Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att alla företag som copyswede försöker lägga vantarna på väljer istället att avslut sin försäljning här i Sverige och verkligen sätter ner foten, tar gärna den smällen och köper online istället...

Permalänk
Medlem

"har gjort allt för att politiskt och rättsligt försvåra för våra medlemmar - författare, dramatiker, skådespelare och musiker och andra kulturskapare - att få den ersättning de har rätt till."

Ni har rätt till ersättning när vi som kunder väljer att lyssna, läsa eller se på era verk. Inte som som något godtyckligt bidrag bara för att ni utför kulturarbete.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Vad som faktiskt verkligen förvånar mig är att de tar till debatt som verktyg, för mig visar det på något sätt på en nästan ofattbar brist på självinsikt. Poängen med att väcka debatten verkar uppenbart att driva upp sympati för deras sak, så de är de stackars kulturarbetarna som hänger på gärdsgården, och de stora teknikjättarna gör jättevinster och delar inte med sig.

Här tänker de sig då alltså när de lyfter det för debatt att de ska få medhåll på något sätt? Är det verkligen så i deras värld att de tror att merparten av medborgarna står bakom dem?

Sedan är det för övrigt lite snett i deras argumentation, det är faktiskt inte företagen som betalar ersättningen egentligen, det är vi konsumenter, det är knappast som att företagen inte tar ut det på priset. Det blir ett pristillägg som vi betalar, som företagen sedan betalar in, som det fungerar med moms. Bara det att det är till en privat organisation utan full insyn.

edit: vill de verkligen ha en debatt kan de väl bjuda in Rasmus Fleischer för lite mothugg från svt's sida. De ska ändå bidra till oberoende och inte till vinkling.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Sedan är det för övrigt lite snett i deras argumentation, det är faktiskt inte företagen som betalar ersättningen egentligen, det är vi konsumenter, det är knappast som att företagen inte tar ut det på priset. Det blir ett pristillägg som vi betalar, som företagen sedan betalar in, som det fungerar med moms. Bara det att det är till en privat organisation utan full insyn.

Problemet blir ju dock att om avgiften tas bort så kommer inte konsument priset påverkas, i alla fall på kort sikt.

Kommer antingen bli tillverkaren eller distributören som tar igen då man inte brukar rubba på 6990:- lappar osv. Med ett möjligtvis undantag för lagrings varor som hårddiskar då det inte är många faktorer som gör priset på just dem.

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Problemet blir ju dock att om avgiften tas bort så kommer inte konsument priset påverkas, i alla fall på kort sikt.

Kommer antingen bli tillverkaren eller distributören som tar igen då man inte brukar rubba på 6990:- lappar osv. Med ett möjligtvis undantag för lagrings varor som hårddiskar då det inte är många faktorer som gör priset på just dem.

Det är helt i linje med vad jag tror kommer ske också, den marginal som blir om kassettavgiften försvinner kommer företagen käka upp. Möjligen att de ger en liten rabatt på priset, men nog kommer de räkna in det. Problemet ligger inte där dock, utan i avgiften i sig, vilket visar sig av att de motsätter sig den från början.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av gambold:

Det vore lite roligt att ge en DVD med en godtycklig film på till någon av dom som författan artikeln, och be dom kopiera den till en valfri telefon i ett format som telefonen kan visa. Jag gissar att ingen av dom skulle lyckas med det.

Eller ta en godtycklig låt på spotify och kopiera den till någon vän i deras privata kompissfär, som inte själv har spotify, med bibehållen kvalitet.
Lycka till !

För Copy swede, SVT och radio tjänst är det nog gränsfall att de klarar av att spela in på vhs eller kassettband.

Tycker det är onödigt att avgiftsbelägga media som inte är avsett för främst musik och tv. T. Ex: Varför ska jag betala denna avgift på min nya hårddisk som jag bara lagrar spel på från Steam & GoG?

Edit: får tacka min telefon för stavningskontrollen

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak.
Bedragare och jag hoppas att detta läggs ner snart.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Det absolut värsta i min mening är att inget kommer stoppa CopySweden, det finns inget som helst incitament på regeringsnivå att göra om lagen. Skulle regeringen göra det blir det mer pengar från skattekistan som ska tas för att födda kultur, vilket aldrig skulle hända idag när det redan är ont om pengar i den kistan.

En regering som lyssnar på folket, en riktig pipe-dream det.

Permalänk
Medlem

*ser framför mig hur copyswedeförespråkare hänger framför dubbeldäckaren och spelar av blandband någon spelat in från vinyler - iklädda pullover och manchesterbyxor / ser ut som besöket från hembyggdsgården i galenskaparnas 'stinsen brinner'*

Oj. Nu blev det kanske en del främmande begrepp för den yngre målgruppen på swec..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Viktigast av allt är ju att de som dragit in miljoner från Copyswede utan att ha rätt till de pengarna ska återbetala vartenda öre.

