AMD "Zen" Summit Ridge på bild – dubblerar prestandan mot FX-8150

Permalänk
Melding Plague

AMD "Zen" Summit Ridge på bild – dubblerar prestandan mot FX-8150

I samband med AMD:s senaste möte med investerare lättar bolaget åter på locket för Zen, som hittar ut på bild och sägs få dubblerad prestanda mot Bulldozer-baserade FX-8150.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Wow det var inte illa
Jag hoppas verkligen att amd kan vända den nedåtgående trenden nu med både gpu och cpu runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Fixar dom tillverkningen o slipper problem så kan det här tävla mot skylake.
Men tills dess att det kommer ut något prestandatest så får vi avvakta.
Går det på något sätt ta senaste processortestet som sweclockers gjorde, göra ett index o få en grov o saltig uppskattning på prestandan så länge? Hade ju varit lite småkul.

Permalänk
Hjälpsam

<Drägel>
Vill ha.
Som jag tidigare skämtsamt skrev i en annan tråd, är jag lite svag för AMD.
Visst gör Intel fina processorer, men jag hejar på "the underdog".
Så om det inte blir ett fullständigt fiasko blir det en Zen i nästa burk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hoppas det stämmer, och att denna dubblerade prestanda kan mäta sig med Intel. Jag köper gärna AMD, både på GPU och CPU, men som det ser ut idag ser jag få anledningar att gå in på AMD:s prestandasegment.

Permalänk
Medlem

Ja bryr mig så extremt lite om det står AMD, Intel elle nvidia på mina GPUs/CPUs/APUs m.m. Det jag bryr mig om är att det finns värdiga konkurrenter inom de olika områdena. Det ser iafall nu ut som att AMD åter skapar detta. Bra för priserna och utvecklingen.
Nu ska vi konsumenter bara sluta vara så förbannat trångsynta om prestandan är likvärdig andra allternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD!!! Jag vill ha konkurrans på marknaden. Ge mig Zen NUUUU!

Permalänk
Medlem

Verkar kunna ha potential, om AMD kan para ihop det med ett kapabelt chipset så kan det bli riktigt hyggligt.
En generisk CPU som fungerar för både spelande och för arbetsstationsbruk, 8 cores och motsv. hyperthreading låter nice, till ett lagom pris förstås. Men som vanligt så är det ju applikationsberoende också... man ser ju hur det ser ut på spelsidan: få, snabba cores > många, långsammare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på teater och 6600k enkeltrådat 70-85% snabbare än 8150 så zen kan vara riktigt rolig. Ligger nog jämt med kaby lake i så fall om kaby få yttligare 10-15% prestanda mot Skylake

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt lovande ut.

Hoppas de också dyker upp i handeln under året, klart roligare om tidsplanen hålls och vi ser dessa i år än nästa år.
Prestandauppgifterna låter lovande så mycket god chans att det blir ett byte. En åttakärnig modell dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8150 finns ju föredömligt nog med i senaste stora CPU-testet på Swec, så det är ju bara att ta på sig hype-hatten och dubblera (eller halvera om det handlar om tid) resultaten för 8150 och se var man hamnar.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Då pendlar resultaten mellan att Zen skulle vara "något sämre" till "helt överlägsen" konkurrenterna.

Permalänk

Det blir en stationär för mig nästa gång och då blir det nog Amd Zen, men frågan är om man har skrapat ihop pengar tills dess....

Permalänk
Medlem

Då en 6-7 år gammal Phenom II spöade FX-8150 så är jag inte så imponerad av dubbel prestanda på ZEN. De har ju trots allt gått från 45nm till 14nm. IPC vid singeltrådat har ju varit AMDs problem i över ett halvt decennium. Jag hoppas jag har fel i mitt tänk och detta blir en succè.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

En liten Zen, M.2 SSD och ett 1080 är på inköpslistan, släpp snarast tack.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Entusiast

Hoppas verkligen AMD kan komma tillbaks på banan. Men dubblad prestanda mot för bulldozer låter ju inte imponerande direkt med tanke på bulldozers mediokra prestanda. Vi får vänta och se... håller tummarna för lite konkurrens!

