Stutterlag / lagspikes i spel...

Permalänk
Medlem

Stutterlag / lagspikes i spel...

Hej, jag har börjat uppleva stutterlag / fryslagg i spel
Spel som jag noterat;
CSGO, millisekundersfryslagg
GTA V, 2-3 sekunders frys sen rullar det på igen och åter igen efter 1-2 min.

Jag är inte säker men tror det börja uppstå direkt efter GTA V installationen...

min burk;
Tech Support Guy System Info Utility version 1.0.0.2
OS Version: Microsoft Windows 10 Pro, 64 bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz, Intel64 Family 6 Model 60 Stepping 3
Processor Count: 8
RAM: 8134 Mb
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 980, -1 Mb
Hard Drives: C: Total - 237672 MB, Free - 189524 MB; D: Total - 953866 MB, Free - 219047 MB;
Motherboard: ASUSTeK COMPUTER INC., Z97-E
Antivirus: Windows Defender, Disabled

här har ni min Dxdiag;
http://pastebin.com/pmXFtaRY

Uppskattar all hjälp!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat Windows till den senaste builden nu men problemen kvarstår... GTA fryser var 10:e sekund och CSGO fryser också men i millisekunder...

Här är nya Dxdiag efter windows uppdateringen:

http://pastebin.com/2tRmdxQ0

Please help! Uppskattar all hjälp.

Här har ni graderna i burken:

När spel inte är igång:

När spel är igång:

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hej, det var jag som sa att jag inte trodde att mer minne skulle hjälpa. Men vad jag reagerar på är att du kör minnena i 799Mhz. Vanligtvis borde dessa gå i minst 1333Mhz eller 1600Mhz. Vet du varför det står 799Mhz? Känns väldigt lågt.

Men har du kört CS:GO innan utan problem så känns det lite märkligt att du får problem i det spelet bara för att du har installerat GTA V.

Förutsätter att grafikdrivrutiner är uppdaterade? Då känns det mest som att GTA V installerade någon DirextX_redist som var broken eller något. Prova installera om DirectX kanske? Annars har jag inga idéer för tillfället.

Vad har du för minnen förresten?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Hej, det var jag som sa att jag inte trodde att mer minne skulle hjälpa. Men vad jag reagerar på är att du kör minnena i 799Mhz. Vanligtvis borde dessa gå i minst 1333Mhz eller 1600Mhz. Vet du varför det står 799Mhz? Känns väldigt lågt.

Men har du kört CS:GO innan utan problem så känns det lite märkligt att du får problem i det spelet bara för att du har installerat GTA V.

Förutsätter att grafikdrivrutiner är uppdaterade? Då känns det mest som att GTA V installerade någon DirextX_redist som var broken eller något. Prova installera om DirectX kanske? Annars har jag inga idéer för tillfället.

Vad har du för minnen förresten?

Tack för svar!

Jag har dessa:
https://www.komplett.se/product/812852/datorutrustning/minne/...

Ja, varför är de nere i 799MHz?
Nvidia är uppdaterat sedan några dagar tillbaka...
Ska jag ominstallera directx?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hastighet på RAM

@Azureye: När man mäter ram i Windows brukar det alltid delas på hälften. Har du till exempel 1666MHz kommer det stå att det körs i ungefär 800MHz. Har ingen aning om varför det fungerar på detta vis men nu är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xFyrus:

@Azureye: När man mäter ram i Windows brukar det alltid delas på hälften. Har du till exempel 1666MHz kommer det stå att det körs i ungefär 800MHz. Har ingen aning om varför det fungerar på detta vis men nu är det så.

Ah det stämmer nog, 800 + 800 = 1600, då det är två så är det tillsammans alltså 1600, dock är det förvirrande att speccy säger att det 799 när det sitter två stycken i -.-

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Ah det stämmer nog, 800 + 800 = 1600, då det är två så är det tillsammans alltså 1600, dock är det förvirrande att speccy säger att det 799 när det sitter två stycken i -.-

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av xFyrus:

Finns det något annat som kan göra dessa problem?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av xFyrus:

@Azureye: När man mäter ram i Windows brukar det alltid delas på hälften. Har du till exempel 1666MHz kommer det stå att det körs i ungefär 800MHz. Har ingen aning om varför det fungerar på detta vis men nu är det så.

Tänkte inte på det men det är klart att det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Finns det något annat som kan göra dessa problem?

En kille jag byggde dator till fick problem i GTA V. Han har 8GB RAM. Det jag gjorde var att be honom se över det virutella minnet "Page File". Har du pillat med det så kan det orsaka problem i GTA V. Jag löste hans problem genom att ändra en felaktigt inställd Page File.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

En kille jag byggde dator till fick problem i GTA V. Han har 8GB RAM. Det jag gjorde var att be honom se över det virutella minnet "Page File". Har du pillat med det så kan det orsaka problem i GTA V. Jag löste hans problem genom att ändra en felaktigt inställd Page File.

Har ej rört pagefilen, borde jag testa ändra den?

Visa signatur

/Ben~