Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@data5:

På vilket sätt skulle det gynna AMD och Nvidia, att vägra stöda DirectX 12?

Frågan visserligen inte ställd till mig, men borde det inte bli enklare för grafikkortstillverkarna om de slipper utveckla drivrutinsstöd till både Vulcan och DX12 och istället kan fokusera på enbart Vulcan?

Precis som SteamOS kört på sitt översättningslager för DirectX till OpenGL så kan väl Windows ha ett generellt översättningslager för DirectX12 till Vulcan? Alltså en generell hårdvaruoberoende DirectX-drivrutin som bara översätter DirectX till Vulcan? Då kommer de som envisas med att köra DirectX fortfarande få stöd för detta genom Microsofts översättningslager och så kan grafikkortstillverkarna fokusera på drivrutiner för enbart Vulcan. I stället för halvdant stöd för både Vulcan och DirectX (beroende på begränsade utvecklar-resurser) så får vi ett bra stöd för Vulcan och Microsoft får tillhandahålla sitt stöd för det obsoleta DirectX.

På samma sätt kanske det går att göra ett generellt översättningslager mellan OpenGL och Vulcan så slipper de också att utveckla eget hårdvarustöd för det obsoleta OpenGL.

Då kommer mjukvaruutvecklarna fortfarande ha valet att köra OpenGL eller DirectX eller så går de direkt på Vulcan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu återstår det att se om det nu blir något av Vulkan bara. "Föregångaren" OpenGL har tappat enormt mycket mark till DirectX och i någon mån Metal. Det kan bli riktigt svårt och även jag tvivlar på att Vulkan lär få något större fotfäste på PC-marknaden, iallafall den som riktas mot konsumenter. I mobiler och annat samt i företagsvärlden är chanserna betydligt större.

Konsolportar.
Ifall Vulkan används för både konsol och PC finns det väl mycket att vinna. Därför finns det incitament att använda Vulkan före Direct3D 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tror Vulkan kan bli rätt så framgångsrikt, men inte på desktopmarknaden. Windows har dx12 och OS X har Metal, blir svårt att etablera sig bland dessa pengastarka organisationer. På mobilmarknaden lär nog Vulkan få ett fotfäste iom Android, men det lär ta till 2017-2018 innan +30% sitter på en Android version som stödjer Vulkan.

Varför inte OpenGL var ju nästan större än Directx till på 90 talet.

Skrivet av Luminous:

Jag hoppas Vulkan blir bättre än DirectX12. Det finns inga garantier, opengl hade länge rykte om sig för att vara effektivare än DirectX men det ändrade sig när DirectX11 kom.
Om Vulkan inte blir bättre så kommer det hamna i skuggan ännu fortare, de flesta kommer välja bort det ändå av ren princip eller för att directX förblir enklare.
Jag hoppas i alla fall Id software fortsätter med Vulkan!

Jag med så vi slipper MS monopolet på spel grafik.

Skrivet av Jockew1989:

Tror tyvärr steam OS är dödsfött, har väldigt svårt att se hur det skulle kunna slå på någon bredare marknad, öppenhet är såklart bra men det förutsätter ju att produkterna faktist visar sig leverera, men men bara framtiden kan utvisa detta

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om Vulkan slår igenom.

Skrivet av Cocosoft:

Konsolportar.
Ifall Vulkan används för både konsol och PC finns det väl mycket att vinna. Därför finns det incitament att använda Vulkan före Direct3D 12.

Låter ju mycket låvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Frågan visserligen inte ställd till mig, men borde det inte bli enklare för grafikkortstillverkarna om de slipper utveckla drivrutinsstöd till både Vulcan och DX12 och istället kan fokusera på enbart Vulcan?

Precis som SteamOS kört på sitt översättningslager för DirectX till OpenGL så kan väl Windows ha ett generellt översättningslager för DirectX12 till Vulcan? Alltså en generell hårdvaruoberoende DirectX-drivrutin som bara översätter DirectX till Vulcan? Då kommer de som envisas med att köra DirectX fortfarande få stöd för detta genom Microsofts översättningslager och så kan grafikkortstillverkarna fokusera på drivrutiner för enbart Vulcan. I stället för halvdant stöd för både Vulcan och DirectX (beroende på begränsade utvecklar-resurser) så får vi ett bra stöd för Vulcan och Microsoft får tillhandahålla sitt stöd för det obsoleta DirectX.

