Rainbox Six: Siege [Den Stora Tråden]

Permalänk
Medlem

Rainbox Six: Siege [Den Stora Tråden]

Det finns trådar om hur bra betan gick. Det finns trådar om när spelets har release. Det finns trådar om klanspel. Men det finns ingen tråd som är aktiv som jag kan se på första sidan om själva spelet i sig, så jag gör den.

Har lirat till och från idag, på morgonen och nu när jag kom hem för en stund sedan. Spelet är extremt roligt.
Jag passade på att benchmarka spelet samtidigt, då jag tycker mig att jag får lite väl fps drops ibland. Jag använder ett GTX 980 med en i5. Jag benchmarka en vanlig terrorist hunt runda och fick denna graf:

Jag har det mesta på ultra och lirar på 1080p. Du kan se dippen som enligt FRAPS går ända ner till 36. Jag benchmarkade just för att jag märkte att det fanns punkter på vissa banor då min FPS gick ner till 33-38 området helt utan anledning(inte mycket smoke eller fiender eller explosioner, utan bara en viss punkt på kartan då FPS:en störtdyker utan anledning).

Som tur är så är det bara på vissa banor och på väldigt specifika områden men hoppas att det åtgärdas. Det här är väl egentligen det enda negativa jag kan komma på.

Det finns massvis med bra saker att säga om spelet men för att spara tid så ska jag bara nämna ett: progression. Battlefront gjorde ett misstag att man var tvungen att komma till level 13 för att få jetpack(ett måste) och ännu längre om du vill ha saker som traits(också ett måste) och så vidare. Detta gjorde att skillnaden mellan låg och höglevel spelare var mycket större då det tog för lång tid att komma dit inom någon timme.

I R6: Siege så kan du bara klara av något som kallas "situations" som ger dig över 5000 cash att spendera(kallas "renown") och det gav mig 3 helt fullspeccade operators. Därefter har jag långsamt lagt till fler i och med att jag får mer XP. Jag har aldrig ens känt av behovet att köpa en XP booster. Det tog mig typ 35 minuter att klara av situations. Jämför med Battlefront där det tar 15+ timmar att komma upp till level 25 för att få de bästa vapnen.

Dessutom så i R6: Siege så finns ingen levelcap för vissa vapen eller tillägg. Du kan köpa allt från första sekund så länge du har cashen att göra det. Det balanserar situationen för alla spelare. Så bra jobbat, Ubisoft! (Trodde inte jag skulle säga det anno 2015).

Lite småputsningar på prestandan sen ska spelet nog tamefan blir ett av årets största sleeperhits. Trodde själv att jag skulle tycka om Battlefront mer(då jag gillade betan väldigt mycket) men det verkar som om R6: Siege stal showen. Sen rent allmänt så verkar kvalitén på spelarna också högre än under betan. Vilket jag är tacksam för

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på detta spel, men problemet är att jag inte har några vänner som spelar det.
Förstår att det underlättar rent taktiskt att sammarbeta med någon, men hur funkar det att köra solo med randoms?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag är också lite sugen på detta.
Hur har släppet fungerat? Sista perioden i betan spenderade jag mer tid i matchmaking-menyn än i själva spelet, vilket avskräckte mej lite.

/ Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag är också lite sugen på detta.
Hur har släppet fungerat? Sista perioden i betan spenderade jag mer tid i matchmaking-menyn än i själva spelet, vilket avskräckte mej lite.

/ Jacob

Av det lilla jag läst om detta så verkar det fungera bra i dagsläget

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ingen väntetid att prata om, idag iaf

Permalänk
Medlem

Testade NV's nya WHQL drivrutiner. FPS:en är högre, men inte något extremt, kanske 10-15%. Men dipparna till ~35 fps finns kvar. Något som får mig att tro att det krävs en patch eller två från Ubi. Dock har jag märkt att de blivit färre. Skulle gissa att de helt är borta inom några veckor när de första patcharna är ute. Generellt sett så märker man knappt av dem numera så problemet är (nästan) löst.

En annan sak jag märkt är att svårighetsgraden på terrorist hunt är lägre än i betan. Att välja Normal under betan var hyffsat svårt ibland(visst folket som lirade var många casuals så det hjälpte inte saken men ändå). Nu kör jag Hard hela tiden och det känns som normal gjorde då. Jag har då inte blivit radikalt bättre så antagligen har de sänkt svårighetsgraden något. Vilket jag inte stör mig mot. Hard i betan funkade bara om laget var väldigt bra. Numera krävs det lite mer men inget extremt av laget. Kommer antagligen lira på Realistic när jag kommer till level 15 och högre.

Har även smålirat MP lite grann och märker att serverproblemen är klart färre. De stresstestade ganska ordentligt under betan. Det finns fortfarande situationer där man får random disconnect men det händer numera mycket mer sällan än under betan.

