TP-Link Talon AD7200 första Wigig-routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51582:

Anekdotiskt, undantagsexempel finns alltid (även Apollo 13 gick fel).

Apple Airport routrar är de mest stabila du kan köpa som konsument, och kanske även enterprise. De använder VxWorks som är samma OS som NASA använder i sina rovers på Mars.

http://www.extremetech.com/extreme/134041-inside-nasas-curios...

Defenitivt inte snabbast eller bäst räckvidd, men väldigt pålitliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, fel val av ord, men NASAs rovers ska inte prata med en standardiserad Wifi Android telefon eller en Dell Laptop, eller hur? Så pålitlighet i all ära, var är kompatibiliteten?

Problemet de hade var att "allt fungerade jättebra hemma", på landsbygden (ena Apple router ägarens ord, inte mina), men i en stad där 20+ Wifi anslutningar av styrka finns inom räckvidden, så hade denna enhet inte en chans, inte ens med Apples egen laptop. Den ena kunde inte ens ställa in IP info, utan var helautomatisk och kunde tydligen inte ens etablera nätverk hälften av gångerna och behövdes startas om flera gånger på en vecka.

Windows ME och Vista var faktiskt ett välfungerande OS, utan problem, tills man lade till allt "extra" lull lull, sen vet du säkert resultatet.
Därför anser jag tex en Asus AC router av vettig typ, där mjukvara dessutom går att byta till förbättrad version, är 100 gånger bättre. Både enligt kompatibilitet tänk, då den fungerar med allt och alla enheter jag har testat och även stabilitet då den klarar av att hålla denna stabilitet i otroligt mer komplex miljö, med andra sändare, än ett speciellt syfte i en Marslandare där du bara har "en" sändare.

Permalänk
Inaktiv

Låter som en okunnig användare, du kan ställa in massor med inställningar på en Apple Airport.

Så länge du kör 5GHz finns det oftast tillräckligt med frekvenser för att undvika överlappning (enligt wikipedia kan 5GHz 802.11n ha åtminstone 23 unika kanaler). Det är snarare så att den routern var inställd på 2.4 GHz där endast 3 nätverk kan överlappa innan de stör ut varandra, har inget med Apple att göra.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Antar att det alltid finns undantag.
Men här citat från en review från 2011 på gamla Airport Extreme "5th generation" hos Anandtech:

"I guess the reason that I personally use an Airport Extreme (in conjunction with another device for NAT) is that it's really one of a small number of 802.11n dual-band APs I've tried that actually works without locking up, becoming unstable periodically, dropping the session from overheating when being pushed to 100% for hours, or requiring a daily reboot. There are just so many other consumer level 802.11n APs that either fall short or are incredibly frustrating and unreliable. Thus far, I've been using an Airport Extreme Gen 5 and Time Capsule Gen 4 as my primary AP with over 12 devices attached to each one for the greater part of a month without a single instability. It's that kind of stability that really sells it for me, even with 3x3:3 out of the picture."

http://anandtech.com/show/4577/airport-extreme-5th-gen-and-ti...

Stämmer väl överens med mina erfarenheter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Teo Demis:

Så nu ska alla routrar se ut som lucia mössa

ja kan nog tänka mig ett antal saker som är riktigt stört, som du inte vill ha liggandes hemma om ex föräldrarna kommer på besök.

en papperskorg skulle ju annas kunna vara ett sätt försöka dölja den, eller att antennerna sitter i en vinyltapet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51582:

Låter som en okunnig användare, du kan ställa in massor med inställningar på en Apple Airport.

http://i.imgur.com/8mViXjm.png

Så länge du kör 5GHz finns det oftast tillräckligt med frekvenser för att undvika överlappning (enligt wikipedia kan 5GHz 802.11n ha åtminstone 23 unika kanaler). Det är snarare så att den routern var inställd på 2.4 GHz där endast 3 nätverk kan överlappa innan de stör ut varandra, har inget med Apple att göra.

Låter mer som en Apple fantast som inte förstår verklighet. Jag har ställt in i runda slänga 100-tals routrar och Wifi lösningar genom åren. Det är trots allt en del av mitt jobb. Men jag antar att du då också kan knepen med att kalibrera signalstyrka/pakettider och timeouts för att få bäst prestanda utan ECC-förluster? Eller vem är den okunniga?

Detta är erfarenheter från kunders utrustning som bråkat, och den ena gick att ställa in som du visar här ovan. Men den andra bara vägrade fungera. Kan mycket väl vara att den var trasig, men kunden som sagt sa att den fungerade utmärkt hemma.

Problemet med den som gick att ställa in var att deras PC laptop (icke Apple då) fick enorma problem, både med stabilitet och med prestanda. Anslöt dock denna datorn (som först antogs vara defekt) till en annan Wifi AP, fungerade allt perfekt. Så lösningen blev att byta ut routern mot en ASUS RT-AC66U, som har fungerat klockrent för samtliga, oavsett märke. Detta är min erfarenhet, och vad som skett. Sen kan du argumentera allt du vill om "okunnighet".