På samma sätt kanske det går att göra ett generellt översättningslager mellan OpenGL och Vulcan så slipper de också att utveckla eget hårdvarustöd för det obsoleta OpenGL.

Då kommer mjukvaruutvecklarna fortfarande ha valet att köra OpenGL eller DirectX eller så går de direkt på Vulcan.

Om vi inte bara tänker Windows; Hur blir det med Apple och OS X då? Hur blir det med iOS? Är det inte Apples Metal som gäller där?

Eller, med tanke på att Apple sitter med i gruppen bakom Vulkan, är det på gång något på den fronten?

Tror att det måste till innan vi kan få ett lite bättre och något mer heltäckande API sett till portabilitet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Konsolportar.
Ifall Vulkan används för både konsol och PC finns det väl mycket att vinna. Därför finns det incitament att använda Vulkan före Direct3D 12.

Även jag är nyfiken på hur det ligger till där i verkligheten. Vet ju att de på DICE som tag fram föregångaren till Vulkan (Mantle) faktiskt sneglade väldigt mycket på just XBOX-API:erna som en förebild när de skapade det. Så det borde ju ligga rätt nära tillhands där.

Sony sitter ju även med i gruppen bakom Vulkan; vad är status där? Kommer detta till PS4 eller framtida generationer PlayStation?

Väldigt mycket oklart och lite dåligt med information här tycker jag. Förhoppningsvis blir det snart mer klarhet i detta. Någon som kan hjälpa till och som har koll på detta?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Är det inte så att SteamOS har sämre prestanda än Windows för att det ligger ett översättningslager på SteamOS? Alltså från DirectX till OpenGL. Om spelen istället skulle drivas av Vulkan slipper man det, vilket rimligtvis skulle resultera i helt andra siffor.

SteamOS i sig har inget sånt översättningslager, där är det OpenGL som gäller. Vissa spel kanske använder såna lager, men det är då speltillverkarna som själva lagt in det och inget som är inbyggt i OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om vi inte bara tänker Windows; Hur blir det med Apple och OS X då? Hur blir det med iOS? Är det inte Apples Metal som gäller där?

Eller, med tanke på att Apple sitter med i gruppen bakom Vulkan, är det på gång något på den fronten?

Tror att det måste till innan vi kan få ett lite bättre och något mer heltäckande API sett till portabilitet.

Jag tänkte i och för sig inte bara Windows när jag också nämnde OpenGL (täcker alltså även Linux som jag använder mer än windows).
Apple-grunkor har jag tyvärr ingen koll på, men pricipen är väl densamma, de fixar ett översättningslager mot Vulcan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Konsolportar.
Ifall Vulkan används för både konsol och PC finns det väl mycket att vinna. Därför finns det incitament att använda Vulkan före Direct3D 12.

Om Vulkan blir aktuellt bland de olika konsolplattformarna. De har redan APIer som arbetar nära hårdvaran så frågan är hur stort intresset blir till att byta ut det.

Återstår att se hur det blir iallafall. Finns rätt många tänkbara scenarion som kan bli relevanta här. Vi har ju helt klart nått en punkt där vi faktiskt har ett API som på allvar kan utmana och kanske på sikt kan ta bort Microsofts dominans på området (för PC's).

Den stora frågan är väl vad som kommer första. Riktiga DirectX 12-spel eller Vulkan-spel. Fable blev framflyttat blandannat, den skulle troligen ha blivit det första lanserade DX12-spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den stora frågan är väl vad som kommer första. Riktiga DirectX 12-spel eller Vulkan-spel.

Ashes of the Singularity (DX12) har väl redan släppts på Early Access?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd

Det kommer bara bli en enda stor soppa alltihop snart eftersom DirectX är en standard, ska man dessutom behöva välja vilka spel man vill spela efter vad de är programmerade för så kommer det till slut bara bli skit av alltihop.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IshethZenunim:

Ashes of the Singularity (DX12) har väl redan släppts på Early Access?

Möjligt men jag väljer att inte räkna med icke-färdiga produkter. Nu vet jag förvisso inte när det spelet kan tänkas vara klart så kan ju hända att den blir först ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer bara bli en enda stor soppa alltihop snart eftersom DirectX är en standard, ska man dessutom behöva välja vilka spel man vill spela efter vad de är programmerade för så kommer det till slut bara bli skit av alltihop.

DirectX är bara en av flera standarder. Man har alltid fått välja vilket spel man vill spela efter vad de är programmerade för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samots:

DirectX är bara en av flera standarder. Man har alltid fått välja vilket spel man vill spela efter vad de är programmerade för.