Överlag så är detta ett spel jag gillar desto mer jag lirar det, vilket är ett bra tecken. Många spel blir man snabbt trött på. Hade kanske önskat 5-6 fler maps, men dagens 10 stycken är mer än godkänt. Kommer räcka en bra bit framöver. Dessutom, för att verkligen bli bra på dem på hög nivå kommer det ta sin lilla tid. Folk underskattar ofta tiden som bemästring tar.

Permalänk
Medlem

Från alpha, closed beta till open beta så har det varit en del klagomål på terrorist hunt gällade självmordsbombare. Det blev bättre i closed beta, och ännu bättre i open beta. Tankar hem fullständiga spelet nu. Läääängtar

Ps. Något som är på att starta en klan eller något? Bara adda mig på Uplay, Tomikase86

Permalänk
Medlem

Jag fick ju med en kod när jag köpte nytt grafikkort, funderar på om man ska använda den till detta spel eller om man ska sälja den. Vad tycker ni som testat, är det värt det? Verkar ju inte vara världens hype efter detta spel direkt. :\

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@Murvel: Provade betan och tyckte det var roligt så köpte en kod här på swec! Kul med lite variation från Call of duty och battlefields rushande..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit med ca en timmes spelande, men det är fan riktigt roligt! Skönt att variera mellan detta CSGO och Battlefront. Kul med taktiker och många olika grejer att använda för att attakera/försvara så effektivt som möjligt. Nu vill man ju bara att mitt gtx970 skall komma (posten har fuckat upp såklart) så jag slipper spela med allt på low

Ni som har koden till spelet, tanka skiten det är najs!

Permalänk
Medlem

Ett av de roligaste spelen på länge men fan vad dålig jag är! Kommer behöva öva en del innan det blir "skarpt läge" där ute. Flyter på hur bra som helst med min AMD-setup (FX-8370 och 280X).

Permalänk
Medlem

Än så länge gillar jag de skarpt.. mycket roligare än allt annat rush rush no tacts spel..
Sagt de förr men säger det igen..
Ubisoft siktar verkligen högt med det här.. Gällande Season pass så har de ändrat de grovt..

Alla framtida Karton är gratis, samt operators.
Det enda Season pass ger är
5% boost till renown
7 dagar early access till operators
Och massa skins
600 Rainbow credits som du köper skins och boost med..

De siktar ju på att inte ha någon community split som i CoD t.ex. där stora grupper av spelare har olika map packs som förstör matchmaking helt.

Personligen köpte jag den i steam för 550, men då man hade Steam Wallet så var det ingen fara Kostar annars 400 i Greenmangaming.

Personligen vill jag ha alla spel i steam, även om steam sedan startar uplay.

Än så länge har uplay inte fått damp än Bra flyt och inge fps drop hos mig i alla fall, kör runt high settigs. Inte testat högre då det inte behövs tkr jag

Permalänk
Medlem

Det enda som suger är att DEFENSE kan springa ut och döda alla. Tycker det är riktigt sunkigt.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Tycker rundorna är lite korta, känns nästan stressigt som ATTACKER men väldigt roligt spel!
Tycker bara hitboxen är helt förjävlig spelar ingen roll om man siktar rakt på någon så kan kulan studsa 2 meter jämte ändå.

Vill någon lira över teamspeak kan ni adda mig på uplay: Tompanhuhu
Har ett seriöst gameface men spelar för det roliga och kan skratta åt misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Det enda som suger är att DEFENSE kan springa ut och döda alla. Tycker det är riktigt sunkigt.

Går det? I multiplayer vet jag att ifall jag försöker gå ut är det en röd väg som stoppar mig?

Skrivet av Tompanhuhu:

Tycker rundorna är lite korta, känns nästan stressigt som ATTACKER men väldigt roligt spel!
Tycker bara hitboxen är helt förjävlig spelar ingen roll om man siktar rakt på någon så kan kulan studsa 2 meter jämte ändå.

Vill någon lira över teamspeak kan ni adda mig på uplay: Tompanhuhu
Har ett seriöst gameface men spelar för det roliga och kan skratta åt misstag!

Du vet att ifall du köper operators och klickar på deras vapen o så, för att köpa till sikten o så, så kan du se hur recoilen ändras till höger. Du ser t.ex. vart man träffar och vart vapnet flyger åt vid recoil

En fråga grabbs.. Är det bara jag eller har dem tagit bort kommentatorn? När jag spelade Betan så vart det en snubbe som typ förklara grejer.. Nu hör jag inget.. tror det är något med mina ljudinställningar som spökar men iaf.. Cinematic trailern så ska kvinnan i trailern prata.. jag hörde henne inte.. utan bara hög musik .. måste va ljudinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Det är ditt egna fel att du rushar till objektet och inte går med vapnet redo och kollar av potentiella hot i fönster och dörrar. Alternativt att du inte täcker dina kamrater, någon måste kolla bakåt annars blir du pucktvåa.

Detta är inte cod.

Övrig fråga ang spelet, i betan hade jag och mina kamrater 70-110 ping, kan mycket väl vara då de var beta och servrar var få, men nu när spelet är släppt så borde de vara fler och närmre servrar, vad får ni för ping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Går det? I multiplayer vet jag att ifall jag försöker gå ut är det en röd väg som stoppar mig?

