Billigare o köpa sommardäck på vintern o vice versa?

Permalänk
Avstängd

Billigare o köpa sommardäck på vintern o vice versa?

Bytte idag till vinterdäck o insåg att mina sommardäcken slut så nu undrar jag om nån har koll på om de e bättre o köpa sommardäcken redan nu eller om man ska vänta tills april? Vet att tex däckonline alltid har si o så många procents rabatt men dessa röda priser kan man väl ta med en nypa salt..

Permalänk
Medlem

Då det är färskvara så brukar dom förstås vilja få bort år 2015 sortiment av sommardäck och samma sak gäller under sommaren nästa år då vinterdäcken från 2015 ska bort.

Man kan ha 8-10mm mönster kvar med 1 mil körda däck, men när gummit börjar stelna pga ålder så är dom ju förstås värdelösa ändå

Permalänk
Medlem

Här en sammanställning från 5 olika bäst-i-test http://www.expressen.se/motor/sommardack--bast-i-test-2015/

Se bara till att du får däck tillverkade 2015 och inte gamla lagerlik.

Permalänk
Medlem

Sommar däcken är inte billigare nu. Det är på våren man kör kampanjer på sommar däck. Sedan så är åldern på sommardäcken mer eller mindre ointressant då skillnaden på premium däcken är så liten. Nya sommar däck är faktiskt sämre på torr fin väg än "gamla" däck. Idag så offrar man egenskaper på torr väg för att få bättre våtegenskaper och rullmotstånd då det är detta som syns på etiketterna.

Har du en liten plånbok spara på sommardäcken men köp ALLTID de bästa på vintern NOKIAN eller Continental om du prioritera säkerhet.

Permalänk
Avstängd

@sesese:

Tänkte om dessa kampanjer verkligen va billigare eller om de smyghöjer innan ..däckonline har ju typ alltid 'extrapris'

Permalänk
Medlem

@sesese:

Jobbat som gummigubbe? ^_^
Det är färskvara och beroende på gummiblandning samt ursprung så har de olika livslängd. Dom är som mjukast när dom är som nyast. Däckets egenskaper beror på modell man är ute efter, syns på mönstrena. Och det är personligt vad man föredrar. Nordiska vs europeiska, det som skiljer är blandningen i däcket, hur mjuka dom blir vid tillverkning.
Japanska däck på sommaren tex kan vara bra om man uppskattar att rita.

Man bör välja däck efter bil, vikt och underlag. Sen verkar många glömma bort att bromsarna är minst lika viktiga. Spelar ju ingen roll om jag har toyo r888 i kombination med dåliga skivor och kolvar som är slitna i bromsoken tex.

Edit. Enkel regel = mjuka däck ger bra grepp oavsett vad som finns på vägen, gamla torra däck = slits mindre men sämre grepp, ju torrare destu farligare på vatten
Michelin har dom mjukaste stommarna och har haft det sen tidigt 90tal, därför AGI som sålde(konkade vid årsskiftet) bara gjorde regummerade däck på michelin stommar. Ta tex nokian och deras hakkapellita 8, anses ju bara bästa dubbdäcket, för 2013 infördes lagkrav hur mycket dubbdäck får slita på asfalten. Så medans övriga tillverkare sänkte antal dubb så ökade nokian mängden dubb men införde istället en mjuk "matta" under dubben som minskar slitaget på asfalten.

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt däck från www.bythjul.com eller www.skruvat.se ?

De verkar ha bra priser.. Skruvat, kanske lite billigare t.o.m.

Permalänk
Medlem

@RSX:
Båda sidorna är okej. Skruvat har i regel snabb support också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@sesese:

Jobbat som gummigubbe? ^_^
Det är färskvara och beroende på gummiblandning samt ursprung så har de olika livslängd. Dom är som mjukast när dom är som nyast. Däckets egenskaper beror på modell man är ute efter, syns på mönstrena. Och det är personligt vad man föredrar. Nordiska vs europeiska, det som skiljer är blandningen i däcket, hur mjuka dom blir vid tillverkning.
Japanska däck på sommaren tex kan vara bra om man uppskattar att rita.

