rekommenderad 3D-skrivare till rimlig prislapp?(3-6000 SEK)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2009

rekommenderad 3D-skrivare till rimlig prislapp?(3-6000 SEK)

Det har hunnit rinna mycket vatten under broarna vad gäller 3D-skrivare och att de har blivit än bättre för konsumenter vad jag förstått, så jag tänkte att tekniken börjar kännas mogen nog att anamma här i hemmet.

Krav jag har högst på listan är att den ska ha hög yt-finish samt kunna skriva ut väldigt detaljerat vad gäller utskrifterna, tid kvittar, "time's all I got".

Då vi leker med tanken:
Jag har en trasig metalldel, ska kunna skriva ut denna, fast en som jag har scannat in i datorn och även fixat via datorn där delen är trasig, kunna ta med den utskrivna delen till ett produktionsband, ge de den färdiga delen, och de då kan scanna in den i deras system utan att jag behöver hålla på i CAD, och de då kan göra exakt samma del i metall.

Titta på Jay Leno så förstår ni syftet

Dock är priset och sen vart man ska köpa den de största frågetecknen, kan man få en bra 3D-skrivare för strax under 4 000? Tänker på denna som fått bra kritik från 3 privatpersoner på prisjakt, och som ligger högst i listan populärt sett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3135530 (Då tänkt göra samma modifikationer som den ena omdömesgivaren nämnt i omdömena, så det kan i ha med i beräkningen.

Eller finns det vettigare alternativ? Och vilka butiker är att rekommendera? Då jag förstått det som att det är mycket scam-företag som startas så här års till julhandeln :/

Priset jag tänkt hålla mig inom annars för övrigt är 3-6 tusen SEK, om man kan få en skrivare som åtminstone är något som kan vara värt pengarna, jag förväntar mig inte en top-of-the-line-printer, men en som gör sitt jobb åtminstone, med helst så lite felmarginaler som möjligt.

Och jag ser helst en färdig 3D-skrivare som man ev får skruva ihop enstaka komponenter.

Och har ni något annat alternativ i delar/kit, istället för färdiga 3D-skrivare som man behöver montera ihop själv så är även det ett alternativ, då man kan köpa lite delar var månad (mindre ekonomisk impact), så länge det finns en manual eller någon guide hur man sen monterar ihop det, jag vill dock helst inte ha något helt "plastic-pudding"-kit eller så (felstavat med flit ), utan rejäl metall är att föredra när det kommer till kuggghjul, samt det trubbiga spåret som kugghjulen ska kugga i, då plast-kugghjul och lång hållbarhet klingar dåligt i mina öron t ex, sen om stationära, icke-rörande delar är i plast gör mindre, och om nu plast-kit är det enda alternativ som ni kommer på så kan jag i värsta fall skriva ut bitar av spill-material så det är väl egentligen ett icke-problem.

Tack på förhand för alla svar.
Med vänliga hälsningar RazerBlader.

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Hur ofta tänkte du använda skrivaren? Shapeways eller liknande utskriftstjänst är väl att rekommendera för 1-5 utskrifter om året egentligen, dessutom kan de fixa i metall.

I den prisklassen du föreskriver är istortsett de absolut billigaste på marknaden; enda som ligger lägre är kit-skrivare som du får montera ihop själv:
http://www.ebay.de/itm/Sintron-3D-Drucker-Printer-full-Kit-fo...
( buildguide: http://www.lincade.org/review-and-build-instructions-for-the-... )
Enda som behövs till denna är någon form av skåp runt den så det inte samlas damm på den när du inte använder den, men det är relativt enkelt att bygga. wellpapp funkar fan, även om plexi eller aluminium är att föredra (och stabilare).

Kjell&co har ju vellemans k8200kit, men det är skräp. 3mm extrudern får genomgående dålig kritik av alla som försöker ha någon typ av exakthet, men de säljer även K8400 för nära 7000kr, vilken jag hört ska vara bra.

Annars är det 3d hubs som är den tillförlitliga källan -> https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Rekommenderar starkt Wanhao duplicator i3. Alla skrivare har ju positiva saker och negativa saker men duplicator i3 är en otroligt bra skrivare för det priset.

Positiva:
1. 100 microns i Lagerupplösning.
2. Skriver i många olika filaments typer.
3. Skriver relativt snabbt för att vara en sån billig skrivare.
4. Enkelt interface.

Negativa
1. Hög ljudvolym.
2. Lite jobbig kalibrering första gången man ska använda maskinen.

De problemen jag främsta har stött på är att reglera inställningarna för just utskriften (Vilken värme munstycke och heatbeden ska vara och vilken hastighet man ska använda).
Man lär sig hur man ska reglera det efter några misslyckade utskrifter (Tänk på att kalibrera ordentligt första gången du använder den annars kommer det uppstå många problem).

Happy printing

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2009

@Piratformat:

Tack för tipset, kollat in den, och dykt upp annat ekonomiskt som kostat (cykeln fick en del kärlek bl a ), men att jag uppskattar ditt utöfrliga svar och har kikat in den och känns skönt att du kan rekommendera den starkt då det kommer att bli den garanterat efter vad jag sett, läst och hört kring den, och ditt inlägg stärkte bara mitt val av den

har även hunnit komma en version 2, vilket jag anar är positivt för en annan som konsument, och kommer att bli den med ett egenbyggt bord samt plexi som ramar in den och som passar in till måtten, då jag ser det som en rolig leksak som även kommer synas,alternativt att bygga in den i en ljuddämpad låda för att få ner ljudnivån, utan att göra avkall på värmen som alstras/blir i skapande-processen

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Jag får väl flika in med FlashForge Finder. Fungerar väldigt bra och ganska mycket bara att skriva ut utan några problem. Bland de snyggaste utskrifterna jag sett också.

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2014

Köpte en Reprap Pro Ormerod 2 för ca 2 år sedan nu, lite halvmekig att bygga ihop men klart en positiv del i att lära sig så att man vet hur det fungerar när det börjar strula någonstans... kostade ca 7000kr och printar på bra, nu har den samlat damm ett tag på grund utav tidsbrist men ska damma av den snart igen och se vad för kul man kan skapa

Där finns "hardware" kit att köpa om man har någon som kan printa ut plast delarna... då blir de genast mycket mer ekonomiskt att köpa en. Om du är intresserad utav en sådan så kan jag printa ut 3d delarna som behövs till hardware kitet, det är bara att höra av dig.
Jag rekommenderar att köpa en man bygger ihop ifall man inte har tummen mitt i handen för det gör att man förstår sig på processen mycket mer än en färdig.