PostNord ljuger rakt i ansiktet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Här kommer några inlägg från posten tråden på byggahus.se.

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=171295
och en film på när bilen körde förbi utan att chauffören kliver ur.
https://youtu.be/hAHye4_AXsE

Och en annan film när en annan av postens bilen "försöker" göra en leverans.
https://youtu.be/M8o_H0WUKf0

Alltså...
Finns inga ord för detta. Men i det senare fallet kanske hönan skrämde chauffören

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

Det är mer standard att dom inte lämnar paket hemma utan bara kör förbi och lämnar på närmsta leveransställe.

Blev förbannad en gång och körde ikapp honom och bad om mitt paket eftersom han inte dög till jobbet.

Räknar numera kallt med att inte ens mycket små paket levereras.

PostNord är värdelösa.

Det tog dom 3,5 dagar att skicka ett litet paket 1 km till utlämningställe och inte hem.
Jag bor i Gbg och skall ha ett paket hem, bara 1 km, de skickar iväg det till Alvesta eller nått sånt och sedan tbx till Gbg och utämningsställe och inte hem till mig som de skulle gjort.

1 km och 3.5 dagar ?? en snigel hade gått fortare, vilket jag också skrev till deras "support" och att det vore bättre de anställde sniglar än nuvarande.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Just det här är lite spännande.
Jag kör själv för Schenker, och vi MÅSTE leverera varorna även om kunden säger att det är fel antal/sort. Och det kan vara sjukt jobbigt att förklara ibland.
Minns själv när jag levererade "lite" färg till en målerifirma. Han hade beställt 25 hinkar med färg, men han fick 25(!) pallar istället.
Kan ju bara tänka dig ansiktsuttrycket när han ser det där.

Av nyfikenhet, hur gör ni när en mottagare isf av en anledning eller annan vägrar acceptera leverans?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Då kontaktar jag vanligtvis kontoret och förklarar situationen.
Då får dom i sin tur förklara för kunden att dom ska ta emot varorna och boka upphämtning.

Är egentligen väldigt dum, för ibland är man väldigt säker på att det är fel, och då ska det ändå levereras. Skapar ju bara mer arbete för oss och för kunden.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Då får dom i sin tur förklara för kunden att dom ska ta emot varorna och boka upphämtning.

Är egentligen väldigt dum, för ibland är man väldigt säker på att det är fel, och då ska det ändå levereras. Skapar ju bara mer arbete för oss och för kunden.

Fast att chefen ringer ändrar ju inget om kunden vägrar acceptera leveransen? T.ex. skadad vara, hur mycket någons chef än sa åt mig att ta emot varan trots uppenbar skada skulle jag aldrig göra det iom att jag då accepterat leveransen, mottagit varan och min tid för ånger påbörjas samt jag hamnar i eventuellt bråk om fraktskador med två andra parter, båda vilka troligen har mer resurser än mig istället för att dessa två parter får bråka med varandra utan mig.
Självklart vill transportbolaget bli av med ansvaret för transporten så fort som möjligt och fullgöra sitt avtal men som mottagare om något är fel skulle jag aldrig acceptera leverans då det sätter mig i en sämre position än om jag inte gör det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Med tanke på tråden och att postnissarna snart är mindre poppis än p-lisor.

Vad hade du gjort om du blivit tillsagd att det där är erat problem och dörren smällt igen?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Och nu kommer sommaren och med den semestern, semestervikarier och liknande och då brukar det bli ännu värre. Vet inte hur många gånger vi fått avier till jobbet där det står att paketet inte gick att lämna ut. Då har vi en reception som är öppen 07:30 - 17:00 så det är helt omöjligt att det inte skulle gå att lämna paketet.
Så då får man vacker ringa till kundtjänsten och förklara läget varpå det tar några dagar och så får man paketet levererat. Ibland brukar dom fråga på kundtjänsten om man vill göra en reklamation. Jag brukar göra det då. Men hittills under tio års tid har jag inte hört något från PostNord i ett enda reklamationsärende. Dom är så fruktansvärt slentrianmässigt värdelösa att det inte ens går att sätta ord på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast att chefen ringer ändrar ju inget om kunden vägrar acceptera leveransen? T.ex. skadad vara, hur mycket någons chef än sa åt mig att ta emot varan trots uppenbar skada skulle jag aldrig göra det iom att jag då accepterat leveransen, mottagit varan och min tid för ånger påbörjas samt jag hamnar i eventuellt bråk om fraktskador med två andra parter, båda vilka troligen har mer resurser än mig istället för att dessa två parter får bråka med varandra utan mig.
Självklart vill transportbolaget bli av med ansvaret för transporten så fort som möjligt och fullgöra sitt avtal men som mottagare om något är fel skulle jag aldrig acceptera leverans då det sätter mig i en sämre position än om jag inte gör det.

Vid synliga skador görs det vanligtvis en reklamation redan INNAN godset körs ut till kund, och då har kunden inget ansvar när dom tar emot godset, eftersom reklamation redan gjorts.
Vid dolda skador är det dock lite annat, 7-14 dagar om jag inte minns fel. Då ligger bevisbördan mellan Schenker och avsändare.

Jag är bara chaufför, så allt som händer utanför mitt ansvarsområde har jag ingen större koll på, eftersom jag bara sköter leveransen ut till kund.

Skrivet av Bogey:

Med tanke på tråden och att postnissarna snart är mindre poppis än p-lisor.

Vad hade du gjort om du blivit tillsagd att det där är erat problem och dörren smällt igen?

Vid såna tillfällen har jag bara tagit tillbaka godset till terminalen, ställt av det och ger över ansvaret till kontoret.
Kontoret ringer vanligtvis upp kunden och försöker reda ut problemet.
Går det inte att lösa så körs godset tillbaka till avsändaren, som får betala returfrakt+debiteras för utebliven leverans.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1