Man bör välja däck efter bil, vikt och underlag. Sen verkar många glömma bort att bromsarna är minst lika viktiga. Spelar ju ingen roll om jag har toyo r888 i kombination med dåliga skivor och kolvar som är slitna i bromsoken tex.

Edit. Enkel regel = mjuka däck ger bra grepp oavsett vad som finns på vägen, gamla torra däck = slits mindre men sämre grepp, ju torrare destu farligare på vatten
Michelin har dom mjukaste stommarna och har haft det sen tidigt 90tal, därför AGI som sålde(konkade vid årsskiftet) bara gjorde regummerade däck på michelin stommar. Ta tex nokian och deras hakkapellita 8, anses ju bara bästa dubbdäcket, för 2013 infördes lagkrav hur mycket dubbdäck får slita på asfalten. Så medans övriga tillverkare sänkte antal dubb så ökade nokian mängden dubb men införde istället en mjuk "matta" under dubben som minskar slitaget på asfalten.

Hej

Jag tycker du ska förklara skillnaden på moderna sommar däck då ALLA har samma typ av mönster ok skiljer något i mönster bredd men alla mönster följer däcken. Förr i tiden så fanns pil mönster halv pil mönster och alla möjliga mönster för att få ett mönster som tilltalade kunden (de var inte bättre, det var heller ingen skillnad om mönstret snurrade år fel håll) idag så är sommar däcken så utvecklade så skillnaden på premium däcken är minimal på grund av att det som betyder något är "kylskåpsmärkningen" våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå utanför bilen.

Angående dubben däck så är det endast 2 fabrikat som är bra och det är Nokian och Continental och båda fabrikaten har däck med betydligt mer dubb än övriga. (för att få använda med dubb så måste du kunna bevisa att de inte sliter mer på underlaget. Att bygga ett sådant däck har endast Nokian och Continental lyckats med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Jag tycker du ska förklara skillnaden på moderna sommar däck då ALLA har samma typ av mönster ok skiljer något i mönster bredd men alla mönster följer däcken. Förr i tiden så fanns pil mönster halv pil mönster och alla möjliga mönster för att få ett mönster som tilltalade kunden (de var inte bättre, det var heller ingen skillnad om mönstret snurrade år fel håll) idag så är sommar däcken så utvecklade så skillnaden på premium däcken är minimal på grund av att det som betyder något är "kylskåpsmärkningen" våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå utanför bilen.

Angående dubben däck så är det endast 2 fabrikat som är bra och det är Nokian och Continental och båda fabrikaten har däck med betydligt mer dubb än övriga. (för att få använda med dubb så måste du kunna bevisa att de inte sliter mer på underlaget. Att bygga ett sådant däck har endast Nokian och Continental lyckats med)

Njae, ALLA har inte samma typ av mönster. Det kan skilja enormt mycket faktiskt. Mönstren har stor betydelse över t.ex hur vattnet skall tryckas när du kör på vått väglag. Du kanske tänker på rotationsfria däck? Det är inget ovanligt och finns än idag men dom är ju självklart inte lika effektiva. När du nämner att Nokian och Continental har däck med mer dubb så är det ju för att dom utvecklat framåt, där dubbarna inte sliter lika mycket på underlaget. Där fick andra tillverkare då dra ner på antalet dubb då dom inte lyckats ta fram samma typ av lösning. Men vill man ha ett bra vinterdäck, nu säger jag inte BÄST utan ett bra, så finns ju en uppsjö modeller. Hakka 8, Goodyear Ultragrip Ice Artic, Dunlop Ice Touch (som i princip är samma däck som vad goodyear erbjuder), Michelin X-ice north 3. Du tänker förmodligen på Continental icecontact, och dom anses vara bland dom bäst personbils dubbdäcken som går att få tag på idag.