Och jag vet hur kanalerna ligger, och du har faktiskt 4 kanaler på 2,4 men kanal 14 används sällan då stödet inte finns i all utrustning. Om jag använder min telefon med Wifi Analyser så har du i runda slänga en bergskedja...

Dvs där är så många sändare att folk utanför min kontroll har börjat sätta in kanal 13, 3 och 9 bara för att där iaf är en signaltop som de tror är fri. Störningarna bli dock betydligt större vilket mycket väl kan vara orsaken till att problemen uppstår med vissa routrar (det är inte bara de 2 från Apple, utan många andra billiga också). Gör jag en sändarlista från en monterad proffs AP så pratar vi 30+, lätt, sändare, på 2,4Ghz, dock är ca hälften av dem så svaga att de inte ska störa iaf

5Ghz är betydligt bättre, där på vissa våningar är där fortfarande lediga frekvenser i lägre bandet. En ensam sändare i mellan bandet och ingen i det högre. Långt ifrån alla kan jag styra över, annars hade betydligt fler haft 5Ghz, men de jag monterar idag är alltid AC och 5Ghz.

Dock kan jag lägga till kusinen i Småland som också fick byta. Notera att detta är en "Apple" familj, med Ipad, Apple TV, rubbet. Mannen jobbar delvis för Apple så de får lite erbjudande mm. Dock kunde inte han, eller hans Apple tekniker få frugans HTC One eller hennes OnePlus One att prata med deras router utan problem. (Notera att jag har inte varit inblandad i detta utan fick infon om detta från dem)
Deras lösning... en bra 3:e part router. Allt fungerade direkt.

Mao, Apples utrustning fungerar bra med Apple, men inte alltid med "annan" hårdvara.

Skrivet av star-affinity:

@Paddanx:

Antar att det alltid finns undantag.
Men här citat från en review från 2011 på gamla Airport Extreme "5th generation" hos Anandtech:

"I guess the reason that I personally use an Airport Extreme (in conjunction with another device for NAT) is that it's really one of a small number of 802.11n dual-band APs I've tried that actually works without locking up, becoming unstable periodically, dropping the session from overheating when being pushed to 100% for hours, or requiring a daily reboot. There are just so many other consumer level 802.11n APs that either fall short or are incredibly frustrating and unreliable. Thus far, I've been using an Airport Extreme Gen 5 and Time Capsule Gen 4 as my primary AP with over 12 devices attached to each one for the greater part of a month without a single instability. It's that kind of stability that really sells it for me, even with 3x3:3 out of the picture."

http://anandtech.com/show/4577/airport-extreme-5th-gen-and-ti...

Stämmer väl överens med mina erfarenheter.

Som sagt, n routrar var en djungel, och det kan mycket väl vara så att Apple då hade den bästa produkten. Detta var ju en tid där man använda rätt dålig hårdvara och inte hade DD-WRT som alternativ heller. Dock har en hel del hänt på typ 5 år, och många nya laptops har rätt dålig N prestanda, då allt är optimerat för AC teknik.

Idag även många bra routrar utbytbar mjukvara, och AC routrarna i bra klass har också bra hårdvara under huven och även betydligt bättre stabilitet än tex någon gammal D-Link/Netgear router. Det är mao enklare att hitta ett bra alternativ idag, om man bara vet vad man letar efter.

Personligen kör jag en Linux brandvägg/Router de senaste 10 åren, tom samma gamla P3a de senaste 10 åren. Bootade förr från en CD och lagrade på ett 16MB USB minne. Idag kör den SD kort istället.
För AP har jag dock bytt mellan en till en annan genom åren pga tekniken har blivit nyare, men oavsett så har jag kört dem som endast AP, vilket gör många av dem bättre faktiskt.

Nu senast satt jag och valde mellan en ASUS AC router (för att byta ut hela kittet) eller en ordentlig AP. Efter att ha läst lite tester och så, insåg jag att jag inte längre behöver min PC router, eller värsting AP, då ASUS routern är bra nog att ersätta dem båda, vilket jag också sett på jobbet i praktiken.

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ju inte helt oväntat, jag är medlem sedan 2004 och har alltid läst SC mest för de underhållande kommentarerna. Det här var mitt första inlägg då jag kände att jag hade något intressant att tillägga, självklart dröjde det inte mer än två inlägg för att bli dumförklarad apple fantast av en TL/DR linux zealot.

Jag kommer i framtiden avstå från att kommentera på forumet, livet är för kort för dessa dumheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag tvivlar inte på att det finns bra routrar från andra tillverkare än Apple, men Apples routrar är kända för att vara stabila och det är knappast bara min egen subjektiva bedömning.