AMEN.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Pajasar och teknikanalfabeter är vad dom är!

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Brinn i evig eld, förbannade parasiter säger jag bara. En bankrånare är hederligare...de brukar sällan försvara sina gärningar med att de på något sätt har rätt till pengarna de stjäl.

Att detta patrask har mage att i ena meningen förbanna piratkopiering, för att senare försvara "privatkopierings"-avgiften är så grisigt så jag saknar ord.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Även om det är lagligt med privatkopiering så är det fortfarande ett dataintrång att bryta kopieringsskyddet, så vi betalar för ingenting.

Min största oro är dock det jag saxade från copyswedes hemsida:

• Produkt Ersättning st/i kr

• Mobiler med lagring 3,50 kr/GB

Om teknikutvecklingen fortsätter med mobiler som den borde så kan vi nog se terabytes lagring på vissa modeller inom de nästa tio åren.
Det finns inte något max belopp angivet för mobiler, vilket det gör för alla andra kategorier så antagligen kommer vi i Sverige behöva betala tre och ett halvt tusen kronor till Copyswede för kommande mobiler, plus moms.

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/vad-betalar-elektronikbranschen-for-2/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Laddade hem ett spel och testade. Det var bra, så jag köpte det. Laddade hem ett annat spel, det var inte bra. Så det har jag tagit bort för att spara hårddiskutrymme. Sensmoral: allt det här käbblet är för att man ska få folk att chansa på att betala även för saker som inte är bra. Jämför bio.

Grejen är att vi chansar redan, när vi köper fysiska varor. Men se, då kan vi raskt gå tillbaka och tala om varför varan inte var bra, och få ett tillgodokvitto eller till och med pengarna tillbaka.

Steam och app-butikerna har reklamation inom rimlig tid. Bibliotek lånar ut kultur gratis.

Känns som att det bara är några kvar som behöver ändra uppfattning, så är de uppdaterade med hur det fungerar i samhället.

Den stora skillnaden mellan piratkopiering och biblioteksutlåning är ju att ingen nånsin piratkopierat något med sin mobiltelefon, och definitivt inte med sin 3G/4G-anslutning. Jag tror jag droppar B-ordet gällande Telias och Samsungs relevans här. Befängt.

Skribenter: Var gärna också så #¤%& vänliga och lägg till #apple som tagg till artikeln. De är ju pionjärer inom företagslegitimerad distribution av illegala kopior av copyrightade låtar till Ipod utan att fråga kulturskaparna först. Eller har kulturskaparna selektivt minne, månne?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Laddade hem ett spel och testade. Det var bra, så jag köpte det. Laddade hem ett annat spel, det var inte bra. Så det har jag tagit bort för att spara hårddiskutrymme. Sensmoral: allt det här käbblet är för att man ska få folk att chansa på att betala även för saker som inte är bra. Jämför bio.

Det du gjorde då var att PIRATkopiera, inte PRIVATkopiera...
Copyswede handlar inte om PIRATkopiering.

Edit* nvm läste tydligen inte hela ditt inlägg...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Mailade opinion@svt.se och bad dem kontakta de som skrivit under och bad dem förklara/förtydliga vad jag/vi betalar dem för eftersom jag helt enkelt inte förstår varför jag ska betala detta i en värld när ingen privatkopierar längre och mediabolagen stenhårt redan har reglerat och fått betalt för detta genom avtal med Apple, Spotify, ViaSat, SVT och alla andra!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Under de senaste 5 åren så är allt jag pRivatkopierat med min telefån bilder via bluetooth.
Vill dom ha en avgift för det så vil jag ha samma ersättning tillbaka.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Finland är som vanligt ett föregångsland när det gäller internet och data:

http://www.idg.se/2.1085/1.602121/finland-slopar-avgiften-for...

Permalänk
Medlem

Datumet är nu ändrat till 20 februari.
Detta är från deras mejlutskick.

Hej alla,

Vi fick, tidigt igår, information om att högsta domstolen tar upp huvudförhandlingen i maj, detta kom överraskande tidigt och vi valde därför att ta med kommentarer om detta innan vi släpper dokumentären. Därför släpps alltså dokumentären som helhet på lördagen den 20e februari.

Vi förstår att alla är ivriga att se den, inte minst "Pontén Enterprises" som skrev en kommentar här på Kickstarter. Det är alltså inte på grund av denna kommentar som vi avvaktar en vecka, utan på grund av Högsta domstolens beslut. Dokumentären är opartisk och saklig. Vi har även gjort två opartiska undersökningar och planerar en tredje efter att dokumentären är ute.