Tillbaka till mönster. Om du tittar på kinadäck så har dom ett lite mer "räser" aktigt utformande, men det beror helt enkelt på att deras miljöer inte sätter lika höga krav på växlande väder som vi har i norden. Deras däck är hårdare och håller längre, men dom erbjuder ju inte i närheten lika bra grepp som nordiska däck. Fast dom är ju inte SKIT dåliga för det som många snorungar idag vill skrika ut bara för att något är billigare Ta t.ex det här med fälgskydd, nu kan jag inte svära på det men jag har för mig det kommer från just kina-regionerna, speciellt när det gäller lågprofil typ 225x35x18 osv.

Men skillnaden på MODERNA sommardäck mot äldre, är just t.ex stome, gummiblandning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Är det någon som köpt däck från www.bythjul.com eller www.skruvat.se ?

De verkar ha bra priser.. Skruvat, kanske lite billigare t.o.m.

Jag kikade lite på dem tidigare i höst, men kom på att jag måste räkna in själva bytet av däck på mina fälgar ändå, så jag köpte på Vianor som hade lite rea just då istället.

Ska man köpa med nya fälgar eller kan kränga däck på fälgarna själv så kan man nog spara en hel del, men jag tänker då inte stå och bända med kofot och gummiklubba själv, plus att verkstaden ändå behöver balansera efteråt

Bara så man tänker på det när man jämför priser online.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte vad du ska ha för dim. på däcken. Men förra årets testvinnare Hankook Ventus Prime 2 K115 går att få billigt just nu.

Finns även riktigt bra budgetdäck men som folk ändå kommer klanka ner eller rynka näsan åt bara för att det inte heter Michelin, och det är Nankang NS-2.

Man ska gå in med lite skepsis när det kommer till däcktester. Vissa tillverkare skickar purfärska däck eller däck med annan gummiblandning till dessa tester och det är inte alltid samma egenskaper kommer med på däcken som sedan säljs på marknaden.

Jag har en helt vanlig svensson pulka och skulle jag köpa däck till sommaren skulle jag slå till på Nankang NS-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehe_1:

Nu vet jag inte vad du ska ha för dim. på däcken. Men förra årets testvinnare Hankook Ventus Prime 2 K115 går att få billigt just nu.

Finns även riktigt bra budgetdäck men som folk ändå kommer klanka ner eller rynka näsan åt bara för att det inte heter Michelin, och det är Nankang NS-2.

Man ska gå in med lite skepsis när det kommer till däcktester. Vissa tillverkare skickar purfärska däck eller däck med annan gummiblandning till dessa tester och det är inte alltid samma egenskaper kommer med på däcken som sedan säljs på marknaden.

Jag har en helt vanlig svensson pulka och skulle jag köpa däck till sommaren skulle jag slå till på Nankang NS-2.

Nankang NS-2 är en av mina personliga favoriter. Prisvärda och förvånansvärt bra grepp faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att handla hos den lokala däckskrängaren.
Handlade själv nya sommardäck i år och handlaren rekade ett märke varmt, så jag gick på det förslaget.
Visade sig att dom inte fungerade alls på min bil, bedrövliga på både torr och våt asfalt.
Så efter typ 100 mil på dom bytte jag till ett annat märke och betalade bara mellanskillnaden på däcken.
Så det var helt klart dyrare att handla lokalt, men hade jag handlat på nätet så hade jag haft usla däck på min bil i ett par år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan vara bra att handla hos den lokala däckskrängaren.
Handlade själv nya sommardäck i år och handlaren rekade ett märke varmt, så jag gick på det förslaget.
Visade sig att dom inte fungerade alls på min bil, bedrövliga på både torr och våt asfalt.
Så efter typ 100 mil på dom bytte jag till ett annat märke och betalade bara mellanskillnaden på däcken.
Så det var helt klart dyrare att handla lokalt, men hade jag handlat på nätet så hade jag haft usla däck på min bil i ett par år framöver.