Vilken modell var det familjen du talade om hade problem med? Är det AC-versionen? Jag har andra enheter än Apples (Nexus 7, PS3 och PS4) anslutna till routern hemma (det är dock den äldre N-versionen som i testet hos Anandtech) och det har inte varit något problem. Men visst, det kan säker finnas scenarion där vissa enheter has svårt att ansluta. Men det betyder ju inte att själva routern i sig inte är stabil.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är detta som är så tråkig med konsument routers, det finns knappt någon modell som är något att ha, alla behövs startas om titt som tätt, de kraschar och gud vet allt. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att göra en hyfsad router. Jag hade köpt en långsam men stabil router över en snabb och ostabil alla dagar i veckan.

Jag har lyckats köpa någon belkin router som inte har behövt någon omstart på säkert ett år nu. Men å andra sidan så används den knappt heller =P

En pinne behöver inte startas om, köp en pinne! ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av anon51582:

Låter som en okunnig användare, du kan ställa in massor med inställningar på en Apple Airport.

http://i.imgur.com/8mViXjm.png

Så länge du kör 5GHz finns det oftast tillräckligt med frekvenser för att undvika överlappning (enligt wikipedia kan 5GHz 802.11n ha åtminstone 23 unika kanaler). Det är snarare så att den routern var inställd på 2.4 GHz där endast 3 nätverk kan överlappa innan de stör ut varandra, har inget med Apple att göra.

Massor? ..hehe. Kunnighet är inte att veta var "knapparna" sitter, det är vana. Desvärre så är just applefolk generellt de som kan minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Massor? ..hehe. Kunnighet är inte att veta var "knapparna" sitter, det är vana. Desvärre så är just applefolk generellt de som kan minst.

Vad menar du med att kunnighet är vana? Jag skulle nog säga att kunnighet är att det och det funkar utan *hur* det och det funkar. Går man djupare med saker och ting så vet de flesta inte det.

Sen är jag nyfiken på vad du menar med att Apple-folk generell är de som kan minst. Menar du att det är en större procent av andelen som använder Apple-produkter som har sämre teknisk koll? Det kan nog stämma om man blandar in Iphones jämfört med Android. Men om du blandar in Windows kontra OS X så vet jag inte om det nödvändigtvis är så. Det finns en jäkla massa Windows-användare där ute. Tror en stor andel av dem inte har särskilt stor teknisk koll. Även hört flera gånger av mina Windows-inriktade IT-kollegor att de upplever det som att de som kör Mac på kontoret överlag har bättre teknisk förståelse. Men det är förstås min högst subjektiva erfarenhet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sen är jag nyfiken på vad du menar med att Apple-folk generell är de som kan minst. Menar du att det är en större procent av andelen som använder Apple-produkter som har sämre teknisk koll? Det kan nog stämma om man blandar in Iphones jämfört med Android. Men om du blandar in Windows kontra OS X så vet jag inte om det nödvändigtvis är så. Det finns en jäkla massa Windows-användare där ute. Tror en stor andel av dem inte har särskilt stor teknisk koll. Även hört flera gånger av mina Windows-inriktade IT-kollegor att de upplever det som att de som kör Mac på kontoret överlag har bättre teknisk förståelse. Men det är förstås min högst subjektiva erfarenhet.

Det finns okunniga och kunniga i båda lägren.

Det brukar dock vara så att de som är kunniga på PC (och då menar jag verkligen kunniga) de kan Mac också för de tvingas hjälpa folk med det som inte kan.
Men det är sällan jag ser en duktig "endast Mac" användare kunna sätta sig ner och installera om, konfigurera och optimera en Windows/Linux PC.

Håller dock med dig majoriteten av okunniga sitter på iPhone, inte datorerna. Dock har faktiskt Apple (iaf sedan länge) haft ett gränssnitt som är ganska enkelt för en okunnig att lära sig. Så det blir ofta att just okunniga "lär" sig iOS eller OSX, sen kan de inte ett skit om "tekniken" bakom. Det ska bara fungera, därför köper de just Apple produkter. Så troligen är det så Clint här ovan syftade på. Men det finns dessa okunniga i båda världarna.

Ang modellen på den routern, jag minns inte. Det var typ 2-3 år sedan den som inte gick att ställa in gjorde mig förbenad, och den andra var typ 1 år sedan som den nyare (som jag tror var en AC modell, men ej säker.) hade problem med en PC laptop.
Oavsett så om du läser så kritiserar jag inte dens stabilitet, utan säger att du troligen har rätt, men istället kritiserar jag kompatibiliteten med annan hårdvara, då det var det som var problemet. Detta är inte ovanligt att generisk utrustning inte vill fungera snällt med Apple produkter, om de inte är Apple certifierade.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vad menar du med att kunnighet är vana? Jag skulle nog säga att kunnighet är att det och det funkar utan *hur* det och det funkar. Går man djupare med saker och ting så vet de flesta inte det.