Vi kommer att skicka mail direkt till de som inte svarat på utskicken så att ingen saknas. Usbminnen samt DVD´s börjar skickas ut så fort dokumentären är ute. Vi ser vilka som svarat så att vi enkelt kan få kontakt med er som inte hunnit eller kunnat.

Kickstartersidan kommer att uppdateras med information kring privatkopieringsersättningen efter att dokumentären är släppt.

Idag kom ett debattinlägg från de större kulturorganisationerna i Sverige kring privatkopieringsersättningen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag ska nog börja göra tavlor i MS Paint tror jag. Känner att en extrainkomst vore trevligt. Var skriver jag upp mig nånstans hos Copyswede?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Redan på medeltiden ...

Kära vänner,
redan på medeltiden satt munkar och kopierade skrifter med stor möda. Ingen tänkte på att nån upphovsman skulle ha ersättning. Denne var nog närmast lycklig över att hans skrift var värd att kopieras.
Kanske nått att tänka på.
Det är ju bara möjligheterna och medierna som har ändrats sedan dess, inte sakinnehållet i budskapet.
Vänligen,
etc etc etc

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965E 3.4GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1050 , Corsair Neutron 240 GB AIHC, Win 10/64 Home, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H rev 1.0, Bios F3

Permalänk
Medlem

"Författarna till insändaren menar att lagen är _modern_ och teknikneutral..."

Modern var ju roligt..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Kan inte rödvinstomtarna visa hur Svensson använder sina mobiler för att kopiera film och musik och hur detta "kopierande" i så fall inte ersätts av Spotify/Netflix?

Hela resonemanget är totalt orimligt! Att politikerna köpt det hela är förundrande och tyder på feghet alt. dumhet.

jag är ganska säker på att copyswede är fullt medvetna om sin praktik men utnyttjar obsoleta lagar för enkel vinst. (som vi har blivit kritiserade för gång på gång)

varför vi inte har ett separat organ som hanterar lagar är bortom mig.
Det skulle inte vara så svårt att hyra in jurister och lagvetare till en kommitté som granskar lagars brister och funktioner i dagens samhälle, för att sedan täppa till/ vidarebefordra till riksdagen med krav till agerande med omedelbar verkan.
Ja, alltså laglig skyldighet att se över dessa saker borde skrivas in i konstitutionen om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem

Dessa resonemangen är ungefär lika logiska som att Radiotjänst ska ta betalt för att du äger en telefon/dator där du teoretiskt har möjlighet att gå in på deras hemsida för att ta del av deras utbud. Vi vet ju alla hur der gick...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Brinn i evig eld, förbannade parasiter säger jag bara. En bankrånare är hederligare...de brukar sällan försvara sina gärningar med att de på något sätt har rätt till pengarna de stjäl.

Att detta patrask har mage att i ena meningen förbanna piratkopiering, för att senare försvara "privatkopierings"-avgiften är så grisigt så jag saknar ord.

När det handlar om pengar finns det ingen demokrati, inkomster går före allt oavsett om det finns en skälig anledning eller inte bakom.
Vill man få ändring behöver man bli litet mer som fransmännen, dumpa lastbilsflak med rutten fisk framför riksdagshusen osv

Permalänk
Medlem

Ett tragiskt sätt att göra dom rika rikare även om ingen vill köpa skiten dom kränger.

Någon piratkopierar din musik och lösningen blir att alla ska betala, IQ badboll när elefanterna vill ha sina pengar

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Ett tragiskt sätt att göra dom rika rikare även om ingen vill köpa skiten dom kränger.

Någon piratkopierar din musik och lösningen blir att alla ska betala, IQ badboll när elefanterna vill ha sina pengar

Dock gäller ersättningen endast privatkopiering, men dessa säger indirekt säger att piratkopiering är okej För det är just det blir när man måste kringgå DRM skydd

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

På sätt och vis är avgiften bra. Den gör att jag kan ladda ner vad jag vill från vilken sida jag vill utan att betala (eftersom jag redan betalat flera gånger) och ända känna att jag inte gör något moraliskt fel.

pengarna går ju till fel folk då... men bra att du känner att du har moraliskt rätt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Näe. Det här handlar inte om piratkopiering.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Idag är väl den mesta privatkopieringen som sker via streamtjänster med offline-möjlighet, jag tänker då på Spotify och Viaplay bland annat. Vore det inte bättre att ta ut en avgift av dem istället? Jag är inte emot att ersättning ska betalas ut på något sätt, jag tycker bara att det är konstigt att man tar ut den på detta sätt.

En möjlighet att göra något ska inte i sig vara avgiftspliktig. I exemplet smartphone så är den ju mest till för att ringa, sms:a och surfa och inte för att privatkopiera. Dom kan ju i så fall lika gärna ta ut en avgift för musiklyssning för alla som har hörsel och för filmtittning för alla som har syn.

Just nu har vi ett system som bara de som får pengar tycker är bra, verkar det som.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S