Hej!
Jag landar definitivt på snake-oil sidan vad gäller dyra ljudkablar men är tillräckligt dum för att tro att jag bör byta ut lakritsremmarna (då jag inbillar mig att de inte är skärmade). Så jag tänkte göra egen kabel för att få nåt snyggare och kortare än 250-kronors alternativen hos Kjelle och Hifiklobben.
Suprakabel på lösmeter här.
Ebay-terminaler som ser gedigna ut men som jag faktiskt inte vet nåt om. Verkar vara en standardvara som finns lite överallt i onlinebutikerna, gissar att de alla kommer från Kina.
Verkar det vettigt?
Om jag sen kommer höra nån skillnad vette tusan, men jag har i alla fall bytt ut de gissningsvis oskärmade kablarna.
Lakritsremmen är med all säkerhet en koaxialkabel. Jordledaren består av en skärmstrumpa runt signalledaren. Visserligen kan strumpan vara ganska gles, men den funkar ändå som skärmning.
Kabeln du valt är i första hand avsedd för balanserad överföring (RCA är obalanserad). Det går att använda den för obalanserad överföring, men det är nog enklare att välja en annan kabel.
Vanlig folieskärmad antennsladd för TV gör ett bra jobb, men det går att lyxa till det lite med CT100, RG59 eller RG62 om man tycker att störningar är ett problem.
Kontakterna du valt är nästan bra, men saknar några egenskaper:
De har böjskydd, men ingen ordentlig dragavlastning. Den klämma som kan fästas runt kabelns ytterhölje är svår att få på plats ordentligt utan krimpverktyg. Om man bara klämmer ihop den med en tång kommer den snart att gnaga sig igenom kabelns isolering.
Ytterhöljet är elektriskt ledande. Om en RCA-kontakt lossnar finns risk att signalstiftet nuddar en annan kontakts hölje, med kortslutning och ev. skada på elektronik som följd.
Kontaktens hylsa är i klenaste laget och förlorar greppet efter ett tag, speciellt om de belastas med en styv och/eller tung kabel.
NYS-373 från Rean är nog den bästa lågpriskontakten för tillfället. Finns i svart och rött utförande hos Tysken.
Kabeln du valt är i första hand avsedd för balanserad överföring (RCA är obalanserad). Det går att använda den för obalanserad överföring, men det är nog enklare att välja en annan kabel.
Då tar jag den här. Den är eye candy-snygg också! Kan kombinera olika färger innan jag skyfflar in allt i stereomöbeln där de inte syns.
NYS-373 från Rean är nog den bästa lågpriskontakten för tillfället.
Jag fick syn på den igår också efter lite mer surfning. Det får bli såna!
Tack för hjälpen!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.