Seagate tillkännager världens snabbaste SSD med hastighet på 10 GB/s

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seagate tillkännager världens snabbaste SSD med hastighet på 10 GB/s

Övergången till PCI Express öppnar för nya möjligheter på SSD-marknaden. Det här tar Seagate tillvara på med tillkännagivandet av vad som kan bli världens i särklass snabbaste SSD-enhet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Trevligt att se, undra hur det blir med svarstiderna. Blir dom ännu bättre än M.2 med NVme diskar?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Helt klart spännande, undrar hur diskens random read/write ser ut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Det är ju minst sagt dags att ta nästa steg kan man tycka, 500MB/s har vi haft rätt länge nu. Inte för att det för den sakens skull är ett problem men snabbare är väl ändå alltid bättre.

Har någon lust att lite kort summera läget på lagringsinterface, vad som gäller för vanliga desktops framöver? Har inte följt utvecklingen riktigt det senaste året. Att 3D NAND ökar densiteten och sänker kostnader har jag däremot sett.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

en sån hade inte varit fel att ha i datorn:)

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Ok, men vad kan dom faktiska prestanda siffrorna landa på ur ett mer realistiskt perspektiv mån tro? I vilket fall ett hyfsat kliv upp från 500mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Seagate: Vi har gjort en snabbare disk...

Vi: hur då?

Seagate: Säger vi inte (hoppas de inte inser att man kan RAIDa flera diskar internt... något man har gjort i åratal... (Intel 910 , 520 480GB är 2 snabba ex))

Sen måste man fråga sig... hur många datacenter tittar på seq prestanda?
Gjorde de det så hade mekaniska diskar fungerat rätt bra än...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Visst är det bra att diskarna blir snabbare också men min önskan är 1 Tb disk för max 2K och även större ssd upp till 4 Tb

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Läste fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Orici:

Trevligt att se, undra hur det blir med svarstiderna. Blir dom ännu bättre än M.2 med NVme diskar?

Skrivet av PC Perspective:

There appears to be four M.2 form factor SSDs in there, which would imply that it would appear as four separate NVMe devices.

det verkar som att det är 4st m.2 enheter så de kommer inte ha bättre svarstider, för det får vi vänta på Intel Optane.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Perfekt! Snart hinner jag inte ens blinka innan jag är inne i Windows.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Man bör hålla i minnet att PCIe-monterade SSD:er är tämligen värdelöst för privatpersoner, eftersom man då måste ha ett större moderkort och större dator än man behöver med M.2-SSD. Jag skulle därför gärna se att snabba(re) M.2-SSD:er och moderkort med rejält med bandbredd för dessa blir vanligare och billigare. I dagsläget verkar Samsung 950 Pro med upp till 2 500 MB/s vara den snabbaste man kan köpa, men den kostar över 3 000 kr.

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

Sekv. hastighet (R/W, MB/s)

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

SATA, SATA-ström, lagringsbur, vibrationsdämpning, vertikalt/horisontellt

M.2-slot

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Jonas79:

Visst är det bra att diskarna blir snabbare också men min önskan är 1 Tb disk för max 2K och även större ssd upp till 4 Tb

1TB reas väll ut då och då för strax över 2?
4TB's prototyper existerar (billiga) , eller så finns det det tillgängliga svindyra
10TB's 2.5" på ingång fjärde kvartalet i år http://www.sweclockers.com/nyhet/20268-intel-och-micron-tillk...
15TB existerar för enterprise http://hexus.net/tech/news/storage/91004-samsung-launches-153...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Jonas79:

Roligare vore det med 1 TB för 2 kkr och upp till 4 TB (vilket jag såklart förstår att du menar)!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Alling:

Man bör hålla i minnet att PCIe-monterade SSD:er är tämligen värdelöst för privatpersoner, eftersom man då måste ha ett större moderkort och större dator än man behöver med M.2-SSD. Jag skulle därför gärna se att snabba(re) M.2-SSD:er och moderkort med rejält med bandbredd för dessa blir vanligare och billigare. I dagsläget verkar Samsung 950 Pro med upp till 2 500 MB/s vara den snabbaste man kan köpa, men den kostar över 3 000 kr.

Utvecklingen inom systemlagring (och därmed allmän datorupplevelse) de senaste tio åren är verkligen makalös om man jämför till exempel en Raptor från 2006 med en 950 Pro.

Raptor

950 Pro

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

M.2-slot

är det inte värdelöst för privatpersoner att ens ha så höga hastigheter? vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa i 2.5gb/s?

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Alling:

Raptor

950 Pro

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

M.2-slot

Det är helt sjukt faktiskt.
"MHz-racet" må ha avstannat men "MB/s-racet" har definitivt körts under de senaste 10 åren och pågår fortfarande!

Riktigt trevligt med tanke på hur ofta lagringen är flaskhalsen i ett system (beroende på vad man gör såklart).

