Permalänk
Avstängd

start knappen funkar inte?

har precis fått hem en helt ny dator, börjar bygga, blir färdoig och ska kolla om allt funkar lixom, så startar den, och första problemet var att jag inte fick någon bild alls, körde via grafikkortet så vet inte om jag måste ha drivrutins skivan redan i eller vad jag nu behövde göra, hade inga ingångar på moderkortet så var tvungen att testa på grafikkortet, sen efter ett tag så funkar inte start knappen på fronten av chassit, så undrar nu vad problemet kan vara, kortis vid sladdarna ? eller vad kan det vara ? vet inte vad jag ska detaljera mig mer om, men skicka gärna frågor så ska jag försöka att vara extra snabb att svara, är ju andra datorn man bygger, men har kollat mycket video om att bygga, men om ni är tveksamma om jag har kopplat fel eller w/e så kan jag nog fixa en bild i själva datorn,

komponenter är
corsair 750D

MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3

Corsair H110i GTX CPU vattenkylning 280mm radiator, två stycken SP140L PWM fläktar

ASUS GeForce GTX960 2GB Turbo PCI-Express 3.0, "TURBO OC", DL-DVI-I,
HDMI 2.0, 3xDisplayPort

Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

HyperX Fury 2666MHz 16GB (4x4GB) 16GB 2666MHz DDR4 Non-ECC CL15
DIMM (Kit of 4)HyperX FURY Black Series

Permalänk

@Cybor:
Står i din moderkorts manual vart en pytteliten kabel från fronten vid namn "Power sw" skall sitta. Sitter den ett snäpp fel. Så funkar inget. Läs manuelen

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att POWER_SW-kabeln sitter i ordentlig och där den ska vara?. Det är en mycket liten och pillig kabel så det är lät hänt att man sätter den fel.

Det är dessa jag tänker på:

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybor:

har precis fått hem en helt ny dator, börjar bygga, blir färdoig och ska kolla om allt funkar lixom, så startar den, och första problemet var att jag inte fick någon bild alls, körde via grafikkortet så vet inte om jag måste ha drivrutins skivan redan i eller vad jag nu behövde göra, hade inga ingångar på moderkortet så var tvungen att testa på grafikkortet, sen efter ett tag så funkar inte start knappen på fronten av chassit, så undrar nu vad problemet kan vara, kortis vid sladdarna ? eller vad kan det vara ? vet inte vad jag ska detaljera mig mer om, men skicka gärna frågor så ska jag försöka att vara extra snabb att svara, är ju andra datorn man bygger, men har kollat mycket video om att bygga, men om ni är tveksamma om jag har kopplat fel eller w/e så kan jag nog fixa en bild i själva datorn,

komponenter är
corsair 750D

MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3

Corsair H110i GTX CPU vattenkylning 280mm radiator, två stycken SP140L PWM fläktar

ASUS GeForce GTX960 2GB Turbo PCI-Express 3.0, "TURBO OC", DL-DVI-I,
HDMI 2.0, 3xDisplayPort

Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x
6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

HyperX Fury 2666MHz 16GB (4x4GB) 16GB 2666MHz DDR4 Non-ECC CL15
DIMM (Kit of 4)HyperX FURY Black Series

Dubbelkolla så att strömförsörjningen till moderkortet är kopplad ordentligt. Du har en tjock stor kabel som går till högersidan på moderkortet, och en (eller två) mindre kablar som går till en plats högre upp till höger på moderkortet, var säker på att dessa 4-pin kablar inte sitter i grafikkortet och vice-versa, dom ska inte passa, men vet att jag gjort detta misstag en gång själv och kortslöt moderkortet på något vänster.

Dubbelkolla även processorn så inga pins är böjda, detta kan orsaka alla möjliga skumma problem som te.x att du inte får bildskärm, eller att datorn inte startar alls.

Visa signatur
Permalänk

Med ett sånt fint moderkort borde du fått en lite kloss där man mycket enklare kan montera alla kablar från chassisladdarna, kolla om du har den så borde det lösa sig! Om inte nätagget gick, eller att du bara slog av strömmen

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Avstängd

@Sten sax påse: jag fick det och jag använde den, men där det är power led + och - så var dem enskillda, så var svårt att veta exakt vart dem skulle sitta, men jag testade dem i båda två situationerna, så - har vart på + och + har vart på - men det kan väl inte bli något större problem av det eller ? det är ju led lixom :S

Permalänk
Avstängd

grejjen är att knappen klickar ju när man trycker på den, men nu när den inte funkar så klickar det ingenting, så alltså kan kan det vara något i knappen isf ? det klickar INGET när man trycker in knappen

Permalänk
Avstängd

@ggalaxyy: måste jag byta kylpasta då efter ? eller behövs det inte för den korta stunden om jag är försiktig med ytan ?

Permalänk
Inaktiv

Som sagt redan kolla manualen hur kablarna ska sitta, det ända fel man kan göra är att kanske sätta texten på kablarna åt fel håll för de brukar gå i ändå, om någon vet om det spelar någon roll. Anslut eventuell ström till grafikkorten eftersom du sa att skärmen var svart.

Permalänk
Hedersmedlem

CX-nätagg till en X99-plattform? Vem rekommenderade det? Känns som väldigt konstigt val om man har pengarna till X99. Nätagget är en vital del för ett stabilt system, speciellt efter något/några år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro