Det har hunnit rinna mycket vatten under broarna vad gäller 3D-skrivare och att de har blivit än bättre för konsumenter vad jag förstått, så jag tänkte att tekniken börjar kännas mogen nog att anamma här i hemmet.
Krav jag har högst på listan är att den ska ha hög yt-finish samt kunna skriva ut väldigt detaljerat vad gäller utskrifterna, tid kvittar, "time's all I got".
Då vi leker med tanken:
Jag har en trasig metalldel, ska kunna skriva ut denna, fast en som jag har scannat in i datorn och även fixat via datorn där delen är trasig, kunna ta med den utskrivna delen till ett produktionsband, ge de den färdiga delen, och de då kan scanna in den i deras system utan att jag behöver hålla på i CAD, och de då kan göra exakt samma del i metall.
Titta på Jay Leno så förstår ni syftet
Dock är priset och sen vart man ska köpa den de största frågetecknen, kan man få en bra 3D-skrivare för strax under 4 000? Tänker på denna som fått bra kritik från 3 privatpersoner på prisjakt, och som ligger högst i listan populärt sett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3135530 (Då tänkt göra samma modifikationer som den ena omdömesgivaren nämnt i omdömena, så det kan i ha med i beräkningen.
Eller finns det vettigare alternativ? Och vilka butiker är att rekommendera? Då jag förstått det som att det är mycket scam-företag som startas så här års till julhandeln :/
Priset jag tänkt hålla mig inom annars för övrigt är 3-6 tusen SEK, om man kan få en skrivare som åtminstone är något som kan vara värt pengarna, jag förväntar mig inte en top-of-the-line-printer, men en som gör sitt jobb åtminstone, med helst så lite felmarginaler som möjligt.
Och jag ser helst en färdig 3D-skrivare som man ev får skruva ihop enstaka komponenter.
Och har ni något annat alternativ i delar/kit, istället för färdiga 3D-skrivare som man behöver montera ihop själv så är även det ett alternativ, då man kan köpa lite delar var månad (mindre ekonomisk impact), så länge det finns en manual eller någon guide hur man sen monterar ihop det, jag vill dock helst inte ha något helt "plastic-pudding"-kit eller så (felstavat med flit ), utan rejäl metall är att föredra när det kommer till kuggghjul, samt det trubbiga spåret som kugghjulen ska kugga i, då plast-kugghjul och lång hållbarhet klingar dåligt i mina öron t ex, sen om stationära, icke-rörande delar är i plast gör mindre, och om nu plast-kit är det enda alternativ som ni kommer på så kan jag i värsta fall skriva ut bitar av spill-material så det är väl egentligen ett icke-problem.
Tack på förhand för alla svar.
Med vänliga hälsningar RazerBlader.