Behövs knappast en till och DirectX är den standard som används mest.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Av rent principskäl så gillar jag inte att Microsoft låser senaste DirectX till senaste Windows versionen.. om OpenGL skulle ta över och vara crossplatform så känns det som en bättre väg.
Men känns ju något tveksammt då många utvecklare verkar välja DirectX.

Fungerar det på ett annat sätt på någon annan plattform?
Ger tex Apple ut liknande uppdateringar på gamla iOS versioner?
Gör Google det för Android?
Antar att Linux kan vara ett undantag men det lär säkert finnas en gräns för även där.

Tycker också att det i stort sett får sägas vara ett icke problem numera eftersom Microsoft erbjuder gratis uppdateringar från tidigare OS.

I övrigt skall AMD ha stor cred för detta, kul också med fler konkurrerande tekniker på marknaden under förutsättning att det inte leder till en ohanterlig fragmentering.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Fungerar det på ett annat sätt på någon annan plattform?
Ger tex Apple ut liknande uppdateringar på gamla iOS versioner?
Gör Google det för Android?
Antar att Linux kan vara ett undantag men det lär säkert finnas en gräns för även där.

Tycker också att det i stort sett får sägas vara ett icke problem numera eftersom Microsoft erbjuder gratis uppdateringar från tidigare OS.

I övrigt skall AMD ha stor cred för detta, kul också med fler konkurrerande tekniker på marknaden under förutsättning att det inte leder till en ohanterlig fragmentering.

Det är det jag är rädd för att det kommer att ske med det här.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tänkte i och för sig inte bara Windows när jag också nämnde OpenGL (täcker alltså även Linux som jag använder mer än windows).
Apple-grunkor har jag tyvärr ingen koll på, men pricipen är väl densamma, de fixar ett översättningslager mot Vulcan?

Tror att det kan vara vettigare att fundera mer på det, då både OS X och iOS är betydligt större plattformar för spel (och rent generellt på klientsidan) än vad någon variant av Linux någonsin varit.

Man borde helt klart börja där det är flest spelare tycker jag. Inte så stor idé att optimera för något som väldigt få använder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fungerar det på ett annat sätt på någon annan plattform?
Ger tex Apple ut liknande uppdateringar på gamla iOS versioner?
Gör Google det för Android?
Antar att Linux kan vara ett undantag men det lär säkert finnas en gräns för även där.

Stämmer. För nya API:er och tekniker så måste man i princip alltid uppdatera till nya versioner av både iOS och OS X för att få det.

Nu har jag ingen stenkoll på Google och Android (även om dottern kör det på sin Experia), men för en massa år sedan när jag själv körde Android på 2.x så kom det nya API:er och funktioner i 3.0/4.0 som aldrig porterades bakåt.

Efter att ha uppgraderat telefonen ifrån 2.1 (som den lanserades med) till 2.2, som fanns ute när jag köpte den, så var jag körd gällande nya versioner. Kom aldrig några fler uppdateringar tyvärr (lackade då lite ur på Android och gick över till Windows och iOS på mina egna telefoner/plattor, men köpt billiga Androider till dottern i familjen).

Skrivet av havoc:

Tycker också att det i stort sett får sägas vara ett icke problem numera eftersom Microsoft erbjuder gratis uppdateringar från tidigare OS.

Håller jag helt med om.

Tycker både Microsoft och Apple är generellt rätt bra på detta, även om undantag finns givetvis även här (tex WP7 -> WP8 där man bytte ut hela grundsystemet ifrån CE till NT är ett exempel på det, och nu med W10 där telefoner med för lite minne inte stöds).

Här har jag som sagt haft betydligt mer problem med Google och tillverkare av Android-enheter (ZTE, Samsung, Sony) som helt lämnat mig i sticket bara efter något/några få år på marknaden.

Så skulle jag tvingas köra Android någon gång i framtiden så skulle det för min del endast vara Googles egna Nexus-enheter som gällar (annars är det rena lotteriet om man får några större uppdateringar eller inte).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Feeetttt!!! Jäklar vad jag längtar tills jag kan börja leka med Vulkan, och eventuellt skriva ett backend i min renderare med det istället för OpenGL 4.4!

OpenGL är ju den enda öppna standarden därute som dessutom har implementeringar i princip alla operativsystem/miljöer, fattar inte varför Microsoft fortsätter bråka om att ha kvar DX. Ett bra steg i riktningen frammåt (för allihopas bästa) skulle ju vara om MS övergav DX och började bidra till Khronos istället.