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Alling:

Raptor

950 Pro

<100

~2500

4K IOPS (R/W)

~100/~300

~300000/~100000

Accesstider (ms)

~5

~0

Ljudnivå

Hög

0

Storlek

Stor

~0

Vikt

Hög

~0

Monteringskrav

M.2-slot

Jag gillar att du tycker att 950 Pro är cirka viktlös och osynlig.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Aloysius:

Jag gillar att du tycker att 950 Pro är cirka viktlös och osynlig.

Ja, den är ju det jämfört med en 3,5″ Raptor! Och framförallt storleken är verkligen nära noll även utan att göra den jämförelsen, eftersom M.2-SSD:er kan monteras parallellt med moderkortet på dess baksida. De kräver alltså i praktiken ingen plats i chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Christley:

är det inte värdelöst för privatpersoner att ens ha så höga hastigheter? vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa i 2.5gb/s?

Texturer i spel.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

"Hmm, kanske får skaffa snabbare RAM-minnen så de inte flaskar min nya SSD..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Ska läsa artikeln på PcPer och se vad Allyn säger i nattens pod, han lär vara rätt exalterad

10GB/S och Samsung 15 TB nu börjar det verkligen hända nått.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Christley:

Du har en poäng på så vis att det vore rätt dumt för en vanlig person att köpa en sådan SSD idag. Men för att se det på lite längre sikt kan man hoppa tillbaka till 1990 och ställa motfrågan: Vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa/ladda ner i >10 MB/s?

Tekniska framsteg är nödvändiga för att nya möjligheter ska kunna förverkligas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Alling:

Ja, den är ju det jämfört med en 3,5″ Raptor! Och framförallt storleken är verkligen nära noll även utan att göra den jämförelsen, eftersom M.2-SSD:er kan monteras parallellt med moderkortet på dess baksida. De kräver alltså i praktiken ingen plats i chassit.

Jo för jag vet inte annars vad jag ska fylla ut all den luften i mitt mATX chassi...

I en laptop kan jag förstår, men ärligt. PCI-E tar mycket plats, HUH?!

Du pratar med personer på ett forum som köper 980ti kort och monster noctua kylare... de har inte direkt "ont" om fysisk plats i sina PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Jag tar 2.

Burk: Asus Maximus X z370, i7 8700k @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4266mhz quad 16gig, 1st Gigabyte G1 Gaming 980ti + EK @1504/7900mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Paddanx:

Jo för jag vet inte annars vad jag ska fylla ut all den luften i mitt mATX chassi...

Du pratar med personer på ett forum som köper 980ti kort och monster noctua kylare... de har inte direkt "ont" om fysisk plats i sina PC

Exakt en PCI X4 adapter tar ju nada plats

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC , Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Paddanx:

Ja, försök få in en PCIe-SSD i ett ITX-bygge. Eller i en mATX-rigg med två grafikkort.

Citat:

Alla här kör inte 980 Ti och NH‑D15. Det finns gott om SweClockare som inte har tre grafikkort och tio hårddiskar och som inser att deras dator därför inte behöver ha en volym på 55 liter.

Mycket få vanliga användare (även på SweClockers) behöver större moderkort än mATX, och för många är ITX det bästa valet, just för att datorn då kan byggas liten och smidig. Då är PCIe-SSD olämpligt (mATX) eller uteslutet (ITX).

Folk är i allmänhet alldeles för nedgrävda i ATX-traditionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det här gillar jag!

Jag har alltid tyckt att det vart trams att strypa hastigheten genom att inte utnyttja alla tillgängliga banor. Man tar ju lik förbannat upp en kortplats så varför snåla liksom?

Men nu verkar de ju ha lärt sig hur man ska göra och jag hoppas att det här blir början på slutet för fjomsiga fjöslösningar som utnyttjar typ 2-3 banor. Det ska vara rejält och riktigt.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av BergHa:

Texturer i spel.

grafikkorten kan inte ens visa det

Skrivet av Alling:

Du har en poäng på så vis att det vore rätt dumt för en vanlig person att köpa en sådan SSD idag. Men för att se det på lite längre sikt kan man hoppa tillbaka till 1990 och ställa motfrågan: Vad behöver privatpersoner helt seriöst läsa/ladda ner i >10 MB/s?

Tekniska framsteg är nödvändiga för att nya möjligheter ska kunna förverkligas.

ja, håller med om att de är nödvändiga. var bara frågan jag hade nu. något måste driva utvecklingen även om ingen har någon nytta av det idag.

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av tvelander:

Exakt en PCI X4 adapter tar ju nada plats

Okej, fan vad bra skulle vilja köra det i mitt lilla ITX bygge och även i NUC'en

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av BergHa:

Texturer i spel.

Seriöst, det är väl ändå grafikkortets uppgift