Snabbtest: Grafikprestanda i Tom Clancy's The Division

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Tom Clancy's The Division

Efter en lång tid av väntan och flera förseningar släpps idag den Snowdrop-drivna stortiteln The Division. SweClockers levererar en omgång snabba prestandatester för alla spelsugna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Innan alla hoppar in och säger att de får högre siffror i det inbyggda benchmarktestet. Vi mäter bildfrekvensen med Fraps då siffrorna som dumpas ut från det inbyggda testet är helt inkorrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Innan alla hoppar in och säger att de får högre siffror i det inbyggda benchmarktestet. Vi mäter bildfrekvensen med Fraps då siffrorna som dumpas ut från det inbyggda testet är helt inkorrekta.

Det börjar blåsa upp till storm!

Permalänk
Medlem

Uplay <3

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Geeks
SweClockers

Diskussionen om Adblock hänvisas till följande tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416499-adblock-pa-swec...

Här diskuteras enbart testet av The Division.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Varför var inte gtx 780 med? Det är väl en massa människor som fortfarande sitter med såna kort.
Är det bara jag eller blir testerna mer o mer avskalade? Vill minnas att man alltid testade dom nuvarande och föregående grafikkort från båda lagen o även hade med sli och crossfire.
Man gillar o testa högpresterande o dyra singelkort men inte flerkortslösningar?

Permalänk
Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Varför var inte gtx 780 med? Det är väl en massa människor som fortfarande sitter med såna kort.
Är det bara jag eller blir testerna mer o mer avskalade? Vill minnas att man alltid testade dom nuvarande och föregående grafikkort från båda lagen o även hade med sli och crossfire.
Man gillar o testa högpresterande o dyra singelkort men inte flerkortslösningar?

Ser endast 780 Ti i testen, om det finns med. De anser väl att det är så lite som skiljer 780 mot Ti-varianten antar jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

I betan hade jag väl ganska ok prestanda, minimalt med grafiska buggar osv. Men ganska segt spel.

Permalänk
Medlem

Härligt att se AMD i topp vid de upplösningar som räknas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Märkes också tydligt i betan.. Fick köra grafiken i botten för att det skulle vara spelbart. När lägsta fps är hälften av högsta är något gravt fel. Som att åka berg och dalbana.. Framhäver smått kräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

"Något som är oerhört intressant, och bitvis oväntat, är AMD-kortens starka prestanda i titeln. För den som missat det är The Division en starkt Nvidia-sanktionerad titel med Gameworks under huven, vilket åtminstone i ett tidigt skede brukar ge det gröna laget en viss fördel."

Bra att det nämndes, det är ändå viktigt med spel som ingår i AMD Gaming Evolved eller Nvidia Gameworks då spelet på olika vis kan favorisera ett av dessa företag.

Lite förvånande att siffrorna för AMD-korten ser så pass bra ut. Jag antar att AMD kunnat optimera drivarna rätt bra mot tidigare betatester av spelet. För AMD är kombinationen Nvidia Gameworks + Ubisoft normalt allt annat än optimalt.

Permalänk
Avstängd

Fett bra optimerat. Lol.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Entusiast

AMD har presterat förvånansvärt bra i många av årets titlar som hittills dessutom varit Nvidia-sponsrade. Ska bli minst sagt intressant med Hitman och DX12 på fredag, även om det nog är ett DX11-spel spel i grunden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Något som är oerhört intressant, och bitvis oväntat, är AMD-kortens starka prestanda i titeln. För den som missat det är The Division en starkt Nvidia-sanktionerad titel med Gameworks under huven, vilket åtminstone i ett tidigt skede brukar ge det gröna laget en viss fördel."

Bra att det nämndes, det är ändå viktigt med spel som ingår i AMD Gaming Evolved eller Nvidia Gameworks då spelet på olika vis kan favorisera ett av dessa företag.

Lite förvånande att siffrorna för AMD-korten ser så pass bra ut. Jag antar att AMD kunnat optimera drivarna rätt bra mot tidigare betatester av spelet. För AMD är kombinationen Nvidia Gameworks + Ubisoft normalt allt annat än optimalt.

Visst är det Ubisoft, men av det jag hört och sett verkar Massive fått mycket fria händer i detta projekt. Även motorn i spelet är kodat in-house. Det är vad som räddar detta.