Sen är jag nyfiken på vad du menar med att Apple-folk generell är de som kan minst. Menar du att det är en större procent av andelen som använder Apple-produkter som har sämre teknisk koll? Det kan nog stämma om man blandar in Iphones jämfört med Android. Men om du blandar in Windows kontra OS X så vet jag inte om det nödvändigtvis är så. Det finns en jäkla massa Windows-användare där ute. Tror en stor andel av dem inte har särskilt stor teknisk koll. Även hört flera gånger av mina Windows-inriktade IT-kollegor att de upplever det som att de som kör Mac på kontoret överlag har bättre teknisk förståelse. Men det är förstås min högst subjektiva erfarenhet.

Skrivet av Paddanx:

Det finns okunniga och kunniga i båda lägren.

Det brukar dock vara så att de som är kunniga på PC (och då menar jag verkligen kunniga) de kan Mac också för de tvingas hjälpa folk med det som inte kan.
Men det är sällan jag ser en duktig "endast Mac" användare kunna sätta sig ner och installera om, konfigurera och optimera en Windows/Linux PC.

Håller dock med dig majoriteten av okunniga sitter på iPhone, inte datorerna. Dock har faktiskt Apple (iaf sedan länge) haft ett gränssnitt som är ganska enkelt för en okunnig att lära sig. Så det blir ofta att just okunniga "lär" sig iOS eller OSX, sen kan de inte ett skit om "tekniken" bakom. Det ska bara fungera, därför köper de just Apple produkter. Så troligen är det så Clint här ovan syftade på. Men det finns dessa okunniga i båda världarna.

Ang modellen på den routern, jag minns inte. Det var typ 2-3 år sedan den som inte gick att ställa in gjorde mig förbenad, och den andra var typ 1 år sedan som den nyare (som jag tror var en AC modell, men ej säker.) hade problem med en PC laptop.
Oavsett så om du läser så kritiserar jag inte dens stabilitet, utan säger att du troligen har rätt, men istället kritiserar jag kompatibiliteten med annan hårdvara, då det var det som var problemet. Detta är inte ovanligt att generisk utrustning inte vill fungera snällt med Apple produkter, om de inte är Apple certifierade.

@star-affinity: Vet inte om jag var otydlig eller om du misstolkade mig. Jag menade att veta var knapparna sitter är vana, inte kunskap. Posten jag svarade på initialt var ett klockrent exempel på detta.

@PaddanX: Exemplet PC kunniga (på djupet) kan ofta andra OS kontra Mac användare kan mindre ofta andra OS är precis min erfarenhet med.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood:
@PaddanX:
Min flerfaldiga erfarenhet under över tio år inom IT-support är att IT-folk som som jobbar med Windows nästan alltid är mer eller mindre allergiska mot Mac och OS X. Det är som om de tycker Windows och OS X är från olika världar. Så att det generellt skulle vara så att folk som är djupt kunniga i Windows också kan OS X för att de ”är tvingade att hjälpa folk som inte kan det” är verkligen inget jag känner igen.

@PaddanX:
Men det var stabiliteten (inte kompatibiliteten) vi snackade om. Sen har det funkat fint med det flertalet icke Apple-enheter jag kopplat upp. Minns nu även att det inkluderar två telefoner från Huawei.

”Detta är inte ovanligt att generisk utrustning inte vill fungera snällt med Apple produkter, om de inte är Apple certifierade.”

Njae, vet inte om jag kan hålla med där (eller jo, mer än andra tillverkares produkter kanske, men det är inte som natt och dag). Kanske när det gäller iOS-enheter, men inte i så hög utsträckning med OS X. Skrivare brukar inte vara något problem. PS3 och PS3 handkontroller fungerar exempelvis mot OS X utan extra mjukvara och de är knappast Apple-certifierade. Har du några exempel? Detta med Apple-routern och enheterna som inte ville koppla upp känns också märkligt då det knappast är något egen wifi-lösning Apple gör med. Det ska funka med andra enheter helt enkelt. Man skulle vilja testa om de enheterna som hade problem konsekvent haft det med exemplar av AirPort-baststationer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, fel val av ord, men NASAs rovers ska inte prata med en standardiserad Wifi Android telefon eller en Dell Laptop, eller hur? Så pålitlighet i all ära, var är kompatibiliteten?

Men det gör de (Apples routrar) ju. Det är i alla fall inte generellt så att de inte gör det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

@CopperS: Då ska du köpa en Asus RT-AC68U Släng in merlin på den så har du en superstabil router.

håller med. släng dessutom på längre antenner med högre förstärkning och du kan förse hela grannskapet med trådlöst bredband. En stabil router som få.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.