Permalänk
Medlem

Freedom är värt lite FPS..

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

*Snip*

Så skulle jag tvingas köra Android någon gång i framtiden så skulle det för min del endast vara Googles egna Nexus-enheter som gällar (annars är det rena lotteriet om man får några större uppdateringar eller inte).

Även Nexus har officiellt stöd en begränsad tid (även om den är lång jämfört med andra tillverkare som endast i sällsynta fall verkar uppdatera sina produkter..). Min Nexus 4 får inga större uppdateringar längre och är kvar på Android 5.x någonting. För Android så skulle jag personligen inte köpa något annat än en Nexus just av anledningarna du nämner i ditt inlägg. Lite synd att de inte subventioneras längre vilket gör de lite väl dyra sett till vad de levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Behövs knappast en till och DirectX är den standard som används mest.

Om Vulkan nu visas vara potent nog så kommer detta förhoppningsvis ändras. Det behövs verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Behövs knappast en till och DirectX är den standard som används mest.

Men DirectX är fortfarande låst till en plattform. Jag håller med om att det inte är bra om det blir för många standarder men i fallet med vulkan så är det ju så många av dom stora företagen som bidrar. Jag kan inte tänka mig att vulkan missgynnar någon mer än microsoft.

Permalänk
Medlem

Varför blir inte Valve en promoter i/av Vulcan?

Ska de hålla på med Steam machines får de bannemig anstränga sig.

Och varför har Apple plötsligt gjort ett eget API, när de varit totalt ointresserad av spelmarknaden under alla år? De borde gå in i Vulcan istället. Jävla trams. Det är Apple, och de ska göra allt på sitt vis förstås. Men jag tycker det känns lite desperat. De har väl fått slut på idéer nu, så de greppar väl de halmstrån de får syn på. Ypperligt dålig timing dock.

Skrivet av Wyver:

@Mikael07:
Här har arstechnica testat steam os... T.om. I Source Engine haltar Steam Os efter Windows 10.
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.003-980x735.jpegwot, har Steam lämnat beta och redan hunnit till version 2?

Länk till artikeln

Skrivet av Rajat:

Det är det jag är rädd för att det kommer att ske med det här.

På vilket vis skulle fragmentering vara dåligt för dig och mig? Uppriktig fråga, för jag ser inte vad det skulle kunna vara. Och utan att grubla vidare tänker jag att oavsett problem borde det vara bättre med en "fragmenterad" API-marknad än ett monopol låst till en plattform, och faktiskt också till ett enda OS.

Apropå det tycker jag Microsoft spelar lite högt med DX12. Det finns inte så stora incitament att uppgradera OS längre. Windows 7 är liksom "good enough" gällande både funktion och säkerhet, och Win10 känns inte så värst populärt, även om det inte är samma aversion som med Win8.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Är det inte så att SteamOS har sämre prestanda än Windows för att det ligger ett översättningslager på SteamOS? Alltså från DirectX till OpenGL. Om spelen istället skulle drivas av Vulkan slipper man det, vilket rimligtvis skulle resultera i helt andra siffor.

Finns det tester mellan Windows och SteamOS spel, vilka drivs native av OpenGL?

Massviss, och mycket beror på vilka spel det är. Vissa ger en fördel för Linux medans andra för Windows.

Ars gjorde en, sedan har du också PenguinRecordings som brukar köra:

Skrivet av strejf:

Det är ganska avgörande att finnas tillgänglig på marknaden så tidigt som möjligt. Om Vulkan färdigställs 2016 kanske vi kan räkna med att spel/drivrutiner är färdiga någon gång 2017. Kan vara för sent då om DirectX 12 nästan är ett år före.

Drivare har redan påbörjats, Nvidia var snabba med att annonsera att de kommer ha drivrutiner ute med Vulkan stöd samma dag som APIet lanseras. Valve har redan Vulkan stöd i sin sourcemotor och presenterat det på olika talks. Oxide games presenterade sitt spel med vulkan körandes också.

Skrivet av Rajat:

Behövs knappast en till och DirectX är den standard som används mest.

DirectX är en proprietär lösning som funkar bara på Microsoft utvalda platformar. Nästan som att kalla docx som standard när bara 1 office program i x version kan öppna dokumentet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Freedom är värt lite FPS..