Permalänk
Medlem

Det låter extremt lovande till en server. Är däremot fortfarande lite kluven om det är värt att vänta på zen server apu med HBM2 minne som kan köra HSA.

I vilket fall så behöver marknaden detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag hoppas på att AMD tar sig in i matchen igen, jag kräver inte att man slår knock på Intel. Jag hoppas bara att Zen innebär att AMD kan bli ett vettigt val igen, sett till pris/prestanda/värmeutveckling.

Det har de inte varit på ett tag nu.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Då en 6-7 år gammal Phenom II spöade FX-8150 så är jag inte så imponerad av dubbel prestanda på ZEN. De har ju trots allt gått från 45nm till 14nm. IPC vid singeltrådat har ju varit AMDs problem i över ett halvt decennium. Jag hoppas jag har fel i mitt tänk och detta blir en succè.

Samsungs 14nm är väl en vässad 20nm AFAIK sedan så spöade väl inte Penom II, Bulldozer på mutlithreading.

Enda orosmolnet runt Zen är hur den kommer klocka. Om den har samma IPC som Sky Lake är sjukt bra men Sky Lake kommer antagligen klocka bättre.

Å andra sidan så kommer det kanske en massa andra förbättringar med Zen som gör den attraktiv.
Och om de behåller de ECC mm stöd som ändå gjort AM3 relativt populär så har de en vinnare.

Sedan byter inte AMD sockel hela tiden. Det finns mycket som kan ge mervärde att välja AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt trevligt. Svårt att motivera att byta ut CPU nuförtiden dock, min i7:a räcker till för det mesta, helt enkelt. Men som trogen entusiast så hittar man väl en ursäkt så småningom!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Säljer 5960X av ren princip när ZEN släpps, även om prestandan inte är precis likvärdig, skall bli riktigt roligt med ny AMD processor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Pudeln: Intel klockar väl inte överdrivet imponerande längre med tanke på hur svårkylda intel processorer har blivit. Runt 10% OC är väl inte direkt imponerande imo även om IPC har blivit högre.

Permalänk
Medlem

Dubblerad prestanda mot 8150 räcker gott för mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rockar fortfarande 8350 så detta kan ju bli intressant.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hoppas verkligen AMD kan komma tillbaks på banan. Men dubblad prestanda mot för bulldozer låter ju inte imponerande direkt med tanke på bulldozers mediokra prestanda. Vi får vänta och se... håller tummarna för lite konkurrens!

Dubbla prestandan på en FX-8150 landar på runt en i7 6700K. På vilket vis är det inte speciellt imponerande?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dubbla prestandan på en FX-8150 landar på runt en i7 6700K. På vilket vis är det inte speciellt imponerande?

Var lite ironi inbakat, kanske inte tillräckligt tydligt... my bad. Återstår dock att se hur pass bra Zen blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Var lite ironi inbakat, kanske inte tillräckligt tydligt... my bad. Återstår dock att se hur pass bra Zen blir

Hänger mycket på priset tror jag. Men det är en svår balansgång för AMD, de måste både komma med bra produkter, vara konkurrenskraftiga gällande priser och ändå tjäna pengar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på en FX-8120 och ett 7870 så detta tillsammans AMD´s nya grafikkort är efterlängtade nyheter.

Visa signatur

Enter the dark side...Athlon XP

Permalänk
Medlem

Detta säger de varje gång känns det som. Mitt förtroende för AMD är som helt bortblåst, även om de nu skulle prestera bra. Blir intel och nvidia för min del

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Ser riktigt lovande ut.

Hoppas de också dyker upp i handeln under året, klart roligare om tidsplanen hålls och vi ser dessa i år än nästa år.
Prestandauppgifterna låter lovande så mycket god chans att det blir ett byte. En åttakärnig modell dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Åtta kärnor och HT.
Mums!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Upp till bevis snart då får man hoppas.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!