Gameworks känns ju bara onödigt och jag förväntar mig att AMD:s knappa ledning ökar vid nästa drivrutinsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Varför var inte gtx 780 med? Det är väl en massa människor som fortfarande sitter med såna kort.
Är det bara jag eller blir testerna mer o mer avskalade? Vill minnas att man alltid testade dom nuvarande och föregående grafikkort från båda lagen o även hade med sli och crossfire.
Man gillar o testa högpresterande o dyra singelkort men inte flerkortslösningar?

För att vara ett snabbtest av ett spel som släpptes för ca 12 rimmar sen tycker jag sweclockers lyckats bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Innan alla hoppar in och säger att de får högre siffror i det inbyggda benchmarktestet. Vi mäter bildfrekvensen med Fraps då siffrorna som dumpas ut från det inbyggda testet är helt inkorrekta.

Skrivet av The man swe 90:

Du försökte iaf läsa.

Permalänk
Medlem

Det blir alltid en bedövande tystnad när det går bra för AMD

Permalänk
Medlem

Hmm.. 1080p gaming lever i högsta grad

Permalänk
Inaktiv

Man blir ju för i övrigt mörkrädd när man ser hur gamla 7970 presterar.

EDIT: Måste för fan vara drivrutinerna från Nvidia som det är fel på. Nu i år blir det dags att uppgradera 780 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm.. 1080p gaming lever i högsta grad

1920x1080 är den helt klart vanligast upplösningen så visst lever det. Förstår däremot inte alls vad det har med artikeln i fråga att göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Kopplar man ur vissa effekter med Gameworks borde det gå ännu bättre för AMD.
Stor skillnad på olika tester på nätet, något förvirrande.

edit
Sett några tester där 380x gått ovanligt bra nästan som ett 290x.
Även sett några där GTX 970 kroknat totalt i högre upplösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det blir alltid en bedövande tystnad när det går bra för AMD

Jo särskilt tyst blir det från vissa här inne...

Permalänk
Medlem

Så länge AMD finns att tillgå så kommer jag ALDRIG att gå över till dom gröna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm.. 1080p gaming lever i högsta grad

Absolut. Jag kommer att spela på en 1080p skärm länge än. Billigare/högre fps. Ännu är heller inte gränsen nådd för hur snygga spel kan bli i 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med så bra siffror ifrån AMD!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Synd att inte crossfire testades, då hade ni sett på problem, samma med SLI

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Du försökte iaf läsa.

Har gjort nytt test med high med fraps på för att mäta och detta fick jag ut då, obs HIGH

"Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
12033, 126109, 51, 147, 95.417"

Fraps säger AVG : 95,417 medans spelets inbyggda säger 82

Det är resultat jag får

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

1920x1080 är den helt klart vanligast upplösningen så visst lever det. Förstår däremot inte alls vad det har med artikeln i fråga att göra.

Nja försökte var lite ironisk med att syfta på att det egentligen inte blir något spelbart flyt med höga inställningar och upplösning över 1080p, oberoende vad vad du har för hårdvara.
Det pratas nämligen så mycket om 1440p och hajpen 2160k men tydligt är att detta är långt mycket längre bort än vad man vill tro.

Skrivet av fantomsmurfen:

Absolut. Jag kommer att spela på en 1080p skärm länge än. Billigare/högre fps. Ännu är heller inte gränsen nådd för hur snygga spel kan bli i 1080p.

Nej men det är enklare att höja upplösningen ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kopplar man ur vissa effekter med Gameworks borde det gå ännu bättre för AMD.
Stor skillnad på olika tester på nätet, något förvirrande.

edit
Sett några tester där 380x gått ovanligt bra nästan som ett 290x.
Även sett några där GTX 970 kroknat totalt i högre upplösningar.

De nämnde ju i testet att det inbyggda var koko, så de använde fraps istället.

Men gamewreks förlåt, gameworks verkar ha gjort vad de kunnat ändå ser jag

Skrivet av Mange75:

Så länge AMD finns att tillgå så kommer jag ALDRIG att gå över till dom gröna.

Lol, låter som något politisk debatt.

Skrivet av Pudeln:

Det blir alltid en bedövande tystnad när det går bra för AMD

De låter bevisen tala för sig själv antar jag