Permalänk
Medlem

USB-enhet behöver mer ström?

Jag har inhandlat ett nytt tangentbord, Xtrfy K2-RGB, till min stationära dator. Problemet är att det inte fungerar.
Jag misstänker att det är något strul med USB-uttagen. Första gången jag satte in tangentbordet så lös det vid uppstarten för att sedan stängas av när datorn bootat upp. Därefter har jag inte fått det att fungera. Det står att USB-enheten kräver mer ström.
Kopplar jag in det nya tangentbordet med min mus så slutar musen att fungera (tangentbordet funkar ej). Kopplar jag däremot in mitt gamla tangentbord så fungerar mus+tangentbord. Dock inte om båda är i USB 3.0, vilket fungerade tidigare.
Vad tror ni problemet kan vara och hur kan jag lösa det? Jag vill tycka att jag har en tillräckligt kraftfull dator för att det ska funka.
Kör Windows 10 om det har någon betydelse.

Jag får upp följande meddelande:

Permalänk
Medlem

Vad för dator har du mer exakt?
Testa att använda en annan usb port

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla möjliga usb-portar. Har totalt 12 st (8 bak & 4 fram) varav fyra är 3.0 och resten 2.0. Har testat att ha tangentbordet framme och musen bak, vise versa. Testat båda med 3.0 och 2.0 och en av varje etc.
Vet inte exakt vilka specs som är nödvändiga men:

Processor: Amd fx-8350
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Nätaggregat: EVGA 500W
Ram: 6,00GB Single-Channel DDR3 @ 669MHz

Permalänk
Medlem

@Jompii: Borde inte vara något problem, testa på en annan dator, kan ju vara något med drivrutiner eller liknande. Annars är det garantin

Permalänk
Medlem

@Jompii: Har du provat att byta ut USB-sladden? Ifall det skulle vara något fel på den.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Men har du testat andra enheter i USB-portarna på moderkortet? Andra bakgrundsbelysta tangentbord? Extern optisk enhet? Inga problem med dem?

Jag kan tänka mig att man kan få problemet om man har ett RGB-tangentbord på en USB-hub utan egen strömförsörjning tillsammans med en annan enhet därför att de tillsammans skulle dra för mycket för porten. Men ensamt på en egen riktig USB-port borde inte vara något problem.

Jag skulle lämna tillbaks tangentbordet. Det verkar vara trasigt.

Lysdioderna i ett fullstort tangentbord behöver en hel del ström och om alla var påslagna på en gång så skulle det gå åt mycket mer ström än vad USB-standarden tillåter. Därför innehåller bakgrundsbelysta tangentbord aktiv elektronik som blinkar lysdioderna i hög frekvens på ett sätt så att alla inte är igång samtidigt.
Om tangentbordet drar för mycket ström så kan det vara något fel i den elektroniken.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”