Under förberedelsefasen får man inte lämna byggnaden tror jag, men när det väl dragit igång så kan fu absolut göra det. Men efter några sekunder så kommer du att synas för alla fiender, genom väggar o allt.
Det är faktiskt en bra taktik också, att hoppa ut genom ett fönster för att hoppa in igen bakom fienden till exempel

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Under förberedelsefasen får man inte lämna byggnaden tror jag, men när det väl dragit igång så kan fu absolut göra det. Men efter några sekunder så kommer du att synas för alla fiender, genom väggar o allt.
Det är faktiskt en bra taktik också, att hoppa ut genom ett fönster för att hoppa in igen bakom fienden till exempel

Jaha, nice!

Vad är de angående ljudet. Är det en bugg elelr ifrån mig? Just de att i Cinematic introt så hör jag inte kvinnan som pratar..

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi kommer att spela Siege en hel del på SweClockers Teamspeak, ni är välkomna in dit och haka på om ni vill.

Ikväll försökte några av oss att streama spelet på SweCTV men tyvärr är squadfunktionaliteten väldigt trasig mellan de som installerar via Uplay och de som installerar via Steam. En omgång så gick det bra men helt plötsligt när de gick ut i main menu så gick det inte att hitta varandra igen. Det verkar som om Steam och Uplay inte samsas helt. Vi ska snoka lite mer på detta.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Rasmus117: Jag menar inte att dom skjuter från fönster utan snarare att när vi står 3st på väggen redo att breacha, ja då har någon sprungit ut ur huset och skjuter ner en.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Hur är det med in-game mic'en nu? I betan gick den inte att mute'a ordentligt. Alltså om du startade om spelet så stod det att den fortfarande var disabled i options, men folk hörde dig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Hur är det med in-game mic'en nu? I betan gick den inte att mute'a ordentligt. Alltså om du startade om spelet så stod det att den fortfarande var disabled i options, men folk hörde dig i alla fall.

Som standard är det push-to-talk med U knappen

Permalänk
Medlem

Var först rätt besviken på spelet, men när man väl börjar köra multiplayer så är det fantastiskt roligt!
Det enda jag stör mig på är det här med att man inte kan välja samma Operators, eller snarare att i vissa fall får man köra som reqruit eftersom jag inte låst upp så många operators ännu. Men det lär väl inte vara ett problem senare i spelet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Körde öppna betan utan problem men nu verkar det som jag blir ansluten till de brasilianska servrarna med en ping på 400+ konstant, totalt ospelbart i multiplayer nu. En snabb koll på forum bekräftar att jag är långt ifrån ensam om problemet. Hur svårt kan det vara? Varför kan man inte själv välja vilket server man vill ansluta till? Någon här som har samma problem?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KKay:

Var först rätt besviken på spelet, men när man väl börjar köra multiplayer så är det fantastiskt roligt!
Det enda jag stör mig på är det här med att man inte kan välja samma Operators, eller snarare att i vissa fall får man köra som reqruit eftersom jag inte låst upp så många operators ännu. Men det lär väl inte vara ett problem senare i spelet

Har du kört igenom "Situations" och "Tutorials"? Det bör ge dig en bra startslant på 4-5000 renown och uppemot 4-6 operators om du inte vill köpa loadoutförbättringar på alla. Tar kanske två timmar och man får pröva på flera operators med deras specialiteter.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har spelat multiplayer i två timmar nu, och tycker verkligen det har potential. Jag skulle gärna ha lite folk att spela med dock då lagarbetet är så centralt, så lägg gärna till mig, "Mfah", om ni vill försöka få ihop en full femma att spela med!

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Har du kört igenom "Situations" och "Tutorials"? Det bör ge dig en bra startslant på 4-5000 renown och uppemot 4-6 operators om du inte vill köpa loadoutförbättringar på alla. Tar kanske två timmar och man får pröva på flera operators med deras specialiteter.

Jo jag har kört alla och köpt ett gäng, men har man otur så hinner folk ta alla man äger. Men det problemet försvinner såklart när man har mer än 4 operators för både attacker och defender

Något jag tycker dom borde tweaka är hur lång tid man har på sig att förbereda sig som defender, blir lätt stressigt som det är nu när man kör med randoms.

Edit: Är det någon som spelar på PS4?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

En fråga, om man använder koden man fick från Nvidia BoB, går det att slänga in spelet direkt på Steam eller måste man använda Uplay? Jag är lite allergisk mot det sistnämnda.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

@Rasmus117: Jag menar inte att dom skjuter från fönster utan snarare att när vi står 3st på väggen redo att breacha, ja då har någon sprungit ut ur huset och skjuter ner en.

Ni får skylla er själva om ni inte kollar bakåt, som jag sa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt. Är det någon som spelat betan? Läste något om att de ökat svårighetsgraden i det färdiga spelet jämfört med betan.