Nästa gång du köper däck till din bil. har du en ford gå då till din närmaste fordhanlare för han vet vilka däck som passar med bilen. Alla däck skapar ljud (Oljud) och då är det viktigt att man får däck som som skapar ett ljud som ljudmattorna i bilen kan ta bort så du får en så tyst miljö i bilen som möjligt. Etiketten på däcken informerar endast hur mycket oljud däcken skapar för de som går på trottoaren.

De som handlar däck på de stora typ Däckia kommer sällan få rätt info om vilket däck som passar bäst till din bil. (för de har endast ett premium märke och "standard däck hemma på hyllan")

Har du köpt en ny bil så köp samma däck som satt på bilen från början så blir det inte så fel.(Original däcken på alla nya bilar special däck som oftast inte går att få tag på senare tyvärr.) har du en porsche. MB. BMW. eller Audi så kan man beställa original däck vilket man ska göra om man vill uppleva sin bil som den ska vara. (endast för kul så monterade jag MB däck på en audi för att se om man som "svensson" märker någon skillnad skillnaden är mycket stor. Billiga premium däck på nätet är till 90% däck som skulle monteras på ny bilar i fabrik. så kolla noggrant så du inte får fel däck till din bil.

Min kunskap om däck är ok då jag har mer än 10år i branschen

Permalänk
Medlem

http://www.nordendack.se/dackskola

"Däck åldras vanligen obetydligt innan det börjar användas. En korrekt lagring av däck har en positiv inverkan på däckets ålder medan fel lagring minskar däckets ålder. Det har visats att ett däck som lagrats rätt under 3-5 år har fullgoda egenskaper. Den riktiga åldringsprocessen börjar först när däcket börjar användas och när däcken har använts i 5-6 år bör man göra en noggrann kontroll av däcket och byta ut det om det finns tendenser till sprickor eller skador även om mönsterdjupet är bra."

Permalänk
Medlem

Håller med Svensktiger, köp lokalt.....

Jag behövde nya sommardäck (205x55R16) och kollade billigaste priset på de vanliga näthandlarna.
Hittade de däck jag ville ha, Goodyear, och kollade sedan vilka lokala ställen i Västerås som var "ombud" (däckonline).
Ringde ett av dem och frågade ifall de hade däcket hemma.
Blev billigare totalpris att köpa deras "lagervara" inklusive montering och balansering jämfört med att beställa från däckonline och sedan lägga på de avgifterna som "ombudet" tar.

Då slapp jag dessutom vänta på leverans och alla eventuella problem tar jag direkt med lokala snubben.
Kommer göra likadant nästa vinter när det är dags att köpa nya vinterdäck.

/mats

Skrivet av Svensktiger:

Det kan vara bra att handla hos den lokala däckskrängaren.
Handlade själv nya sommardäck i år och handlaren rekade ett märke varmt, så jag gick på det förslaget.
Visade sig att dom inte fungerade alls på min bil, bedrövliga på både torr och våt asfalt.
Så efter typ 100 mil på dom bytte jag till ett annat märke och betalade bara mellanskillnaden på däcken.
Så det var helt klart dyrare att handla lokalt, men hade jag handlat på nätet så hade jag haft usla däck på min bil i ett par år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

http://www.nordendack.se/dackskola

"Däck åldras vanligen obetydligt innan det börjar användas. En korrekt lagring av däck har en positiv inverkan på däckets ålder medan fel lagring minskar däckets ålder. Det har visats att ett däck som lagrats rätt under 3-5 år har fullgoda egenskaper. Den riktiga åldringsprocessen börjar först när däcket börjar användas och när däcken har använts i 5-6 år bör man göra en noggrann kontroll av däcket och byta ut det om det finns tendenser till sprickor eller skador även om mönsterdjupet är bra."

Förvaringen är verkligen viktighet svalt o mörk är bra vill även tillägga att en del folk använder däckglans eller wax där vissa typer påskyndar torkningen utav sidan när solljuset ligger på. Nästan som att man skulle smörja in sig med olja för att bli brun snabbare.