så vackert att man nästan blir tårögd

Du får mig att bli sugen på att testa SA bara för det. Synd att man inte har några SA-caps i gamla crabbagen från typ 2012 eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olivierko:

Schysst! Vilka keycaps är detta?

Ser ut att vara Carbon SA

Permalänk

hej
Köpt ett logitech G512 och undrar vad för handledsstöd det finns att köpa som kan fungera bra. Försäljaren rekommenderade något hos class ohlson, behöver inte vara något dyrt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Buddaz112:

hej
Köpt ett logitech G512 och undrar vad för handledsstöd det finns att köpa som kan fungera bra. Försäljaren rekommenderade något hos class ohlson, behöver inte vara något dyrt.

Jag kör på ADX mjuka handledstöd både hemma och på jobbet och det är hur nice som helst!
Det borde passa som handen i handsken till ditt tangentbord.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag kör på ADX mjuka handledstöd både hemma och på jobbet och det är hur nice som helst!
Det borde passa som handen i handsken till ditt tangentbord.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-t...

Skall försöka se om jag hinner inom butiken och se på det hela.

Permalänk

Nu börjar det närma sig slutet för att beställa Granite SA. Det står att dom stänger för köp 1:a juli, men för mig är det oklart om det är öppet under dagen den 1:a. Jag antar också att det är tidsskillnad.

https://kono.store/products/sa-granite-keycap-set

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett Varmilo tbord, efter senaste windows10 uppdateringen så har bordet bestämt sig att CapsLock ska enbart funka när man trycker på ctrl samt stänga med samma knapp. Provat hitta lösningar på internet kommer ingenstans.

mvh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K | MoBo: MSI Z370 SLI Plus
GPU: Asus Strix Advanced GTX 1070 Ti | RAM: G.Skill 2x8GB 3200MHz CL14
PSU:Seasonic Focus 650W 80+ Gold | Ljud:Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Har väntat över ett år på mitt första köp på Drop (f.d. Massdrop), ett Mercury Rocketeer tangentbord.
Idag kom det äntligen:

Men tyvärr så finns det en liten skada på det:

Tittade på diskussionerna för detta drop och det är flera som har exakt samma skada.
Kommer få erbjudande om att få tillbaka $20 och behålla det som det är, full återbetalning och skicka tillbaka, eller få en utbytesprodukt.
Är väldigt skeptisk till utbytet då jag tror att de flesta tillverkade tangentborden har samma skada.

Så då återstår delvis eller full återbetalning.
Oerhört vackert tangentbord vilket jag gärna behåller, men samtidigt har jag helt gått över till ergo, så jag kommer inte använda det speciellt ofta.
Har helgen på mig att fundera, men hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

@Ohjay

Inte riktigt en åsikt, men ville bara tillägga att det blir liiite extra klydd om du skulle välja att få en ny skickad:

'Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara som exempelvis har gått sönder under transporten, behöver du betala tull och moms även för den nya varan.

Du kan ansöka om att få tillbaka den tull och moms som du tidigare har betalat för den första varan.'

edit: väljer du full återbetalning ska du även kunna få tillbaks tull+moms genom att ansöka om att tulldeklarationen ogiltigförklaras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

@Mix0r: Har reglerna för moms/tull ändrats? Garantiärenden har, åtminstone tidigare, varit undantagna för avgifter för moms & tull.
Tack för upplysningen, ska ta och kolla upp detta.

Just moms+tull var en struntsumma för detta. 99:- har jag för mig pga hur avsändaren deklarerat värdet. Så att få tillbaka den hundralappen är nog inte värt besväret.

Permalänk
Medlem

@Ohjay: Tydligen. Tveksamt om det Sverige gör är lagligt här. Samma sak med ersättningsvaror. Skulle fått hem en helt vanlig usb-sladd från Steelseries eftersom den de skickade med inte fungerade. Den skickade de från Chicago så med tull och allt blev det dyrare än om jag köpt en ny från deras hemsida och de då skickat från Danmark, suck alltså. Trots värde: "0" och ersättningsvara tydligt skrivet på paketet.

Man kanske borde flytta till Finland för att slippa allt det här alltså. Börjar bli larvigt.

Permalänk
Medlem

@phedd: Fast i ditt fall har tullverket gjort helt rätt. Läser man på deras hemsida så är ersättningsvara tull- och momspliktigt.
Om det däremot är ett garantiärende där du skickar in en defekt produkt, och får en ny som ersättning(för den du skickade in inte går att laga), då slipper man moms & tull (åtminstone så som jag tolkar reglerna, det är inte 100% uppenbart)).

Tycker själv att det är otroligt stolpigt regelverk men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Idag dök äntligen MT3 Godspeed upp efter några månaders väntan, spontant så är jag riktigt nöjd!
http://forumbilder.se/I60QF/img-20190718-231049732.jpg

Intressant layout! Du har liksom halv-ansi, fast inte med den sköna placeringen av <>[] osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Johan321:

Idag dök äntligen MT3 Godspeed upp efter några månaders väntan, spontant så är jag riktigt nöjd!
http://forumbilder.se/I60QF/img-20190718-231049732.jpg

Snyggt!
Har du SA-caps också? Om ja, är det stor skillnad mellan dom och MT3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Intressant layout! Du har liksom halv-ansi, fast inte med den sköna placeringen av <>[] osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Layoten blev lite improviserad. Gjorde brädan ISO först men jag upplevde att passformen kring ISO-Enter inte var helt perfekt. Bestämde mig då för att löda om den fast med Ansi istället då jag föredrar den layouten rent visuellt. Använder dessa tecken väldigt sällan och valde därför att göra min layout så standard svensk som möjligt fast Ansi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snyggt!
Har du SA-caps också? Om ja, är det stor skillnad mellan dom och MT3?