Ja i teorin ja men vad om du inte har råd med ett gtx 1080 ti då, men vi hoppas ju att vulkan kommer ha bättre prestanda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Och varför har Apple plötsligt gjort ett eget API, när de varit totalt ointresserad av spelmarknaden under alla år? De borde gå in i Vulcan istället. Jävla trams. Det är Apple, och de ska göra allt på sitt vis förstås. Men jag tycker det känns lite desperat. De har väl fått slut på idéer nu, så de greppar väl de halmstrån de får syn på. Ypperligt dålig timing dock.

Verkar tyvärr som Apple inte tänker jobba vidare med vare sig OpenGL eller Vulkan, man inriktar sig i stället på Metal även för OSX. Apples namn fanns tidigare alltid med när SIGGRAPH kör sina OpenGL presentationer, men det har inte varit fallet när man presenterat Vulkan. Känns också som Apple helt slutat uppgradera till nyare OpenGL versioner, framtiden för OSX/iOS verkar helt enkelt vara Metal. I teorin kan ju AMD/Nvidia erbjuda drivare för OSX med Vulkan stöd, men "3:e partsdrivare" och "OSX" skriker "irrelevant marknadsandel" lång väg.

Hade OSX och framförallt iOS kört Vulkan samt om Windows-versionen får konkurrenskraftig prestanda mot DX12 hade Vulkan varit en given succé i.o.m stöd hos alla plattformar som är viktiga för konsumentmarknaden. Med Android som enda givna plattform för Vulkan finns fortfarande en chans, men inte alls självklart att Vulkan får något relevant fäste bland Windows-spel, något som i så fall är riktigt dåliga nyheter för Valve då möjligheten att Steam-machine ska ta fart helt hänger på att Vulkan blir populärt på PC-sidan.

Nu finns ju inga färdiga titlar för vare sig DX12 eller Vulkan till Windows och tittar man på respektive teknik är de ju väldigt snarlika i design, d.v.s. på ytan verkar det inte finnas någon direkt fördel för något av APIerna. Fördelarna för Vulkan är om det blir viktigare att stödja fler plattformar (och man får hoppas att så blir fallet).

En andra fördel jag sett så här långt är att man redan från start designat Vulkan så det i absolut möjligaste mån ska göra det enklare för utvecklare, både att hitta logiska fel och prestandaproblem. Om detta är tillräckligt mycket bättre än DX12 så kan denna finess helt klart vara nog för Vulkan ska ta fart på Windows. Finns flera exempel där den i någon mening "sämre" tekniken vunnit tack vare bättre/enklare stöd för utvecklare då bättre/enklare utveckling betyder billigare utveckling. Lägre kostnader är något som nästan alltid går hem hos företagen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Vulkan bör, om något, kunna minska fragmenteringen. I dag används Metal, OpenGL, OpenGL ES och DirectX i olika varianter. Åtminstonde några bör kunna ersättas av Vulkan, alternativt middleware byggt på Vulkan. Tyvärr är Apple inte med på tåget, men förhoppningsvis lyckas Vulkan (+middleware) ersätta några av dom andra API:erna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon19434:

Vulkan bör, om något, kunna minska fragmenteringen. I dag används Metal, OpenGL, OpenGL ES och DirectX i olika varianter. Åtminstonde några bör kunna ersättas av Vulkan, alternativt middleware byggt på Vulkan. Tyvärr är Apple inte med på tåget, men förhoppningsvis lyckas Vulkan (+middleware) ersätta några av dom andra API:erna.

OpenGL har ju alltid varit det enda öppna & crossplatform API:et, Vulkan kommer att följa samma led (båda är utvecklade av Khronos). Vulkan lär minska fragmenteringen lika mycket som OpenGL har gjort, dvs ganska lite i praktiken, även om båda har väldigt hög ptential för det.

Permalänk
Medlem

Hade man kunnat ha en Linux PC som presterade bra i spel skulle jag hoppa över dit direkt, inget fan av Windows. Kom snarast Vulkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

@anon214934: Problemet med OpenGL är att det i teorin finns två olika (OpenGL samt OpenGL ES), men i praktiken så är det ett OpenGL per hårdvarutillverkare och plattform pga drivrutinssituationen. Min förhoppning är att Vulkan INTE blir dödat av spel-specifika hack i drivrutiner och därmed blir en stabilare och mer attraktiv plattform att utveckla för.

Dock är min teori att middleware kommer bli mycket vanligare (eftersom Vulkan/DX12 är väldigt kämpiga att utveckla mot), men det är en typ av fragmentering som jag själv ser som rätt positiv.