Permalänk
Medlem

Mus dubbelklickar av sig själv

Hej,

Har en Logitech Revolution mus som är en gammal trotjänare, men den har börjat strula på vänster musknapp.

Symptomen är att den:
1) Dubbelklickar när den inte ska (när jag enkel-klickar)
2) "Släpper" när jag håller intryckt (vänster knapp här också)
3) "Tar inte" (vänster)

Håller/trycker jag hårt och koncist så funkar den alltid men vanligen och titt som tätt så är det ovanstående symptom.

Innan jag provar att riva isär den tänkte jag höra om det finns någon med liknande erfarenhet eller erfarenhet av microbrytare. Någon chans att det går att åtgärda med rengöring (om jag ens lyckas ta isär den utan att förstöra den)? Har blåst allt jag kan med tryckluft utifrån utan verkan.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv haft samma problem på ett antal Steelseries Ikari för en massa år sedan, lyckades aldrig få bukt på det med tryckluft eller nedmontering, enklaste lösningen är nog att skaffa sig en ny mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd

Har också varit med om det. Köp ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om en mus som inte får det här problemet. Dock klickar jag en 8-9 miljoner gånger om året, får detta problem inom första året på vilken mus jag än provat.

Att slå den i bordet brukar lösa det på mina Qpad 5k (inne på tredje efter två garantiärenden). Långsiktigt blir det ju dock bara mer problem, min klickar nu upp mot fem gånger varje gång. Men för stunden har det fungerat (tillämpat samma metod på andra möss med liknande resultat).

Slår aldrig utrustningen i bordet annars, detta är sista utvägen. Musen är ju ändå skrot redan.
Håller musen med hela handen som tänkt och klappar ner den plant i bordet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har varit med om det med x antal trådlösa(!) möss.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Jag har varit med om detta med min trotjänare, MX510. Det har berott på två olika saker. En har varit att kabel har varit dålig, alltså att ledare har gått av. Detta har jag löst genom att kapa sladden och löda om kablarna som har gått av.

Den andra gången behövde jag byta en brytare till knappen som påverkades. Jag passade då på att byta alla brytare i musen. Dessa är så kallade microswitches, du kan i princip ta vilken brytare du vill från någon gammal mus. Du kan också köpa nya. Om du gillar musen och inte kan få tag på en likadan är det väl värt arbetet, men kan du köpa en likadan kan det vara värt att slippa det, om lödning inte är något du känner dig bekväm med.

edit: Jag menar alltså inte att detta absolut är ditt problem, men det låter som att det skulle kunna vara det. Om du har en multimeter så går det att testa brytaren, det är svårare med kabelbrott.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en Logitech 500. Det var 3 års garanti på den så jag trodde jag skulle få en ny eftersom den bara var två år, men tji fick jag. Affären påstod att garantin gällde från tillverkningsdatum och tydligen hade de suttit på den minst ett år innan de sålde den.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hade samma problem med en Logitech 500. Det var 3 års garanti på den så jag trodde jag skulle få en ny eftersom den bara var två år, men tji fick jag. Affären påstod att garantin gällde från tillverkningsdatum och tydligen hade de suttit på den minst ett år innan de sålde den.

Då lurade dom dig. Garantin gäller från inköpsdatum.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Hade samma problem med en Logitech 500. Det var 3 års garanti på den så jag trodde jag skulle få en ny eftersom den bara var två år, men tji fick jag. Affären påstod att garantin gällde från tillverkningsdatum och tydligen hade de suttit på den minst ett år innan de sålde den.

Det här förtjänar nästan en egen tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har hänt både med logitech G700 och G700s för mig, tycks vara vanligt med logitech?

Permalänk
Medlem

Detta var vanligt på razer mössen förut, vet inte om det är det längre

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Om det hjälper någon så har jag åtminstone lyckats avsevärt mildra problemet med dubbelklick för stunden. Följde bl.a. denna guide som är för en annan modell men det är samma mikroswitchar i den, vari problemet ligger: http://www.redferret.net/?p=31008

Här är en guide hur man öppnar just MX Revolution: http://blaisephoto.fr/photos-de-la-souris-logitech-mx-revolut...

Ett otroligt pillergöra att öppna mikrobrytaren och det absolut värsta momentet var att försöka pilla tillbaka den lilla tunna kopparbrickan efter att ha böjt till den lite. Gjort proceduren två gånger för den blev bara marginellt bättre efter första försöket. Tog väl drygt en timme varje gång. Just nu är vänsterknappen rätt ok men allt böjande och pillande med den lilla kopparbrickan i mikrobrytaren har gjort att den ändrat känsla lite och blivilt lite mjuk i klicken.

Kan bara rekommendera proceduren för den som har tålamod, bra syn när det gäller små saker och en relativt stadig hand (och att musen i fråga är "expendable"). Men det är inte omöjligt!

Men för stunden kör jag på med min gamla kära MX Revolution. Det jag också har gjort är att beställt 5st nya mikrobrytare från Kina via E-bay. C:a 20kr inkl. frakt. Jag kommer först att testa att flytta en ny fräsch kopparplatta från en ny mikrobrytare till den befintliga och se om det blir bra. Funkar inte det så åker nog lödkolven fram och så byter jag hela mikrobrytaren.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES:

Tack, bra svar! Det var internt i mikroswitchen problemet var (och delvis fortfarande är). Se mitt inlägg ovan om du vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att byta brytare, det är ett väldigt vanligt fel på många möss då nästan alla använder samma Omronbrytare, jag har bytt på ett gäng möss och de blir som nya efter renoveringen. Man kan samtidig passa på att byta glidytorna eftersom skruvarna ofta sitter under dem så brukar man vara tvungen att plocka bort dem för att kunna byta brytare, man bör även passa på att göra rent allt inuti, speciellt lager och läsgafflarna snurrar ju upp damm och hårstrån efter en tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...speciellt lager och läsgafflarna snurrar ju upp damm och hårstrån efter en tid.

Haha, ja du skulle ha sett vilken virvel av katthår som satt och strålade ut från centrum av mushjulet innuti den.

Edit: Ps. Jättebra glidytor på min Logitech. Segt klister som verkar gå att ta bort och sätta dit hur många gånger som helst!

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

@I_KILL_HORSES:

Tack, bra svar! Det var internt i mikroswitchen problemet var (och delvis fortfarande är). Se mitt inlägg ovan om du vill.

Fint att du identifierade problemet! Då är det bara att invänta mikrobrytare och löda på, borde gå som en dans.