Tyvärr inte! Det här är mitt första set med högprofilscaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snyggt!
Har du SA-caps också? Om ja, är det stor skillnad mellan dom och MT3?

Jag kan förhoppningsvis ge ett svar under nästa vecka. Väntar bara på att mina Holy Panda ska komma fram så ska jag börja använda mina MT3 Godspeed.

Jag har bara klämt på MT3 medan jag inspekterade att jag fått allt jag beställt, men initialt kan jag dock säga att MT3 känns mer skålade än SA, men väldigt snarlik profil i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@phedd: Fast i ditt fall har tullverket gjort helt rätt. Läser man på deras hemsida så är ersättningsvara tull- och momspliktigt.
Om det däremot är ett garantiärende där du skickar in en defekt produkt, och får en ny som ersättning(för den du skickade in inte går att laga), då slipper man moms & tull (åtminstone så som jag tolkar reglerna, det är inte 100% uppenbart)).

Tycker själv att det är otroligt stolpigt regelverk men så är det.

Rätt och rätt. Jag vet naturligtvis att det är så deras regler ser ut, eftersom de gjorde så.

Rätt enligt Sveriges regler - som bryter mot EU:s regler (om man ska tro länder som då exempelvis Finland). Mer än så har jag inte orkat engagera mig. Kanske är fel, orkar inte göra research nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad Gateron MK är för brytare?

https://kbdfans.com/collections/new-arrival/products/gateron-...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är det någon som vet vad Gateron MK är för brytare?

https://kbdfans.com/collections/new-arrival/products/gateron-...

Det är väl vanliga Gateron Blacks bara att de ha "milky housing".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Det är väl vanliga Gateron Blacks bara att de ha "milky housing".

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag kan förhoppningsvis ge ett svar under nästa vecka. Väntar bara på att mina Holy Panda ska komma fram så ska jag börja använda mina MT3 Godspeed.

Jag har bara klämt på MT3 medan jag inspekterade att jag fått allt jag beställt, men initialt kan jag dock säga att MT3 känns mer skålade än SA, men väldigt snarlik profil i övrigt.

För att återkoppla på detta...
PostNord tog längre tid på sig än väntat, men mina Holy Panda kom idag så jag ska montera dem och MT3 under morgondagen och återkommer om skillnaden mot SA.

F.ö. så valde jag att få ett nytt Rocketeer för mitt skadade exempel och det nya kom idag och har exakt samma skada.
Oerhört surt att Drop valt att inte göra ett dugg för att motverka det. Får se vad supporten ger för svar denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snyggt!
Har du SA-caps också? Om ja, är det stor skillnad mellan dom och MT3?

Nu har jag använt MT3 en halv arbetsdag och kan väl ge något typ av omdöme iallafall.
Sett till profilen så är MT3 något lägre och mer skålade än SA. Dessutom upplever jag dem som omvända när det kommer till lutningen på capsen. Mina SA har kraftigast lutning från R0 till R1 medan MT3 har den kraftigaste lutningen från R4 till R3.
MT3 har en sträv textur snarlikt XDA (och DSA om jag minns rätt) vilket jag gillar.

Det är lite ovant att skriva på såpass skålade caps när jag primärt använder GMK på min daily driver men det är bara en vanesak.
Spontant kan jag säga att jag gillar MT3 betydligt mer än SA då jag uppskattar den något lägre profilen, den sträva texturen och skålningen (även om den är ovan).

MT3 Serika kommer ju säljas strax på Drop, så det kan kanske bli ett köp där för min del.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Ohjay: Snyggt! Tack för input.
Gick faktiskt idag tillbaka till mina Cherry OG DS caps på mainbrädan då jag inser att det är Cherrys profil som är för mig, det blir helt enkelt mer avslappnat för mig att skriva med den profilen.
Och det är ju just komfort som är det primära för mig då jag har en del problem med musarm.

Men måste erkänna att jag blir sugen på att ha ett set MT3 ändå, de låter lite som en finputsad variant av SA.

Permalänk
Medlem

Åkte på importmoms på ett paket från KBDFans med fri frakt, har de slutat med "proxyn" genom NL?

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mix0r:

Åkte på importmoms på ett paket från KBDFans med fri frakt, har de slutat med "proxyn" genom NL?

Jag har alltid fått betala moms på paket från dem, visste inte ens att de hade en proxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Åkte på importmoms på ett paket från KBDFans med fri frakt, har de slutat med "proxyn" genom NL?

Det är bara det dyrare fraktalternativet som de skickar via "proxyn". På lite dyrare produkter så som DIY-kit och set med keycaps så ingår dock det dyrare alternativet ofta, det står i så fall i produktbeskrivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mix0r: NL? Mina har alltid "kommit från England". Undrar hur det blir med det nu framöver med Brexit.

Permalänk
Medlem

Hej hopp i lingonskogen!
Hur har ni andra i öppet kontorslandskap stillat erat mech-begär? Tog med ett klonkigt bräde med mx browns och insåg snabbt att det ej var gångbart, för mycket ljud på både upp och nedslag. Vad är mina alternativ? Som referens används laptop-saxar, mac-brädor och rubberdomes av övriga. Bomba gärna med förslag på tysta tangentbord! som referens gillar jag topre, browns, greens, clears och vita så de får gärna vara någon feedback.

Skickades från m.sweclockers.com