Till er datorbyggare: Vad innehöll ert första bygga? [Nostalgi]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Absolut, var ett riktigt fint chassi och var som början av en era där chassin inte längre var samma tråkiga krämvita färg och såg ut som en typisk datorlåda.
Bytte dock bort året efteråt Dragon chassit till en Antec Performance SX635 med mål då att ha ett lättare chassi att bära med till LAN. Dock så kollade jag aldrig hur mycket Antec chassit vägde. Upptäckte när jag skulle bära hem lådan hem på ca 500 meter att detta chassi inte heller var det bästa för att bäras runt på, med endast nätagget på plats så vägde chassit ca 11kg vilket var ungefär lika mycket som Dragon lådan.

Bild på Antec lådan:
http://www.cpuprices.com/online/prodimg-507.gif

Instämmer helt där.
Själv hade jag något senare ett Raidmax Scorpio 868w som likt många andra chassin vid tidpunkten hade en front klart inspirerad av Chieftec Dragon. Bedrövligt chassi på många vis, men den gjorde ändå sitt jobb under alla de år jag använde den.

Antec var riktigt underbar förr. Min favorit under andra halvan av 00-talet dessutom. Saknar deras chassin idag, tycker de försvinner i mängden alldeles för ofta. Om de ens får ut någon produkt på marknaden.

Skrivet av MultiMan:

Det har jag! Det enda jag inte spelade färdigt var D, som inte riktigt var i min smak. Duke Nukem 3D och The Dig spelade jag nog sönder totalt, två av mina favoritspel genom tiderna. Ska se om jag kan lägga upp någon bild på versionerna. Hinner inte idag dock.

Nice, härligt att du har de kvar med.

Permalänk
Medlem

hm, jag tror jag kan ha varit 14-15 år när jag "byggde" min första dator. Kommer ihåg nästan alla komponenter :). Datorn kördes i många år och jag tror att precis alla delar utom cpun var ersatta innan den pensionerades.

Orginal datorn:

chassi: chieftec dragon
nätagg: chieftec medföljande, 350w
moderkort: Asus A7N8X deluxe.
Cpu: Amd athlon xp 2600+ (thoroughbred) @ 2ghz
minne: 512mb ddr.
Grafikkort: (hercules) Ati radeon 9500 pro.
Hdd: 180gb ibm deathstar. (80gb var standard då. Tyvärr ett ordentlig måndags ex jag borde lämnat tillbaka.)
Optisk enhet: cdbrännare/dvdläsare - combo.
diskettstation.

---

Använde datorn senast för ett år sedan (softmoddade ett gamalt xbox). Tyvärr slängdes den av misstag i sommras då familjen trodde det var skräp..

Delar som byttes genom åren:

moderkort: (esd skadat, eller så dog den i samband med nätagget) - > asus a7v8x
minne: utökades till 1.5gb
grafikkort: första klockade jag sönder.. -> ati 9700 pro -> (leadtech) geforce 6800le (mjukvaru moddat till någon dyrare version gs eller gt tror jag)
psu: dog av åska -> fsp 350w

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem

@Ragin Pig: Mycket bra moderkort, en av mina favoriter faktiskt. Ligger på hyllan bland några andra moderkort jag inte velat göra av med. Några lådor med riktigt nostalgiska Skribofont-etiketter. På den tiden då man verkligen blev personligt bemött, även via handel online. Positiva minnen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Athlon thunderbird 1,2 ghz
2gb ram
okänt moderkort, för länge sen för att komma ihåg...
kyro 2
ibm "deathstar" 40gb om jag minns korrekt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

oj mm AMD 200 MMX cpu med 16Mb ram 500 Mb hårddisk 3M grafikkort på 4 Mb
sen diskettläsare och stor lyx CD läsare

De var tider men min allra första var en 386 dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tror det var hösten 1996

Intel Pentium 166Mhz MMX
32MB EDO RAM
1.6GB Seagate HDD
32x Slot in CD-ROM
1st 1.44" Floppy Drive
ATI 3D Rage Pro

Cheers

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Minns knappty vad modekort eller processorn hette men första bygget var med ett vodoo grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Intel pentium 200 Mhz, överklockad till 264 Mhz
voodo 2 kort
kommer inte ihåg grafikkort
Tror jag hade 64 MB ram.

Haha samma här fan..dock ville den bara clocka till 233 stabilt 😢 tror mitt första riktiga grafikkort i den blev ett riva tnt 2 😊

Första bygget från scratch var dock en burk med en AMD Thunderbird 1200mhz som cpu..resten av setupen kommer jag inte ihåg..nåt nvidia mx gpu kanske...uppgradera till 1400mhz efteråt..byggde senare en burk med 2200xp och ett hercules 3d prophet 9700 pro gpu..det var grejer det...om jag nu minns i rätt ordning 😬

Visa signatur

Asus Strix z390-F,Intel core i7 9700k,32gb Corsair 3200mhz ram,RM750X psu,Nvidia 1080TI,500gb samsung 970evo,250gb samsung 960evo + 2tb hdd,
Logitech G933 Artemis Spectrum headphones,Steelseries Rival 300 mouse,ADX Pro 1m mousepad,Steelseries Apex M800 keyboard
27" 165hz IPS Acer Predator monitor