Hur långt håller ett webhotell i trafik

Permalänk

Hur långt håller ett webhotell i trafik

Har en orolig kund. De ska göra reklam via Aftonbladet och DI och tror inte att ett vanligt webhotell (Loopias företagskonto) kommer räcka. Jag tror inte det kommer vara några problem. Det är reklam för ett relativt litet försäkringsbolag.

Det är enkla för-renderade HTML-filer som ska levereras med några bilder. Varje besökare plockar ca 300k per session.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Vilken mängd trafik har de idag, och vad väntar du/de sig efter kampanjen lanseras?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

@ggwp: Den här är separat från deras vanliga webhotell. Det här webhotellet är endast för kampanjen.

Omöjligt svara på men jag får snart veta hur mycket de budgeterat för i klick.

Men hur som. Vet att jag hade >5k besökare per timme på en one.com för några år sen och de var inga problem. Kan inte föreställa mig hur det här skulle kunna bli ett problem.

Permalänk
Inaktiv

Är det statiskt innehåll så ska det inte vara nå problem generellt.
Idag är en vanlig vardag och Loopia's support har öppet. Slå dem en pling och fråga dem om begränsningar för det konto du har i dagsläget. Passa på att fråga om hur många aktiva anslutningar ditt konto kan hantera och när något eventuellt skulle slå i taket.

Permalänk
Medlem

Loopia är bra och stabila, de är en av Sveriges största aktörer och iaf stommen av deras backbone ligger på Västerås stadsnät som är väl utbyggt (om jag inte minns fel eller att de flyttat de). De är även en del av Visma Group som är ett Internationellt konglomerat med fokus på IT baserat i Norge, de har upp till 70% av den Lettiska marknaden på ERP m.m. och en omsättning på ett per miljarder (vinst på ~7) osv.

Om företaget är oroliga så be dem ringa och prata med Loopia själva, Loopia ser ut och agerar faktiskt (iaf senaste jag hade med dem att göra) som ett litet aktivt privatbolag där driftteknikern ger dig sitt personliga mobilnummer men trots att de är allt annat än små, något jag tycker är bra iaf.

Bandbred lite snabbt:
~5K besökare i timmen är ~ 1,4 besökare i sekunden i snitt

Säg att hemsidan är MASSIV och tar 20MB

gör om till bytes och gör 1,5 istället för 1,4 för lite overhead sedan om till bits
20x1024x1024x1,5x8 =~250Mbit

Någon privatperson med 1Gbit upp/ner skulle alltså med gott om utrymme på linan kunna hosta en rätt sjukt stor sida till ungefär 15-18K besökare i timmen utan jätte problem, lovar att Loopia sitter på mer bandbred än så

Business ger max trafik på 1500 GB/månaden, där är väl det jag kan se slå i taket om t.ex. sidan är just 20MB vilket vore lite väl kanske då äter man upp det på ~77K visningar, fråga företaget vad de egentligen tänkt sig.

Snittet på websidor idag ligger runt 2MB (KÄLLA) så jag har nu räknat med ~10ggr större sida än snittet.

Då räknar jag inte heller med caching m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Tack för bra svar!:)

Företagskontot har 256MB i ram. Som sagt, statiska sidor men de är genererade av ett cachningsscript som då och då behöver uppdateras. Men minne bör aldrig ta slut heller? Och det värsta som händer då är att det bara går segt ett tag va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Loopia är bra och stabila, de är en av Sveriges största aktörer och iaf stommen av deras backbone ligger på Västerås stadsnät som är väl utbyggt (om jag inte minns fel eller att de flyttat de). De är även en del av Visma Group som är ett Internationellt konglomerat med fokus på IT baserat i Norge, de har upp till 70% av den Lettiska marknaden på ERP m.m. och en omsättning på ett per miljarder (vinst på ~7) osv.

Om företaget är oroliga så be dem ringa och prata med Loopia själva, Loopia ser ut och agerar faktiskt (iaf senaste jag hade med dem att göra) som ett litet aktivt privatbolag där driftteknikern ger dig sitt personliga mobilnummer men trots att de är allt annat än små, något jag tycker är bra iaf.

Bandbred lite snabbt:
~5K besökare i timmen är ~ 1,4 besökare i sekunden i snitt

Säg att hemsidan är MASSIV och tar 20MB

gör om till bytes och gör 1,5 istället för 1,4 för lite overhead sedan om till bits
20x1024x1024x1,5x8 =~250Mbit

Någon privatperson med 1Gbit upp/ner skulle alltså med gott om utrymme på linan kunna hosta en rätt sjukt stor sida till ungefär 15-18K besökare i timmen utan jätte problem, lovar att Loopia sitter på mer bandbred än så

Business ger max trafik på 1500 GB/månaden, där är väl det jag kan se slå i taket om t.ex. sidan är just 20MB vilket vore lite väl kanske då äter man upp det på ~77K visningar, fråga företaget vad de egentligen tänkt sig.

Snittet på websidor idag ligger runt 2MB (KÄLLA) så jag har nu räknat med ~10ggr större sida än snittet.

Då räknar jag inte heller med caching m.m.

Ur bandbredds-synvinkel så är det inga generella problem.
Sen får man kolla på den hårdvarubegränsningen som tilldelas varje kund och vad den ligger på.
Sen får man även ta i beaktning om vad de är för begränsningar satta i det cluster man har sitt konto på har, om man tänker på hur många aktiva anslutningar den klarar av samtidigt.