GTX 960 strix ostabil och låg fps CSGO

Permalänk

GTX 960 strix ostabil och låg fps CSGO

Hej allihopa!

Tänkte kolla om ni har nån aning om vad som kan ha hänt med min FPS efter jag bytt grafikkort, Hade ett GTX 760 ITX 2gb MSI innan, Och smiska i ett Asus Strix GTX 960 2gb idag. Innan hade jag nästan 300 hela tiden med samma inställningar, och nu knappt 200 och väldigt ostabil...

Körde med DDU och tog bort alla gamla filer och drivrutiner från mitt MSI. Och sen installerade jag detta. Jag får inte upp fpsen. Hade bättre fps på mitt 760 än vad jag har på detta.

Alla inställningar i Nvidia är på lägsta, samt inställningar i CS. 1980x1020 upplösning. Testat olika drivrutiner, Beta och äldre. men ändå samma fel. Installerat om CS och rensat launch options.

Riggen förövrigt är

i7 3770K 4.0ghz
P8Z77-V PRO Moderkort
16gb ram 1600mhz
nätagg på 600w

ÄVEN att om man kollar på Net_Graphen ingame, att det är rött vid ms och allt dedär, när jag kör mot bottar på min egna server? Aldrig vart så innan...

Kan det vara nått fel på kortet?

Tackar på förhand

Permalänk
Inaktiv

Testa detta:

Öppna Nvidias Control Panel. Gå till 3D Settings -> Manage 3D settings -> Global settings, sätt "Vsync" till "Adaptive" och "Maximum pre-rendered frames" till 1.

Vad ligger du på för temperaturer i övrigt?

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Testa detta:

Öppna Nvidias Control Panel. Gå till 3D Settings -> Manage 3D settings -> Global settings, sätt "Vsync" till "Adaptive" och "Maximum pre-rendered frames" till 1.

Vad ligger du på för temperaturer i övrigt?

Noterat! Ska testas efter jobbet. Men tror rendered frames 1 har jag testat. Dock förstår ja inte va vsync har med saken o göra. Temp ligger på 50c idle. Men går inte över 62 i 100% load om ja benchar de. 50c var tydligen inge fara. Googlade direkt när ja fick se det. Men tydligen så ska de kortet ligga där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför bytte du grafikkort? 960 är inte så jätte mycket bättre än 760 direkt. Har du kvar ditt gamla grafikkort så testa med det. Hur är det med temperaturen på CPU? Testat att uppdatera BIOS på moderkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför bytte du grafikkort? 960 är inte så jätte mycket bättre än 760 direkt. Har du kvar ditt gamla grafikkort så testa med det. Hur är det med temperaturen på CPU? Testat att uppdatera BIOS på moderkortet?

För det var ett ITX. Presterar sämre än ett vanligt 760. Plus att det var knappt ingen ide ens att försöka överklocka. För volt osv gick inte justera på det kortet. 60-70 ligger de när ja spelar. Allt funkade kanon innan jag bytte grafikkort. H100 som kyler cpun ska tilläggas.

Permalänk
Skrivet av makkaan1337:

För det var ett ITX. Presterar sämre än ett vanligt 760. Plus att det var knappt ingen ide ens att försöka överklocka. För volt osv gick inte justera på det kortet. 60-70 ligger de när ja spelar. Allt funkade kanon innan jag bytte grafikkort. H100 som kyler cpun ska tilläggas.

Det är ingen garanti att temperaturen på CPU är OK bara för att du har en H100 kylare. Kylblocket kan t.ex. sitta lite fel eller så kan pumpen vara sönder. Det skadar heller inte att uppdatera BIOS på moderkort även om sannolikheten för att det skulle hjälpa är låg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Det är ingen garanti att temperaturen på CPU är OK bara för att du har en H100 kylare. Kylblocket kan t.ex. sitta lite fel eller så kan pumpen vara sönder. Det skadar heller inte att uppdatera BIOS på moderkort även om sannolikheten för att det skulle hjälpa är låg.

Nej det är heltklart sant. Men överstiger den inte 70c under load så tycker ja inte de ska va nån fara. Uppdatera bois har jag aldrig gjort. Det kanske räcker med att nollställa allt o se ? Känns som att bios dummar sig efter bytet?

Permalänk
Skrivet av makkaan1337:

Nej det är heltklart sant. Men överstiger den inte 70c under load så tycker ja inte de ska va nån fara. Uppdatera bois har jag aldrig gjort. Det kanske räcker med att nollställa allt o se ? Känns som att bios dummar sig efter bytet?

Har du kvar ditt 760 så kan du ju testa med det igen och se om det fortfarande ger mer fps.

Visa signatur

Permalänk

Har du kvar ditt 760 så kan du ju testa med det igen och se om det fortfarande ger mer fps.

Har ju tyvärr inte kvar det. Men som du skrev. Ska kolla upp de med tempen osv på cpun. Sen återställa bios till stock.. o utgå där ifrån

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att en bios uppdatering ger bättre kompatibilitet med 960 kortet? Är ju värt att testa

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av PV52:

Kan ju vara så att en bios uppdatering ger bättre kompatibilitet med 960 kortet? Är ju värt att testa

För en som aldrig uppdaterat bios. Hur går man tillväga? 😅

Edit: fanns ett youtube klipp på hur man gick tillväga med ett usb minne. Så de verkar ju klockrent. Plus att alla inställningar verkar reseta på samma gång. Hoppas på bra resultat. Återkommer ikväll när detta är gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkaan1337:

För en som aldrig uppdaterat bios. Hur går man tillväga? 😅

Det beror lite på på en hel del nyare mammakort så finns det program som man bara "trycker på en knapp" och så fixas allt automatiskt

Annars så är det bara att gå in på tillverkarens hemsida, leta upp nedladdningar, sök på modell(fullständigt modellnamn) och ladda ner programmet som uppdaterar ditt moderkort

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av PV52:

Det beror lite på på en hel del nyare mammakort så finns det program som man bara "trycker på en knapp" och så fixas allt automatiskt

Annars så är det bara att gå in på tillverkarens hemsida, leta upp nedladdningar, sök på modell(fullständigt modellnamn) och ladda ner programmet som uppdaterar ditt moderkort

Det var senaste uppdateringen på Bios... börjar tappa tålamodet på detta nu.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av makkaan1337:

Det var senaste uppdateringen på Bios... börjar tappa tålamodet på detta nu.

Det är nu man installerar om Windows. Hjälper inte det kan du iallafall utesluta mjukvarufel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat. Räcker med gratisversionen. Då borde man i alla fall kunna utesluta att grafikkortet inte fungerar normalt om resultaten är normala. Av min erfarenhet om alla trådar som handlar om fps i CSGO så verkar spelet vara väldigt inkonsekvent när det gäller fps och en dålig värdemätare på grafikkorts prestanda.

Visa signatur

Permalänk

@fantomsmurfen:

nu ska du få höra! Installerade drivrutinerna som jag fick med grafikkortet, CD skivan. *POFF* 300FPS instant i cs. WHYY!? detta är ju knepigt asså...

Permalänk
Skrivet av makkaan1337:

@fantomsmurfen:

nu ska du få höra! Installerade drivrutinerna som jag fick med grafikkortet, CD skivan. *POFF* 300FPS instant i cs. WHYY!? detta är ju knepigt asså...

Ja det verkar märkligt. Som sagt väldigt många på forumet som får onormalt låg fps i CSGO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkaan1337:

@fantomsmurfen:

förmodligen är den drivrutinen på skivan ren ifrån allt vad GE sheild stream osv heter.Utan bara just drivrutin med kontrollpanel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz